Ga naar inhoud
GENEGEERD

Energieplan zonnepanelen, -collectoren en windmolens [project P]


f150

Aanbevolen berichten

Het eerste kwartaal heb ik tijd gestoken in de uitwerking van een energieplan voor de drie gebouwen. We wilden gebruik maken van een nieuw energiedak, maar er kleven wel een aantal problemen aan (zie post).

 

Omdat we toch de ruimte hebben, kiezen we voor een andere, decentrale insteek met meer redundantie, meer capaciteit en een verdere integratie van zonne- en windenergie.

 

Uitgangspunt is de huidige afzekering van de meterkast: 3x35 Ampere. We willen die niet zwaarder laten afzekeren omdat de kosten voor vastrecht dan substantieel stijgen en het je nog meer afhankelijk maakt van het bestaande grid. Per fase mag er dus niet meer dan ~ 5.800 Wp aan zonnepanelen worden gehangen. Dus globaal 20 panelen van 270Wp of 25 van 230Wp per fase. Je krijgt dan 3 omvormers van ca. 6kW, voor elke fase één.

Dat willen we maximaal uitnutten waardoor het jaarlijks ~13.000kWu oplevert. Als het goed is voldoende voor het normale gebruik (wassen, koken, verlichting, drogen) en het bijwarmen van warm water dat via zonnecollectoren wordt (voor)verwarmd.

 

Een van de gebouwen willen we 100% off grid maken door gebruik van een battery pack dat opgeladen wordt door een windmolen (1.500Wp) en zonnepanelen (6.000Wp). Het battery pack kan - bij lange tijd slecht weer - eventueel bijgeladen worden met netspanning, maar moet in principe zichzelf kunnen bedruipen en - minstens zo belangrijk - kan 's avonds en ’s nachts overproductie terugleveren aan stroomvreters in de schuur (wasapparatuur, warmtepomp). Het is ook een mooi experiment om te kijken hoe ver je kunt komen off grid. Uitgaande van 50% ontlading en mits volledig opgeladen, kan de batterij ca. 14kWh per dag(~ 5.000 kWh/jaar) leveren.

 

De hoofdverwarming is een lucht/water warmtepomp van ca. 18kW voor gebouw 2/3 en een warmtepomp van 5kW voor gebouw 1. Eventueel bijverwarmen in de winter (bij strenge vorst) kan door gebruik van drie pelletkachels, in elk gebouw een exemplaar.

 

Onderstaande tekening is een vereenvoudigde weergave van de installatie. Het groene deel willen we dit jaar realiseren. Het blauwe deel begin volgend jaar.

 

[ATTACH=CONFIG]17786[/ATTACH]

 

Gebouw 1

Gebouw 1 fase 1

- sanering asbest dak 5K

- nieuw dak + goten (kunststof, shingles, pannen of EPDM) 10K

- 50 monocrystallijne panelen, 12.000Wp, 15K (twee omvormers over twee fases)

- CV en warmwater via hoofdgebouw

- kleine pelletkachel 8kW 6K

 

Gebouw 2

Woning fase 1

- vacuumbuiscollectoren 2x Vitosol 200T (SK04443) 6K

- warmtepompboiler 2x Vitocal 161a (Z011948) 300l 9K

- (tijdelijk) vervangende CV 3K

- kleine pelletkachel 12kW 8K

- ~24 monocrystallijne panelen, 5.800Wp, 8K (1 fase)

Woning fase 2

- Vitocal 350-A lucht/warmtepomp type 110 12kW 16K

- buffervaten, thermostaat, pompen 8K

- Liam F1 Archimedes windturbine 5K

- eventueel voorverwarming via heat pipes 6K

 

Gebouw 3

Gebouw 3 fase 1

- vacuumbuiscollectoren Vitosol 200T (SK04443) 3K

- warmtepompboiler met extra warmtewisselaar voor pelletkachel 150l 3K

- bestaande lucht/warmtepomp

- zonnepanelen op dak 6.000Wp 7K

- kleine pelletkachel incl hot water 8kW 7K

- battery pack off grid installatie 12x2V 1210A 12K

- Victron Phoenix Multiplus omvormen 120A 4K

Gebouw 3 fase 2 ~ 5K

- Liam F1 Archimedes windturbine 5K

 

Totalen incl btw

Fase 1: ~ 100K

Fase 2: ~ 40K

 

De kosten liegen er niet om. Ik heb een hele ruwe raming gemaakt en verwacht dat de complete installatie tussen de 100 en 120K kost inclusief ca. 15K BTW voordeel en subsidies. De besparing op energie zal - indicatief - ca. € 400 per maand zijn. De ROI gaat daardoor wel naar de 15-20 jaar. Commercieel gezien niet interessant. Vanuit autarkisch en ecologisch oogpunt echter wel.

