Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini CB radio - team minicom


anonimoes

Aanbevolen berichten

ik heb ik een opwelling een Team Minicom gekocht bij de hamradio shop. Ik wilde eigenlijk alleen maar wat koppelstukjes kopen maar ik vond de verzendkosten zo hoog dat ik besloot nog wat meer te kopen om de verzend kosten 'het waard' te laten zijn.

 

Blijkbaar dus een goede verkoop tactiek!

 

Deze HELE kleine 4W am/fm radio doet standaard de kanalen zoals je ze zou verwachten. Echter heeft ook deze kleine bugger een export functie.

 

Volgens: http://simonthewizard.com/2015/04/21/anytone-mini-anytone-mini/ loopt het vermogen dan op naar 9.5 Watt (op dummy load) en is het frequentie bereik dan Frequency: 25.615-30.105MHZ... interessant! een 10M radio die in je binnenzak past.... de radio is namelijk echt heel klein. past mogelijk in de asbak ruimte in je dashboard :p

 

ik ga nog eens op onderzoek naar deze export mod en zal jullie op de hoogte houden. Als je nog 50E overhebt is het de moeite ff te kijken of de hamradio shop (is in een leegverkoop ivm sluiten, zie ook andere topic) ze nog heeft. Anders heeft bol.com ze voor 69..

 

Voor mij was het een aankoop in een opwelling, heb al een dx5000 en een danita 640 die ik beide weinig gebruik. Als ik deze echter makkelijk weg kan stoppen in mijn dashbord dan zou dat nu wel eens anders kunnen worden.

 

mods:

http://simonthewizard.com/11m-live/

 

de mod die je het volledige gebied geeft (natuurlijk niet uitvoeren zolang er nog een wet is die zegt dat dat niet mag)

 

320400_9089_5.jpg

 

Ik zal eens kijken of ik ze niet kan sluiten maar van een jumper pair kan voorzien. dan kan ik alle kanten op.

 

OPMERKING: ik verzamel hier mijn informatie en edit dit later. Ik kan het ook op mijn eigen PC zetten maar meteen delen heeft mijn voorkeur.

 

1、H/L power function :Hold PTT + RFG key to power on,press microphone UP/DN key to choose power level ,PL stand for Low power,PH stand for high power, re-power on to store it.

2、-5KHz function:hold RFG for over 2 seconds to turn on -5KHz function,LCD displays“P”, the frequency end with 0,Hold RFG again for 2 seconds to turn off -5KHz,the LCD display “E”,frequency end with 5.

 

Bovenstaande + sluiten beide jumpers moet de juiste zijn. nu nog even zoeken hoe je de verschillende banden kun bereiken zoals hier te zien is:

 

de frequenties erbij staan hier:

Channel/Power frequency band Note

40CH AM/FM 4W 25.615-26.055MHz AE

40CH AM/FM 4W 26.065-26.505MHz BE

40CH AM/FM 4W 26.515-26.955MHz CE

40CH AM/FM 4W 26.965-27.405MHz DE Default

40CH AM/FM 4W 27.415-27.855MHz EE

40CH AM/FM 4W 27.865-28.305MHz FE

40CH AM/FM 4W 28.315-28.755MHz GE

40CH AM/FM 4W 28.765-29.205MHz HE

40CH AM/FM 4W 29.215-29.655MHz IE

40CH AM/FM 4W 29.665-30.105MHz LE

Om deze banden te kiezen moet je m dus aanzetten door de AM/FM (A/F) knop in te duwen. Band kies je dan met up/down

 

 

 

--- edit LOG na eerste aansluiten.

 

A/F vasthouden en met volume knop aanzetten heeft dE band

beschikbare banden (UP on mic) EI EC UT PL dE

 

Uit en weer aan geeft dE in scherm en meteen daarna 09 (27.065 volgens mijn berekening)

RFG + PTT ... er gebeurt niets. UP en DOWN doen ook niets tijdens of na deze actie. Dus geen Power Mod zonder solderen.

FRG > 2 sec .... er gebeurt niets. er is dus geen -5 KHz zonder solderen.

 

SQ (squels gaat met de up en down van Off naar 28, dus 29 standen)

RFG gaat met sprongen van 10 tussen 0 en 60 (maar begint op 06 en dus na 54 komt weer 06)

 

Goed, open maken dan maar. the fun part.

