Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkope RF/EMC/EMI shielding oplossingen ook goed?


Bunkerprepper

Aanbevolen berichten

In de workshop over secure internet gebruik is aan de orde gekomen dat het verstandig is om creditkaarten/betaalkaarten/identiteitskaarten en paspoorten altijd te bewaren in tas of zak die het onbevoegd uitlezen van deze devices onmogelijk maakt (of in ieder geval zwaar bemoeilijkt).

 

Ook kan prettig zijn om zeker te weten dat er geen enkele straling vrijkomt vanuit je telefoon of device, en wil je je er van gewissen dat als je je device 'uit' zet deze device ook daadwerkelijk uit is.

 

Hiervoor zijn natuurlijk in de groothandel allerlei RF/EMI/EMC shielding bags beschikbaar, maar ik was benieuwd of de 'HongKong' en 'China' varianten ook werkten.

 

Tot mijn verbazing blijken die tasjes het verrassend leuk te doen.

 

 

Kleine variant (hier verkrijgbaar voor amper 3 euro)

attachment.php?attachmentid=18605&stc=1

 

Deze RF shielding bag heeft 2 vakken.

Als je je device in het buitenste vak stopt, dan zal deze nog steeds verbinding hebben met 'de buitenwereld'. Ik heb gemeten dat in dat geval mijn telefoon wel wat moeite heeft omdat de ontvangst dan maar van één kant kan komen (voorzijde) en het vermogen waarmee de telefoon zendt/ontvangt zal dus in bepaalde gevallen iets hoger liggen dan wanneer de telefoon volledig vrij (elektronisch) zicht heeft.

 

 

attachment.php?attachmentid=18606&stc=1

 

Als je je device in het speciale RF shielding vak stopt, en de 'klep' van het RF shielding bag sluit, dan worden alle signalen (bij deze test) zodanig gedempt dat er geen WIFI verkeer, geen GSM verkeer en geen bluetooth verkeer van en naar je device mogelijk is.

 

Er zijn verschillende formules om de effectiviteit van de shielding uit te drukken, en uiteindelijk moet een meting uitwijzen wat de mate van demping bij een bepaalde frequentie.

 

Ik hanteer zelf als norm dat dit soort (goedkopere) tasjes minimaal een demping van 40 db over het gehele frequentiespectrum zouden moeten geven. Dat werd door dit tasje ruimschoots gehaald met 44 dB gemiddeld over een spectrum van 1 kHz tot 1 Ghz.

[let op: de demping wordt uitgedrukt in een logatitmische schaal. 50 db demping is dus 10 x zoveel demping als 40 db demping.]

 

Dat maakt dit soort tasjes ook prima geschikt om te gebruiken als laatste 'line of defense' om je telefoon/zender/USB te gebruiken als 'binnentas' in je reguliere EMP-box of kooi van Faraday. (Ik ga er van uit dat het 'common knowledge' is dat een auto geen kooi van faraday is in relatie tot een EMP puls en dat oplossingen die je niet aan aarde legt niet tot nauwelijks werken...)

 

Double layer versie (hier verkrijgbaar voor iets meer dan 3 euro)

Op internet wordt ook gesproken over een double layer variant. Deze zou door een dubbele laag materiaal meer demping moeten geven.

 

attachment.php?attachmentid=18609&stc=1

 

In de praktijk blijkt het hier om hetzelfde materiaal te gaan. De double layer slaat dus niet op het dubbel uitvoeren van het shielding materiaal.

 

Dit tasje deed het zelfs slechter in de test: gemiddeld 43 db demping over het gehele spectrum.

Andere modellen.

Ik heb ook meteen wat andere modellen getest.

Zo komt dit model (nu niet meer verkrijgbaar) op 46 db demping.

 

attachment.php?attachmentid=18610&stc=1

 

 

Dit model (wat opvalt vanwege de kleur :-) kost een kleine 6 euro, maar biedt ruimte aan een heel stapeltje ID kaarten, USB stickt enz.

attachment.php?attachmentid=18611&stc=1

Gemeten demping: 44 dB. Voldoende voor het afweren van standaard identiteitsfraude met paslezers en zo.

Grotere bags

Er bestaan ook grotere RF shielding bags. Die tassen zijn bijvoorbeeld geschikt om je hele laptop in te doen, of om een verzameling USB sticks of meerdere harddrives (of externe USB drives) in te doen.