In een derde fase sluit ik niet uit dat ook een of meer schuren worden voorzien van zonnepanelen en tenminste de helft van alle vervoersmiddelen 100% elektrisch gaat rijden. Dan zijn wel wel een jaar of drie verder.

 

Ideeën, suggesties, verbeteringen? Shoot!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor degenen die denken wat voor megalomaan project dit is, lees dan eerst:

http://preppers.nl/forum/threads/12002-Meergezinswoning-De-prep-voor-de-21e-eeuw

 

Deze zomer gaan we er met 10 mensen wonen, verdeeld over 3 wooneenheden, met een uitloop de komende jaren naar maximaal 20 m/v over 5 wooneenheden en collectieve voorzieningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de openings post leesde viel mijn mond ook open . Voor een deel van bebasing maar ook van hoe je er mee bezig bent hoe je er aan werkt . Zelf ben in een nul op dat vlak . Maar zal het zeker volgen . Zeker als de windmolens er aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen energie-expert maar wel heel intensief met energie bezig. Ondanks het feit dat je ongetwijfeld goed hebt nagedacht over je project heb ik toch een paar bedenkingen :

 

- Wat de windmolens betreft betwijfel ik of dit de interessantste keuze is. Volgens mij kan je de middelen hiervoor beter in meer PV panelen investeren (als je toch van je geld af wil). De rentabiliteit van een kleine tot middelgrote windmolen ligt te laag om de investering te verantwoorden. Wil je toch onafhankelijk(er) worden dan zou je kunnen opteren voor een generator (desgewenst op gas) om je dalproductie op te vangen. Door de windmolens weg te lagen, haal je de kostprijs van je project fors naar beneden.

 

- De meest rendabele investering lijkt in mijn ogen de investering in vaccuumpipes. Die heb ik zelf ook staan. Als je de ruimte hebt zou ik opteren voor een grotere boiler én meer vaccumpipepanelen. Je boiler kan niet groot genoeg zijn. Eventueel zou je kunnen opteren voor een opslagvat in beton dat gewoon wordt ingegraven. De grond is de beste isolator die je kan vinden.

Met een boiler va 600 liter, aangesloten op mijn cv-water (en niet voor sanitair water alleen) kan ik mijn vewarming laten draaien tijdens het tussenseizoen op koude dagen. Voor de wintermaanden is er te weinig vermogen omdat het aantal panelen bij mij te beperkt is. De grootste investering is de controller én het buffervat. De pipes zelf kosten niet zo veel. Te groot bestaat hier niet.

 

Een voorbeeld : Vandaag produceerden mijn 48 pipes een temperatuurverhoging van 20° naar 47° in een vat van 600l, dit is 0.6kwh*27(°verschil) ofte een equivalent van 16.2 kwh, het lijkt niet veel maar is best wel impressionant gezien het feit dat er géén gasverbruik is en slechts minimaal stroom.

 

Je keuze voor pelletkachels vind ik simpelweg briljant, al zou je ook kunnen opteren voor andere systemen. Ik zou eerder opteren voor een pelletketel met automatische aanvoer. Het spaart een hoop manipulatie en je krijgt een hoop comfort in de plaats. Hierdoor zou je ook kunnen besparen op de warmptepompsystemen die best wel prijzig zijn én aan slijtage onderhevig zijn omdat het toch om een complex apparaat gaat. Eventueel zou je de warmte centraal kunnen opwekken met één grote installatie en een grote warmtebuffer eventueel met een kleinere tussenbuffer. Een houtvergassingsinstallatie of een installatie die werkt op houtsnippers (eventueel van je eigen productie) zou ook een goed alternatief kunnen zijn.

