Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slootwater versus regenwater in de moestuin


MamaM

Aanbevolen berichten

Zoals ik al had aangekondigd en verwacht, ben ik een stille lezer. Er is ook al veel, heel veel, informatie te vinden op dit forum en er antwoorden mensen met een enorm verstand van zaken, waardoor zowel vragen als antwoorden steeds niet nodig was. Echter; het volgende kon ik niet vinden.

Wat ik wil weten, is of het veilig en gezond is om slootwater te gebruiken om de moestuin te bewateren. Al googlend kwam ik tegenstrijdige informatie tegen; sommigen zeggen dat het prima is, anderen gebruiken het alleen over groenten die gekookt gegeten worden, weer anderen gebruiken alleen regenwater (en soms kraanwater). Soms wordt genoemd dat als je naast landbouwgrond o.i.d. woont, je meer kans hebt op giftige stoffen en er daarom geen gebruik van zou moeten maken. Is er iemand die hier die weet hoe het hiermee zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik geloof dat regenwater misschien net wat beter is dan slootwater omdat er geen algen in zitten of andere rotzooi die in een sloot terecht kan komen.

 

Sloten met algen in zijn over het algemeen sloten met water waar geen gif of afval stoffen in zitten ander zouden de algen afsterven . En uit hoeveel % regen water bestaat sloot water .

Mijn 2cents

Sloot water kan . Als het proper is . Dus niet pik zwart of olie spoor . Als je bewaterd met een gieter misschien naast jou kool prei gieten peentjes ui kan geen kwaad

Regen water zeker geen probleem.

Leiding water ? Te duur te veel verkwisting misschien te veel kalk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat regenwater misschien net wat beter is dan slootwater omdat er geen algen in zitten of andere rotzooi die in een sloot terecht kan komen.

 

Mee eens, met deze opmerking:

@MamaM: De biologisch extremisten geloven dat elk slootwater wel landbouw vergiften/run-off bevatten en in principe hebben ze gelijk. Maar heb je de sloot bekeken, leeft het, algen, insecten, amfibieën het liefst?

Dat bepaalt of het water goed is, nog meer dan chemische analyses van het water. Het is jouw sloot, wat zegt je verstand of van mij part gevoel?

 

Regenwater wil je sowieso graag opvangen om eventueel (in combinatie met een waterfilter) te gebruiken voor eigen consumptie. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie gedachten hierover. En hoe ik het dus van Geert begrijp: alg is goed en wat Raycoupe aangeeft; leven in en om de sloot is goed. Zonder teveel in details te treden: we wonen nog niet zo lang in dit huis, dus ik zal de sloot inderdaad eens nader aanschouwen.

 

En inderdaad gaat mijn voorkeur sowieso uit naar een regenton vanwege mogelijke consumptie. Echter: dan zal ik mijn partner moeten overtuigen van het nut daarvan voor de moestuin, want voor andere situaties zijn een 'te ver van mijn bed show' voor hem :-)

Dus mocht er nog iemand zijn met bij voorkeur wetenschappelijk bewijs betreffende 'slootwater slecht' of andere ideeën; ik houd me aanbevolen!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

regenton is gewoon goed voor het milieu :) je vangt in 1e instantie regen water af dus belast de riolering minder en bespaart water door het in je moestuin te gebruiken.

 

Bij niet vorradig regenwater stap je in princiepe over op slootwater, Kan me niet voorstellen dat al die boeren water niet uit de sloot halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ikzelf gebruik stront-thee of naja eigenlijk compost-thee.

 

Regenwater-ton, heleboel compost ingooien en dan water erbij. zo gaan de voedingsstoffen in het water en krijgen je plantjes steeds een kleine boost.

 

 

Interessant dat je dit doet en dat het werkt.

Ik heb namelijk bij mijn opleiding (tuinbouwschool) geleerd dat organische stoffen (zoals compost) maar voor een heel klein beetje oplosbaar zijn in water.

De organische stof moet eerst door het bodemleven (bacteriën in de grond) omgezet worden in an-organische stoffen. Die kunen wel oplossen in water en zijn dan wel door de plant te gebruiken.

