Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw speelgoed: X1M Platinum v3


Communicator

Aanbevolen berichten

Eindelijk heb ik zelf een apparaat in mijn bezit waarmee ik alles kan doen wat mijn zendamateur-hartje begeert!

Dit juweeltje van Wouxun draagt de naam: X1M QRP Transceiver.

 

Met dit apparaat kan ik officieel meeluisteren vanaf de 0.100 Hz tot de 30.000 Mhz. en door een kleine simpele aanpassing in het menu, kan ik ook op al deze banden zenden. Hiervoor heb je dan wel externe bandpass filters nodig en een zend licentie, en die heb ik 'nog' niet in mijn bezit.

Het apparaatje heeft een maximaal zendvermogen van 5 Watt en is niet groter dan een doosje sigaren! (bij benadering).

 

Als ik de koptelefoonaansluiting van dit apparaat, doorverbindt naar mijn mic-ingang van de pc, kan ik allerlei weerkaarten downloaden, exotische radiostations ontvangen. AM zenders ontvangen, en natuurlijk contacten leggen over de hele wereld, mits je de goede antenne(s) gebruikt.

 

Ik heb er ook een extra kabel bijgekocht waarmee ik hem kan aansturen via de pc. En na wat soldeerwerk kan ik ook met dit apparaat alle digimodes nu op alle bovengenoemde frequenties luisteren en zenden.

Voor een communicatie-freak is dit een geweldig mooi, en compact ding. Werkt zo'n 6-9 uur op een 7A 12v accu, en weegt geen fl*kker :D dus ook nog eens makkelijk mee te nemen.

 

Hier een overzicht van mijn luister stations:

 

attachment.php?attachmentid=18072&stc=1

 

attachment.php?attachmentid=18073&stc=1

 

Ik weet wel dat ik nu werk aan de winkel heb, om een serie dipool antenne's te maken voor de verschillende banden. De komende weken dus volop experimenteren en proberen en aanpassen.

 

de X1M met Serieel>USB kabel kostte mij 306 euries, inclusief verzendkosten. De winkel waar ik hem kocht, heeft hem nu niet meer op voorraad.

Maar google helpt je vast een einde op de goede weg ;)

 

Hij heeft ook nog een grotere broer, die ook relatief goedkoop is (599 euro), maar in alle opzichten niet prepper-waardig; groter, meer vermogen. meer functionaliteiten dan je nodig hebt (in mijn geval).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Communicator

 

Kan deze ook functioneren als "wereldontvanger" voor in de BOB ? En is de ontvangst dan vergelijkbaar met een A merk ontvanger zoals de SONY 7600G of Sangean 505 of 909 of de TECSUN 's.

Op deze radio's ontvang ik met de staafantenne van de radio's de sterke zenders uit het verre oosten met gemak zoals de zenders van China Radio International vanuit het zenderpark Kashi-Saibagh 2022 (voor het geval dat we hier geen Journaal meer hebben).

 

Heeft de X1M QRP Transceiver ook de mogelijkheden om de zenders die je gevonden hebt in het geheugen te plaatsen (presets) en als laatste vraag is deze X1M QRP Transceiver ook makkelijk te gebruiken door iedereen zoals bij de gangbare wereldontvangers? Alvast bedank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FKAGB. Mooi hè zo klein!

@Tom ja, ja, ja en ja ;)

Met een simpel stukje draad als antenne die je dan in een boom hangt, kan je alle sterke zenders van over de hele wereld ontvangen. Let wel; het is iets moeilijk afstemmen als met een wereld ontvanger.

De bediening is dusdanig simpel dat dit voor iedereen zo onder de knie is.

Uiteraard; als je hem wilt gebruiken als ontvanger met een simpel stuk draad, mag je er absoluut niet mee zenden. (Sowieso niet als je geen licentie hebt ).