 

- Het valt me op dat je kiest voor verschillende sets pv panelen en dat het er ook nog relatief veel zijn. Wij hebben pv panelen en als we enkel ons normale verbruik rekenen (en we zijn voorzien van alle denkbare modern comfort) dan verbruiken wij max 3000 kwh per jaar met 4 personen. Dit is 750 kwh per persoon per jaar. Omgerekend naar 20personen is dat 15000 kwh per jaar. Om dat te realiseren is er in totaal een installatie nodig met een output van pakweg 20 kw piekvermogen. Door iets te overdimensioneren én zowel panelen op het zuiden als op het westen te richtn krijg je gedurende de dag langer energie waardoor minder afhankelijk bent van het stroomnet. Overproductie zou je tijdens het tussenseizoen kunnen wegwerken via een warmtepomp die een buffervat opwarmt.

 

De prijs voor je PV installatie is flink overgebudgetteerd. Tegenwoordig koop je een pv installatie met fatsoenlijk materiaal voor pakweg 1.5€ per watt piek. Met een installatie van pakweg 20 kw piek kost je dat max 30k Meer info kan je vinden op http://www.zonstraal.be je idee wordt helemaal gratis beoordeeld door mensen die gebeten zijn door groene energie. Vanzelfsprekend ben ik al jaren lid van dat forum. Zelf onderhandelde ik al over de aankoop van 5 sets pv panelen omdat vrienden, familie en bekenden hiervoor op mij een beroep deden.

 

Volgens mij kom je met het herdenken van je project toe met een budget van pakweg 60 k voor alle drie de woonunits. Je bekijkt dat als een voorafbetaling van je verwarmingskost. Even snel gerekend :

 

Groot buffervat, vaccuumpipes, besturing en plaatsing 15 k. Je kan mijn (kleinere) installatie komen bekijken, kijken naar het topicje wat ik maakte en een verwijzing krijgen naar een leverancier. Daarnaast kan ik je wijzen op de dingen die ik zelf anders zou doen in een pm of een telefoongesprek.

 

Nog een nadeel. Kies je voor drie installaties, dan heb je verschillende kleinere omvormers die meer kosten dan één of enkele grotere. Ze gaan om de 10 jaar stuk. Dus die vervanging moet je inrekenen.

 

Kies je daarnaast nog voor een grote pelletbrander (200 kwh!) http://www.costerenergie.be die centraal staat opgesteld en een groot buffervat opwarmt, (Je gebruikt het vat uit je zonnecollector !) dan kom je weg met pakweg 20K

 

 

Met de investeringen die wij deden besparen we :

 

PV panelen

(investering 15k aan panelen 4.2 kw piek in de aanloopperiode, belastingvoordeel 6 k, subsidie 4x320€ per jaar gedurende 20j =25.600€- 1000 € elektriciteit per jaar. Deze investering is rendabeler dan aandelen want we gaven netto 9k uit en vangen hiervoor 25.600€ +20.000€ elektraverbruik, dus 45.600€ opbrengst na 20 j in de veronderstelling dat :

 

- elektra niet duurder wordt, wat ondenkbaar is

- de pv panelen na 20 j niets meer geven, wat ook ondenkbaar is, het vermogensverlies zal 20% zijn.

- We rekening houden met een omvormer die je om de 10j moet vervangen, die kost pakweg 1.5k

 

Vaccuumcollectoren

Investering 6.7k voor 48 pipes, buffervat van 600 l, controller en nog wat toeters en bellen - subsidie 2975€, nettoinvestering 3.725€, geraamde besparing op gasverbruik 300 ofte een terugverdientijd van 12j.

@f150

 

Voor de verwarming van onze woning en het voorzien in alle stroom geven we op vandaag minder dan 100€ per maand uit. Aankoop van brandhout inbegrepen. Een overzicht :

 

- aankoop elektriciteit : 0€

- aankoop gas : 800€, dit jaar door de investering in de vacuumpipes wordt dit gereduceerd tot 500€ per jaar.

- aankoop brandhout : 1000€/15ton, waarvan we per jaar 4.25ton verstoken (wat overeenkomt met +/- 10stère) ofte 250€ per jaar. Als alternatief hebben we een voorraad aan steenkool die ik in hoeveelheden van 5ton tegelijk ongeveer 350€ per ton betaal. Het voordeel van steenkool is de lange houdbaarheid. Als we enkel steenkool stoken (en nog niet zuinig ook) dan hebben we 750 kg per jaar nodig ofte ook ongeveer 250€.

