Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nu eens in het groot.


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Nu ben ik zo bezig met mijn nieuwe job die alle energie werkelijk opslurpt dat het vandaag tijd was om nog eens zen te gaan doen en een mes te maken.

Maar niet zo maar een mes..neen ik wou iets groter .

Is het groter ? En of dat het groter is;

Maar laat je niet misleiden...het is heel erg goed hanteerbaar.

 

Lengte 360 mm

Gewicht 536 Gram

Dikte 4mm

Materiaal Hardox 500

 

Handvat JAWEL eik die 20 jaar heeft gedroogd..

Hoe kom ik er aan???...wel heb zo mijn plaatsen en mensen en nu heb ik er nog een paar blokken van..only for the specials....

 

Dit mes was erg nodig om de innerlijke rust te herstellen...

Handvat is gewoon prachtig geworden maar kostte me wel maar liefst 5 uur schuurwerk met de hand ...

De eik was heel extreem hard...

Nadien met antiek boenwas mooi opgewreven.

 

grt-mes1.jpg.5608f9f6824a082dc0ca0fa3338d4b94.jpg

 

grt-mes-2.jpg.82236b266b685e9a1094870cc979fc0c.jpg

 

grt-mes-3.jpg.0e5c685613b0fb5e871efe1134beb2bc.jpg

 

grt-mes-4.jpg.4776bc632f24597b6eb0050be1fda239.jpg

 

grt-mes-5.jpg.c43090452753db4b7b8d43dce1146e12.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Is dit het boterstammetjesmes

 

Als we een broodje bakken in die leuke oven in mijn tuin en het heeft toch iets te lang gebakken ...mmm ja zou kunnen gaan...

Neen tuurlijk niet..allee gekheid op een stokje...Dit mes kan veel , heel veel en een gerichte slag op een stuk hout zal zijn werk in een oogwenk wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Dank je wel...

Het staal zal uiteindelijk roesten als je het laat liggen.

Maar door gebruik enz gaat dit wel heel erg traag. Zoals bij een Japans mes is de beste manier het mes proper te maken na gebruik.

Is er toch wat roest dan kan het heel makkelijk met een grijs schuurmatje worden verwijdert.

Je kan het mes eventueel een inspuiten met WD 40 en goed afwrijven...let wel op met voedingscontact...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank aan allen voor de positieve reacties.

Lang zal het niet in mijn bezit zijn denk ik....als ik het aanbied zal het snel gaan..

Op naar het volgende denk ik dan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 Inderdaad, zo een workshop zou fantastisch zijn. Dan houd ik me zeker aanbevolen.

 

Hmm een workshop zou zeker wat zijn.

Ik denk er over na hoe ik dit praktisch kan regelen voor pakweg 10 personen.

Ideeën zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aalawok

Dit lang schuren komt omdat ik eik heb gebruikt die 20 jaar heeft gedroogd en zo hard als beton was. @Greener

Yep enkel gelijmd met Bison maar voor het schuren zijn de kleine barstjes dichtgelijmd met ZAP , overvloedig overgoten zodat de scheurtjes zichtbaar zijn maar extreem stevig vast zitten.

 

De maten van het mes zijn er gewoon gekomen...niet met ''voorbedachte rade''.

Ik begin gewoon te tekenen en zie waar ik uitkom. Hoe de maten zijn maakt mij niet uit...klein of groot...

Zo heb ik nog veel ideeen die op papier komen en ik dan wel zie hoe het er uit ziet. Dit maakt deze messen speciaal voor mij...ze komen als het ware '' recht uit het hart''.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 nu weet ik niet of het soort staal waar je mee werkt zich ook gedraagt als gewoon gehard koolstof staal , net als van een Mora mes , maar als dat het geval

is zou je het lemmet in een glas/pot met water met daarin opgelost een theelepel citroenzuur (poeder) kunnen zetten . het staal krijgt dan een donker grijze kleur oxide laag die

er voor zorgt dat het lemmet lang niet zo hard roest .( ik heb dat indertijd ook met mijn Mora mesje gedaan en het werkt prima )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 nu weet ik niet of het soort staal waar je mee werkt zich ook gedraagt als gewoon gehard koolstof staal , net als van een Mora mes , maar als dat het geval

is zou je het lemmet in een glas/pot met water met daarin opgelost een theelepel citroenzuur (poeder) kunnen zetten . het staal krijgt dan een donker grijze kleur oxide laag die

er voor zorgt dat het lemmet lang niet zo hard roest .( ik heb dat indertijd ook met mijn Mora mesje gedaan en het werkt prima )

gr will

 

Zou ik eens moeten proberen met een stukje overschot...geen idee wat het gaat geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...