Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] 24 uur gevechtsrantsoen ontbijt+lunch


homerun

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van Mr.Gold doe ik een review over een gevechtsrantsoen voor het onbijt+lunch.

 

Op SC veluwezoom heb ik het rantsoen gekregen.

Ik begon Zaterdag morgen met de test.

 

Ik leef nog steeds dus de eerste test is geslaagd (grapje).

 

De inhoud:

 

Hartkeks en toebehorende:

- 3x biscuits browns (hartkeks)

- 1x Tonijn Paté

- 2x Ardense Paté

- 1x Mediterraanse groentenpaté

- 1x echte luikse siroop (ik denk ook voor op de hartkeks)

- 1x zwarte kersen jam (ik denk dat het jam is maar dat staat er niet op).

Dit was alles voor bij de hartkeks.

 

Snoep:

 

- 1x mentos fruit pakje

- 1x mentos chewingGum white

- 1x chocoladereep puur

Dit was alles van snoep wat er in zit

 

Drinken:

 

- 2x limonadepoeder (citroen)

- 2x oploskoffie (vriesdroog)

- 2x koffiemelk

- 2x Theezakjes (onbekende smaak)

- 2x cacaodrankpoeder (chocolade melk)

 

Eten:

 

- 1x Tomatensoep voor 1 persoon

- 1x Kippensoep voor 1 persoon

- 1x bouillonpoeder (onbekende smaak)

 

Overige:

 

- 1x pakje zakdoekjes

- 1x kruidenmix

- 2x tandenstokers

- 1x pakje met dextrose tablleten (met vitamine C)

- 4x pakjes suiker

- 1x een pakje zout

 

Zoals ik al eerder in de review zei: dat ik hem op de SC getest heb.

Moet hij eigenlijk voor 24 uur zijn. Ik deed er 3 dagen over om 2 pakken hartkeks op te eten.

Ook heb ik de Paté pakjes nog niet opengemaakt. (want, dat vind ik niet heel nodig).

 

Dus hierdoor ben ik er achter gekomen dat het meeste van wat er in een 24 uur rantsoen zit niet nodig is (voor mij dan).

Maar ik begrijp wel dat een militair die in een gevecht zit. Dit zeker kan gebruiken en dan ook echt alles wat hier in zit nodig KAN hebben.

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat er erg veel in zit voor je moraal (zoals al dat snoep enz...).

 

Al met al. Vind ik het een erg nuttig GevechtsRantsoen.

Misschien niet voor elke prepper in een SHTF scenario (terwijl je daar ook je moraal hoog moet houden).

 

Einde

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zoals je zegt @homerun, een soldaat in gevecht heeft veel energie nodig, niet vergelijkbaar met een weekendje kamperen. Logisch dus dat je het niet op kreeg.

Dat snoep, is ook voor snelle suiker, soms ook nodig. Ook voor het moraal inderdaad. In mijn tassen zit daarom altijd kauwgom, dextro(suiker) en salmiaksnoepjes(zout,om vochtverlies op te vangen,net als bouillon soms hard nodig)

In mijn BOB zitten Nuts, repen met snelle en langzame energie, een Nuts-reep bestaat uit suiker, chocola en noten. En tja, de Nuts-repen smelten wel eens, zodat ze een beetje rare vorm krijgen, maar ach, een kniesoor die daarop let, gewoon verpakking voorzichtig eraf halen en opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zegt @homerun, een soldaat in gevecht heeft veel energie nodig, niet vergelijkbaar met een weekendje kamperen. Logisch dus dat je het niet op kreeg.

Dat snoep, is ook voor snelle suiker, soms ook nodig. Ook voor het moraal inderdaad. In mijn tassen zit daarom altijd kauwgom, dextro(suiker) en salmiaksnoepjes(zout,om vochtverlies op te vangen,net als bouillon soms hard nodig)

In mijn BOB zitten Nuts, repen met snelle en langzame energie, een Nuts-reep bestaat uit suiker, chocola en noten. En tja, de Nuts-repen smelten wel eens, zodat ze een beetje rare vorm krijgen, maar ach, een kniesoor die daarop let, gewoon verpakking voorzichtig eraf halen en opeten.