 

Open maken gaat met een T-8 (torx)

 

If you want to loose the warranty and the multi EU setting then close OP1 and OP2 and for high power check the modifications link on the home page.

 

Yes... sounds like me :p

 

 

--- ok mod uitgevoerd. trillend handje, ben niet zo'n soldeerheld maar het is gelukt.

 

aangezet op A/F + volume knop

start op band dE, beschikbare bande (UP) EE FE 9E HE IE LE AE 6E CE dE

 

YES !!! dat lijkt goed!!!

 

ff aan / uit (op dE in dit geval)

er valt mij een R op links onder de channel indicator. Weet niet of die er eerder ook was.

 

ik duw RFG in en daarbij ook PTT. Hier gaat iets mis, met RGF kan ik wel P of E zetten (de beloofde -5 KHz, maar ik had door de PTT een power mod verwacht.)

 

de R heeft ook met de RFG te maken. Power mod zoek ik uit als ik een antenne heb gemonteerd waarop ik iig wat vermogen kwijt kan. Wil nu niet te lang aan de PTT knop hangen

 

A/F vasthouden zet m in scan mode, zo lijkt elke knop nog een 2e functie te hebben, Morgen even de manual erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

dan ben ik benieuwd hoe hij in de 10m stand zijn frequentieaanduiding afhandelt :)

Verdere specificaties geven aan dat er dan ook een 5K shift mogelijk is onder een button. ervaring wijst uit dat al deze mogelijkheden voor de standaard gebruikers een overkill is.

 

Zou jij bijvoorbeeld aan kunnen geven welke extra mogelijkheden dit biedt voor ons?

Mij lijkt namelijk dat je dan beter kunt investeren in een losse versterker die het signaal met minimaal 25Watt kan versterken. Die 9.5Watt gaat vrijwel niets opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan ben ik benieuwd hoe hij in de 10m stand zijn frequentieaanduiding afhandelt :)

Verdere specificaties geven aan dat er dan ook een 5K shift mogelijk is onder een button. ervaring wijst uit dat al deze mogelijkheden voor de standaard gebruikers een overkill is.

 

Zou jij bijvoorbeeld aan kunnen geven welke extra mogelijkheden dit biedt voor ons?

Mij lijkt namelijk dat je dan beter kunt investeren in een losse versterker die het signaal met minimaal 25Watt kan versterken. Die 9.5Watt gaat vrijwel niets opleveren.

 

Ja.... ben ik ook benieuwd naar :rolleyes: :D pfffff.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ondertussen de mod dus doorgevoerd zoals ook te lezen in de 1e post ( was toen nog niet de vervolg posts aan t lezen maar aan't testen en solderen :) )

 

@anonimoes,

Zou je in Jip en Janneke taal kunnen vertellen wat het überhaupt doet???

 

Deze goedkope radio icm. een goede antenne (ik ga tzt testen met mijn zelfbouw inverted V) zou wel eens een heel leuk portable radiootje kunnen zijn om de 10 & 11 meter band mee te doen.

Niet heel gemakkelijk in gebruik, maar voor een beetje hobbyist een goedkoop apparaatje met wat verborgen skillz. Uiteindelijk met dus hetzelfde frequentie bereik als mijn KPO dx5000 maar wel heeel erg veel kleiner.

 

Nu nog op zoek naar wat zendvermogen. van 4 naar 9.5 watt OF zoals communicator aangeeft, een kleine versterker.

 

Het formaat is echt de troef van dit ding. Past in een zijzak van mijn army-pants!

 

Morgen verder klooien aan een Wilson Little Wil antenne, dus dat zal ook geen mega resultaten geven maar dan kan ik iig ook knop combi's proberen met de PTT knop zonder dat ik iets stuk maak :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.cbshop.nl/27MC_radio/27Mc_CB_Radio_Amplifiers/K-PO_35_watt_versterker

Dat zou een mooie aanvulling zijn maar 40E is bijna net zo duur als het bakkie zelf :p

Ook kan ik daarvan het formaat niet inschatten.

