Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 62
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Als ik op het SC zou raken, wat nog niet zeker is, wil ik graag mensen ontmoeten, praatjes maken, een biertje drinken. Verder kook ik zelf wel mijn potje of haal wel wat te eten. Wat hout sprokkelen voor een kampvuur is wel ok. Als er een gezamelijke activiteit is die me interessert doe ik wel mee.

Voor mij hoeft het geen survival kamp te worden. Als anderen het wel nodig vinden om te gaan bushcraften, survivallen, of weet ik wat geks te verzinnen, dan is dat wat mij betreft helemaal ok, zolang ik zelf maar mijn ding kan doen. Ik vind het niet nodig om wat dan ook te moeten gaan bewijzen.
    Zo zie ik het ook, ik kom kamperen, beetje weg van de drukte van alle dag, in de buitenlucht eens goed slapen 's nachts en
    lekker eten dat ik zelf maak in een potje en veel babbelen over van alles en nog wat. Het is op een camping, wel dan kampeer ik

Banned
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Where the unstoppable force meets the immovable object
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    Op SC Catalunya (en andere SC's ook) merk je duidelijk een groep doeners en een groep die weinig of niets uitvreten, maar wel profiteren en een soort vakantie vieren. De groep doeners hebben maar weinig woorden nodig en die mensen hoef je niets te vragen, alles regel zich bijna vanzelf. Ze vragen hooguit echt noodzakelijke dingen. De groep niet-doeners moet je sturen, opdrachten geven tot in detail, zij zien het gewoon niet of zijn te lui.
    Wat moet er afgezien van wat brandhout en het spannen van een tarp/opzetten van een paar partytenten gebeuren op een SC?
    Begrijp nooit zo erg waar mensen het druk mee hebben, niet dat het echt veel anders is dan "gewoon" kamperen.

OT: Ik denk dat de meeste preppers eens een maandje naar een gebied zouden moeten gaan met extreme armoede en/of instabiliteit, en eens gaan kijken wat dat met mensen doet.

"Respect voor allen en de natuur" is een mooi streven voor nu maar op het moment dat Mad Max achtige bendes rondrijden en mensen de maagdelijkheid van hun dochters verkopen voor een zak rijst denk ik toch dat je een compleet andere mindset nodig hebt om te overleven.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    Ik heb een aantal SC's een aantal preppers van afstand bekeken en met een BOB, een vuurtje maken en een gevulde tas boodschappen, ben je er nog lang niet. Bij een echte SHTF zijn de meesten binnen een maand dood. Bewust heb ik met een paar mede-preppers het groepsproces bekeken en wie de leiding pakt, met echte oplossingen komt etc.
    Ik denk niet dat je dit zo kan zeggen op basis van een (paar) SC('s). Natuurlijk kan je met een beetje mensenkennis wel een beetje inschatten hoe je verwacht dat iemand in een bepaalde situatie zal handelen, maar ik geloof niet dat je hier al te veel conclusies aan kan verbinden.
    Als ik naar mezelf kijk, weet ik dat ik bij een sociaal iets als een SC, met zo'n grote groep, veel tijd nodig heb om mijn draai te vinden. De eerste SC's hebben voor mij puur en alleen in het teken gestaan van wennen aan de groep, aan de manier hoe het er op zo'n SC aan toe gaat, indrukken verwerken, mensen leren kennen, me een beetje op mijn gemak gaan voelen etc. Ik merk dat dat nu pas langzaamaan een beetje begint te lukken, er zijn nu meerdere mensen bij wie ik me op mijn gemak voel, en het eerste "aaaah ik pies in mijn broek van angst"-moment duurde de laatste SC maar een uurtje ofzo. Op het moment dat ik nog zo aan het aftasten ben, zul je mij dus never nooit leiding zien nemen, initiatief tonen of wat dan ook. Dan observeer ik, kijk ik wat er gebeurt, hoe dat gebeurt.
    Dat zegt echter NIETS over mijn handelen tijdens SHTF. Ik heb genoeg dingen op persoonlijk vlak meegemaakt waardoor ik van mezelf weet dat ik zonder enig probleem de knop om kan zetten, en simpelweg kan doen wat er moet gebeuren. Zowel voor mezelf als voor anderen, ongeacht hou dreigend, gevaarlijk, heftig of lastig de situatie ook is. Nou weet ik zelf ook niet hoe ik ga reageren of handelen tijdens een grote, landelijke of wereldwijde SHTF. Geen idee, kan van alles roepen op basis van ervaringen in het verleden, maar dat kan je toch niet exact voorspellen.

