Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kinderen en vreemden


Jan c

Aanbevolen berichten

Heb zelf ook 2 kleine koters (5 en 7 jaar ) , ook hier hebben we al 1000 x uit de doeken gedaan dat ze niet met wildvreemden mogen spreken en al zeker niet zomaar met iemand mogen meegaan voor een snoepje / ijsje of een leuk hondje even verderop in de wagen ...

En hoe goed je als ouder je best ook doet er komt wel eens een moment dat je je kind(eren) niet goed zien én dat er iets dergelijks kan gebeuren :

Kwam dit "sociaal experiment " op het net tegen en was geschokt hoe snel kinderen met wildvreemden mee gaan .Morgen het "lesje over stoute mensen " nog maar eens herhalen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Heb zelf ook 2 kleine koters (5 en 7 jaar ) , ook hier hebben we al 1000 x uit de doeken gedaan dat ze niet met wildvreemden mogen spreken en al zeker niet zomaar met iemand mogen meegaan voor een snoepje / ijsje of een leuk hondje even verderop in de wagen ...

En hoe goed je als ouder je best ook doet er komt wel eens een moment dat je je kind(eren) niet goed zien én dat er iets dergelijks kan gebeuren : https//www.youtube.com/watch?v=gGIDHrYKJ2s

Kwam dit "sociaal experiment " op het net tegen en was geschokt hoe snel kinderen met wildvreemden mee gaan .Morgen het "lesje over stoute mensen " nog maar eens herhalen .

 

Die van ons kregen dat ook ingepeperd. We maakten de afspraak dat ze geen snoepje mochten aannemen, niet mochten meegaan met vreemden. Het is een paar keer gebeurd dat ze een snoepje kregen, dat ze prompt weigerden. Eén keer was op zijn minst verdacht. We beloofden hen twee snoepjes als ze het ons kwamen vertellen. Ze hebben er nooit over gelogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van ons kregen dat ook ingepeperd. We maakten de afspraak dat ze geen snoepje mochten aannemen, niet mochten meegaan met vreemden. Het is een paar keer gebeurd dat ze een snoepje kregen, dat ze prompt weigerden. Eén keer was op zijn minst verdacht. We beloofden hen twee snoepjes als ze het ons kwamen vertellen. Ze hebben er nooit over gelogen.

 

Goed idee om ze 2 snoepjes te beloven als ze het komen vertellen , probeer ik ze morgen uit te leggen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erger, op een terras slaagt onze 3 jarige hond erin om rustig onder tafel te liggen en niemand te storen.

Mijn bijna 12 jarige zus daarentegen blijft aandacht eisen en mij en anderen storen

 

Dan is dat omdat je zus de rangorde nog niet kent.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Liberty

Dat leer je kinderen helaas nauwelijks af, als ze het zelf niet vertrouwen is er niets aan de hand maar als ze dat gevoel niet hebben dan zien ze alleen de pup en een vriendelijk iemand.

 

Ik heb zelf twee beagles en er zijn gewoon kinderen die uit zichzelf een praatje komen maken én meelopen als je het zelf niet afkapt. Het echte gevaar zit hem overigens in vertrouwde bekenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Niet met vreemden meegaan", leren veel ouders hun kinderen. Wat de vreemde heel simpel oplost door zich voor te stellen, dan is vreemde geen vreemde meer en loopt kindje zo mee. Gebruik van puppy is soort variant daarop, kind heeft amper oog voor mens aan de andere kant van de lijn, hondje is veel belangrijker/interessanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een codewoord afgesproken met onze zoon.

Hij mag voor niemand de deur opmaken / meelopen / iets aannemen, tenzij deze het codewoord weet te zeggen.

Mocht het ooit nodig zijn dat iemand die hij niet kent hem (om wat voor een reden dan ook) moet ophalen, dan weet hij door deze code dat het goed is.

Tevens weet hij ook heel goed dat iemand die het codewoord niet weet verdacht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kinderen bang maken voor vreemden is net zoiets als de overheid die ons bang maakt voor terrorisme, de kans dat je er slachtoffer van wordt is zo goed als nul, maar ondertussen verlies je heel veel door de angst....