 

Ik heb deze radio dus niet gekocht omdat ie zulke gave specs had, ik heb m gekocht om verzendkosten van iets lulligs te drukken, in een opwelling en ben nu al positief verrast. Morgen eens zien hoe geluid in / geluid uit is :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan ben ik benieuwd hoe hij in de 10m stand zijn frequentieaanduiding afhandelt :)

Verdere specificaties geven aan dat er dan ook een 5K shift mogelijk is onder een button. ervaring wijst uit dat al deze mogelijkheden voor de standaard gebruikers een overkill is.

 

Zou jij bijvoorbeeld aan kunnen geven welke extra mogelijkheden dit biedt voor ons?

Mij lijkt namelijk dat je dan beter kunt investeren in een losse versterker die het signaal met minimaal 25Watt kan versterken. Die 9.5Watt gaat vrijwel niets opleveren.

 

Dat wilde ik ook zeggen, je was me net voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wilde ik ook zeggen, je was me net voor.

 

Precies. En dan nog? Wie ligt er nu wakker van een 12 Ohms defilibrate onderdrukker, met asymmetrische feedbackloops? Nee, tussen de 12m en 15tu is daar best mee te werken. Tenminste, als je sqeulch knijpt en de modifieër half open zet. Je begrijpt me wel.

 

Fuck, dit wordt niks, ben ik bang. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. En dan nog? Wie ligt er nu wakker van een 12 Ohms defilibrate onderdrukker, met asymmetrische feedbackloops? Nee, tussen de 12m en 15tu is daar best mee te werken. Tenminste, als je sqeulch knijpt en de modifieër half open zet. Je begrijpt me wel.

 

Fuck, dit wordt niks, ben ik bang. :confused:

 

Altijd terug moduleren, hoe vaak moet ik het nog zeggen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog de hele frequentie kaart maken. in 20 kanalen kom ik niet van 25.615 tot 26.055 met stapjes van 10KHz.....

Moet ik zeker nog met een spectrum analyzer (SDR dongle) aan de slag... of zijn dit bekende ranges met een bekende 40 kanaals verdeling?Stryker_10-band_frequency_chart.jpg.b54cc57b366febc6713e7189f678bdb8.jpg

 

Deze lijkt de juiste banden te dekken. Ik neem dan maar aan dat de kanaal verdeling standaard is in deze banden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta op het punt m'n eerste bakkie aan te schaffen en heb dus nog een hoop te leren. Waar jij het allemaal over hebt, is voor mij nog hocus-spocus. :o

 

Charlie, dan zou je met dit bakkie wel eens een goedkope veel kunner te pakken hebben. Als je wat meer geld uit kunt geven koop dan een KPO DX-5000 ( v6 of hoger ~189 Euro) Of, koop altijd een SWR meter erbij! musthave!

 

een bakkie in 'legale' stand kan 40 kanalen zenden AM/FM op max 4 watt (deze 27MHz band heeft een golflengte van 11 meter, vandaar 11 meter band). De meeste hebben een 'export mode' waardoor je veel meer kanalen en vaak ook meer vermogen kunt gebruiken (verder zenden op andere kanalen dan de europees toegestane.

 

Zo heb ik met mijn KPO DX-5000 in de 10 meter met een zelfbouw dipool antenne (2x ~3 meter koperkabel, 3 stukjes plastic buis, 1 kroonsteentje, 1 PL connector en ~10 meter goede coax kabel) gesprekken uit brazillie kunnen ontvangen en in theorie zou ik terug moeten kunnen zenden. Kans bestaat echter dat deze gasten met hele grote vermogens aan het zenden waren.

 

Communicator kan je vast nog veeeeeeel meer vertellen :)

 

...

 

terug naar mijn experiment.

Ik had mijn Wilson Little Wil aangesloten maar de swr daarvan was slecht omdat ik niet genoeg massa had (op balkon, stalen tuinmeubel gezet ipv auto). Toch mijn dipool maar ff opgehangen uit mijn radio-doos, swr op kanaal 1 ~0.9 en op kanaal 40 1.5 PRIMA!