Ik ben ook echt een hopeloze chaoot, ik vergeet zo'n beetje alles dat je maar vergeten kan. Zeker als ik met mijn hoofd nog zo druk ben met allerlei sociale dingen, willen praktische dingen er nogal inschieten bij mij. Op de 4 SC's waar ik geweest ben heb ik al 3x 's nachts mijn stoel buiten laten staan, de 4e SC was ik hem na een kwartier al kwijt, anders was het waarschijnlijk 4 uit 4 geweest. Ik heb al 2 SC's mijn telefoon ergens laten liggen, 1x kwam ik daar de volgende ochtend pas achter, 1x toen ik al op bed lag. "Grappig" detail is dat ik daarom door het donker naar het busje van rataplan liep, en toen heel toevallig net verkeerd terecht kwam in een greppel... Ik heb tot nu toe ALLE SC's nog dingen laten slingeren, en iedere x als ik er dan beschaamd aan dacht dat ik mijn lege bierblikjes nog niet opgeruimd had en dat vlug wou doen waren ze al opgeruimd

Ik zou nooit bewust iemand voor mijn troep op laten draaien, sterker nog ik vind het vreselijk om anderen dingen voor mij te laten doen.
    Nou gaat dit allemaal over mij en dat is natuurlijk totaal niet boeiend, maar ik kan simpelweg alleen voor mezelf praten en niet voor een ander. Ik wil alleen maar zeggen dat je niet altijd op basis van de ene situatie, in kan schatten hoe iemand zich in een andere situatie zal gedragen.

[MENTION=77]Amazing Dree[/MENTION], gefeliciteerd met je twee-duizend-en-een-beetje posts! Nog altijd lees ik je posts met heel veel plezier, en ik heb ontzettend veel waardering voor je open- en oprechtheid en gewoon jou als persoon.
    Zelf denk ik ook niet dat je veeleisend bent, maar ik zet wel bij een dingetje wat vraagtekens. Bij de lessen groepswerk gaat het vaak oa over de rol die mensen aannemen in een groep of situatie. Een groep kan juist ontzettend goed functioneren als er enkele mensen zijn die initiatief nemen en beslissingen nemen, en als er mensen zijn die volgen. Dat zegt niets over "goed" of "fout", het gaat om het uiteindelijke functioneren van een groep. Als 20 man initiatief neemt, en de een zegt we moeten A!, de ander zegt we moeten B!, weer een ander zegt we moeten C!, dan kan dan JUIST de doelgerichtheid van de groep negatief beÔnvloeden. Daarnaast heb ik persoonlijk liever dat iemand die van een bepaald gebied niet veel af weet, het initiatief volgt van iemand die er wel wat van af weet, dan dat hij zelf ook van alles gaat roepen puur om maar mee te denken.

Naast de verschillende rollen die je in een groep aan kan nemen, zijn er ook nog eens de doeners en de denkers. Ik denk ( ) dat beiden hun plaats hebben in een groep. Alleen maar in een kringetje na zitten denken schiet je misschien niet veel mee op, maar met zijn allen alleen maar doen zonder vooruit te denken, zonder te anticiperen op allerlei factoren, daar schiet je ook weinig mee op. Je kan wel 100 x dezelfde put op een andere plek graven, maar je kan ook eerst even nadenken wat nou eigenlijk een goede locatie voor die put zou zijn.

Over het in de haren vliegen, ja daar denk ik de laatste tijd ook vaak over na. Persoonlijk denk ik dat het ook voor een deel komt, doordat mensen denken dat je niet SAMEN kan leven/zijn zonder overal het zelfde over te denken. Dat men denkt dat de ander overtuigd moet worden van een feit, om samen verder te kunnen praten, ipv dat men beseft dat je alleen maar hoeft te accepteren dat de ander is, denkt, voelt en doet zoals ie is, denkt, voelt en doet.
    Ach ja, ik heb zelf ook nog zat te leren, iedereen wel denk ik
    no matter how cold the winter there's a springtime ahead

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    [MENTION=2684]FincaInSpanje[/MENTION]

Ik vind je een aardige kerel maar vind dit toch wat raar gezegd vanuit jouw positie.