 

Verder rijden onze elektrische fietsen op zonnestroom, waarvoor ik ook nog eens een subsidie van 0.15€/km krijg ofte 750 € per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen energie-expert maar wel heel intensief met energie bezig.

Je hebt in ieder geval praktijkervaring van onschatbare waarde. Dank voor je reactie.

 

- Wat de windmolens betreft betwijfel ik of dit de interessantste keuze is. Volgens mij kan je de middelen hiervoor beter in meer PV panelen investeren (als je toch van je geld af wil). De rentabiliteit van een kleine tot middelgrote windmolen ligt te laag om de investering te verantwoorden. Wil je toch onafhankelijk(er) worden dan zou je kunnen opteren voor een generator (desgewenst op gas) om je dalproductie op te vangen. Door de windmolens weg te lagen, haal je de kostprijs van je project fors naar beneden.

 

Vanuit investeringsoogpunt is het zonder meer slecht - een ROI van meer dan 25 jaar is geen verstandige investering. Wat meespeelt in de overweging om eventueel windenergie in te zetten is het complementaire karakter tov zonnepanelen. Somber weer en regen gaan vaak hand in hand met wind. En dan is 3-4kWh per dag mooi meegenomen. Mogelijk pakt de RidgeBlade gunstiger uit. Deze worden over de nok van je woning geplaatst, werken vanaf 1m/s wind en maken gebruik van de opstuwende windkracht over de dakhelling. Ik heb alleen nog geen prijzen gezien:

http://libra-energy.eu/files/ckeditor/Datasheet_RidgeBlade_Wind_Turbine_NL.pdf

@martin stuurde me deze link: http://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee0801257 met de ontnuchterende wanprestaties van kleine windmolens. Vermoedelijk is een extra veldje met PV interessanter en heroverwegen we de windenergie.

 

- De meest rendabele investering lijkt in mijn ogen de investering in vaccuumpipes. Die heb ik zelf ook staan. Als je de ruimte hebt zou ik opteren voor een grotere boiler én meer vaccumpipepanelen. Je boiler kan niet groot genoeg zijn. Eventueel zou je kunnen opteren voor een opslagvat in beton dat gewoon wordt ingegraven. De grond is de beste isolator die je kan vinden.

Met een boiler va 600 liter, aangesloten op mijn cv-water (en niet voor sanitair water alleen) kan ik mijn vewarming laten draaien tijdens het tussenseizoen op koude dagen. Voor de wintermaanden is er te weinig vermogen omdat het aantal panelen bij mij te beperkt is. De grootste investering is de controller én het buffervat. De pipes zelf kosten niet zo veel. Te groot bestaat hier niet.

 

Er is serieus veel ruimte gereserveerd voor die vacuumtubes. Drie keer 30 tubes (4m2) voor de boilers en tenminste 60 tubes voor de CV buffer van 2x2000l. Maar dat zouden er ook 120 mogen worden. De enorme temperatuurstoename in de tubes was een van de redenen om af te zien van het energiedak waar de delta-T veel lager ligt.

 

Je keuze voor pelletkachels vind ik simpelweg briljant, al zou je ook kunnen opteren voor andere systemen. Ik zou eerder opteren voor een pelletketel met automatische aanvoer. Het spaart een hoop manipulatie en je krijgt een hoop comfort in de plaats. Hierdoor zou je ook kunnen besparen op de warmptepompsystemen die best wel prijzig zijn én aan slijtage onderhevig zijn omdat het toch om een complex apparaat gaat. Eventueel zou je de warmte centraal kunnen opwekken met één grote installatie en een grote warmtebuffer eventueel met een kleinere tussenbuffer. Een houtvergassingsinstallatie of een installatie die werkt op houtsnippers (eventueel van je eigen productie) zou ook een goed alternatief kunnen zijn.

 

De drie losse pelletkachels zijn uitsluitend voor de koude dagen als de PV opbrengst laag is en de zonnecollectoren het water ook niet meer naar de 40 graden krijgen. Het is snelle warmte in de woonkamer, en de hydro uitvoeringen verwarmen ondertussen je boilervat. Het is niet de vervanging van de CV maar een backup voor warmte. In de eerste tekening stond een houtvergasser als naverwarmer voor de warmtepomp. Met de huidige dimensionering zou dat niet nodig zijn.

De voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk elektrisch verwarmen omdat we niet de gelegenheid hebben om voldoende kaphout en snippers te verbouwen op het terrein.

 

- Het valt me op dat je kiest voor verschillende sets pv panelen en dat het er ook nog relatief veel zijn. Wij hebben pv panelen en als we enkel ons normale verbruik rekenen (en we zijn voorzien van alle denkbare modern comfort) dan verbruiken wij max 3000 kwh per jaar met 4 personen. Dit is 750 kwh per persoon per jaar. Omgerekend naar 20personen is dat 15000 kwh per jaar. Om dat te realiseren is er in totaal een installatie nodig met een output van pakweg 20 kw piekvermogen. Door iets te overdimensioneren én zowel panelen op het zuiden als op het westen te richtn krijg je gedurende de dag langer energie waardoor minder afhankelijk bent van het stroomnet. Overproductie zou je tijdens het tussenseizoen kunnen wegwerken via een warmtepomp die een buffervat opwarmt.

 

Ik verwacht dat we uiteindelijk voor de drie woningen, inclusief een laadpunt voor de auto en de benodigde power voor de vier warmtepompen ca. 35.000-40.000 kWh per jaar gaan gebruiken. Het is nog alles behalve overgedimensioneerd. We gebruiken per persoon ruim 1.000 kWh per jaar, mede door intensief gebruik van wasmachine/wasdroger en een server met veel toebehoren.

 

De prijs voor je PV installatie is flink overgebudgetteerd. Tegenwoordig koop je een pv installatie met fatsoenlijk materiaal voor pakweg 1.5€ per watt piek. Met een installatie van pakweg 20 kw piek kost je dat max 30k Meer info kan je vinden op http://www.zonstraal.be je idee wordt helemaal gratis beoordeeld door mensen die gebeten zijn door groene energie. Vanzelfsprekend ben ik al jaren lid van dat forum. Zelf onderhandelde ik al over de aankoop van 5 sets pv panelen omdat vrienden, familie en bekenden hiervoor op mij een beroep deden.

 

Dat is all-in voor Duitse panelen en dan de zwarte monokristallijne uitvoering, 30 jaar garantie > 89%. We kunnen dat alles tegen inkoopprijs krijgen. Mijn schoonzoon (tevens forumlid) verzorgt installaties van meer dan 500.000Wp (2000 panelen) voor grote instanties en heeft goede relaties met een aantal leveranciers. Voorlopig zijn de prijzen heel ruw ingeschat en inclusief montagekosten en BTW.

 

 

Volgens mij kom je met het herdenken van je project toe met een budget van pakweg 60 k voor alle drie de woonunits. Je bekijkt dat als een voorafbetaling van je verwarmingskost. Even snel gerekend :

 

Groot buffervat, vaccuumpipes, besturing en plaatsing 15 k. Je kan mijn (kleinere) installatie komen bekijken, kijken naar het topicje wat ik maakte en een verwijzing krijgen naar een leverancier. Daarnaast kan ik je wijzen op de dingen die ik zelf anders zou doen in een pm of een telefoongesprek.

 

Ik neem zeker even contact op.

 

Nog een nadeel. Kies je voor drie installaties, dan heb je verschillende kleinere omvormers die meer kosten dan één of enkele grotere. Ze gaan om de 10 jaar stuk. Dus die vervanging moet je inrekenen.

Technisch zou je ook afkunnen met één drie fasen omvormen. Liever drie losse, mede in het kader van redundantie.

 

Verder rijden onze elektrische fietsen op zonnestroom, waarvoor ik ook nog eens een subsidie van 0.15€/km krijg ofte 750 € per jaar.

Die gaat er komen. Zaterdag proefrit gemaakt. De woning ligt landelijk en je moet al snel 15 km rijden om bij een beetje winkelcentrum te komen.

 

Uiteindelijk hoop ik dat we het gas kunnen afsluiten, met een zeer beperkte hoeveelheid ingekochte pellets en een 0-rekening voor electra volledig zelfstandig kunnen wonen en rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet overtuigd dat je met je vacuumtubes je verwarmingsbehoefte kan dekken maar gelukkig zijn er mogelijkheden genoeg om dat na te rekenen. http://opbrengstberekening.belsolar-zonneboiler.be/

 

Het hangt er ook van af of je wil werken met een laagtemperatuur verwarmingssysteem of niet. Daar moet je volgens mij nog een keertje naar rekenen.