 

Hij werkt prima zonder aangesloten microfoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt een leuk ding voor mooi geld; ik ben niet gauw jaloers, maar... :o

Wat ik wel grappig vind is dat ik hem hier in Nederland in de winkel zie staan voor nog geen €300, maar als ik hem direct in China wil bestellen, ik meer dan €400 mag neertellen. :p

 

Mooie review ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vanmorgen een SMD Antenna End Fed 80 - 6 m - 400 Watt - L=20m besteld bij Transonic Electronics

 

attachment.php?attachmentid=18220&stc=1

 

Deze antenne is zoals je ziet erg low-profile en portable, en is op verschillende manieren te gebruiken. Hij dekt vrijwel alle banden voor de X1M.

 

De meest ideale opstelling voor zo'n antenne is horizontaal op zo'n 10m ~ 15m hoogte. Wat vaak word gedaan is deze antenne 'sloped' ophangen. Dat betekent; 1 kant hoog in de lucht, en de kant met de spoel aan de onderkant.

Video: Sloped Antenna resultaten

 

 

Voor ontvangst kan je deze setup direct gebruiken. Als je wilt gaan zenden, komt er meer bij kijken. Omdat deze kabel 5 banden dekt, heb je een antenne-tuner nodig om voor deze verschillende frequenties de optimale SWR/power waardes te halen tijdens het zenden.

Aangezien de X1M een QRP bak is (lage power output: 5 watt) De aanschaf van de antenne-tuner heb ik nog even uitgesteld. Deze zal waarschijnlijk in het buitenland besteld gaan worden. Daar zijn vrij goedkope QRP-ATU's te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vanmorgen een SMD Antenna End Fed 80 - 6 m - 400 Watt - L=20m besteld bij Transonic Electronics

 

attachment.php?attachmentid=18220&stc=1

 

Deze antenne is zoals je ziet erg low-profile en portable, en is op verschillende manieren te gebruiken. Hij dekt vrijwel alle banden voor de X1M.

 

De meest ideale opstelling voor zo'n antenne is horizontaal op zo'n 10m ~ 15m hoogte. Wat vaak word gedaan is deze antenne 'sloped' ophangen. Dat betekent; 1 kant hoog in de lucht, en de kant met de spoel aan de onderkant.

Video: Sloped Antenna resultaten

 

 

Voor ontvangst kan je deze setup direct gebruiken. Als je wilt gaan zenden, komt er meer bij kijken. Omdat deze kabel 5 banden dekt, heb je een antenne-tuner nodig om voor deze verschillende frequenties de optimale SWR/power waardes te halen tijdens het zenden.

Aangezien de X1M een QRP bak is (lage power output: 5 watt) De aanschaf van de antenne-tuner heb ik nog even uitgesteld. Deze zal waarschijnlijk in het buitenland besteld gaan worden. Daar zijn vrij goedkope QRP-ATU's te vinden.

Nice. Die zal wel bevallen denk ik. Als je een nog meer stealth opstelling wil zou je er een stuk draad van DXlitze aan kunnen maken. Die zijn erg dun en bovenal zwart dus minder opvallend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Jup hij zend standaard ook op de 40m (7.000 ~ 7.300Mhz)

 

Ik heb net mijn HackRF Blue binnen. deze is vooral bedoeld voor de wat hogere frequenties. een paar converters zijn onderweg (sma PL) zodat ik ook daarmee aan mijn 10 meter zelfbouw dipole kan (dx 5000 er ff af) om eens te zien wat ik met dat kleine ding + laptop kan vangen :)

 

Wilde eigenlijk ook wel kijken of ik er met een filter + versterkertje 5W kan uitpompen op 40M (natuurlijk na behalen van de bijbehorende papieren)

 

en het liefst ooit nog een FT-857 of FT-817, maar dat kost me wat te veel :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

echt leuk spul ( dat is een 817 tuurlijk ook )

Qua antenne, daar is best een mouw aan te passen. Hier in de schuur - en die is met 2 x 4 best klein - hangt een mini loop. Totale kosten, iets van 10 euro aan materiaal. Goed voor half Europa op 25 W vermogen op 40 meter, in SSB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...