Ga naar inhoud
GENEGEERD

Duiken


Dauntless

Aanbevolen berichten

Ik zou graag leren duiken, omdat het me supercool lijkt en omdat marine biologie me interesseert. Nemo 33 lijkt me een geschikte oefenplaats.

Nu heb ik de vraag, in hoever is de skill en/of de duik uitrustingen [lampen, messen, duikflessen (denk gasmasker)] handig als prepper? Heeft iemand er ervaring mee?

Ik hoor graag jullie mening.

SKY20110803054430CV.jpg.11e7a68e4f4a07eba266ba9bc99d3546.jpg

Mvg,

Dauntless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dauntless.

Duiken is redelijk handig met preppen ,zeker snorkelen en dergelijke.

Als je goed kan zwemmen ,zou ik eens een erkende duikschool zoeken (die aan de PADI normen voldoet).

Dan kan je daar een proefles volgen en misschien verder cursussen volgen.

Als je je thuis voelt in het water zou ik het zeker proberen ,het is echt geweldig.

Ik wilde een duikcursus volgen maar ik deed het niet vanwege mij gezondheid (jong zijn en vaak duiken gaat niet goed samen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duiken is fantastisch maar niet in de oosterschelde daar ziet je maar een meter ver . Als je geluk hebt.

Als je wilt oefenen doe dat in een gewoon zwembad .

Les 1 ) zover mogelijk onder water zwemmen zonder jou armen te ge bruiken . Als je boven de 50m komt beginnen we aan les 2 ;) (zonder vliezen is dat he )

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde dat ik zeedieren interessant vind ;)

 

dan kan een duikcursus wel leuk zijn.

zoals maritime hierboven zegt in de zin van preppen denk ik eerder aan de opgebouwde conditie .

Nemo 33 is wereldwijd bekend en de duikschool zal ook wel best goed zijn denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duiken is fantastisch maar niet in de oosterschelde daar ziet je maar een meter ver . Als je geluk hebt.

Als je wilt oefenen doe dat in een gewoon zwembad .

Les 1 ) zover mogelijk onder water zwemmen zonder jou armen te ge bruiken . Als je boven de 50m komt beginnen we aan les 2 ;)

 

Dat is voor die vlamingen net genoeg, om onze kreeften te stropen:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou graag leren duiken, omdat het me supercool lijkt en omdat marine biologie me interesseert. Nemo 33 lijkt me een geschikte oefenplaats.

Nu heb ik de vraag, in hoever is de skill en/of de duik uitrustingen [lampen, messen, duikflessen (denk gasmasker)] handig als prepper? Heeft iemand er ervaring mee?

Ik hoor graag jullie mening.

Mvg,

Dauntless

Duikflessen zijn heel handig bij een gaswolk. Ze wegen natuurlijk wel veel meer als een gasmasker.

 

Duiken is prachtig maar dan vooral in Rode Zee en dergelijke. Heb daar gedoken en bij Thailand, dat was het mooiste. Als je ergens bent waar een cursus wordt gegeven, gewoon doen (PADI diploma). Dan kun je telkens als het kan ergens een duik maken. De cursus is niet moeilijk. Is vast wel ergens te vinden op het net. Denk er bijvoorbeeld ook aan, dat als je aan eennieuw horloge toebent, je kunt overwegen één met kompas en duikcomputer te kopen. Die zijn wel prijzig maar vaak extra robuust uitgevoerd. Citizen heeft er een aantal, maar ik kan je geen goed advies hierin geven. Een pak kost geen drol tweedehands. Bril + vliezen ook niet. De flessen wel, regulator, mondstuk etc, en je moet ze laten vullen (duikclub) en eens in de zoveel tijd laten inspecteren met een camera. Het is goedkoper dan paardrijden op je eigen knol.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft toch ook niet perse goed te zijn voor het preppen? Heb jaren gebasketbald nou als ik nu naar mn knieën en enkels luister had ik dat ook beter niet kunnen doen maar verdomme wat heb ik een plezier gehad en een dingen meegemaakt. Het basketbal heeft mij vele dingen geleerd en laten zien en met een hecht team door Rusland,Servië, Macedonië, Bulgarije en Duitsland reizen is ook iets wat ik nooit zal vergeten.

 

Dus geniet ook nog van het leven voordat er ramp ervoor zorgt dat dat niet meer kan en als je besluit te gaan duiken nou vooral lekker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn strategie heb ik een duiker nodig als hier de boel onder loopt . Ik heb zelf een NELOS 2 sters diploma en daar kom je al een een heel eind mee . Mijn broer is een 3 sters . En sterft vande uitrusting ik zelf heb een afdankertje van een pak een professionele bril met snorkel . Ook professionele vliezen vinnen of palmen hoe je die dingen ook wil noemen. Lood gordel duikmes duiklamp en nog wat klein spul . Het belangrijkste ontbreekt mij een vest met fles en een masker .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dauntless,

 

Als je echt goed wilt genieten onderwater is leren trimmen erg belangrijk. Een opleiding die hier goed in voorziet is de "gue rec 1".

De opleiding is iets duurder maar je leert belangrijke dingen die de meeste duikers nooit zullen leren. Bovendien is het veel duurzamer vanwege de standaardisatie, en dit scheelt uiteindelijk weer in kosten.

 

http://www.gue-be.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duiken is fantastisch maar niet in de oosterschelde daar ziet je maar een meter ver . Als je geluk hebt.

Als je wilt oefenen doe dat in een gewoon zwembad .