 

Door te kiezen voor een pelletkachel met hydro-aansluiting kan je ook je buffervat gaan opwarmen.

 

Als je de adviezen op de website die ik je eerder gaf even nakijkt dan zijn er GEEN kleinschalige windturbinesystemen die de investering verantwoorden. Wil je een backup, dan zou je ervoor kunnen kiezen om met een efficiënte generator te werken. Of gewoon stroom van het net nemen. Wat je bespaart kan je mijn inziens beter investeren in betere isolatie, ramen, vloerisolatie omdat de warmtebehoefte van een woning nu eenmaal groter is dan de elektriciteitsbehoefte. Wat je hierin investeert is voor altijd verworven omdat het een blijvende kostenreductie is. Daarna valt ook je investering in verwarmingssystemen flink naar beneden. Met een budget van 25k voor optimaal isoleren spring je héél ver.

 

De beste manier om minder te investeren en meer rendement te krijgen is door allereerst je energiebehoefte naar beneden te halen. Ook wij hebben een droogtrommel (weliswaar met warmtepomp maar het beest is al 9 jaar oud en werkt nog altijd), droogkast, we bakken elke dag, hebben een grote diepvrieskist, meerdere computers, microgolfoven, brood- en gewone ovens, ... . Door te kiezen voor zeer zuinige apparaten krijg je je verbruik echt wel naar beneden. Ook het aanpassen van de lampen is van groot belang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

We zijn bijna een half jaar verder. Inmiddels is de eerste fase vrijwel afgerond en is er - mede door voortschrijdend inzicht - nog eea aangepast. Sinds dinsdag draait de PV installatie en de opbrengst is al meer dan 200kWh waarbij er op zonnige dagen in oktober zoals vandaag rond de 60kWh wordt opgewekt, en op sombere dagen rond de 15kWh.

Alle data is per paneel uit te lezen - ze zijn allemaal voorzien van optimisers waardoor er ook bij schaduw of minder licht goed rendement wordt gemaakt. Voor nu alleen de plaatjes. Technische details volgen later.

 

[ATTACH=CONFIG]21213[/ATTACH]

24 280Wp panelen west zijde

 

[ATTACH=CONFIG]21214[/ATTACH]

24 280Wp panelen oostzijde

 

[ATTACH=CONFIG]21215[/ATTACH]

24 280Wp panelen en 30 heat pipes westzijde

 

[ATTACH=CONFIG]21216[/ATTACH]

moment opname van de stroomproductie per paneel

 

[ATTACH=CONFIG]21217[/ATTACH]

PV opbrengst per dag, afgelopen 5 dagen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De panelen zijn drie weken operationeel. Het is nog een zogenaamd grid-tie systeem, dus voor het functioneren afhankelijk van een netaansluiting (net als de overige 99,9999% van de PV installaties). Omdat we geïnvesteerd hebben in een 'nul-op-de-meter' systeem zijn we in dat opzicht nog afhankelijk van het grid om seizoens- en dag/nacht opbrengst te salderen.

 

Vooruitlopend op spreiding van energie-producerende bronnen (bv Ridgeblade windmolen en Stirling motor bij ketel) en betaalbare accusystemen die moeiteloos tientallen kWh's kunnen opslaan, wordt het 'organisch salderen' ingevoerd. De vaatwasser gaat niet meer 's nachts aan, maar 's morgens na 09:30. De warmtepomp staat op de klok, en zal op korte termijn via een modbus gekoppeld worden en inschakelijk bij teruglevering van energie (http://www.ccontrolsys.com/w/WattNode_Modbus). Een van de auto's op LPG moet wijken voor een elektrische Renault ZOE die met een Maxem zoveel mogelijk van de zonneenergie in de accu gaat laden.

 

Drie weken in oktober staan niet garant voor een jaargemiddelde (dat ligt hoger dan de gemiddelde PV opbrengst van oktober), maar er is toch ca. 30kWh per dag geoogst. Met een piek van 65kWh en een dal van net 6kWh:

 

[ATTACH=CONFIG]21423[/ATTACH]

 

Wat thuis in het klein gebeurt, levert bij grootschalige uitrol van PV serieuze problemen op. De overproductie op een zonnige dag staat in geen verhouding tot de matige opbrengst van een donkere dag. Op dit moment kan het grid nog gebruikt worden als een vrijwel ongelimiteerde buffer van energie, en is er een riante salderingsvergoeding in Nederland (volgens mij is dat in België inmiddels minder goed). Maar zowel netbedrijven als fiscus zinspelen op een aanpassing van de salderingsregeling. In dat kader wordt Nederland klaargestoomd voor een aangepaste regeling door de verplichte landelijke uitrol van slimme meters (http://webwereld.nl/beveiliging/81677-kabinet-verplicht-landelijke-uitrol-slimme-meter ).