 

Aah bedankt @Stuudje.

Ik heb zelf ook wel wat snoep zitten in mijn BOB/INCH

maar dat zit er meer in omdat ik het gewoon erg lekker vind.

En ook heb ik er chocolade repen in voor het moraal (ook net zoals de snoep) en omdat ik anders afkick verschijnselen ga krijgen (grapje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zegt @homerun, een soldaat in gevecht heeft veel energie nodig, niet vergelijkbaar met een weekendje kamperen. Logisch dus dat je het niet op kreeg.

Dat snoep, is ook voor snelle suiker, soms ook nodig. Ook voor het moraal inderdaad. In mijn tassen zit daarom altijd kauwgom, dextro(suiker) en salmiaksnoepjes(zout,om vochtverlies op te vangen,net als bouillon soms hard nodig)

In mijn BOB zitten Nuts, repen met snelle en langzame energie, een Nuts-reep bestaat uit suiker, chocola en noten. En tja, de Nuts-repen smelten wel eens, zodat ze een beetje rare vorm krijgen, maar ach, een kniesoor die daarop let, gewoon verpakking voorzichtig eraf halen en opeten.

Inderdaad. Nu was het wel een gevecht maar niet zoals een soldaat maar ik heb afgelopen zondag toch twee pakjes hartkeks gegeten tijdens het fietsen. Dat je er dus drie dagen over doet vind ik rijkelijk lang.

 

@homerun, volgens mij heb jij meer chocolade in je BOB zitten dan er bij een bonbonwinkel in de etalage ligt :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kost zo'n ROEK nou, en zou je het voor die prijs ook zelf kunnen samen stellen ?

Een ROEK is een "Rantsoen Onder Extreme Koude"; dat is niet hetzelfde als het hier besproken gevechtsrantsoen; een ROEK bevat onder andere ook een warme maaltijd.

 

Maar om kort te gaan: zelf samenstellen kan prima, maar is altijd duurder (een ROEK kost, qua inhoud, geloof ik ongeveer €30).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ROEK is een "Rantsoen Onder Extreme Koude"; dat is niet hetzelfde als het hier besproken gevechtsrantsoen; een ROEK bevat onder andere ook een warme maaltijd.

 

Maar om kort te gaan: zelf samenstellen kan prima, maar is altijd duurder (een ROEK kost, qua inhoud, geloof ik ongeveer €30).

 

Als je alles wat in een roek pakket zit los zou kunnen kopen dan kost het ongeveer €70!

Ik verkoop ze voor 15 aan preppers.

Maar ff on topic. Bij een 24u gevechtrantsoen krijgen soldaten nog een los blik avondeten want als je de hele dag crackers moet vreten is het zo lastig fluiten :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ROEK is een "Rantsoen Onder Extreme Koude"; dat is niet hetzelfde als het hier besproken gevechtsrantsoen; een ROEK bevat onder andere ook een warme maaltijd.

 

Maar om kort te gaan: zelf samenstellen kan prima, maar is altijd duurder (een ROEK kost, qua inhoud, geloof ik ongeveer €30).

