Ga naar inhoud
GENEGEERD

Papa Romeo Ronde 9 juni 19:00 - 20:00 - Nieuwe lichting !!!


Communicator

Aanbevolen berichten

Prepperronde.png

{{{{{ NIEUWE LICHTING }}}}}

 

We zitten deze avond weer netjes vanaf
19:00
uur tot
20:00
uur standby op 27.005MHZ (27mc) om te luisteren of we iemand horen voor de papa romeo ronde.

Daarnaast zitten we ook op de teamspeak server klaar voor een discussie
:D

Alle informatie over de PAPA ROMEO RONDE vind je
HIER
. inclusief alles over Teamspeak!

 

TIP:
deze ronde staat ook in de
evenementen agenda van Preppers.nl

Als je daar een abonnement op neemt, krijg je elke maand een dag van te voor een waarschuwing. Dat kan je zelf instellen.

Deze ronde kun je prima gebruiken om nu eindelijk je aangeschafte communicatie apparatuur eens uit te testen!.

 


AGENDA

 

 

 

  • 18:45 - 19:00: herhaaldelijk een RTTY uitzending op 27.005 FM (ook te ontvangen via teamspeak icm FLDIGI)

  • 19:00 - 19:20 Opening ronde op 27mc en Teamspeak met spraak.

  • 19:20 - 19:30 begin van SSTV contest

  • 19:30 - 19:40 begin RTTY contest

  • 19:40 - 19:50 inmelden luisteraars FM / Teamspeak

  • 19:50 - 20:00 inmelden / roepen USB

  • 20:00 - ??:?? napraten op teamspeak...

 

 

 


RTTY

Het openings signaal van de ronde bevat tekstuele informatie over de ronde. Elke uitzending duur gemiddeld zo'n 1:30 en zal elke minuut herhaald worden.

 

Opening

De opening van de ronde zal bestaan uit algemene informatie over communicatie. nieuws berichten omtrent de teamspeak servers en soortgelijke.

ook zal er desgewenst uitleg gegeven worden over de contests.

 

SSTV Contest

Van 19:20 tot 19:30 zal er herhaaldelijk een SSTV signaal verstuurd worden op 27.005 USB en op Teamspeak.

In dit signaal zit een unieke afbeelding. Elke maand tijdens de ronde zal een andere afbeelding verstuurd worden. in totaal 10 plaatjes.

Diegene die alle 10 de plaatjes aan het eind van dit jaar heeft ontvangen, krijgt hiervoor een certificaat!

 

RTTY Contest

van 19:30 tot 19:40 zal er herhaaldelijk een RTTY 45.45 signaal verstuurd worden op 27.005 FM en op Teamspeak

In dit signaal zit een unieke code. Elke maand tijdens de ronde zal een andere code verstuurd worden. in totaal dus 10 codes.

Diegene die alle 10 de codes aan het eind van dit jaar heeft ontvangen, krijgt hiervoor een certificaat!

 

Inmelden / oproepen / napraten

vanaf 19:40 gaan we kijken wie er allemaal meeluistert met de PAPA ROMEO ronde en geven we de luisteraars de kans om zich in te melden. Eerst via de 27.005FM, daarna op teamspeak, en als laatst gaan we het proberen op de USB voor de langere afstanden.

Daarna zal het lekker napraten worden over... mja... over vanalles
;)

 

Ik hoop dat jullie er in grote getale bij zullen zijn!


Mocht je vragen hebben over communicatie, bakkie's, porto's, antenne's... dan is dit een mooie gelegenheid om deze te stellen op de teamspeak server. Wij zijn meer dan bereid om je te voorzien van advies
;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

alles staat. Ik heb donderdag mijn schouder gebroken maar het is toch gelukt de bak, swr meter en accu te plaatsen en op te hangen.

 

SWR op ch4 is 2 bij vol vermogen FM. Acceptabel.

 

Nu maar hopen dat ik ook iets van de draad krijg.

SWR meter mag er toch tussen blijven staan op REF (meet) stand?nof moet die er weer tussenuit?

 

Nu teamspeak nog regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de avond is voorbij en wat voor een avond zeg!

 

Dit was de beste papa romeo ronde tot nu toe! Goed bezocht op de teamspeak server en ook een aantal mensen hebben geprobeerd om via de 27mc op kanaal 4 een verbinding te maken. Dat dit deze avond niet gelukt is, is in dit geval een bijzaak te noemen.

De opkomst was goed, en ook van buiten af kwamen er leden die zich uiteindelijk inmelden voor de ronde.

 

Uniek aan deze ronde was de koppeling met het noodnet uit Limburg. Deze mensen koppelden hun netwerk aan die van het noodnetwerk waardoor het bereik naar de luisteraars met een behoorlijke factor werd vergroot. Ook de bijdragen van alle deelnemers was significant te noemen en aan het eind van de hele rit is er een enorm goed en levensvatbaar idee ontsproten uit een aantal goede gesprekken.

