Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat doe ik fout met kweken


Tom

Aanbevolen berichten

Ben niet zo'n tuintype, maar probeer nu echt iets uit de grond te krijgen,lukt niet echt of beter echt niet.

 

Allereerst de AH zaden, zitten nu vanaf 14 april in een bijgeleverd potje en staan in de zon in de vensterbank geef steeds water, maar wanneer komen ze uit of is er iets mis.

 

[ATTACH=CONFIG]18115[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]18116[/ATTACH]

 

 

 

Dan de framboozen struik ook een zielig ding vorig jaar kwamen er wel een paar kleine framboosjes aan maar stelde niet veel voor.

 

[ATTACH=CONFIG]18117[/ATTACH]

 

 

 

Dan een vrucht struikje die ik niet meer ken, (kaartje is van de winter weg gewaaid) maar vorig jaar kwamen er geen vruchten en kwam bruine bobbels op, staat nu weer hetzelfde te gebeuren.

 

[ATTACH=CONFIG]18118[/ATTACH]

 

En dan heb ik nog een druivenstruik waar al 2 jaar ook niets aankomt wel bladeren.

 

Is er een fout opgetreden in mijn tuinman start?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot

:( Zielig.

 

Als @Geert weer tijd heeft, kan hij je veel vertellen.

 

Die potjes zien er uit alsof je ze een keer hebt laten verdrogen en toen van schrik verzopen hebt. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je Ah potjes staan wel heel nat.

Om te ontkiemen heb je warmte, zon, en vocht nodig.

Zet ze voor een raam waar je heel veel zon hebt.Water geven, wanneer de aarde terug droger word.

Je kan ook een soort kasje proberen te maken met huishoudfolie, en dan voor een zonnig raam zetten.

 

Je kan het heus wel Tom, niet wanhopen.

Tip: ik ben ook beginnend, en wat ik niet weet, google ik wel.

Er staan zoveel tips en weetjes op het Internet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, ja, die framboos kan je wel wat koeiemest geven, tegelijk ook water geven.

Planten in de tuin, hebben met droog weer, soms ook extra water nodig.

 

Ik heb ook al moeten sproeien, niet leuk, maar ja, verdrogen op het moment wanneer ze juist hard groeien, is ook zonde.

Ze gedijen ook op muziek, dus doe zingend je werk erbij :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
Ben niet zo'n tuintype, maar probeer nu echt iets uit de grond te krijgen,lukt niet echt of beter echt niet.

 

Allereerst de AH zaden, zitten nu vanaf 14 april in een bijgeleverd potje en staan in de zon in de vensterbank geef steeds water, maar wanneer komen ze uit of is er iets mis.

 

Gebruik een plantenspuit ipv gieten.

En welke grond heb je gebruikt?

Om te kiemen heeft je grond vrijwel geen voeding nodig

De voeding zit in het zaadje, en als er (teveel) voeding in de grond zit, verbranden de wortels.

Grond vochtig houden, maar niet nat.

 

Dan de framboozen struik ook een zielig ding vorig jaar kwamen er wel een paar kleine framboosjes aan maar stelde niet veel voor.

 

Een stukje geleend van het internet:

 

Er bestaan grofweg twee soorten frambozen: de herfst- en de zomerframboos. De zomerframboos is rijp in juni-juli en heeft een cyclus van twee jaar. De struik geeft dus niet ieder jaar vruchten. De herfstframboos geeft weliswaar minder vruchten, maar hij geeft ze wel ieder jaar. De frambozen rijpen vanaf augustus tot de eerste nachtvorst.

 

En pas op met mest, dat beïnvloed de smaak.

En uiteraard goed snoeien.

Ik heb na 2 jaar ook nog geen framboos gezien, maar dat komt wel goed

 

Dan een vrucht struikje die ik niet meer ken, (kaartje is van de winter weg gewaaid) maar vorig jaar kwamen er geen vruchten en kwam bruine bobbels op, staat nu weer hetzelfde te gebeuren.

 

Dat lijkt op galmijt, en is dat niet gewoon een druivenblad?

Zie google wat je tegen galmijt kan doen.

 

En dan heb ik nog een druivenstruik waar al 2 jaar ook niets aankomt wel bladeren.

 

Is er een fout opgetreden in mijn tuinman start?

 

Kan wel even duren voordat je druiven heb in ons klimaat.

Meestal 3 a 4 jaar voordat er druiven zullen groeien.

En dan moet de druif redelijk wat zon, niet teveel mest, en niet te nat staan.

