[ Advertentie ]
Investeren in solar power? Koop de populaire en kwalitatief hoogwaardige Goal Zero zonnepanelen, power packs en accessoires in de Prepshop.nl.
Als je via deze link koopt, ondersteun je tevens ons forum. Dank voor je support!

Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 23
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Mar 2012
    I n d r u k w e k k e n d !!

Survivor
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik sluit me bij prepass aan. Indrukwekkend! Je bent goed bezig [MENTION=2155]f150[/MENTION]!

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    De panelen zijn drie weken operationeel. Het is nog een zogenaamd grid-tie systeem, dus voor het functioneren afhankelijk van een netaansluiting (net als de overige 99,9999% van de PV installaties). Omdat we geÔnvesteerd hebben in een 'nul-op-de-meter' systeem zijn we in dat opzicht nog afhankelijk van het grid om seizoens- en dag/nacht opbrengst te salderen.

Vooruitlopend op spreiding van energie-producerende bronnen (bv Ridgeblade windmolen en Stirling motor bij ketel) en betaalbare accusystemen die moeiteloos tientallen kWh's kunnen opslaan, wordt het 'organisch salderen' ingevoerd. De vaatwasser gaat niet meer 's nachts aan, maar 's morgens na 09:30. De warmtepomp staat op de klok, en zal op korte termijn via een modbus gekoppeld worden en inschakelijk bij teruglevering van energie (http://www.ccontrolsys.com/w/WattNode_Modbus). Een van de auto's op LPG moet wijken voor een elektrische Renault ZOE die met een Maxem zoveel mogelijk van de zonneenergie in de accu gaat laden.

Drie weken in oktober staan niet garant voor een jaargemiddelde (dat ligt hoger dan de gemiddelde PV opbrengst van oktober), maar er is toch ca. 30kWh per dag geoogst. Met een piek van 65kWh en een dal van net 6kWh:

Bijlage 21423

Wat thuis in het klein gebeurt, levert bij grootschalige uitrol van PV serieuze problemen op. De overproductie op een zonnige dag staat in geen verhouding tot de matige opbrengst van een donkere dag. Op dit moment kan het grid nog gebruikt worden als een vrijwel ongelimiteerde buffer van energie, en is er een riante salderingsvergoeding in Nederland (volgens mij is dat in BelgiŽ inmiddels minder goed). Maar zowel netbedrijven als fiscus zinspelen op een aanpassing van de salderingsregeling. In dat kader wordt Nederland klaargestoomd voor een aangepaste regeling door de verplichte landelijke uitrol van slimme meters (http://webwereld.nl/beveiliging/8167...l-slimme-meter ).

Hoe de salderingsvergoeding zal worden aangepast is nog niet bekend. De overheid heeft hiervoor een aantal alternatieven in petto:
    - volledige afschaffing van de salderingsregeling
    - verlaging van de salderingsgrens tot een maximum aantal kWh
    - verlaging van de salderingsvergoeding

De kans dat de bestaande regeling 2020 zal overleven is gering. Ik denk idat afschaffing van de regeling remmend zal werken op een grootschalige uitrol van zonnepanelen, maar stimulerend voor het gebruik van technologische oplossingen voor het slimmer omgaan met opgewekte energie.
    Hora est.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Mooi systeem [MENTION=2155]f150[/MENTION].
    Komt mij bekend voor ;-)
    Al gezien dat je nu ook display van de converter kan uitlezen op afstand ?

Salderen blijft een heikel punt.
    Wij hebben nog een ferraris draaischijfmeter dus als die terugdraait "ontvangen" wij hetzelfde als wat we betalen.
    Ook als ie defect zou raken komt er gewoon weer zo'n oud systeem.
    Groet,

Wim
    www.petromax.nl

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petroman Bekijk Berichten
    Mooi systeem [MENTION=2155]f150[/MENTION].
    Al gezien dat je nu ook display van de converter kan uitlezen op afstand ?
    Ja ik heb het vandaag en gisteren een aantal keer opgevraagd via het lay-out menu op https://monitoring.solaredge.com/ en gaat de stroom ook terug via een Ferraris meter. Dat zit nog een sensor op die het aantal omwentelingen telt maar die is niet in staat het verschil tussen links- en rechtsdraaiend te meten. Mijn 'verbruik' ziet er daardoor zo uit:
    Bijlage 21426

De Maxem kan bi-directioneel meten - onmisbaar voor het slim in- en uitschakelen van apparatuur.
    Hora est.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Sep 2012
    ... betaalbare accusystemen die moeiteloos tientallen kWh's kunnen opslaan ...

Ho, wait whut... betaalbaar? dan heb je mijn aandacht kan je daar iets verder over uitweiden?
    -=<>=-
    Wat een ramp lijkt, blijkt vaak een kans.
    (Lao-Tse - Chinees filosoof +/- 600 v.C.)
    -=<>=-
    September 2014 Nieuwste PodCast:

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    [MENTION=2155]f150[/MENTION],

Ik baal als een stekker dat er geen smiley is die een daverend applaus laat zien.
    Hťťl erg goed bezig!!!

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Je hebt duidelijk wat meer panelen op je dak liggen dan mijn pa. [MENTION=2155]f150[/MENTION].
    Tabelletje van Solar Edge komt mij bekend voor.

Heb je ook zo'n deal gesloten dat je vijf jaar lang hetzelfde betaald/terugkrijgt per afgenomen/geleverde kWh's?
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Je hebt duidelijk wat meer panelen op je dak liggen
    72 stuks 280Wp, verdeeld over drie dakdelen. Er liggen nog 24 panelen op een stapel die we op het derde gebouw met een plat dak gaan plaatsen. Daarmee komen we ver over het maximale teruglever vermogen, vandaar de Wattnode. Hiermee kun je de feed-in beperken op de omvormer (of apparatuur slim inschakelen om het vermogen af te toppen).

Heb je ook zo'n deal gesloten dat je vijf jaar lang hetzelfde betaald/terugkrijgt per afgenomen/geleverde kWh's?
    Nee ik maak geen lange termijn afspraken met nutsbedrijven. We zijn wel al jaren tevreden klant bij Greenchoice en gelukkig hebben ze ongeveer de beste salderingsregeling.
    De meter is een 'domme' meter; feitelijk is niet te zien hoeveel stroom er bruto wordt geproduceerd.
    Hora est.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Communicator Bekijk Berichten
    Ho, wait whut... betaalbaar? dan heb je mijn aandacht kan je daar iets verder over uitweiden? [/COLOR]
    Nee het is nog niet betaalbaar in die zin dat een accu je geld oplevert/bespaart. Met sterk dalende prijzen van accusystemen en het op de schop gaan van salderingsregelingen komt dat moment sneller dan je denkt.
    Hora est.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Project Prophecy
    Door Abel in forum Macro algemeen
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 18-04-15, 11:30
  2. Project BOC - Bug Out Caravan
    Door Communicator in forum Huisvesting
    Reacties: 38
    Laatste Bericht: 28-01-15, 02:46
  3. Afbreken van prima windmolens....totale WAANZIN
    Door Keyser Suze in forum Binnenland
    Reacties: 17
    Laatste Bericht: 22-11-14, 08:34
  4. Windmolens / windenergie
    Door hamster in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 13
    Laatste Bericht: 03-07-13, 10:18
  5. Project X Haren
    Door Boesboes in forum Binnenland
    Reacties: 76
    Laatste Bericht: 25-09-12, 18:43

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten