Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wie houd er nou niet van warme watermeloen?!


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Nou ik niet maar ik had een openingsgrapje nodig voor mijn topic.

 

Dit jaar wil ik graag watermeloen gaan verbouwen maar aangezien we niet in een tropisch paradijs wonen of ik beschikking heb over prachtige kassen moet ik iets ander verzinnen.

 

Nu heb ik dit jaar wel een houten kasje met plexiglazen ramen (samen met @MamaPrps gemaakt, jaja bonding.) maar dit leek mij niet warm genoeg voor de watermeloen dus vroeg ik mij af of jullie tips of ideeën hebben om deze kas warmer te houden.

 

Zelf zat ik eraan te denken om glazen flessen te vullen met water en deze in de grond te steken zodat deze in de avond hun warmte ook nog vrijlaten en je een minder lange koude nacht hebt. Het leek mij ook handig om de binnenste muren met aluminium folie te bedekken om zo nog meer zon te weerkaatsen en eventueel ook nog de grond met hooi te bedekken.

 

Hebben jullie hier zelf misschien ervaringen mee? of op een andere manier tips/tricks?

 

word zeker gewaardeerd.

 

MP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Nou ik niet maar ik had een openingsgrapje nodig voor mijn topic.

 

Dit jaar wil ik graag watermeloen gaan verbouwen maar aangezien we niet in een tropisch paradijs wonen of ik beschikking heb over prachtige kassen moet ik iets ander verzinnen.

 

Nu heb ik dit jaar wel een houten kasje met plexiglazen ramen (samen met @MamaPrps gemaakt, jaja bonding.) maar dit leek mij niet warm genoeg voor de watermeloen dus vroeg ik mij af of jullie tips of ideeën hebben om deze kas warmer te houden.

 

Zelf zat ik eraan te denken om glazen flessen te vullen met water en deze in de grond te steken zodat deze in de avond hun warmte ook nog vrijlaten en je een minder lange koude nacht hebt. Het leek mij ook handig om de binnenste muren met aluminium folie te bedekken om zo nog meer zon te weerkaatsen en eventueel ook nog de grond met hooi te bedekken.

 

Hebben jullie hier zelf misschien ervaringen mee? of op een andere manier tips/tricks?

 

word zeker gewaardeerd.

 

MP.

 

Eerst: Watermeloenen zijn een andere soort dan meloenen. Ze kruisen ook niet,

 

Grote watermeloenen hebben veel meer warmte en lange zomers nodig dan de kleinere soorten. Met een beetje mazzel met het weer kun je de kleine soorten zelfs buiten kweken. Zie: http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/watermeloen/

 

Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld honingmeloenen, die passen beter bij ons klimaat en zijn ook erg lekker. Zie (bijvoorbeeld): http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/honingmeloen-telen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwarte slangen.

 

Watte?

 

Ja, zwarte tuinslang. (Ff verven, niet te koop).

 

Water in de slang wordt in de zon nogal warm. (Goed, hier in de woestijn moet je koud water toevoegen om ermee te kunnen douchen).

Maak een circuit. Vanuit de zon, in de grond. En terug.

Water warmt op, en geeft zijn warmte weer af aan de grond.

Als je de goede lengte gebruikt, ook s'nachts.

Eventueel een reservoir ertussen.

 

Niet geheel vullen. want het water zet natuurlijk uit.

 

Geen idee hoeveel je nodig hebt.

Maar daarvoor is het experimenteren uitgevonden.

 

Ook een heel geschikte manier om zomaar gratis warm water te krijgen voor dagelijks gebruik.

Alhoewel het in Nederland waarschijnlijk nooit echt spectaculair zal worden.

Hier ken ik iemand die een flink stuk zwarte slang in de zon heeft gezet.

Opgerold als een spiraal, achter glas in een houten bekisting.

Middels een trage pomp wordt een vat water op temperatuur gebracht.

En meneer heeft 24/7 warm water ter beschikking. En dan bedoel ik ook echt warm, tot heet water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet bepaald realistisch, maar wou het toch even noemen:

 

De slangenmuur:

 

Een slangenmuur is een fruitmuur, gebouwd met een slingerende lijn, die overal even dik is. Door de slingerende vorm wordt een stabiele muur verkregen zonder dat er steunberen gemetseld behoeven te worden. De bochten vormen beschutte plaatsen, waarin windgevoelige planten of struiken, bijvoorbeeld leiboompjes, gepoot kunnen worden. Indien de slangenmuur op het zuiden is geplaatst is het mogelijk in een microklimaat (sub)tropische struiken te planten zoals vijgen. Uiteraard is hij dan ook zeer geschikt voor druiven. Een andere naam voor slangenmuur is abrikozenmuur.