 

Ook is er volop geëxperimenteerd met communicatie middelen en hebben twee stations nog mogen ervaren hoe belangrijk het is om voornamelijk de antenne goed te hebben. Weer een mooie les voor de volgende keer.

De samenwerking met het noodnet uit Limburg heeft door deze ronde een extra boost gekregen, en zijn we zoekende naar de best mogelijke samenwerking voor deze twee netwerken.

 

Er zijn interessante vragen gesteld en stuk voor stuk zijn deze beantwoord door de vele enthousiastelingen die aanwezig waren.

 

Tijdens de afsluitende voorstel-ronde heeft ook iedereen zijn zegje gedaan en uit de doeken gedaan waarom zij meewerken aan het noodnetwerk. Voor een aantal nieuwelingen was het een fijne eerste kennismaking en deelden zij mee dat ze weer veel hebben opgestoken van deze ronde, en dat de nieuwsgierigheid gewekt is.

 

Al met al, meneer kommjoenikeetert is dik tevreden over het verloop van deze ronde. Het is merkbaar dat het steeds meer interesse krijgt vanuit verschillende hoeken, en daarmee groeit ook het professionalisme en het doel van het noodnetwerk.

 

Aan alle deelnemers weer een intens gemeend woord van dank, en nogmaals,

 

Je bent altijd welkom op de teamspeak server voor advies, of voor een goed gesprek of desgewenst een test van je apparatuur.

 

Weer op naar de volgende ronde.

 

Deze zal plaatsvinden op dinsdag 14 juli. wederom van 19:00 tot 20:00. Na deze ronde verhuizen we naar het 'Cafe' op de server en babbelen we verder over alles wat ons interesseert :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohw ja, bijna vergeten te vertellen;

 

De ronde is ook te volgen geweest via twee internet TV streams op internet. De eigen TV zender van Noodnetwerk, en die van de Limburgse vrienden. Dit lijkt tot nu toe een mooie aanvulling op het geheel en geeft voor de mensen een mogelijkheid om eens mee te kijken in de keuken van het noodnetwerk.

 

Zo draait er 24/7 een kabelkrant op dit kanaal, en ben ik met regelmaat te zien via een webcam in mijn mancave. Ook tijdens het spelen met mijn zendapparatuur kan je live meekijken op één van de computerschermen. Zo kan je uit eerste hand eens meekijken wat die halve gek nou dagelijks uitspookt.

 

:)

 

De links naar de stream plaats ik hier niet, maar kan desgewenst op verzoek via de teamspeak server of eventueel email naar je verstuurd worden. (niet via PM).

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.qsl.net/on7px/Antennes.html hier zal ik nog eens doorheen.

 

Inverted V of omgekeerde V: is een dipool die enkel in het voedingspunt wordt opgehangen. De beide "benen" worden dan in een zo groot mogelijke hoek schuin naar beneden afgespannen ( bij zo'n 120° tussen beide benen in het vertikaal vlak, kom je het meest in de buurt van 50 Ω). De lengte van de beide "benen" is ongeveer 5 % korter dan bij een gewone, gestrekte dipool. Probeer de einden van de dipolen toch een drietal meter van de grond te houden ( denk er om dat daar bij zenden een hoge spanning op staat !), en de twee draden zoveel mogelijk in elkaars verlengde te spannen. Omdat deze antenne maar één steunpunt vereist is het vaak de gemakkelijkste oplossing voor portabele HF-stations op de lage banden.

 

ik ga iig opzoek naar een mobiele* vertical

 

mobiel hoeft niet voor de auto te zijn maar mee te nemen in een tas oid.

 

 

http://vk5ajl.com/projects/tuner.php#mark1zw

ook leuk. Een zelfbouw antenna krijg je vast niet snel mooi op juiste swr, zo'n oplossing helpt dan vast!

 

http://www.qsl.net/pa2ohh/index.html

veel met weinig! dat lijkt me wel wat

 

 

iemand 1000 euro over :p *kwijl*

Screen-Shot-2015-06-10-at-09.35.43.png.b567dae8823d6cc1f5d8a69e0866da93.png

 

Maargoed ik moet van mezelf eerst licentie halen en 10M aan de praat hebben :p

 

 

 

----

om mijn eigen vraag van eerder te beantwoorden:

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/40-meter_band

The 40-meter or 7-MHz band is an amateur radio frequency band, spanning 7000-7300 kHz in ITU Region-2, and 7000-7200 kHz in Regions 1 & 3. It is allocated to radio amateurs worldwide on a primary basis.

40 meters is considered one of the most reliable all-season DX bands.

 

en dan nog t antenne vraagstuk... leesvoer:

http://www.aa5tb.com/efha.html

http://w2lj.blogspot.nl/2013/01/antennas-for-portable-qrp-ops.html

http://www.eham.net/articles/6069

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...