 

Hoe de salderingsvergoeding zal worden aangepast is nog niet bekend. De overheid heeft hiervoor een aantal alternatieven in petto:

- volledige afschaffing van de salderingsregeling

- verlaging van de salderingsgrens tot een maximum aantal kWh

- verlaging van de salderingsvergoeding

 

De kans dat de bestaande regeling 2020 zal overleven is gering. Ik denk idat afschaffing van de regeling remmend zal werken op een grootschalige uitrol van zonnepanelen, maar stimulerend voor het gebruik van technologische oplossingen voor het slimmer omgaan met opgewekte energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi systeem @f150.

Komt mij bekend voor ;-)

Al gezien dat je nu ook display van de converter kan uitlezen op afstand ?

 

Salderen blijft een heikel punt.

Wij hebben nog een ferraris draaischijfmeter dus als die terugdraait "ontvangen" wij hetzelfde als wat we betalen.

Ook als ie defect zou raken komt er gewoon weer zo'n oud systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi systeem @f150.

Al gezien dat je nu ook display van de converter kan uitlezen op afstand ?

 

Ja ik heb het vandaag en gisteren een aantal keer opgevraagd via het lay-out menu op https://monitoring.solaredge.com/ en gaat de stroom ook terug via een Ferraris meter. Dat zit nog een sensor op die het aantal omwentelingen telt maar die is niet in staat het verschil tussen links- en rechtsdraaiend te meten. Mijn 'verbruik' ziet er daardoor zo uit:

[ATTACH=CONFIG]21426[/ATTACH]

 

De Maxem kan bi-directioneel meten - onmisbaar voor het slim in- en uitschakelen van apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt duidelijk wat meer panelen op je dak liggen

72 stuks 280Wp, verdeeld over drie dakdelen. Er liggen nog 24 panelen op een stapel die we op het derde gebouw met een plat dak gaan plaatsen. Daarmee komen we ver over het maximale teruglever vermogen, vandaar de Wattnode. Hiermee kun je de feed-in beperken op de omvormer (of apparatuur slim inschakelen om het vermogen af te toppen).

 

Heb je ook zo'n deal gesloten dat je vijf jaar lang hetzelfde betaald/terugkrijgt per afgenomen/geleverde kWh's?

Nee ik maak geen lange termijn afspraken met nutsbedrijven. We zijn wel al jaren tevreden klant bij Greenchoice en gelukkig hebben ze ongeveer de beste salderingsregeling.

De meter is een 'domme' meter; feitelijk is niet te zien hoeveel stroom er bruto wordt geproduceerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ho, wait whut... betaalbaar? dan heb je mijn aandacht :) kan je daar iets verder over uitweiden? [/color]

 

Nee het is nog niet betaalbaar in die zin dat een accu je geld oplevert/bespaart. Met sterk dalende prijzen van accusystemen en het op de schop gaan van salderingsregelingen komt dat moment sneller dan je denkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

72 stuks 280Wp, verdeeld over drie dakdelen. Er liggen nog 24 panelen op een stapel die we op het derde gebouw met een plat dak gaan plaatsen. Daarmee komen we ver over het maximale teruglever vermogen, vandaar de Wattnode. Hiermee kun je de feed-in beperken op de omvormer (of apparatuur slim inschakelen om het vermogen af te toppen).

 

 

Nee ik maak geen lange termijn afspraken met nutsbedrijven. We zijn wel al jaren tevreden klant bij Greenchoice en gelukkig hebben ze ongeveer de beste salderingsregeling.

De meter is een 'domme' meter; feitelijk is niet te zien hoeveel stroom er bruto wordt geproduceerd.