(bij teveel mest zal je druif alleen maar bladeren produceren ipv vrucht)

 

Maar volgens mij geen enkele fout, misschien wat ongeduldig?

 

Wat ik zelf wel heb gedaan toen ik 4 jaar geleden begonnen ben met een moestuin is heel veel zaken proberen.

Dus je koop wat zaad, kruiden zijn meestal wel goed om te beginnen, en je pakt iets van 12 potjes.

Deze potjes verdeel je over verschillende plekken (zon/schaduw/half schaduw) en je gebruikt wat verschillende soorten grond (zand/klei/compost/turf/cocos)

Na een tijdje merk je zelf wat de effecten zijn.

En een kiemproces is weer een heel ander proces dan een groeiproces.

 

Lekker door rommelen is het advies.

Heb je plek voor een paar appelbomen? dat is goed voor het zelfvertrouwen.

En als je echt snel iets wil zien opgroeien, wat ook nog lekker is, dan adviseer ik om wat met rucola te experimenteren in bakken.

Dan zie je na 5 dagen al iets boven komen, en kan je na 25 dagen oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik zeggen dat turfpotjes mijn voorkeur niet hebben.

Als ik ze gebruik verzuip ik ze juist, tegenovergestelde dus met wat men hierboven aan advies geeft.

 

Het probleem met deze potjes is dat je het potje zelf, naast de aarde, ook vochtig moet houden.

Zo vochtig dat de jonge wortels er doorheen kunnen groeien.

Dit kun je dus gemakkelijk zien als het zover is en daarna op de plaats van bestemming uitplanten.

Doe je dit niet dan zal het wortelgestel in dat zielige hoopje grond blijven en zal het altijd een aanfluiting blijven.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monsanto zaden van de Albert Heijn.....goeie actie! Not!

 

Ach het is leuk voor erbij, meer ook niet.

@Tom ik ga vandaag wat nieuws proberen, heb net wat tomatenzaden geplant en heb deze nu in wat turfpotjes gedaan. Deze potjes in een doorzichtig bakje gezet met een bodempje water erbij en heb als nieuwe verandering dus wat koeienmest in het water gedaan om te kijken of dat ook enig verschil maakt.

 

Ik ben van plan met deze tomaten een soort haag te gaan maken dus de tomaten planten steeds zo hoog mogelijk de lucht in te sturen en deze dan horizontaal te gaan begraven,aangezien tomatenplanten wortels aanmaken vanuit de stam hoop ik dat wanneer deze allemaal onder de grond komen ze ook nieuwe "plantjes" aanmaken vanuit de stam zoals de meeste tomatenplanten doen en op deze manier heel wat planten uit eentje te halen met een enorm wortelsysteem. Of het gaat werken weet ik alleen nog niet:)

 

Ook ga ik een paar doen op de voor mij klassieke manier oftewel steeds verder begraven onder de modder zodat er maar een paar bladeren boven de grond uitkomen(de rest afknippen van tevoren) zodat je plant altijd een enorm wortelsysteem heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast tom666

Ik heb elk plantje van de AH gekweekt en heb nu een heel weelderige moestuin ...je moet gewoon heel erg goed opvolgen wat er op papier staat...

Elke dag een weinig water en als ze na schieten een bepaalde kleine hoogte hebben moet je ze verplanten.

Ik eet van veel zaken al elke dag...

Leuk om te doen;

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach het is leuk voor erbij, meer ook niet.

@Tom ik ga vandaag wat nieuws proberen, heb net wat tomatenzaden geplant en heb deze nu in wat turfpotjes gedaan. Deze potjes in een doorzichtig bakje gezet met een bodempje water erbij en heb als nieuwe verandering dus wat koeienmest in het water gedaan om te kijken of dat ook enig verschil maakt.

 

Ik ben van plan met deze tomaten een soort haag te gaan maken dus de tomaten planten steeds zo hoog mogelijk de lucht in te sturen en deze dan horizontaal te gaan begraven,aangezien tomatenplanten wortels aanmaken vanuit de stam hoop ik dat wanneer deze allemaal onder de grond komen ze ook nieuwe "plantjes" aanmaken vanuit de stam zoals de meeste tomatenplanten doen en op deze manier heel wat planten uit eentje te halen met een enorm wortelsysteem. Of het gaat werken weet ik alleen nog niet:)

 

Ook ga ik een paar doen op de voor mij klassieke manier oftewel steeds verder begraven onder de modder zodat er maar een paar bladeren boven de grond uitkomen(de rest afknippen van tevoren) zodat je plant altijd een enorm wortelsysteem heeft.