Ben benieuwd of er iemand op het forum is die daar meer over kan zeggen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer je moestuin te beheren met zo weinig mogelijk water. afhankelijk natuurlijk van je omstandigheden, maar meeste mensen geven onnodig veel en vaak water. de meeste planten hebben de meeste tijd geen extra water nodig. veel water geven betekend dat de plant "lui" zal worden, niet gestimuleerd zelf water te zoeken en dus geen goed wortelstelsel zal ontwikkelen, en zo op latere leeftijd afhankelijk blijven van jouw watergift. kijk naar de plant en geef pas water wanneer die er "om vraagt".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dat je dit doet en dat het werkt.

Ik heb namelijk bij mijn opleiding (tuinbouwschool) geleerd dat organische stoffen (zoals compost) maar voor een heel klein beetje oplosbaar zijn in water.

De organische stof moet eerst door het bodemleven (bacteriën in de grond) omgezet worden in an-organische stoffen. Die kunen wel oplossen in water en zijn dan wel door de plant te gebruiken.

Ben benieuwd of er iemand op het forum is die daar meer over kan zeggen.

 

Heb er al jaren succes mee:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dat je dit doet en dat het werkt.

Ik heb namelijk bij mijn opleiding (tuinbouwschool) geleerd dat organische stoffen (zoals compost) maar voor een heel klein beetje oplosbaar zijn in water.

De organische stof moet eerst door het bodemleven (bacteriën in de grond) omgezet worden in an-organische stoffen. Die kunen wel oplossen in water en zijn dan wel door de plant te gebruiken.

Ben benieuwd of er iemand op het forum is die daar meer over kan zeggen.

 

Al een tijdje volg ik online een jaarcursus Natuurlijk Tuinieren, met invloed van de permacultuurprincipes. Wat ik veel in mijn moestuin probeer toe te passen.

Hier raad Frank Anrijs, degene die de cursus geeft, het gebruik toch af. Deze man en zijn ouders hebben ontzettend veel ervaring. Misschien het lezen waard:

 

Een overbemesting door stikstof is de oorzaak van vraat door insecten. Dat houdt dus in dat je niet moet bijmesten met stikstofhoudende meststoffen, in geen enkel geval! Dus niet met organische meststoffen, niet met bloedmeel, maar ook niet met brandnetelthee, compostthee of wat dan ook. Want telkens opnieuw ga je stikstof in te gemakkelijk oplosbare vorm aan te hoge concentraties geven waardoor je vrije aminozuren en dus vraat krijgt.....

 

Lees verder...

(Wel heb ik een hekel aan het gebruik van zo'n dwingende titel ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dat je dit doet en dat het werkt.

Ik heb namelijk bij mijn opleiding (tuinbouwschool) geleerd dat organische stoffen (zoals compost) maar voor een heel klein beetje oplosbaar zijn in water.

De organische stof moet eerst door het bodemleven (bacteriën in de grond) omgezet worden in an-organische stoffen. Die kunen wel oplossen in water en zijn dan wel door de plant te gebruiken.

Ben benieuwd of er iemand op het forum is die daar meer over kan zeggen.

 

Daarom is een gezond bodemleven, met al z'n beestjes, bacteriën, schimmels en gisten zo vreselijk belangrijk. Die houden de cyclus in stand die compost/organische mest omzet tot bouwstoffen voor de planten. Daarom ben ik niet zo'n voorstander van het telen in bakken maar in de volle grond. De natuur het werk laten doen, dat voorkomt tevens een hoop ziektes en plagen en is nog minder arbeidsintensief ook. (Ik spit hoogstens één keer bij een nieuw stuk op een speciale manier om het kweek kwijt te raken)

 

Compost kun je het beste gewoon tussen de planten strooien, want er zijn zuurstof minnende bacteriën nodig om ze om te zetten in voedingsstoffen voor de planten. Dierlijke mest uitsluitend aan het einde van het teelseizoen aanbrengen, helemaal bovenop want zonder die zuurstof minnende bacteriën werkt het alleen tegen je (dus niet onderspitten!!) Kan deze mest de hele najaar/winter en gedeelte van het voorjaar afgebroken worden.

 

De bovenste laag van grofweg zo'n tien centimeter bevat deze bacteriën, daar beneden spelen de anaerobe bacteriën een grotere en tevens belangrijke rol. Daarom is spitten ook het best te vermijden, het kost flink wat tijd voor een door elkaar gehusselde grond om weer in balans te komen.

