Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf boter maken


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van dit bericht wat ik via facebook tegenkwam:

Margarine..! Geef je de boter even door..?

 

En wij dus eigenlijk al een heel poos nagenoeg plastic blijken te eten, wil ik (en mijn moeder ook) overstappen op het zelf maken van boter.

 

Nu ben ik hier een totale leek in, maar wat ik zo in de gauwte lees en vindt is dat je enkel maar verse room en wat zout nodig hebt als producten om boter te maken...

 

 

Ons mams kwam met de volgende YT filmpjes aanzetten:

 

(ENG 16min)

 

&

 

(NL 1:50min)

 

Iemand nog suggesties of tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

lijkt mij ook superleuk en fijn om zelf boter te karnen ( meteen karnemelk erbij ;) ) het is alleen jammer dat alle "apparaten" zo duur zijn, net als dat het me leuk lijkt om zelf wijn te maken of drank te stoken ( als het niet te zuipen is dan isi het maar als brandstof ;) ) maar die sets zijn zo afgrijselijk duur :(. maar ach, gewoon geduld, mijn ogen open houden op rommelmarkten en anders gewoon flink sparen :D.

@Communicator,

 

als je boter hebt gemaakt zou je dan de resultaten willen delen? lijkt me super interessant namelijk

 

( ik verdenk de tekst er overigens wel van dat ze de vergelijking met plastic hebben gedaan op basis van dat margarine misschien één atoom verschilt met plastic, net als dat goud maar één atoom verschilt met kwik. maar dat betekent niet dat goud praktisch hetzelfde is als kwik, maar het blijft een gevaarlijk goedje, die margarine )

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

 

Iemand nog suggesties of tips?

 

Ik zou eerst mezelf iets meer inlezen voordat je mogelijk een compleet verkeerde conclusie maakt.

 

Zover mij bekend is roomboter minder gezond dan margarine, omdat margarine (tegenwoordig) vervaardigd wordt uit plantaardige vetten, en roomboter uit dierlijke (melk) vetten

Roomboter bevat veel verzadigde vetten, en dat zou ongezonder zijn dan onverzadigd vet.

 

Ik zou eerst nog eens kritisch wat info verzamelen, en ik hoor graag of je dan nog steeds uitgaat van het (naar mijn idee) onjuiste verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boter is gewoon te lang gedraaide slagroom

Precies dat heb ik daarnet geprobeerd met een klein kuipje slagroom.

een snufje zout er bij. en net zolang kloppen tot het 'boterig' is. Daarna uit laten lekken in een zeefje. En het vocht wat nog overbleef er uit gedrukt met een lepel.

 

Ik heb nu een bolletje boter die niet onverdienstelijk smaakt. :)

 

Ik zou eerst mezelf iets meer inlezen voordat je mogelijk een compleet verkeerde conclusie maakt.

 

Zover mij bekend is roomboter minder gezond dan margarine, omdat margarine (tegenwoordig) vervaardigd wordt uit plantaardige vetten, en roomboter uit dierlijke (melk) vetten

Roomboter bevat veel verzadigde vetten, en dat zou ongezonder zijn dan onverzadigd vet.

 

Ik zou eerst nog eens kritisch wat info verzamelen, en ik hoor graag of je dan nog steeds uitgaat van het (naar mijn idee) onjuiste verhaal.

 

Bedankt voor de toelichting Martin.

niet lullig bedoelt, maar aan jouw bedenkingen heb ik ook niets; 'Zover mij bekend' en 'dat zou' en 'naar mijn idee'. :) ghehehe

 

Wat je er wel mee bereikt is dat ik inderdaad even verder ga kijken dan mijn neus lang is!

Mocht iemand hier de verlossende antwoorden hebben, of links naar relevante informatie op internet, schroom je niet om deze te plaatsen :)

zal ik ook doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voedingscentrum vindt roomboter en vet fout.

Er zijn ook groepen die vetten niet zo fout vinden. Voor hen die daarvan meer willen weten, google eens op cholesterol-mythe.

Er is van beide 'kampen" veel materiaal om te lezen. Ik denk zelf niet dat die twee "kampen" nader tot elkaar zullen komen. Het geloof over wat goed voedsel is, is soms net religie ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat in dat artikel om margarine, niet om boter. Dus waarom zou je op basis van dat artikel willen besluiten om boter te maken wat gewoon te koop is bij iedere boer.

Voor de rest verbaas ik me over het artikel omdat een aantal dingen gewoon niet (kunnen) kloppen. Ja, boter, margarine en olie zijn slecht voor je lichaam. Maar daar houd het zo'n beetje mee op Voor de gein moet je eens proberen wat ze in het artikel beweren. Zet een kuipje margarine voor een paar dagen buiten de koeling en zie, maar vooral ruik wat er gebeurd.

Kan je in ieder geval verklappen dat er precies gebeurd wat ze in het artikel beweren dat er niet gebeurd. ;-)

 

Maar goed, zelf boter maken is leuk en altijd handig om die vaardigheid onder de knie te krijgen.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst mezelf iets meer inlezen voordat je mogelijk een compleet verkeerde conclusie maakt.

