Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid: water


lewieke

Aanbevolen berichten

Ten huize Lewieke streven we naar een kleinere ecologische (en economische) voetafdruk. Deze week is de beslissing gevallen. Er wordt geopteerd voor de bouw van een boorput. Twee jaar geleden probeerde ik er zelf al een te boren en ik raakte daarbij tot op ongeveer 8 m. Het enige wat ik kon opzuigen was zand. Met de beperkte middelen waarover ik beschikte was dit geen optie.

 

Ik vond in mijn kennissenkring iemand die bereid is om met zwaar materiaal (pompen, takels, ...) de boorput te maken. Mét garantie van water. Het gewonnen water zal dienen om de moestuin te sproeien en (als de waterkwaliteit het toelaat) om de regenputten aan te vullen in periodes van droogte.

 

Het is al bij al een forse investering. Ongeveer 800€ manuren, 250€ materiaal én een pomp. Gezien de fors stijgende waterprijzen in Vlaanderen is het de bedoeling de investering in 5 jaar terug te verdienen. Dit zonder rekening te houden met nog steeds stijgende lasten, kosten en belastingen.

 

Van dit project worden te gelegenertijd foto's geplaatst. De plaatsing is voorzien begin juli.

 

Vanzelfsprekend wordt er niet gewerkt met een bamboe toren, maar het principe is hetzelfde. We rekenen op een dag werk met twee man.

 

[ATTACH=CONFIG]18931[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Je economisch argument begrijp ik, maar Is een geboorde put ook ecologischer dan stadswater?

 

Het water wordt niet behandeld terwijl dat met stadswater wel het geval is. De put wordt volgens de regels van de kunst geplaatst zodat er geen milieuschade ontstaat. We gaan ook niet in de echt diepe lagen boren zodat we ook op dat vlak geen schade aanrichten. Wellicht wordt het 12-15m diep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn voor particulieren nog wat mogelijkheden om de papierberg te beperken. De toelating is in sommige streken verplicht door amateuristisch werk. Bij mij komen professionals die niets anders doen en al 40 jaar goede diensten leveren.

 

Een aantal grondwaterwinningen zijn niet ingedeeld, d.w.z. dat hier geen vergunnings- of meldingsplicht vereist is: grondwaterwinningen die uitsluitend van een handpomp gebruik maken; grondwaterwinningen waarvan het debiet lager ligt dan 500 m³/jaar en die uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden dienen. - See more at: http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichting-info/publicaties/praktijkgidsen/water/duurzaam-watergebruik-algemeen/wettelijke-0#sthash.8q8Pyuxq.dpuf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden putten voor dat soort dieptes gespoten met behulp van een giertank met water. Heet veeput en kostte mij 5 jaar terug 150 euro. Doorsnee buis is dan ook 7.5cm, te klein voor een putemmer, maar elke standaard slang + korf en handpomp past er op. Ik zou dus even in de rondte vragen of dat bij jullie ook kan. Scheelt een klap geld en dat helpt ook flink met je terugverdientijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden putten voor dat soort dieptes gespoten met behulp van een giertank met water. Heet veeput en kostte mij 5 jaar terug 150 euro. Doorsnee buis is dan ook 7.5cm, te klein voor een putemmer, maar elke standaard slang + korf en handpomp past er op. Ik zou dus even in de rondte vragen of dat bij jullie ook kan. Scheelt een klap geld en dat helpt ook flink met je terugverdientijd.

 

Er zit hier nogal wat rotsgrond. Ik heb al rondgebeld. Ik ga mijn tuin ook niet omwoelen met een giertank van 20 ton he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit plekje in de tuin moet de boorput komen. Als er te veel ijzer zou in zitten, dan wordt het water gebruikt voor de moestuin en de tuin in het algemeen. Zelfs in dat geval is het mijn inziens een nuttige investering.

 

[ATTACH=CONFIG]18959[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo nog mijn bedenkingen met jou idee.

A)als je dieper boord dan 7a 8 meter heb je 2 pompen nodig . Een diepte pomp ( voor de nederlanders een bronpomp )en een bovergrondse met buffertank

B) 800 € man uren voor 2 man in dag dat is ook niet voor niets .

c)de giertank dat hier over gesproken wordt kan gerust op straat blijven staan . En die mannen die komen boren zullen dat ook wel mee hebben .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo nog mijn bedenkingen met jou idee.

A)als je dieper boord dan 7a 8 meter heb je 2 pompen nodig . Een diepte pomp ( voor de nederlanders een bronpomp )en een bovergrondse met buffertank

B) 800 € man uren voor 2 man in dag dat is ook niet voor niets .

c)de giertank dat hier over gesproken wordt kan gerust op straat blijven staan . En die mannen die komen boren zullen dat ook wel mee hebben .

 

wat @Geert zei, dieper dan 8 meter is niet leuk.

die ondergrondse pomp gaat vroeg of laat de geest geven, en er dan terug aan geraken zal op zijn minst "niet prettig" zijn.

 

de manuren echter kan ik wel in komen, afhankelijk van hoe lang het duurt en of ze hun job goed doen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo nog mijn bedenkingen met jou idee.

A)als je dieper boord dan 7a 8 meter heb je 2 pompen nodig . Een diepte pomp ( voor de nederlanders een bronpomp )en een bovergrondse met buffertank

B) 800 € man uren voor 2 man in dag dat is ook niet voor niets .

c)de giertank dat hier over gesproken wordt kan gerust op straat blijven staan . En die mannen die komen boren zullen dat ook wel mee hebben .