@nu even niet: Helemaal mee eens. Zaaigoed, zaailingen en nieuwe planten krijgen tijdelijk wat extra water voor de rest is bewateren zelden nodig. Helemaal niet als je een goede humuslaag hebt en het oppervlakte zoveel mogelijk bedekt met vegetatie. Keurig geharkte, kale, zwarte aarde verliest daarentegen zeer snel z'n vocht.

 

PS,

Nooit een opleiding hierin gehad, maar op een paar jaar na in mijn leven, altijd een moestuin om me heen gehad en de rest geleerd van Pieter Boxman,zowel van zijn boeken als in levende lijve.

Dit jaar staat de moestuin ook op een laag pitje, simpelweg omdat ik teveel weg ga zijn dit jaar.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buddy @Raycoupe gebruikt andere methodes dan ik.

 

Ik ben een echte spitter.

Ik spit om de levenloze massa die dieper in de grond zit luchtiger te maken.

Hier breng ik luchtig voedzaam materiaal bij icm schimmels (reeds eerder besproken op het forum) wat resulteert in een betere grotere opbrengst.

 

Ondanks verschillende meningen lijkt het uiteindelijk veel op elkaar.

Waarom?

Iemand die niet spit brengt de voedzame laag óp de grond aan en laat wormen ed hun werk doen.

Ik gebruik mijn frees als opperworm.

 

Ik ken mensen die mij voor gek verklaren omdat ik iets op de verkeerde dag heb gezaaid en de maan niet goed stond.

Ieder zijn ding.

 

Ontopic qua gebruik slootwater:

Ik heb wel eens een paar weken slootwater gebruikt toen al mijn 1000 liter vaten leeg waren.

Ik kan dit nog tikken en als je alles in mate doet zal het wel meevallen.

 

Greener

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener: goed te lezen dat je het overleefd hebt, dat biedt perspectieven voor mijn slootwater (met alg! Gisteravond nog even bekeken).

 

Wat betreft de andere overwegingen over bemesting e.d.: ik ben me hier juist over aan het inlezen (oftewel; geen praktijkervaringen) en voel me aangetrokken tot de 'permacultuur/voedselbos/natuurlijk tuinieren' filosofie, niet in het minst door het 'less input, more output'- principe :D Echter, waar er veelal bijna religieus over dikke mulchlagen, nooit meer spitten, laat de natuur zijn werk doen, gesproken wordt, kwam ik ook een klein, iets kritischer artikeltje tegen waarin een kanttekening werd geplaatst http://drrroomland.nl/wp-content/uploads/2013/07/Mulchen.pdf. Mulch zou er o.a. voor zorgen dat de bodem lastig opwarmt (is niet zo handig in ons klimaat) en, naast nuttige dieren, ook plaagdieren aantrekken. Persoonlijk voel ik me minder aangetrokken door het idee van een woelratten kolonie onder mijn moestuintje. Iemand die ervaring heeft met deze onderwerpen?

 

Daarnaast ben ik benieuwd naar de visie op het niet omspitten van kleigrond vanuit het 'permacultuur'-kamp; ik heb begrepen dat zware kleigrond lastig 'los' te houden is en dat het noodzakelijk is deze grond geregeld om te spitten met compost om er groenten e.d. op te kunnen laten groeien. Stel dat je niet zou spitten, maar alleen steeds mulch toevoegt; krijg je daar dan geen problemen mee?

 

Wat betreft de regenton; ik hou niet zo van het halve werk en zit te denken over een ondergrondse opslag.... dat zijn toch zaken die wel even overlegd moeten worden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel mensen, nog meer ideeën. In mijn ecologische volkstuincomplex is water alleen beschikbaar als je het zelf uit de sloot haalt. Alles wat ik zaai of plant krijgt één keer een lekkere plens slootwater, daarna moeten ze het zelf doen. Volgens mij krijg je daar sterkere planten door. En al zou dat niet zo zijn: ik heb geen tijd/zin om 180 vierkante meter met twee gieters te besproeien!