 

Zover mij bekend is roomboter minder gezond dan margarine, omdat margarine (tegenwoordig) vervaardigd wordt uit plantaardige vetten, en roomboter uit dierlijke (melk) vetten

Roomboter bevat veel verzadigde vetten, en dat zou ongezonder zijn dan onverzadigd vet.

 

Ik zou eerst nog eens kritisch wat info verzamelen, en ik hoor graag of je dan nog steeds uitgaat van het (naar mijn idee) onjuiste verhaal.

@martin wat je schrjft is volgens sommige mensen erg relatief en gepromoot door de hart stichting (die op zijn beurt weer fonds geld krijgt van de Becel boter ??

want in roomboter zitten dan wellicht verkeerde vetten maar toch ook een hoop goede en in plantaardige boter zitten dan wellicht weer minder slechte vetten maar ook weer minder goede dus wat is goed en wat is slecht ?? Dan zou je beter gewoon je brood in de olijfolie kunnen doppen dan heb je goede vetten en nagenoeg geen slechte .

en ik denk dat roomboter of margarine het eigenlijk niets uitmaakt , waar het om gaat is dat je in slechte tijden voeding binnen krijgt lijkt mij

dan wel liefst zo gezond mogelijk maar ik denk dat geldt beter wat als niets .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator ik heb het lang geleden ook eens gedaan . Maar in plaats van te zeven heb ik het uit geperst in een neteldoek.

Ik had dit gedaan omdat ik geen roomboter ( op zijn vlaams boeren boter ) in huis had . En een goed biefstuk bakt men in goede boter .

 

Neteldoek

 

Fantastisch toch he, nooit te oud om te leren. wist niet wat het was... een zeef in de vorm van een grofgeweven doek. Gaan we naar op zoek :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin wat je schrjft is volgens sommige mensen erg relatief en gepromoot door de hart stichting (die op zijn beurt weer fonds geld krijgt van de Becel boter ??

want in roomboter zitten dan wellicht verkeerde vetten maar toch ook een hoop goede en in plantaardige boter zitten dan wellicht weer minder slechte vetten maar ook weer minder goede dus wat is goed en wat is slecht ?? Dan zou je beter gewoon je brood in de olijfolie kunnen doppen dan heb je goede vetten en nagenoeg geen slechte .

en ik denk dat roomboter of margarine het eigenlijk niets uitmaakt , waar het om gaat is dat je in slechte tijden voeding binnen krijgt lijkt mij

dan wel liefst zo gezond mogelijk maar ik denk dat geldt beter wat als niets .

gr will

 

De verzadigdvet Hypothese houd geen stand meer. Het voedingscentrum loop in zijn adviezen minimaal 6 jaar achter op de wetenschappelijke ontwikkelingen.

Hier een publicatie, in het Nederlands, met een uitgebreide referentie lijst. http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2012-3-p192-211.pdf

 

Van Pubmed http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

 

CONCLUSIONS:

A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat.

 

Het verhaal wat simpel uitgelegd in het Nederlands http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/vetdogma-ter-discussie/

 

Misschien dat @Keyser Suze hier nog een mening over heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ons aangeleerd dat teveel vet ongezond is....

Laatst heb ik deze documentaire gekeken. Zeker een aanrader!

 

Twee minuten kijken en je wilt de hele documentaire zien:

http://www.cerealkillersmovie.com/

 

Samenvatting:

De vader van deze Engelsman krijgt een hartaanval en hij vraagt zich af waarom. Zijn vader is namelijk een sportman, fit, slank, gezond en drinkt nooit. Hij verdiept zich in de manier van eten tegenwoordig.

Hij gaat 28 dagen eten waarvan hij nu denkt dat beter is, met heel veel vet. Hij wordt gevolgd door een artsen en de uitkomst is natuurlijk erg leuk.

Geniet van gezond, gevarieerd én vet eten! En daar hoort roomboter bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons is aangeleerd dat teveel vet ongezond is....

Laatst heb ik deze documentaire gekeken. Zeker een aanrader!

 

Twee minuten kijken en je wilt de hele documentaire zien:

http://www.cerealkillersmovie.com/

 

Samenvatting:

De vader van deze Engelsman krijgt een hartaanval en hij vraagt zich af waarom. Zijn vader is namelijk een sportman, fit, slank, gezond en drinkt nooit. Hij verdiept zich in de manier van eten tegenwoordig.

Hij gaat 28 dagen eten waarvan hij nu denkt dat beter is, met heel veel vet. Hij wordt gevolgd door een artsen en de uitkomst is natuurlijk erg leuk.

Geniet van gezond, gevarieerd én vet eten! En daar hoort roomboter bij.

 

Die moet ik nog steeds kijken.

De film, Fat Head, is ook een eye opener, al wat ouder en een antwoord op Super Size Me

geheel via youtube te kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...