 

Als ik naar de inhoudt van het rantsoen kijk moet je dat redelijk eenvoudig en goedkoop kunnen samenstellen. Ik heb recent wat kopieën gemaakt van Adventure Food expeditie ontbijtjes en was voor ongeveer 1,50 euro klaar inclusief stevige vacuümzak. En dan heb ik biologische ingrediënten gebruikt die ik in redelijk kleine porties gekocht heb. Dat is minder dan de helft van het origineel. Als ik naar de lijst van Homerun kijk zie ik daar niet heel veel dure dingen op staan. Er zitten snel geteld 35 items in het pakket. Als je die voor gemiddeld 50 cent kan vinden dan ben je voor 17,50 euro klaar, maar thee, suiker, tandenstokers etc is spotgoedkoop. Het duurste zal de reep chocolade en de Hartkeks zijn. Hartkeks zijn 85 cent voor een pakje en een reep chocolade heb je ook voor 1 euro. Misschien een leuke uitdaging voor @homerun om dat eens uit te pluizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar de inhoudt van het rantsoen kijk moet je dat redelijk eenvoudig en goedkoop kunnen samenstellen. Ik heb recent wat kopieën gemaakt van Adventure Food expeditie ontbijtjes en was voor ongeveer 1,50 euro klaar inclusief stevige vacuümzak. En dan heb ik biologische ingrediënten gebruikt die ik in redelijk kleine porties gekocht heb. Dat is minder dan de helft van het origineel. Als ik naar de lijst van Homerun kijk zie ik daar niet heel veel dure dingen op staan. Er zitten snel geteld 35 items in het pakket. Als je die voor gemiddeld 50 cent kan vinden dan ben je voor 17,50 euro klaar, maar thee, suiker, tandenstokers etc is spotgoedkoop. Het duurste zal de reep chocolade en de Hartkeks zijn. Hartkeks zijn 85 cent voor een pakje en een reep chocolade heb je ook voor 1 euro. Misschien een leuke uitdaging voor @homerun om dat eens uit te pluizen.

 

Ik zal het eens gaan uitzoeken om mijn eigen rantsoen te gaan maken.

Bendankt voor de tip naar een erg leuke uitdaging :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW Een leuk weetje: op de SC was ik mijn keukenemmer vergeten (met oa. thee e.d.), dus moest ik de inhoud van mijn BOB aanbreken.

Daarin zit/zat oa. de thee (in die witte alu-zakjes) uit de ROEK en wie schetst mijn verbazing: de "Bosvruchten thee" was van "Lord Nelson", het huismerk van de Lidl. :D

 

dd3729f0-c931-012f-2c08-005056942d16.jpg.a087e01e6eb5e24a33db38dedd672115.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurste zal de reep chocolade en de Hartkeks zijn. Hartkeks zijn 85 cent voor een pakje en een reep chocolade heb je ook voor 1 euro. Misschien een leuke uitdaging voor @homerun om dat eens uit te pluizen.

Ik heb ooit Hartkeks in bulk gekocht. Daarmee was de prijs 50 cent per pakje. Dat scheelt nogal. Een reep merkloze chocolade kan je ook al krijgen voor 33 cent (goedkope producten altijd laag zoeken in de schappen van de winkel)

 

Leuke winterklus @homerun, een rantsoen zo goedkoop mogelijk samenstellen. Misschien leuk om met @survivallaar te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Belgisch gevecht ransoen ( franse makelij ) kan ik kopen voor 10€ denk ik . En in die zit nog meer dan in de nl.

 

Dat zijn inderdaad goede pakketten. Voor 10 euro het geld zeker waard en met die prijs wordt het al een stuk lastiger om ze zelf samen te stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Serieus? :confused:

 

Ik heb er destijds een paar gekocht en volgens mij moet dat dan goedkoper kunnen, maar ik geloof je op je woord.

 

Dat adventure food is zo achterlijk duur maar als je het zelf kan maken is het goedkoper en misschien ook nog lekkerder ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En lekkerder eten ook.;)

 

Ja klopt, pas nog gegeten. Echt verbaasd over de tortellini was gewoon echt lekker :confused:

De chocola is trouwens ook super goed en de maaltijd met kip zit vol met ook echte grote stukken en er zit zelfs een chocolade toetje in het pakket haha

 

Ook zitten er waterzuiveringstabletten en een Esbit brandertje in, handig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...