220px-WLM_-_R%26@E_-_506982_slangemuur_Beeckestijn.jpg

 

Zoals gezegd, niet erg realistisch, en ook niet ideaal voor watermeloen, maar wou het iig eens noemen voor degenen die het principe niet kennen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warm water gaat naar boven. Als je boven een vat hebt waar het water in afkoelt, en onde die zwarte slang met flessen, krijg je volgends mij een stroming. Je kunt dan ook het vat bovengronds als warmtebuffer gebruiken.

Dus je zet een vat op een stellage. Laat aan de onderkant het koude water er uit door een slang. En laat het water er boven weer in. De slang ligt op de grond door de lege flessen.

Het is ook goed om de meloen lauw water te geven. Dan komt de grond op temperatuur en is er geen koudeschok voor de planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik voor het zwarte slang idee dan ook een pomp nodig hebben? @Tanfana die flessen erbij zouden wel erg handig zijn inderdaad.

@Loreen wel een erg mooi idee inderdaad.

Nee, geen pomp nodig. Het water geeft de warmte zelf wel door.

Na verloop van tijd is het water in de slang overal warm.

En geeft het dus ook de warmte af onder de grond.

Ben wel benieuwd of er niet een circulatie op gang te brengen is.

In een kolom stijgt warm water immers naar boven.

Maar ja, je wilt het de grond in hebben.

 

@Tanfana

Ik twijfel een beetje over de flessen. Condens in de fles zou het zonlicht op de slang sterk doen verminderen.

Wel, weer een mooi experiment. Twee slangen naast elkaar, en de temp meten.

Misschien zou het wel wat uitmaken als er niet veel, of zwakke zon is.

 

@Loreen

Ik vind die muur geweldig! Zullen alleen de meloenen op plateautjes moeten groeien. ;)

Maar nee, ik denk dat het effect er ook is als je bodembedekkers (wat een meloen is) in de bochten plaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen toch nog langs de hornbach dus ik ga even wat slang ophalen, ik ga jullie op de hoogte houden:)

 

Ook wil ik even het verschil meten tussen een slang met flessen en eentje zonder.

@Stuudje heb je je notities al gemaakt?;)

 

Ben heel benieuwd. Succes!

 

Dat wordt dus een flessenmuur met zwarte slangen.

 

:) (Wordt er hier een nieuwe manier van tropisch tuinieren ontwikkeld?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben heel benieuwd. Succes!

 

Dat wordt dus een flessenmuur met zwarte slangen.

 

:) (Wordt er hier een nieuwe manier van tropisch tuinieren ontwikkeld?).

 

Zou het een mogelijkheid zijn om van dat hekwerk als het ware te "vullen" met zwarte tuinslang (versterkt met flessen) en dit dus op de manier van @Loreen te plaatsen om zo plantjes uit de wind te houden en via de zwarte slang zoveel mogelijk warmte te geven?

 

attachment.php?attachmentid=18666&stc=1

 

Lijkt mij heel erg leuk om te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het een mogelijkheid zijn om van dat hekwerk als het ware te "vullen" met zwarte tuinslang (versterkt met flessen) en dit dus op de manier van @Loreen te plaatsen om zo plantjes uit de wind te houden en via de zwarte slang zoveel mogelijk warmte te geven?

Lijkt mij heel erg leuk om te proberen.

:) Geniaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kas uitgraven en flink wat paardenmest in storten. Dat is de manier waarop een broeibak gemaakt wordt om bv in de winter in een koude kas te kunnen telen. Werkt lang genoeg om je meloenen groot te krijgen en geeft meteen ook voeding (die planten lusten nogal wat).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kas uitgraven en flink wat paardenmest in storten. Dat is de manier waarop een broeibak gemaakt wordt om bv in de winter in een koude kas te kunnen telen. Werkt lang genoeg om je meloenen groot te krijgen en geeft meteen ook voeding (die planten lusten nogal wat).

De gouden tip.

 

:) Maar wel minder interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kas uitgraven en flink wat paardenmest in storten. Dat is de manier waarop een broeibak gemaakt wordt om bv in de winter in een koude kas te kunnen telen. Werkt lang genoeg om je meloenen groot te krijgen en geeft meteen ook voeding (die planten lusten nogal wat).

 

TS heeft geen kas.

 

Daarnaast groeit watermeloen ook zonder die grappen in een kas.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...