 

Ze kunnen nu nog geen kwaad en misschien wel nooit:)

 

Zijn jullie helderziend of weten jullie precies welke disfunctionele genen er over zes generaties ineens naar boven komen? Of welke desastreuze gevolgen het kan hebben indien gekruist met natuurlijke rassen? Ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn jullie helderziend of weten jullie precies welke disfunctionele genen er over zes generaties ineens naar boven komen? Of welke desastreuze gevolgen het kan hebben indien gekruist met natuurlijke rassen? Ik niet.

 

Niet om te zeggen dat wat je zegt niet waar is, maar heb je daar een linkje van ofzo, van de herkomst van de AH-zaden?

Hier had ik een tijdje terug zelf namelijk naar gezocht, maar kon er toen niets over vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om te zeggen dat wat je zegt niet waar is, maar heb je daar een linkje van ofzo, van de herkomst van de AH-zaden?

Hier had ik een tijdje terug zelf namelijk naar gezocht, maar kon er toen niets over vinden.

 

Nee sorry, is ook niet meer dan 'rumours' op Facebook. Heb geen harde link of data.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om te zeggen dat wat je zegt niet waar is, maar heb je daar een linkje van ofzo, van de herkomst van de AH-zaden?

Hier had ik een tijdje terug zelf namelijk naar gezocht, maar kon er toen niets over vinden.

 

Nee sorry, is ook niet meer dan 'rumours' op Facebook. Heb geen harde link of data.

 

Tot dan ben ik nog erg blij met mijn moestuintjes die nu volop aan het groeien zijn:)

 

Schijnt GMO vrij te zijn en van NL leveranciers.

Dus niet echt anders dan wat je in de winkel koopt, alleen dan met minder gif.

 

http://www.angel-wings.nl/ah-monsanto-vrije-groenten-thnx/

 

Ah. Hoax dus. Hup met die zaadjes dan maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons groeien ze ook verbazend goed eigenlijk, veel beter dan ik verwacht had en zeker beter dan de zaden van vorig jaar (van de Lidl). Nog even en ze gaan naar buiten, het moestuindeel van de tuin ligt er al helemaal klaar voor :)

 

Vorig jaar ook aardbeien gezaaid (zie hier) en deze uiteindelijk overgepot in 2 hangende bakken die sinds afgelopen augustus aan de schutting hangen (buiten overwinterd). De afgelopen weken zijn ze echt flink gegroeid, het warme weer en de vele zon heeft ze goed gedaan. De eerste bloemetjes zitten er zelfs al aan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf ook al een aantal jaar een druivenplant in mijn achtertuin staan maar nog nooit een druif van gegeten. Niet omdat het niet groeit maar de vogels zijn me steeds voor. Zelfs met een net er ruim omheen gespannen vreten die lijers (sorry, lijsters) er nog doorheen. Het zelfde verhaal met me palmboom:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom voor zover ik weet hoef je er voorlopig niet veel meer aan te doen dan hier en daar een groeiende tak begeleiden naar de gewilde plek; de druif die hier al sinds jaar en dag over de schutting groeit begint pas druif te produceren wanneer het midden juni/begin juli is. Het begin is er al (net zoals op jouw foto), je hebt gewoon nog even geduld nodig. Tenzij het het eerste jaar is dat je daar een druif hebt staan, dan kan het nog wel tot volgend jaar (of over 2 jaar) duren eer je er een stel druiven trossen aan hebt hangen. Let wel; heb er verder nul komma nul verstand van; gewoon mijn observatie van hoe je druif aan het druiven is, ten overstaande van hoe die van mij hier bezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom voor zover ik weet hoef je er voorlopig niet veel meer aan te doen dan hier en daar een groeiende tak begeleiden naar de gewilde plek; de druif die hier al sinds jaar en dag over de schutting groeit begint pas druif te produceren wanneer het midden juni/begin juli is. Het begin is er al (net zoals op jouw foto), je hebt gewoon nog even geduld nodig. Tenzij het het eerste jaar is dat je daar een druif hebt staan, dan kan het nog wel tot volgend jaar (of over 2 jaar) duren eer je er een stel druiven trossen aan hebt hangen. Let wel; heb er verder nul komma nul verstand van; gewoon mijn observatie van hoe je druif aan het druiven is, ten overstaande van hoe die van mij hier bezig is.

 

Dit wordt het 3e jaar. En zie voor het eerst deze baby-druifjes;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...