Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waterfilteren zoals in de oudheid via de Egyptian Well


Tom

Aanbevolen berichten

Zoals bekend is stromend water altijd beter dan stilstaand water om te filteren. Rivieren, beken en bronnen zijn ideale plekken om water te verzamelen voor filtratie. Deze zijn echter niet altijd beschikbaar. Dus hoe kunnen we water gebruiken uit stilstaand water.

 

Onze bron zal op een speciale manier water leveren zonder direct uit de vieze bron te tappen.

Eén manier is bekend als de "Egyptische bron".

 

Verken de waterbron en probeer het meest zandige stukje te vinden. Met behulp van een schep of uw blote handen, kunt u een gat graven van 50 tot 100cm. naast de waterbron. Stop met graven totdat je op de waterlijn hoogte zit.

 

Vanuit de bodem van het gat zal het water naar boven sijpelen.

Ga eventueel door met graven totdat het gat diep genoeg is om een waterfles onderin te dompelen.

Als dit niet mogelijk is gebruik een stuk doek om deze onder te dompelen en uit te knijpen in de watercontainer. Of, als u een modern waterfilter heeft, kunt u het water rechtstreeks uit de put pompen in een schone container.

 

Door deze manier te gebruiken zal water via het zand stromen.

Zand is een uitstekende voorfilter en verwijdert veel van de onzuiverheden van het water zodat je volgende filtratie of zuiveringsstap succesvoller is.

 

 

 

 

 

En in NL kun je gewoon ergens een gat graven onder Nap en dan sijpelt het water ook naar boven, zelfs in je kruipruimte bij een noodsituatie en je kunt de deur effe niet uit.

 

 

 

En dan nog weer de ouderwetse manier van filteren met de natuurlijke spullen.

Je ziet dat ze vooraf rivierwater tapt via de Egyptian Well (Egyptische bron) manier. Dus gat graven naast de waterlijn in het zand.

 

 

Wel zeker weten dat er geen chemicaliën in het water zitten voordat je gaat drinken zoals Miranda in het filmpje doet.

 

 

Het lijkt een meisje die in het zand speelt maar is niemand minder dan Miranda Wright met haar eigen Youtube survival kanaal https://www.youtube.com/user/MayeuxMinistries

 

of op facebook https://www.facebook.com/SurvivalHT?fref=photo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast tom666

Hooola..deze topic komt van tom en niet van mij tom666 @Range @Nomad_404

 

Niet tegenstaande dat ik in mijn kelder al een jaar dit heb...geeft enkel water als er een periode regen is geweest..is 1m50 onder de grond en 1m50 diep dus totaal 3meter maar met bos achter de tuin...de bomen drinken al het water weg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooola..deze topic komt van tom en niet van mij tom666 @Range @Nomad_404

 

Niet tegenstaande dat ik in mijn kelder al een jaar dit heb...geeft enkel water als er een periode regen is geweest..is 1m50 onder de grond en 1m50 diep dus totaal 3meter maar met bos achter de tuin...de bomen drinken al het water weg...

 

Ik denk dat het komt omdat bij het intypen van @Tom de naam niet blauw wordt. Ik wordt pas blauw:p als je @Tom met een spatie aan het eind typt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast tom666
Sorry, sorry. @tom666, ik bedoelde inderdaad @Tom.

Ik zat niet op te letten, met mijn kleine schermpje verzuim ik wel eens helemaal terug te scrollen.

 

Maar hoe is de kwaliteit van het water Tom666? Dit is natuurlijk water wat heel lang stil staat.

 

 

Wel , dit water is zeker niet slecht en altijd fris. Het gaat echt op en neer..

Het moet echt eerst regenen . Het '' bos '' aan de achterkant en het grote bos een straat verder zorgt er voor dat het grondwater heel erg diep zit .

De fundering van mijn oven zit bijna 2 meter diep en zelfs daar was het kurkdroog.