 

Wat is SWR, het geeft aan hoeveel vermogen niet van de antenne komt maar terug in de radio beland. Als dat te veel is sloop je de radio (communicator, zeg ik dat zo goed?) dus een lage SWR is wat je wilt. Nu ik ruim binnen de max (3) en gewenst (1.5 a 2) zit kan ik zonder angs de zendknop vasthouden en de High modus proberen

 

RFG vasthouden, PTT (push to talk) vasthouden en radio aan, en jahoor er staat PL in beeld. duw op UP en je ziet PH. Radio uit en weer aan en er staat een H logo in beeld. als het goed is zenden we nu op ~9.5 watt.

 

Aangezien dit illegaal is ga ik het natuurlijk allemaal weer terug zetten en de soldeer verbindingen weer ongedaan maken :) Experiment geslaagd!

 

Dat was mijn eerste radio mod (en nog met gesoldeer ook) en dat allemaal ruim binnen 24uur na ontvangst v/d spullen :D

Daarnaast DOLBLIJ dat mijn zelfbouw dipool zo uit de zak weer een goede SWR heeft op mijn balkon (redelijk veel ALU / Staal in de buurt)

 

Voor de mensen die goedkoop een goede set willen, koop een goede bak, koop een SWR meter en bouw een dipole (http://fldx.org/site/dipole.php) als deze 1x goed is stop je deze in een plastic zak bij je bak en je hebt een relatief portable systeem. Vergeet niet een paar meter paracord mee te verpakken voor het mooi ophangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charlie, dan zou je met dit bakkie wel eens een goedkope veel kunner te pakken hebben. Als je wat meer geld uit kunt geven koop dan een KPO DX-5000 ( v6 of hoger ~189 Euro) Of, koop altijd een SWR meter erbij! musthave!

 

een bakkie in 'legale' stand kan 40 kanalen zenden AM/FM op max 4 watt (deze 27MHz band heeft een golflengte van 11 meter, vandaar 11 meter band). De meeste hebben een 'export mode' waardoor je veel meer kanalen en vaak ook meer vermogen kunt gebruiken (verder zenden op andere kanalen dan de europees toegestane.

 

Zo heb ik met mijn KPO DX-5000 in de 10 meter met een zelfbouw dipool antenne (2x ~3 meter koperkabel, 3 stukjes plastic buis, 1 kroonsteentje, 1 PL connector en ~10 meter goede coax kabel) gesprekken uit brazillie kunnen ontvangen en in theorie zou ik terug moeten kunnen zenden. Kans bestaat echter dat deze gasten met hele grote vermogens aan het zenden waren.

 

Communicator kan je vast nog veeeeeeel meer vertellen :)

 

Ook wel toevallig, ik had die KPO DX-5000 al aangevinkt als kanshebber.

 

@anonimoes Tof om te lezen dat je experiment zo goed gelukt is!

 

Je hebt een PM van me ;)

@Charlie ik had jou ook een PM gestuurd ivm je zoektocht.

 

Ik had je pm ontvangen, maar dacht eerst eens rond te gaan kijken. Zoveel vragen!

 

Die DX-5000 lijkt mij wel wat. Ook vanwege de SSB functie. Als ik het goed begrijp zit je daarmee al in de korte golf. Met MF en HF heb ik als stuurman nog wel mee gewerkt, maar ook toen al was mijn kennis beperkt. Ik had wel verbinding met Scheveningen Radio vanaf Nieuw Zeeland, en dat is echt wel kicken.

 

Volgens de beschrijving kun je tot 40W zenden: Adjustable TX RF power, 12W max AM/CW, 40W max FM/SSB, maar ik dacht dat zendamateurs maar tot 4W mochten gaan? Heb je officieel voor dit apparaat een vergunning nodig? Of is dat het verhaal van je mag het wel bezitten en erop luisteren, maar niet op zenden?

En wat kun je met een Radio Telefonie Certificaat, want die moet ik nog ergens hebben, als die niet verloopt tenminste. En er is wel veel van de theorie weggezakt, ben ik bang.

 

Verder geeft hij als frequentie bereik 28 tot 29.7 MHz. Maar dan heb je de 27 Mc er toch niet bij? •Frequency Range 25.615 - 30.105 MHz (DR-5000EX version only).

 

En mocht het dit bakkie worden, welke antenne past daar dan bij?

 

Alvast bedankt

 

Charlie

 

Mag ook antwoorden via pm om dit draadje niet te vervuilen. :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...