Een SC is toch voor de gezelligheid anders zou menig prepper niet half dronken zn tentje induiken dus om vanuit hieruit nou conclusie's te trekken? Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik geen echte leider ben maar altijd een goede nummer twee. In mijn reizen naar landen waar mensen het toch minder hebben heb ik vaak het moraal van mijn team genoten omhoog kunnen houden en mijn eigen gezeik opzij kunnen zetten. Hierdoor leer je jezelf kennen en jezelf verbeteren, wat ik dus ook van mijzelf weet is dat ik bij mensen die ik niet (goed) ken dus nooit de leiding zal nemen of overduidelijk aanwezig zal zijn (vandaar ook vaak de nummer 2 in positie).

Jouw uitspraken op dit forum vind ik dus ook erg verschillend met de finca die ik in brabant ontmoet heb.
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MyronPrps Bekijk Berichten
    Een SC is toch voor de gezelligheid anders zou menig prepper niet half dronken zn tentje induiken
    Hm, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat meerdere doelen best naast elkaar kunnen bestaan, zonder al te veel conflict te veroorzaken. Ik denk dat je best EN voor de gezelligheid kan gaan (en dan evt graag een drankje drinken aan het kampvuur), EN om dingen te leren, EN om dingen uit te proberen, EN om te "netwerken" als voorbereiding op een evt SHTF/Prepper Heaven oid. Het feit dat iemand half dronken zijn of haar tent in duikt, wil niet per definitie zeggen dat die persoon alleen voor de gezelligheid naar een SC toe gaat toch?

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loreen Bekijk Berichten
    Hm, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat meerdere doelen best naast elkaar kunnen bestaan, zonder al te veel conflict te veroorzaken. Ik denk dat je best EN voor de gezelligheid kan gaan (en dan evt graag een drankje drinken aan het kampvuur), EN om dingen te leren, EN om dingen uit te proberen, EN om te "netwerken" als voorbereiding op een evt SHTF/Prepper Heaven oid. Het feit dat iemand half dronken zijn of haar tent in duikt, wil niet per definitie zeggen dat die persoon alleen voor de gezelligheid naar een SC toe gaat toch?
    Ben ik helemaal met je eens, ik denk alleen niet dat het kan dienen als goed referentie kader voor de uitspraak: De meesten zijn binnen een maand dood.
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Ben ik helemaal met je eens, ik denk alleen niet dat het kan dienen als goed referentie kader voor de uitspraak: De meesten zijn binnen een maand dood.
    Ah zo, ja dat was ik dus ook helemaal met je eens

Heksenboot
    Guest
    2000.
    De kwantiteit/kwaliteit verhouding is erg hoog bij jou.
    Gefeliciteerd Dree.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2013
    2000 post en er een waardoor ik nog na moet gaan denken ook vooral na het lezen van [MENTION=3965]Loreen[/MENTION] haar reactie moest ik even denken aan mijn rol in situaties in het verleden.
    ik ben niet iemand die van begin af aan ergens het voortouw neemt. als iemand me vraagt om te helpen dan doe ik dat , pas zodra ik in een situatie genoeg overzicht heb en de kennis en inzicht heb zal ik het voortouw gaan nemen.
    dit doe ik alleen als ik zeker ben en het resultaat is daar dan ook naar.
    De enige uitzondering is daarbij als het blijkt dat er niemand anders is met meer verstand van zaken zal ik het wel op me nemen om iets aan te sturen. en als er iemand is die alleen wegens grote mond het voortouw probeert te nemen op een in mijn ogen verkeerde manier zal ik er tegen in gaan.

het verschil is denk ik hierbij tussen mensen die weten waar ze mee bezig zijn , mensen die vinden dat ze weten waar ze mee bezig zijn , mensen die leren waar ze mee bezig zijn. en mensen die het makkelijker vinden om te volgen.
    kennen kunnen leren.
    Aannames over een persoon zeggen meer over jezelf dan over die ander.
    De zaken die je bij een ander zijn tekst verzint zijn jou ideen niet die van die ander.
    En als jij het op een bepaalde manier zou doen betekend dat niet dat de ander het zo zou doen.
    Projectie en aannames zijn bijna altijd fout
    Dus inplaats van alles erbij te verzinnen zou je ook een verduidelijking kunnen vragen

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    [MENTION=2684]FincaInSpanje[/MENTION]

Ik vind je een aardige kerel maar vind dit toch wat raar gezegd vanuit jouw positie.