 

Plantjes die ik elders heb opgekweekt - vanwege vogels, slakken en muizen die dol zijn op wat ik in de grond stop - krijgen van mij sinds een paar jaar bij het planten een handje compost mee. Of dat wel of niet goed is voor 'iets' weet ik niet. Wel weet ik dat mijn planten met wat compost gezonder zijn en meer opbrengst geven. Pootaardappeltjes leg ik in een bedje van compost en dat vinden ze heerlijk, ik heb mooie, sterke planten en lekkere aardappeltjes.

@MamaM: Wij hebben de Noordse woelmuis http://www.zoogdiervereniging.nl/noordsewoelmuis. Mooie beestjes, ik heb er eigenlijk nooit last van behalve als ik een stukje van mijn tuin wat verwaarloos. De beestjes houden namelijk van (half-)hoog gras. Zo af en toe graven ze een gang net onder de oppervlakte maar echt schade heb ik bijna nooit. Vorig jaar een paar aangevreten winterwortels en pastinaken. Tja, dat hoort er bij.

 

Ik heb een stuk met ontzettend vette klei. Wat ik doe is ophogen met zand & tuinaarde die de tuinvereniging krijgt van de gemeente - wel vragen we om een 'schone-grondverklaring'! Vervolgens omspitten in het najaar, afdekken met worteldoek en in het voorjaar weer losmaken met een z.g. grondwoeler http://www.talentools.nl/assortiment/24/tuingereedschap/9/TK1/talen-grondwoeler.html. Werkt erg fijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is een gezond bodemleven, met al z'n beestjes, bacteriën, schimmels en gisten zo vreselijk belangrijk. Die houden de cyclus in stand die compost/organische mest omzet tot bouwstoffen voor de planten. Daarom ben ik niet zo'n voorstander van het telen in bakken maar in de volle grond. De natuur het werk laten doen, dat voorkomt tevens een hoop ziektes en plagen en is nog minder arbeidsintensief ook. (Ik spit hoogstens één keer bij een nieuw stuk op een speciale manier om het kweek kwijt te raken)

 

Compost kun je het beste gewoon tussen de planten strooien, want er zijn zuurstof minnende bacteriën nodig om ze om te zetten in voedingsstoffen voor de planten. Dierlijke mest uitsluitend aan het einde van het teelseizoen aanbrengen, helemaal bovenop want zonder die zuurstof minnende bacteriën werkt het alleen tegen je (dus niet onderspitten!!) Kan deze mest de hele najaar/winter en gedeelte van het voorjaar afgebroken worden.

 

De bovenste laag van grofweg zo'n tien centimeter bevat deze bacteriën, daar beneden spelen de anaerobe bacteriën een grotere en tevens belangrijke rol. Daarom is spitten ook het best te vermijden, het kost flink wat tijd voor een door elkaar gehusselde grond om weer in balans te komen.

@nu even niet: Helemaal mee eens. Zaaigoed, zaailingen en nieuwe planten krijgen tijdelijk wat extra water voor de rest is bewateren zelden nodig. Helemaal niet als je een goede humuslaag hebt en het oppervlakte zoveel mogelijk bedekt met vegetatie. Keurig geharkte, kale, zwarte aarde verliest daarentegen zeer snel z'n vocht.

 

PS,

Nooit een opleiding hierin gehad, maar op een paar jaar na in mijn leven, altijd een moestuin om me heen gehad en de rest geleerd van Pieter Boxman,zowel van zijn boeken als in levende lijve.

Dit jaar staat de moestuin ook op een laag pitje, simpelweg omdat ik teveel weg ga zijn dit jaar.

 

zoals je weet, ik heb geen mulch/humuslaag, ik spit, dus keurige kale aarde:). voor degenen die ook spitten, om het water in de grond te conserveren is het belangrijk de toplaag los te houden (dmv drietand/cultivator), zorgen dat de toplaag niet dichtslaat, daarmee voorkom je verdamping en onkruid.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
Op 26-5-2015 om 23:21, Raycoupe zei:

 

Mee eens, met deze opmerking:

@MamaM: De biologisch extremisten geloven dat elk slootwater wel landbouw vergiften/run-off bevatten en in principe hebben ze gelijk. Maar heb je de sloot bekeken, leeft het, algen, insecten, amfibieën het liefst?

Dat bepaalt of het water goed is, nog meer dan chemische analyses van het water. Het is jouw sloot, wat zegt je verstand of van mij part gevoel?

