Ga naar inhoud
GENEGEERD

Straling detector bouwen


bot mes

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wie heeft er wel eens een stralingsdetector of zo iets gebouwd en wilt dit met me delen?

 

Waarom?

Een maatje van me vertrekt naar Japan en ik wil hem graag iets meegeven voor tijdens zijn aanwezigheid daar...

 

Als hij licht geeft bij terugkomst.....

 

Volgens mij is er al een draadje over. Die dingen kosten nog geen 100 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft er wel eens een stralingsdetector of zo iets gebouwd en wilt dit met me delen?

 

Waarom?

Een maatje van me vertrekt naar Japan en ik wil hem graag iets meegeven voor tijdens zijn aanwezigheid daar...

 

Is niet makkelijk zelf te bouwen. Gewoon kopen. Conrad is een goede leverancier, vanaf 150 euro met garantie.

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=geigerteller

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel info over zelfbouw, maar de tellerbuis kost al 30 euro en dan op het geheel geen garantie

 

https://mancave.conrad.nl/maak-je-eigen-geigerteller/

 

https://sites.google.com/site/diygeigercounter/

 

En als het niet werkt heb je dus niets meer. En bij conrad 2 jaar garantie standaard. uit te breiden naar 4 jaar voor een paar euro.

 

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met deze meter.

 

Het belangrijkste argument om niet te gaan voor zelfbouw, is dat je (naar ik aanneem) geen manieren hebt om je bouwsel te ijken.

Dan slaag je er dus mogelijk op basis van alle instructies en filmpjes in om het apparaat te bouwen, maar dan heb je nog steeds geen zekerheid dat de waarde die je meet ook de waarde is die werkelijk daar aanwezig is.

Als het je gaat om de lol van het bouwen ervan, moet je dat natuurlijk gewoon doen! :cool:

 

Daarnaast loop je ook een serieuze kans dat een zelfbouwapparaat in de automatische scans van de bagagesystemen als een mogelijke bom wordt gezien.

attachment.php?attachmentid=18702&stc=1

 

Mocht je toch met beperkte financiële middelen iets willen doen voor je vriend, geef hem dan een dosismeter mee die je in de meest dumps op de kop kunt tikken. Wel even resetten...

 

BP

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb een doe het zelf pakket inclusief buis voor een Arduino (bèta & gamma) waar je een andere buis op kan zetten die ook alpha meet (ik ben er nog niet aan begonnen vanwege tijdgebrek). Aan de Arduino kun je dan tevens gas sensoren (ik geloof dat ik 10 verschillende gas sensoren heb). Maar ik heb ook een compacte digitale Geiger teller met touch screen waar ik erg tevreden over ben (ik woon dan ook op circa 65km van een kernreactor)

 

Het leuke met zelf maken is dat je via een bluetooth module met je telefoon en tablet kunt communiceren zodat je de display van je tablet kunt gebruiken om alle gegevens te tonen.

 

Assembled DIY Geiger Counter Kit; Nuclear Radiation Detector;GM Tube

http://www.aliexpress.com/item/Assembled-DIY-Geiger-Counter-Kit-Nuclear-Radiation-Detector-GM-Tube/1790161282.html

(from AliExpress Android)

 

Bovenstaande is de module die ik heb gekocht voor mijn Arduino. En dit is de digitale die ik heb (al heb ik er destijds 249 USD voor betaald)

 

Hot 2015,PE-902I-DF,Smart Dosimeter - Nuclear Radiation Detector,Geiger Counter,Inspector of Nuclear,Made in BeiJing

http://www.aliexpress.com/item/New-2014-PE-902I-DF-Smart-Personal-Dosimeter-Nuclear-Radiation-Detector-Geiger-Counter-Inspector-of-Nuclear/1627797076.html

(from AliExpress Android)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Hoi allemaal, mijn vader is elektronica fanaat en Vaderdag komt eraan. Ik zou graag een stralingsmeter voor hem willen kopen die hij vervolgens zelf in elkaar kan solderen. Weet een van jullie een goede site waar ik zoiets kan halen? 
Bij voorbaat dank, vriendelijke groet Mare

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik heb wel eens voor iemand een replica geigerteller gemaakt die ging kraken bij magnetische velden. Met een Geiger–Müller buis zou je deze voor radioactieve straling kunnen gebruiken. De klant wilde alleen zelf niet bestraald worden, dus is voor magnetisme gekozen. 

 

De meeste electronica kwam van ebay, ik heb vooral de buitenkant nagemaakt. Het prijskaartje kwam wel in de buurt van een vrij proffesionele dosimeter, dus wat dat betreft was de replica zeer realistisch. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...