 

96 panelen straks dus in totaal, dat is een behoorlijke productie, meer dan voor een gezin nodig is. Uit mijn herinnering staat me iets bij dat je ook niet voor één gezin deze installatie hebt. :)

M'n pa heeft er slechts 10 van 250W en speelt daarmee die komende vijf jaren net niet quitte met zijn, vrij bescheiden, verbruik. In de voorwaarden voor terug leveren staat namelijk dat als je meer terug levert dan gebruikt, je over het overschot niet de energiebelasting (en bijdrage voor groene innovaties) in de kWh prijs terug krijgt, dus meer opwekken dan je verbruikt is minder lucratief.

 

Hij kwam daar op een dag zelf mee, het hele zonnepanelen gedoe. De buurman had het ter sprake gebracht en deze net gepensioneerde ingenieur is vrij kundig op dat gebied (ook de BTW teruggave). Ik was eerlijk gezegd vrij sceptisch maar heb nu de afhandeling (teruggaven, kosten en opbrengsten) gezien en ben positief verbaasd dat het gewoon loont. Terug verdien tijd zit nu op 5 a 6 jaar (voorzichtige schatting adhv de kosten van 4100 euro/opbrengsten), korter als je nog iets meerekent voor de waarde vermeerdering van de woning. Toekomstige gulzige bewoners kunnen simpelweg vijf of tien panelen bijplaatsen op de huidige installatie (max 24 totaal geloof ik).

 

Wat roet in het eten kan gooien is eventueel veranderende regels/belastingen mbt het zelf opwekken van elektriciteit. Als iedereen dit gaat doen loopt de staat een hoop inkomsten mis en de kosten van een kWh overdag zijn een fractie van die in de nacht op de markt. Gelukkig is er, naast de ontwikkelingen op accu gebied, een andere methode om zonne-energie beschikbaar te maken in gebieden waar het nacht is, door het te transporteren middels supergeleiding. Wellicht dat de (verdere) ontwikkeling daarvan veel sneller zal gaan dan de accu technologie hoewel waarschijnlijk beiden een grote rol zullen gaan spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

@Raycoupe, ik heb momenteel 15 panelen in Spanje wat me bij "sober" verbruik, vooral in de wintermaanden, voldoende energie kan leveren als ik het grootverbruik zorgvuldig plan. Met de huidige set kan ik nog met 15 panelen uitbreiden in de toekomst en dat ga ik dan ook doen. De voornaamste reden is dat ik op de finca dezelfde "relatieve" luxe wil hebben als de luxe waarin we nu in NL leven. Ook al zal ik zoveel mogelijk A+++++++++ apparaten aanschaffen.:p

 

Ook in Spanje heb je in de winter mindere dagen en de opbrengst is dan minimaal van het solarsysteem. Laat staan in NL waar het nog minder zal opbrengen in de winter. Die 96 panelen van @f150 in NL die met een heel groot gezin woont zijn dus geen overbodige luxe. Bovendien zijn de panelen zelf de kosten niet. Die 15 panelen van mij gaan zeker niet meer dan 3000€ bij elkaar kosten.

 

Niet te vergeten komen er ook elektrische auto's en een behoorlijk verwarmingssysteem op te draaien.

 

Ik sta nu al te popelen een keertje op visite te gaan als de boel helemaal geïnstalleerd is. Wat superfijn dat mensen dit gewoon doen in NL in plaats van dromen dit ooit te gaan doen.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter gaan we zeker niet wegkomen met de PV opbrengst, maar we komen een eind. De teller staat deze maand op 417kWh, dat is ca. 15kWh per dag. Als we niet elektrisch zouden koken en de warmtepomp zou uit staan, was dat voldoende voor het dagelijkse verbruik.

 

[ATTACH=CONFIG]21802[/ATTACH]

 

Voor het off grid gedeelte ben ik bijna rond met de berekeningen. Ik merk dat er bar weinig kennis in de markt is over goede off-grid systemen die hybride werken (dus ook kunnen terugleveren). Inmiddels heb ik 20 installatie manuals moeten lezen om te weten wat specifieke modellen wel en niet kunnen. De leveranciers zijn over het algemeen niet goed op de hoogte, en fabrikanten (op SolarEdge na) reageren niet.

Volgende struggle is het accu systeem. Omdat het om een >20kW systeem gaat, valt ook 99% van de accu leveranciers af. Maar we komen er wel!

 

BTW: je bent van harte welkom @FincaInSpanje, ik stuur je wel een PM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...