 

In het post-Dutroux en post-Fourniret tijdperk is Vlaanderen hetzelfde niet meer. We maken ze niet bang. We maken de kinderen weerbaar. Leren hen wat kan en wat niet. Intussen zijn die van mij wat ouder. Ze weten heel goed waar de grenzen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het post-Dutroux en post-Fourniret tijdperk is Vlaanderen hetzelfde niet meer. We maken ze niet bang. We maken de kinderen weerbaar. Leren hen wat kan en wat niet. Intussen zijn die van mij wat ouder. Ze weten heel goed waar de grenzen liggen.

 

ik snap wat je bedoeld denk ik, blijft moeilijk, zoeken van de juiste balans, aan één kant niet onnodig bang maken, aan de andere kant niet overbeschermen tegen de wreedheden van deze wereld.....ik probeer "normaal" om te gaan met de wreedheden waartoe de mens in staat is, niets te verbloemen wat dat betreft, aan de andere kant ook proberen realistisch te blijven en kleine risico's niet groter voor te stellen dan ze zijn......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, prima idee van die twee snoepjes.

Mijn kinderen zijn nu 12 en 13 jaar, dus dat stadium wel ontgroeid.

Wel heb ik met mijn kinderen een wachtwoord afgesproken. Wanneer iemand ze komt "ophalen" (van school ofzo) in mijn naam, dan heeft die persoon van mij het wachtwoord gekregen.

Kan die persoon het bewuste wachtwoord (voor beide anders) niet noemen, dan gaan ze niet mee... hoop ik hoop ik hoop ik.

Toch eens testen. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, prima idee van die twee snoepjes.

Mijn kinderen zijn nu 12 en 13 jaar, dus dat stadium wel ontgroeid.

Wel heb ik met mijn kinderen een wachtwoord afgesproken. Wanneer iemand ze komt "ophalen" (van school ofzo) in mijn naam, dan heeft die persoon van mij het wachtwoord gekregen.

Kan die persoon het bewuste wachtwoord (voor beide anders) niet noemen, dan gaan ze niet mee... hoop ik hoop ik hoop ik.

Toch eens testen. :cool:

 

als ze het komen zeggen tegen je krijgen ze TWEE iphones of 2 game-consoles ! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral blijven praten met je kids. En zeker als ze wat groter zijn. Bij ons thuis kan en mag over alles gepraat worden als dat op een respectvolle manier gebeurt. Het gebeurt dan ook geregeld dat ik 's morgens bij het ontbijt een vraag krijg over seks of relaties, of dingen die op school gebeurden. Soms is een wat langer antwoord nodig of wat meer duiding en dan wordt dat 's avonds besproken, al dan niet met het gezin of even apart.

 

De kinderen weten dat we verwachten dat ze ons vertellen wat hen bezig houdt. Dat vraagt van beide zijden veel vertrouwen. We waken er over dat we niet veroordelen maar proberen henzelf tot een verstandig besluit te laten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze het komen zeggen tegen je krijgen ze TWEE iphones of 2 game-consoles ! :-)

 

Nou zo rijk ben ik niet en dat vind ik ook niet nodig. Ze moeten ook beseffen dat het om HUN veiligheid gaat om zo te handelen.

Ze hebben meer dan ze nodig hebben... het laatste kado was voor beiden een echt waterdichte telefoon, de Mann Zug3+, zodat we allen dezelfde outdoor-phone hebben.

 

Een andere tip is misschien dat wanneer je kind wordt aangesproken door iemand die zegt dat ie van de politie (in burger) of de overheid is, dan heb ik mijn kids geleerd dat ze dan net doen alsof ze geen telefoon bij zich hebben of geen beltegoed hebben (want ze staan natuurlijk de hele dag met dat ding in hun handen :confused:).

Ze vragen dan of ze zijn telefoon even mogen gebruiken om moeder/vader te bellen. Als die persoon daadwerkelijk is wie die zegt te zijn dan zal hij dat alleen maar aanmoedigen en direct zijn telefoon geven. Zoniet dan.... :mad: Wordt knettergek, maak lawaai, trek de aandacht, maak kapot wat je wilt, schop/sla/stomp de persoon als ie je wil pakken, blijf constant schreeuwen, om hulp roepen.

Dat heb ik ze op een speelse manier al heel vroeg ingeprent, en telkens weer herhaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...