Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bladluis in fruitbomen


Gast ghostwhiper

Aanbevolen berichten

Gast ghostwhiper

De blaadjes zitten amper aan de bomen en de bloemetjes komen voorzichtig al te voorschijn en ja hoor de ellende begint al.

Beide appelbomen hebben al bladluis:eek:

 

Iemand een goede manier om eens met die krengen af te rekenen?

20150420_185604.jpg.6150bbdb36983545d6c4c05b47031f5c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@ghostwhiper: Truukje wat ik geleerd heb van Pieter Boxman werkt perfect.

 

Hij gebruikt suikerwater wat door de gisten in de lucht vanzelf omgezet wordt wat alcohol, maar ik gebruik gewoon verdunde wijn (of andere alcoholische drank). Je neemt gewoon de goedkoopste bocht die je kunt vinden en lengt dit aan met water tot zo'n 2% alcohol. Hiermee goed rondom sproeien en je bent van die krengen af. Compleet milieuvriendelijk en goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

ik heb net groene zeep opgeklopt en dat gespoten maar dat werkt maar even,

ga even kijken hoe effectief de groene zeep is en zodra de eerste tekenen er weer zijn dan ga ik die methode eens proberen @Raycoupe

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net groene zeep opgeklopt en dat gespoten maar dat werkt maar even,

ga even kijken hoe effectief de groene zeep is en zodra de eerste tekenen er weer zijn dan ga ik die methode eens proberen @Raycoupe

 

Luizen zuigen plantensappen op voor de suikers, alcohol is bedorven suiker, vandaar dat bijen er ook zo agressief van worden. :)

Goed rondom spuiten en ze leggen het loodje, inclusief nageslacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem in mijn appelboompje... vol met bladluis...

 

ik heb als tip gelezen op internet; groene zeep en spiritus aanlengen met water tot een bepaalde verhouding, (moet ik even opzoeken), en dat om de drie dagen op je plant spuiten. totdat je alle generaties te pakken hebt, dat kan zo'n 2 1/2week duren.

Heb vanmiddag de groene zeep aangeschaft en heb nog ergens spiritus staan (gelijk even kijken.... (damn dat is dus terpentine morgen even spiritus halen)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje prepper gebruikt het recept van onze eigen forum chemicus @vheeswijk

 

http://preppers.nl/forum/threads/170-Eigen-groente-en-fruit-verbouwen?p=25159#post25159

 

Ik quote zijn bericht:

 

Tegen o.a. bladluis heb ik weleens de volgende receptuur met zéér goed resultaat toegepast:

Laat de inhoud van een pakje shag 2 dagen trekken in 1 liter spiritus en een eetlepel azijn (regelmatig shudden). Filtreer het nicotine-extract over doek of een koffie-filter. Voeg aan het extract-filtraat één theelepeltje afwasmiddel toe. De verkregen oplossing laat zich fijn vernevelen over planten met een bloemen-spuit. Behandel ook de onderkant van bladeren. Nicotine is een zeer krachtig NATUURLIJK insecticide. Azijn helpt bij het oplossen/extraheren van nicotine uit tabak en de zeep (afwasmiddel) zorgt voor een mooie fijne nevel en de "benetting" of verdeling over de planten. Het residue van de shag op het filter kan worden verstrooid over de aarde waarin de planten staan. Nicotine is een natuurproduct en biologisch afbreekbaar.

 

En hoewel een pakje shag duur is, is het een stuk goedkoper dan de rommel in de winkel

 

Ik heb het diversen malen toegepast, en het werkt prima

Wat je ook kan gebruiken is brandnetelgier, maar het recept van vheeswijk bevalt me beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt omdat je van de paddestoelen af moet blijven ;)

 

Lieveheersbeestjes, geen beestjes xD!

 

Ik kweek zelf tabaksplanten dus dat valt best mee :)

 

Tabaksplanten tussen je moestuin is trouwens een echte aanrader om allerlei ongedierte weg te houden...

 

Daar ben ik wel nieuwsgierig na. Welke tabaksplanten helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Lieveheersbeestjes, geen beestjes xD!

 

In mijn omgeving noemt men het trouwens geen lieveheersbeestje maar kukeluusje ;)

De gedachte er achter is dat je de naam van de heer niet voor een insect mag gebruiken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn omgeving noemt men het trouwens geen lieveheersbeestje maar kukeluusje ;)

De gedachte er achter is dat je de naam van de heer niet voor een insect mag gebruiken. ;)

 

Dat geloof ik maar al te graag. Echter is het geen 'heer' maar 'heers' wat dan wel voor een insect gebruikt mag worden omdat in de natuur je altijd een dominante en passieve kant/aard hebt (eat or be eaten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieveheersbeestjes, geen beestjes xD!

 

Daar ben ik wel nieuwsgierig na. Welke tabaksplanten helpen?

 

Uiteraard de tabaksplanten met de hoogste concentratie aan nicotine. Deze tabacum-soorten zijn ongeschikt om te roken maar werden vroeger in Cuba geteeld om er insecticiden van te maken. Helaas zijn deze natuurlijke insecticiden verdrongen door de synthetische neonicotines die in de natuur NIET worden afgebroken en debet zijn aan de grote bijensterfte alom. Uiteraard zijn neonicotines effectiever maar de tol die wij ervoor betalen in milieuschade is erg groot. Te groot!.

Als u tabaksplanten heeft geplant tussen andere gewassen in uw moestuin, kunt u deze gewoon 'oogsten' en verwerken in een insecticide formulering.

 

Een analoge werking is ook gevonden voor het planten van knoflook tussen rozen-planten. Het zou interessant zijn om te weten te komen of knoflook tussen de typische moestuinplanten ook kan bijdragen in 'pest-control'. Knoflook bevat geen nicotine maar de zwavelachtige verbindingen in knoflook doen denken aan "natuurlijk mosterdgas".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...