Aan de ene zijde is dit heel erg goed want zo heb ik steeds een droge kelder.

In het gat dat ik in mijn kelder maakte (diameter 30 cm ) zit ook een pomp.

Als bij langdurige regen het grondwater te veel stijgt pomp ik dit weg om de ruimte droog te houden.

Mijn kelder moet droog blijven....(is tenslotte 90 m² groot ) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Peerke
Wel , dit water is zeker niet slecht en altijd fris. Het gaat echt op en neer..

Het moet echt eerst regenen . Het '' bos '' aan de achterkant en het grote bos een straat verder zorgt er voor dat het grondwater heel erg diep zit .

De fundering van mijn oven zit bijna 2 meter diep en zelfs daar was het kurkdroog.

Aan de ene zijde is dit heel erg goed want zo heb ik steeds een droge kelder.

In het gat dat ik in mijn kelder maakte (diameter 30 cm ) zit ook een pomp.

Als bij langdurige regen het grondwater te veel stijgt pomp ik dit weg om de ruimte droog te houden.

Mijn kelder moet droog blijven....(is tenslotte 90 m² groot ) .

 

Even je lokatie gecheckt met Google Earth.

Je zit daar op 7 a 8 meter boven NAP. Geen wonder dat het bij jou droog is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast tom666
Even je lokatie gecheckt met Google Earth.

Je zit daar op 7 a 8 meter boven NAP. Geen wonder dat het bij jou droog is.

Voila sé ..een professionele uitleg van onze Peer .

Oke Peerke nu snap ik het , dus niet alleen de bomen drinken hier mijn liters weg maak ik moet nog dieper gaan..Pffff ik zal het laten voor wat het is vrees ik.

Maar zeker goed om te weten en bedankt voor de info..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, desalnietemin een goeie uitleg @tom666.

Het drooghouden van de kruipkelders is iets om rekening mee te houden inderdaad.

Misschien moet ik dan maar een dop op de pijp doen. Maar ik loop op dezaken vooruit, ik heb het huis nog niet o_O'

 

Maar ik raak hopeloos offtopic nu, excuses aan de topicstarter ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast tom666
Haha, desalnietemin een goeie uitleg @tom666.

Het drooghouden van de kruipkelders is iets om rekening mee te houden inderdaad.

Misschien moet ik dan maar een dop op de pijp doen. Maar ik loop op dezaken vooruit, ik heb het huis nog niet o_O'

 

Maar ik raak hopeloos offtopic nu, excuses aan de topicstarter ^_^

 

 

Een dop mag je er niet opsteken want dan zoekt het water een andere weg.

Bij mij is het een dikke pvc buis in de grond waar het niveau daalt en stijgt en als het te hoog komt slaat de pomp automatisch aan en pompt het overtollige water weg in de afvoerbuis.

Je kijkt soms raar op hoeveel water er in de herfst en winter wordt weggepompt.

Doe je dit niet dan komt het water door een welk spleetje naar boven en staat de zaak onder water.

Met dit systeem dat uiterst simpel is hou ik mijn kelder kurkdroog ...

Ik neem wel eens een foto...

 

Aan te raden is om de onderkant van de put waar de buis in zit dicht te gieten met beton en in het midden een gat te laten van pakweg diameter cm ...Zo komt het water nog netjes naar boven maar heb je ook een propere ondergrond om de pomp op te plaatsen...en zuigt ze niet te veel aarde mee...hoewel ik op die diepte al lang op de zavel zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hond verveeld zich denk ik

 

leuk filmpje @tom666

 

alleen ik vraag me af of de kool die ze gebruikte ook actieve kool was zoals norrit. ik heb me wel eens laten vertellen dat actieve kool en gewoon houtskool niet hetzelfde zijn.

 

en wat ik me ook afvraag is waarom ze bovenop een laag zand nog een laag gras wil, want gras filtert niet heel veel meer als zand denk ik. maar het is wel een goeie tip, bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...