 

Regenwater wil je sowieso graag opvangen om eventueel (in combinatie met een waterfilter) te gebruiken voor eigen consumptie. :)

leeft het, algen, insecten, amfibieën het liefst?

Dat is een hele goede uitgangspunt, verdiep je er zelf ook in welk leven het gevoeligst is voor verontreiniging, en je kan dan een nog beter diagnose stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Beste @MamaM

 

Als je de sloot mag uitbreiden met een vijver zou het prachtig kunnen zijn dan kan je er water planten in kunnen zetten die het water reinigen (filteren) en zorgen voor gezond water wat heel goed is te gebruiken.

 

Mijn idee.

Maak je een compost hoop die in de linkte vlak bij de sloot is kan de vocht zich wat vermengen met het vijverwater, waar door er goed wat leven zich in de vijver kan ontwikkelen, eventueel haal je in de natuur wat liters water mee omdat weer in de vijver te doen.

Het verreiken van voeding stoffen en mineralen in het water is heel goed om het water te verreiken, waar door er steeds meer leven in de vijver zich kan ontwikkelen.

Ook de sloot over een heel groot deel met de beste planten verreiken om het water te vilteren.

 

Het gezonde verreikte water zou je ook kunnen gebruiken om het te filteren en het te gebruiken als drinkwater.

Maar voor het zo ver is zal het wat jaartjes duren voor het natuur water in evenwicht is en geschikt voor veel.

 

Het is goed als de vijver in verschillende diepten is gegraven, je kan met beleid uit zoeken op welke diepten welke planten moeten groeien. 

 

Regen water in de vijver laten stromen.

Dat kan het beste niet direct in het water laten stromen meer in het midden van de planten groei, dan kunnen de niet goede dingen als nog uit het regen worden gefilterd. 

-------------------------------------------------

Info van het internet.

Een helofytenfilter – ook wel rietzandfilter – is een systeem waarbij het water wordt gezuiverd door plantenwortels, de bacteriën tussen de wortels en de zandlagen waarin de moerasplanten staan. In het filter doen verschillende soorten bacteriën het zuiveringswerk, ze breken afvalstoffen in het water af.16 apr. 2020

 

Een paar planten die heel goed zijn om schadelijke stoffen uit het water te halen.

De meest gebruikte moerasplanten in helofytenfilters zijn riet, biezen, zegge en lisdodde. .

https://nl.thegreencities.eu/planten-als-waterzuiveraars-helofytenfilters/

 

Ook zou het prachtig zijn al je aan stenen kan komen die veel mineralen in het water doen oplossen.

Borium in de grond zit van Israël zorgt er voor dat mensen geen botontkalking en gewricht klachten krijgen teven krijgen de groenten een nog betere smaak, en sterkere gezonde gewassen.

Mineralen kunnen er voor zorgen dat je ontzetten sterke gewassen krijgen die in het geheel geen bestrijdingsmiddelen behoeven, ook kunstmest is beslist niet nodig dat haalt teven de Borium uit de grond en zorg juist voor verarming van grond.

 

Ook kunstmest, bestrijding, middelen en medicatie worden door de planten uit het water opgenomen.

Ik denk dat al wat oudere planten beetje bij beetje er uit moeten worden gehaald, waar de schadelijke stoffen in zijn opgenomen en er weer nieuwe planten gaan groeien, het goed om daar een schema van te maken, zodat stapsgewijs de oude planten er uit gehaald worden en niet de nieuwere.

 

Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust.

Mocht je zelf nog goede info hebben zet het er bij.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook goed voor de vijver is dat salamanders kikkertjes en ander leven die zorgen dat muggenlarven op gegeten worden.

Wel moet de vijver beschermd worden tegen water vogels, misschien een groot net.

 

Doe geen vissen in de vijver die zorgen voor vervuiling, en troebel water.

 

Nogmaals ga op zoek naar heel goed natuur water om micro organisme te ontwikkelen in de vijver.

Maak de vijver zo ideaal mogelijk, en prachtig om te zien.

Je kan er ook lichtspotjes maken die een tijdlang lichtgeven dan kan je gezellig avond bij de vijver zitten om de onderwater planten te kunnen zien.

 

Streef naar een biologisch evenwicht, dan kan je het allen aardig aan de natuurlijk proces over laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...