Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] De microvezel badhanddoek


Invictus

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van de topics http://preppers.nl/forum/threads/38-Wat-moet-er-in-een-Bug-out-Bag-%28BoB%29-zitten/page11 en http://preppers.nl/forum/threads/12917-Handdoeken-zie-inhoud-van-dit-topic-voor-meer-info/page2 heb ik twee microvezel badhanddoeken aangeschaft.

Hierbij de aangekondigde test/review.

 

De microvezel badhanddoek.

Besteld bij neweco.nl twee stuks á 4,95 euro per stuk(er kwamen geen verzendkosten overheen).

De aangekondigde afmetingen van 45x90 bleken niet overdreven, het bleek zelfs 45x92 te zijn.

De handdoek voelt zacht aan en lijkt meer op een fleece dekentje dan op de goedekope microvezeldoekjes van Action of Lidl. Bij die laatsten blijft ik zelfs met het kleine beetje eelt op mijn kantoorhandjes haken achter de lusjes lijkt het wel, bij deze handdoek is dat beslist niet het geval.

Voor gebruik in de BOB zijn afmetingen en gewicht van groot belang. Strak opgerold en daarna voorzien van een paar elastiekje meet het rolletje 17cm hoog bij een omtrek van 23 cm. (kan nog wel iets kleiner als je er een riem o.i.d. omheen legt) Met die getallen kun je het volume uitrekenen en dat komt dan neer op 716 cm3.

Op de keukenweegschaal blijkt het rolletje een gewicht te hebben van 132 gram.

 

De referentie badhanddoek.

Onze voorraad badhandoeken is een jaar of 10 oud en bijna aan vervanging toe, de droger is daar debet aan.

De bij de Hema aangeschafte handdoek zal oorspronkelijk 50x100 geweest zijn, daar is nu nog 47x95 van over.

Ook deze heb ik strak opgerold en nagemeten. De afmetingen zijn 18 cm hoogte en een omtrek van 33 cm. Omgerekend naar volume is dat dus 1561 cm3.

Het gewicht bedraagt 266 gram.

 

2015-06-03-19.37.50.jpg.e2cfc439e1ea3eca34cabf6529ab2411.jpg

 

Voorlopige tussenstand.

Bij nagenoeg dezelfde afmetingen (oppervlakte) weegt de microvezel badhanddoek de helft van wat de katoenen handdoek weegt.

Ook bij volume scheelt het een factor twee in het voordeel van de microvezel variant.

 

In de praktijk.

Invictus komt net okselfris onder de douche vandaan en heeft uiteraard een van de nieuwe aanwinsten ingezet voor het afdroogwerk. Dat viel bepaald niet tegen. Op sommige stukken gaat deppen iets makkelijker dan droogwrijven maar de wateropname is goed. Ook de angst om achter elke "oneffenheid" te blijven haken is ongegrond.Kortom de microvezel handdoek doet zijn werk net zo goed als een katoenen handdoek. (niet beter maar ook niet slechter).

 

Conclusie.

Prima ruimtewinner en gewichtbespaarder voor in de BOB.

Voor dagelijks en huishoudelijk gebruik ook wel geschikt maar niet in het geval dat je alles in de wasdroger doet, daar kunnen deze doeken niet tegen.

Desalniettemin zou het toch handig zijn om een stuk of wat microvezel doeken achter de hand te hebben. Als je zonder stroom zit doet je droger het namelijk toch niet en ik heb de sterke overtuiging dat een microvezel doek sneller droogt dan een katoenen handdoek.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed om te weten dat deze dus niet haken aan ieder oneffenheidje/baarthaartje/korstje, want dat vind ik best een nadeel van de reishanddoekjes die ik nu gebruik. Aangezien die van mij 100 gram wegen, is een dertig gram extra niet echt een groot bezwaar om heel wat meer comfort toe te voegen aan de rugzak.

 

Dank je voor de review (kudo is op, hou je tegoed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Test je ook nog hoe lang deze droogt nadat het in een wasmachine geweest is, en of de handdoek dan nog net zo aanvoelt?

Ik zie dat mijn Rubytec sportstowel nog wat minder weegt, 90 x 40 cm, 72 gram, maar die heeft andere structuur, meer als zeem.

De prijs van deze microvezel valt me mee, ik ga eens kijken of ik een aantal extra wil. (of op mijn verjaardagslijstje zetten)

 

Qua wassen, heb je het wasvoorschrift gelezen? http://www.neweco.nl/c-2379510/micropluche-wasvoorschriften/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Invictus ik kan de voordelen wel zien , maar ik vraag me af of je hier ook 10 jaar mee gaat doen .Als ik kijk naar mijn microvezel vaatdoekjes

dan heb ik het vermoeden dat dit niet het geval gaat zijn . Ik vraag me dus af hoelang zo'n handdoek dus mee zal gaan .

Wat ik wel interessant vind is als je deze handdoek nat maakt en hem buiten in de zon hangt hoelang hij erover doet om te drogen

Waarom ik dit vraag :) is namelijk het volgende .

 

Als dit lang wat langer duurt . wat ik me voor kan stellen ( omdat microvezeldoekjes veel water op kunnen nemen ) dan als je zo'n handdoek

rond een metalen vat of stenen bloempot zou wikkelen en in de wind zet dan krijg je een verkoelend effect (doordat het water verdampt onttrekt het

warmte aan zijn omgeving ) en dat is goed genoeg om een eenvoudige koelkast te maken .

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...