Op de SC had ik ter demo 3 stuks meegegeven richting Communicator. Wellicht hebben jullie deze RF shielding bags dus in de praktijk al mogen aanschouwen.

Met een prijs die rond de 15 euro per shielding bag ligt (zie hier), kun je eigenlijk zelf niet meer met aluminiumfolio en koperplakband blijven rommelen.

 

Gemeten dempingwaarde: 47 dB.

 

attachment.php?attachmentid=18612&stc=1

Het fijne van het bovengenoemde grote exemplaar is dat deze klitteband heeft in zowel de bovenstrip als in de strip die omgevouwen wordt.

 

Conclusie

De verschillende Signal Blokker en RF shielding oplossingen uit Hong Kong en China zijn niet alleen betaalbaar, maar voldoende gewoon aan de basisverwachtingen. Voor amper 3 euro kan iedereen zijn telefoon en betaalkaart al tegen 'stralingsfraude' beschermen. Voor 15 euro heb je een oplossing voor een 15"laptop (of equvalente apparatuur) waarvoor je je zeker niet hoeft te schamen.

 

Natuurlijk zijn de militaire EMP/EMC/EMI specificaties waaraan tassen en oplossingen moeten voldoen veel hoger dan de hier genoemde dempingswaarde (zie bijvoorbeeld hier). Als ik kijk naar de prijs/prestatieverhoudingen, dan zijn deze tassen prima bruikbaar om lekken van signaal (WIFI-GSM-Bluetooth) e.d. te voorkomen, het ongewild uitlezen van paspoorten en betaalkaarten e.d. tegen te gaan, en lenen deze tassen en tasjes zich prima als '2e lijns defense' in een volledige EMP strategie.

 

Of je uiteindelijk er ook in slaagt om EMP-technisch een volledig EMP-puls te overleven, dat weet je alleen als je het uitprobeert door bewust straling op te wekken en te meten of deze in voldoende mate gedempt wordt.

 

attachment.php?attachmentid=18613&stc=1

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed idee. Je bent met net voor, ik wilde je vragen of we iets over EMC / kooi van faraday, kunnen vertellen op het forum.

 

 

Hoe heb je de demping gemeten ? Ik ben wel benieuwd naar de testopstelling.

Aangezien wij, beroepshalve, iedere keer richting KEMA moeten .

Link naar reactie
Delen op andere sites

...................knip........................

 

Dat maakt dit soort tasjes ook prima geschikt om te gebruiken als laatste 'line of defense' om je telefoon/zender/USB te gebruiken als 'binnentas' in je reguliere EMP-box of kooi van Faraday. (Ik ga er van uit dat het 'common knowledge' is dat een auto geen kooi van faraday is in relatie tot een EMP puls en dat oplossingen die je niet aan aarde legt niet tot nauwelijks werken...)

...................knip........................

Kan je dit even uitleggen? (Heb je dit proefondervindelijk vastgesteld?)

 

Mijn beperkte theoretische kennis ziet voor die bewering namelijk geen grond en ik leer graag bij...

 

Mij lijkt een elektromagnetische afscherming ook zonder aarding (bvb in een ruimtestation of satelliet?) prima te werken. Nog een nadeel van aarden is het mogelijks ontstaan van een aardinglus ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed idee. Je bent met net voor, ik wilde je vragen of we iets over EMC / kooi van faraday, kunnen vertellen op het forum.

 

 

Hoe heb je de demping gemeten ? Ik ben wel benieuwd naar de testopstelling.

Aangezien wij, beroepshalve, iedere keer richting KEMA moeten .

 

Ik heb eerst zowel de grote als de kleine variant als 'refentie' laten testen bij een erkend lab.

 

Vervolgens heb ik de testen herhaald met mijn eigen testopstelling. De waardes liggen allemaal binnen 3% afwijkingsmarge van de refentietest.

De grote variant (15" laptop tas) heb ik getest door een geijkte frequentiegenerator (portable) in die tas te stoppen, die vervolgens automatisch in stappen signaal staat te genereren. Met een spectrum analyzer heb ik beoordeeld wat er allemaal aan straling te meten was.