 

Ik heb al rondgebeld, andere bedrijven rekenen een veelvoud. De afspraak is : no cure, no pay. Geen water, geen geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HenkV

 

je kan water geen 42 meter "opzuigen", zelfs niet met een 100% vacuum. verder dan 9 meter moet je het duwen.

Tenzij je een zuigerpomp hebt waarvan de piston 40 meter diep gaat, kan je dus niet met slechts 1 pomp werken.

 

Als dat wel zo is, heb je op 42 meter diepte een waterlaag aangeboord dat reeds onder druk zit en het water hoog genoeg stuwt zodat 1 enkele pomp alsnog werkt.

hiervoor moet je wel wat geluk hebben...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden waarom we in Vlaanderen creatief moeten zijn. Lees eens hoeveel een gemiddeld gezin betaalt aan drinkwater, distributie en rioolnet, dit bovenop de gemeentelijke belastingen. Die tarieven komen er in Nederland op termijn ook.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/2356677/2015/06/12/Drinkwater-vanaf-volgend-jaar-goedkoper-voor-zuinige-gezinnen.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HenkV

 

je kan water geen 42 meter "opzuigen", zelfs niet met een 100% vacuum. verder dan 9 meter moet je het duwen.

Tenzij je een zuigerpomp hebt waarvan de piston 40 meter diep gaat, kan je dus niet met slechts 1 pomp werken.

 

Als dat wel zo is, heb je op 42 meter diepte een waterlaag aangeboord dat reeds onder druk zit en het water hoog genoeg stuwt zodat 1 enkele pomp alsnog werkt.

hiervoor moet je wel wat geluk hebben...

 

Er zijn pompen die druk steken in je boorgat en zo water helpen opduwen... Zelfs in 1959 was men al zo verstandig en kende men natuurwetten.

Ook zijn er bvb touwpompen: http://www.wot.utwente.nl/nl/demonstratieterrein/water/handpompen/de-touwpomp en nog andere oplossingen voor het vacuüm probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HenkV

 

je kan water geen 42 meter "opzuigen", zelfs niet met een 100% vacuum. verder dan 9 meter moet je het duwen.

Tenzij je een zuigerpomp hebt waarvan de piston 40 meter diep gaat, kan je dus niet met slechts 1 pomp werken.

 

Als dat wel zo is, heb je op 42 meter diepte een waterlaag aangeboord dat reeds onder druk zit en het water hoog genoeg stuwt zodat 1 enkele pomp alsnog werkt.

hiervoor moet je wel wat geluk hebben...

 

Ik hou je wel op de hoogte. De pomp die ik koop zal een gewone pomp zijn zonder uitzonderlijk hoog vermogen of zonder bijzondere eigenschappen. De eenvoudigst mogelijk pomp dus. Nog een paar weekjes geduld en je krijgt de foto's te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn pompen die druk steken in je boorgat en zo water helpen opduwen... Zelfs in 1959 was men al zo verstandig en kende men natuurwetten.

 

Hieronder zie je de bewuste pomp. Moet hem maar eens gaan schoonmaken en een likje verf geven.

Binnenkort spreek ik de man die hem geïnstalleerd heeft (jaar of 85) Misschien kan hij me nog iets meer vertellen over waarom die diepte gekozen is e.d.

pomp.jpg.9e2941120b8c1fe6ec67e87c22360c95.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten huize Lewieke streven we naar een kleinere ecologische (en economische) voetafdruk. Deze week is de beslissing gevallen. Er wordt geopteerd voor de bouw van een boorput. Twee jaar geleden probeerde ik er zelf al een te boren en ik raakte daarbij tot op ongeveer 8 m. Het enige wat ik kon opzuigen was zand. Met de beperkte middelen waarover ik beschikte was dit geen optie.

 

 

Heeft België niet een probleem met haar grondwaterpeil? Juist ook door het slaan van dergelijke putten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft België niet een probleem met haar grondwaterpeil? Juist ook door het slaan van dergelijke putten?

 

België heeft een probleem met het grondwaterpeil door de textielindustrie die massaal water uit de diepe ondergrondse lagen pompt. Het is niet meer gebruikelijk maar een huishoudelijk boorput mag nog altijd geslagen worden. De paar m3 die ik oppomp zullen echt het verschil niet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Wij hebben een pijp van 10 meter in de grond waar een lange slang in hangt met een keerklep aan het eind. Even een paar keer de slang op en neer halen en het water is boven bij de pomp. Beetje ijzerhoudend, maar voor de rest prima water. We hebben in de jaren dat we hier wonen erg veel plezier gehad van deze bron. De pomp is een goed apparaat en brengt het naar het water naar het eind van ons terrein, zo'n 250 meter ver. De vele boompjes die we een paar jaar geleden hebben geplant hebben het dankzij deze watergift prima gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een hele expeditie geworden, maar uiteindelijk hebben we nu een aanvulling voor onze regenwatervoorraad. Een paar impressies :

 

[ATTACH=CONFIG]19672[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]19673[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]19674[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]19675[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]19676[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]19677[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]19678[/ATTACH]

 

Dit is de pomp geworden :

 

[ATTACH=CONFIG]19679[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...