Ga naar inhoud
GENEGEERD

100 stuks lang geleden.


Flos

Aanbevolen berichten

Toen ik deze morgen ontwaakte had ik geen tijd voor ontbijt en andere ochtend rituelen.

De dag was aangebroken dat mijn fazanten eieren gingen uitpikken in mijn broedmachine.

Het is de eerste maal sinds 20 jaar of meer dat ik broed in mijn broedmachine .

58 eieren ingelegd en ik heb 18 kuikens . Niet bijzonder goed maar als ik al de factoren meereken mag ik niet klagen .

Mijn eieren waren voor een deel te oud . Te lang moeten uitstellen omdat ik in spanje was .

Onbekende moeder dieren . Op het laatste moment nog 3 fazanten hennen gekocht .

Geen vochtigheidsmeter een beetje op het gevoel gewerkt .

Dus al bij al 18 is niet slecht .

Eens de kuikens in het moederhuis waren gehuisvest en ik aan mijn ontbijt tafel zat begon ik mijn dieren te tellen en ik kwam precies 100 uit .

18 fazanten kuikens

4 fazanten hennen

1 fazanten haan

32 vetmest haantjes

6 legkippen

1 haan .

2 kweek konijnen .

een nest jonge konijnen van 11 een van 14 en een van 9

een kat en een hond .

Dat is natuurlijk tijdelijk de dieren komen en gaan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 4 maanden later...
hallo geert. zelf kweek ik al tien jaar met fazanten. welk ras heeft u? en eigen eieren of aangekochte broedeieren?

 

Ik kweek uitsluitend de bos fazant. Al mijn hanen hebben nu een witte ring in de hals heb ik nog niet veel gehad . Dit jaar was het eerste jaar sinds lang dat ik terug met een broedkast werkte . Ik heb jaren fazanten gehoed zonder mijn hulp . Maar de ren waar ze in lippen was dan ook 3/4 ha. bij mijn overleden zwager . Nu lopen ze heel wat kleiner en broeden ze niet meer zelf . Ik heb een haan en vier hennen om te kweken .

@Stuudje bedankt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek uitsluitend de bos fazant. Al mijn hanen hebben nu een witte ring in de hals heb ik nog niet veel gehad . Dit jaar was het eerste jaar sinds lang dat ik terug met een broedkast werkte . Ik heb jaren fazanten gehoed zonder mijn hulp . Maar de ren waar ze in lippen was dan ook 3/4 ha. bij mijn overleden zwager . Nu lopen ze heel wat kleiner en broeden ze niet meer zelf . Ik heb een haan en vier hennen om te kweken .

@Stuudje bedankt .

 

en wat voedt u ze? en u verkoopt ze of voor eigen consumptie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verkoop er een paar de rest eet ik zelf op .

Als kuiken krijgen ze meel dat ik koop maar dat maal ik nog eens extra. Daar bij doe ik allerhande zaden van onkruid bij en van gewassen in het veld . Als volwassen dier krijgen ze voornamelijk mais dat ik op velden ga oprapen. Na min. 6 maand drogen breek ik dat in een zelfgemaakte machine daar gaat ook nog tarwe bij een gerst . Verder krijgen ze zoveel mogelijk groen . Alle onkruid uit de moestuin maar ook kool bladeren . Courgettes eten ze ook graag . En als ik eens een avond op slakken jacht ga krijgen ze die ook dan is het feest .

Geen gras van het gazon dat stropt in de krop en maag .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...