Ga naar inhoud
GENEGEERD

improviserend koken


Aanbevolen berichten

Vanmiddag was de stroom voor twee uur uitgevallen. Zo als wij preppers zijn, hebben wij hier geen probleem mee. mijn vriendin moest haar vlees bakken voor avonddienst.

zo hebben we even snel een fornuis in elkaar getoverd.

 

 

2015-05-12-13.40.10.jpg.9809bd973b42bb5a07bcd81dadcb10fb.jpg

 

had trouwens even het gasstelletje niet bij de hand maar dit ging zeker perfect!

 

Greetz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vraag mij af waarom iedereen perce wil gaan koken van zodra de stroom uit valt .

Waar ik woon en voorzover ik mij kan herinneren is hier de stroom nog nooit langer dan 2.30u uitgevallen .

en die tijd is gemakkelijk te over bruggen zonder eten of met een koude hap .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af waarom iedereen perce wil gaan koken van zodra de stroom uit valt .

Waar ik woon en voorzover ik mij kan herinneren is hier de stroom nog nooit langer dan 2.30u uitgevallen .

en die tijd is gemakkelijk te over bruggen zonder eten of met een koude hap .

 

tsja, ze zat krap met tijd en de stroomstoring was pas begonnen...

 

tevens is t altijd leuk om even uit te proberen of het allemaal werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren op the Philippines gewoond...daar noemden we dat Brown Out..Leven gaat gewoon door na een stroomuitval. Kaarsje erbij en koken maar..vooral hout en kerosinestove. Dat laatste walmt wel een beetje maar dan heb je ook wat.

Maar bio ethanol werkt ook goed. Dus met een goed gevulde maag aan het werk!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren op the Philippines gewoond...daar noemden we dat Brown Out..Leven gaat gewoon door na een stroomuitval. Kaarsje erbij en koken maar..vooral hout en kerosinestove. Dat laatste walmt wel een beetje maar dan heb je ook wat.

Maar bio ethanol werkt ook goed. Dus met een goed gevulde maag aan het werk!

Yes! Bio ethanol is ideal, geen vieze dampen en amper zwarte aanslag onder de pan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken op electra ? Bij een stroomstoring snel de klos. Gasuitval ? Ook lastig.

 

Haal een Chineesje af :)

 

Hier liggen Primus gasbrander en Coleman benzinebrander voor handen. En gasbussen. En benzine. Leuk voor outdoor. Ook leuk voor thuis. Just in case...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja koken op elektra is dan inderdaad lastig. Maarja bij de standaard tegenwoordig is alles lastig zonder elektra... wilde ook nog de wasmachine gebruiken, maar dat hield toen al snel op

 

Beetje prepper heeft ook voldoende schone (onder)-kleding in huis :)

En anders kun je een onderbroek 4x dragen.

1x voorwaarts, 1x voorwaarts binnenste buiten. 1x achterwaards, 1x achterwaards binnenste buiten. Genoeg voor 4 dagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje prepper heeft ook voldoende schone (onder)-kleding in huis :)

En anders kun je een onderbroek 4x dragen.

1x voorwaarts, 1x voorwaarts binnenste buiten. 1x achterwaards, 1x achterwaards binnenste buiten. Genoeg voor 4 dagen :)

Ja vandaar dat ee ook gewassen moest worden....:p:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje prepper heeft ook voldoende schone (onder)-kleding in huis :)

En anders kun je een onderbroek 4x dragen.

1x voorwaarts, 1x voorwaarts binnenste buiten. 1x achterwaards, 1x achterwaards binnenste buiten. Genoeg voor 4 dagen :)

 

Dan hoef je ook geen DEET meer te gebruiken want alle insecten in jouw buurt slaan spontaan op de vlucht. Alle mensen ook trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net mijn primus onmifuel verkocht...ga terug naar de eenvoud..alleen maar hout

Al die benzines, colemanfuel etc..word zolangzaam aan onbetaalbaar.

Bioethanol is nog lekker geodkoop..voldoet ook prima in de Trangia. Als backup

En aanslag maak ik me niet druk om...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net mijn primus onmifuel verkocht...ga terug naar de eenvoud..alleen maar hout

Al die benzines, colemanfuel etc..word zolangzaam aan onbetaalbaar.

Bioethanol is nog lekker geodkoop..voldoet ook prima in de Trangia. Als backup

En aanslag maak ik me niet druk om...

 

Al je eieren in één mandje?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Wij koken gewoon op gas uit van die grijze flessen, met 10,5 kg elk. Normaal hebben we er altijd 2, waarvan 1 in gebruik en éentje vol voor wanneer de eerste leeg is. We doen ongeveer 2 manden, soms ietsje langer et zo'n fles. Voor dagelijks intensief gebruik, koken, afwassen, lichamsreiniging, etc. Maar geen verwarming dus.

.

Wij hebben vorige week 2 extra flessen gekocht. De gasprijs is op dit moment erg laag, dus een vulling voor 2 á 2,5 maand kost ruim 16 euri.

We hebben nu dus tussen de 8 á 10 maanden gas. Wanneer we heel zuinig zouden doen redden we 1 jaar. Daarna over op hout.....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn (als beginnende urban preppers) ook aan het uitkijken voor een alternatief om op te koken.

Koken op gas lijkt ons het beste alternatief. Alleen vind ik die grote gasflessen zo onhandig om in de keuken aan zo'n Campingaz "ish" toestel te hangen.

Wat raden jullie aan? Tips voor een specifieke aankoop?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn bijna aan de 100kg briketten en 30kg houtskool om te beginnen. Houtskool kunnen we ook zelf maken op zonne-energie (en dat wil ik in de winter ook nog proberen).

 

We hebben eens geprobeerd pannenkoeken te bakken op een hobo stove. Dat viel erg tegen. Een gaspit op de laagste stand bakte veel harder dan de stove die met 6 bijna withete briketten niet beet te pakken was. Ik vermoed dat enige oefening noodzakelijk is :)

 

Is hier een kookboek voor? Heeft iemand hier ervaring?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...