De transponder was te groot om de kleine tasjes te meten (past er simpelweg niet in). Deze heb ik omgekeerd gemeten, door de frequentiegenerator juist buiten de tasjes te plaatsen en de opnemer van de scope in de tasjes te plaatsen. Ik heb 3 tasjes gebruikt en telkens op verschillende plaatsen een doorvoer gemaakt (en deze uiteraard apart weer afgedicht :cool:).

 

Het voordeel van een bunker die al EMP proof is, is dat je daar relatief makkelijk een in een stralingsarme omgeving dergelijke tests kunt uitvoeren.

 

BP

 

Disclaimer: de mate van demping bij alle producten hangt natuurlijk af van de kwaliteit van het shieldingproduct dat een bepaalde fabrikant gebruikt als hij zijn tasjes maakt. In principe zal iedere leverancier proberen zo weinig mogelijk 'relatief duur' shieldingmateriaal te gebruiken bij het samenstellen van zijn of haar product. De simpele test die je zelf uit kunt voeren is of je telefoon nog bereikbaar is (per wifi/bluetooth/gsm). Als dat niet het geval is, is de demping van dat product doorgaans ook voldoende om identiteitsfraude te voorkomen, e.e.a. zoals besproken op de workshop die ik tijdens de SC hield.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je dit even uitleggen? (Heb je dit proefondervindelijk vastgesteld?)

 

Mijn beperkte theoretische kennis ziet voor die bewering namelijk geen grond en ik leer graag bij...

 

Mij lijkt een elektromagnetische afscherming ook zonder aarding (bvb in een ruimtestation of satelliet?) prima te werken. Nog een nadeel van aarden is het mogelijks ontstaan van een aardinglus ...

 

Natuurlijk werkt een elektromagnetische afscherming zonder aarding ook. In de praktijk is de installatie die je maakt nooit alleen maar bedoeld om EMP op te vangen (immers.. om dat scenario werkelijkheid te laten zijn, moet je veronderstellen dat er een kernwapen of EMP wapen gebruikt wordt) maar zul je je ook willen beschermen tegen de (veel waarschijnlijkere) LEMP.

Dat gebeurt door een combinatie van maatregelen van afleiding en potentiaalvereffening die wel degelijk aarding als basis hebben.

 

Ter illustratie:

 

attachment.php?attachmentid=18637&stc=1

 

attachment.php?attachmentid=18638&stc=1

 

 

Dat we (in Nederland) steeds meer onweer hebben en dat onweerskansen op sommige plaatsen in Nederland statistisch gezien groter zijn, kun je zien in de kaart van het KNMI (keraunische kaart).

 

attachment.php?attachmentid=18639&stc=1

 

Persoonlijk kies ik dus graag voor een multi-purpose oplossing die zowel én geschikt is voor de huidige dreiging van onweer en LEMP én geschikt is om alle overige vormen van uitval van apparatuur door elektromagnetische straling op te vangen.

 

Maar... even back on topic. Ik wilde dit draadje graag houden voor reacties op de link naar de betaalbare RF shielding bags. Wil gerust in een ander draadje over techniek doorpraten, maar laten we dit draadje houden voor de tasjes, goed idee?

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even uit nieuwsgierigheid : ik heb onlangs voor mijn pasjes een Secrid gekocht. Heb je die wel eens getest @Bunkerprepper.

 

Deze zou je pasjes ook veilig moeten houden: "Plastic kaarten krijgen veel te verduren, ze worden krom en broos in uw broekzak. Met name RFID-kaarten zijn in een normale portemonnee niet veilig opgeborgen. RFID (Radio Frequency Identification)-kaarten zijn voorzien van een chip en een antenne voor draadloze communicatie. RFID-kaarten, zoals de OV-chipkaart, nieuwe creditcards en toegangskaarten, kunnen tot op vele meters afstand worden geactiveerd, uitgelezen en gekopieerd. Hier merkt u niets van. De Secrid Cardprotector werkt als een firewall in uw portemonnee."

http://Www.Secrid.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zal wel flink achter liggen qua info en ben ook niet zo technsich,

maar zover ik dacht te weten heb je een Faraday Cage nodig voor EMP bescherming en moet deze uit koper bestaan,

niet uit gewoon metaal

heb ik het allemaal zo verkeerd begrepen??

 

groetjes, Branco

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...