Een SC is toch voor de gezelligheid anders zou menig prepper niet half dronken zn tentje induiken dus om vanuit hieruit nou conclusie's te trekken? Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik geen echte leider ben maar altijd een goede nummer twee. In mijn reizen naar landen waar mensen het toch minder hebben heb ik vaak het moraal van mijn team genoten omhoog kunnen houden en mijn eigen gezeik opzij kunnen zetten. Hierdoor leer je jezelf kennen en jezelf verbeteren, wat ik dus ook van mijzelf weet is dat ik bij mensen die ik niet (goed) ken dus nooit de leiding zal nemen of overduidelijk aanwezig zal zijn (vandaar ook vaak de nummer 2 in positie).

Jouw uitspraken op dit forum vind ik dus ook erg verschillend met de finca die ik in brabant ontmoet heb.
    Tuurlijk is een SC ook kamperen met zielsverwanten, maar ook om ervaringen uit te wisselen, workshops te volgen, contacten opdoen en kennis te vergaren. Er is nog geen SC geweest waar ik niets heb geleerd waarvan je thuis denkt, goh dat is handig. Toch vraagt en groepsbijeenkomst ook een samenwerking\bijdrage van iedereen. Natuurlijk hoort lol maken en een biertje er ook bij, maar je rommel opruimen en elkaar helpen net zo zeer.

Als er straks 100 personen op SC Veluwezoom rondlopen begrijp ik de zorgen van [MENTION=2475]Zinzzy[/MENTION] wel. Na een tijdje zie je dat altijd dezelfden de afwas doen, het eten maken, de rommel opruimen of de toiletten schoonmaken.

Tijdens een SHTF zul je de theoretische kennis in praktijk moeten brengen. Met een waterfiltertje en wat voorraad kom je de eerste weken wel door, maar dan als de voorraad op is en niet wordt aangevuld beginnen de echte problemen. Fysiek en mentaal, slim met je energie en krachten omgaan. De doeners die zich makkelijk in een groep kunnen handhaven zullen als eerste voedsel vinden en als er veel niet-doeners in de groep zitten, dan gaat dat problemen geven.

Stel je even de natuur voor een groep dieren in een nest. Er is maar beperkt eten dus uiteindelijk moeten de ouderen een keuze maken welk jong wel en niet te voeden. De zwaksten krijgen geen eten meer of worden het nest uitgewerkt en gaan dood, zodat de sterken zullen overleven. Dit kun je dus ook projecteren op mensen in een groep. Zij die wel mee-eten en weinig of niets bijdragen zullen naar verloop van tijd verbannen worden of geen eten meer krijgen. Vergeet niet dat mensen ook zoogdieren zijn en dat bij een SHTF onze sociale vaardigheden snel zijn vergeten.
    [MENTION=3965]Loreen[/MENTION], het gaat niet om of je een chaoot bent, je af en toe een biertje drinkt of gezellig met elkaar babbelt. Dat hoort zeker ook thuis open SC en vormt een belangrijke basis. Als jij in de groep daarnaast op zijn tijd je hulp aanbiedt, zal dat zeker geen probleem zijn. Iedereen een kleine bijdrage zou perfect zijn. Er zijn echter altijd mensen die veel bijdragen en mensen die niets bijdragen maar wel profiteren. Ik denk dat [MENTION=77]Amazing Dree[/MENTION] daarmee luiheid bedoeld. Vergis je niet in het groepsproces. Of je in je eentje voor 100 man frieten staat te snijden of je doet het met 5 man onder genot van een biertje. Dat is een wereld van verschil. Dat niet-doeners bij een SHTF veranderen in doeners geloof ik niet in.

Niet iedereen is een groepsmens. Zo zie je mensen ook hun eigen potje koken, hun eigen rommel opruimen en hun eigen biertje drinken. Dat is allemaal prima ook dat hoort op een SC.
    [MENTION=2431]MyronPrps[/MENTION], ik ging in op het stukje van Dree t.a.v. luiheid en profiteren binnen een groep en dat heb ik al meerdere keren meegemaakt. Sterker nog, andere preppers hebben me ervoor gewaarschuwd.

Dit is een 2000e post over een belangrijker onderwerp dan gedacht.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Preppers - ik verwacht een toename van deze beweging
    Door Flex in forum Perspectieven algemeen
    Reacties: 8
    Laatste Bericht: 30-01-15, 12:06
  2. Aangenaam mede-preppers
    Door MikeNLD in forum Voorstelronde
    Reacties: 14
    Laatste Bericht: 07-02-14, 19:46
  3. Hallo mede preppers
    Door PRVI in forum Voorstelronde
    Reacties: 16