Les 1 ) zover mogelijk onder water zwemmen zonder jou armen te ge bruiken . Als je boven de 50m komt beginnen we aan les 2 ;) (zonder vliezen is dat he )

 

De sommige plekken in oosterschelde zijn prima duikstekken. En les 1 en les 2 slaan werkelijk nergens op als je wilt duiken. Duiken is een andere vaardigheid dan onder water zwemmen.

 

Elke vaardigheid die je hebt kan ooit handig zijn. Duiken leren en doen, leert je procedures volgen en vaardigheid en begrip over drukken, versus diepte en lucht verbruik.. Verder kan het je extra vaardigheden opleveren bij overleven op zee, en je meer vertrouwt maken met water onder bijzondere omstandigheden.

Daarnaast leer je dat veel water in nederland en belgie prima duikstekken zijn, en als je vaardigheden goed kent, ook prima zicht hebt..

 

Duikcilinders, (lucht) kunnen inderdaad met het juiste masker helpen als adembescherming. maar verder heb je bij SHTF maar weinig aan duik vaardigheden aanzich.

Een duikmes is wat anders dan een bushcraft of survivalmes. Verdiep je er maar eens in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

geld verdienen met duiken is moeilijk

in de hobby sfeer zijn er te veel instructeurs en in de vakantie landen zijn de vergoedingen laag

profie duikers zijn met 40 lichamelijk op en het is een risico vol bestaan.

 

Als hobby is het fantastisch oosterschelde is prachtig, je moet alleen niet tropisch denken. dus meer in macro termen denken, als je wat moois ziet blijf je daar hangen en genieten van bv zeenaaktslakken. Leer duiken in NL of belgie niet in de tropen. en Nemo is na de tweede keer wel saai en blijft een zwembad ga liever naar een school die buitenduiken doet in beschut water.

En vooral, geniet, doe geen gekke dingen, duik binnen je vaardigheden wees niet bang een duik af te breken. Wat ik geleerd heb bij overleven op zee en rescue duiken is dat alleen vroegtijding herkennen van problemen en het voorkomen van problemen je kan redden.

Wat preppen betreft leer je wel wat. Duiken is een sport waarbij plannen, protocollen en het ook daadwerkelijk je houden daaraan ingetimmerd wordt. Bij de cursus overleven op zee waren we met 2 groepen duikers en zeilers. De zeilers waren bij de oefening voor de heft uit het water gehaald omdat ze het niet redden.

De reden:

- ze letten niet op met de briefing

- zijn niet gewent een protocol af te draaien

- hadden in het water geen buddy die op ze pasten

- zijn niet gewent tot hun lippen in het water te liggen

- hadden gemiddeld een beroerde conditie

 

dus leven is niet alleen preppen en duiken in koud water is zeker zo mooi als tropisch. Ik zou het gewoon doen

Ga pas spullen kopen als je het echt leuk vind. 1 uitzondering, koop een goed masker dat past anders ga je het niet leuk vinden ;-) maar pas na de proefduik HAHA

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

In geval van dijkdoorbraak ben ik toch heel erg blij dat ik een dubbel 7mm neoprene pak heb liggen. :D

Ik heb ook 2 goede duiklampen, een kompas en een duikmes.

Met mijn duikflessen kan ik ook weer mijn PCP luchtbuksen

 

 

Doodsoorzaak nummer 1 bij duikers is paniek.

Een goede duiker plant vooruit en is voorbereid op eventuele verrassingen.

 

 

De Oosterschelde is een prachtige plek om te duiken.

Het zicht varieert van 10cm tot 10 meter.

 

 

Duiken is vooral erg rustgevend.

Lekker zweven door het water en genieten van al het leven in die andere wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In geval van dijkdoorbraak ben ik toch heel erg blij dat ik een dubbel 7mm neoprene pak heb liggen. :D

Ik heb ook 2 goede duiklampen, een kompas en een duikmes.

Met mijn duikflessen kan ik ook weer mijn PCP luchtbuksen

 

 

Doodsoorzaak nummer 1 bij duikers is paniek.

Een goede duiker plant vooruit en is voorbereid op eventuele verrassingen.

 

 

De Oosterschelde is een prachtige plek om te duiken.

Het zicht varieert van 10cm tot 10 meter.

 

 

Duiken is vooral erg rustgevend.

Lekker zweven door het water en genieten van al het leven in die andere wereld.

 

Het lijkt mij een geweldige hobby, al veel in het water gelegen zonder flessen.

 

Igv een dijkdoorbraak, zit het water vol met rommel, boomstammen, etc. Als reddingsmiddel is een rubberboot is al zeer dubieus, laat staan een mens in een neopreenpak.

Voor specifieke taken als het water gekalmeerd is, kan het wel nuttig zijn, je zal je blikken met eten maar in de kelder hebben staan of andere bronnen die onder (koud) water staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij een geweldige hobby, al veel in het water gelegen zonder flessen.

 

Igv een dijkdoorbraak, zit het water vol met rommel, boomstammen, etc. Als reddingsmiddel is een rubberboot is al zeer dubieus, laat staan een mens in een neopreenpak.

Voor specifieke taken als het water gekalmeerd is, kan het wel nuttig zijn, je zal je blikken met eten maar in de kelder hebben staan of andere bronnen die onder (koud) water staan.

 

Als ik op de bank zit te zappen en er is er een aan het duiken dan blijven die maar kort onder water meestal rond de 30min. Ok, is afhankelijk van de diepte maar wat heb je daar aan als preppers? Wel simpel: niets.

Preppen voor als de bom valt, dijk doorbraak etc. Leuk maar je hebt te weinig lucht en geen middelen om je flessen te vullen.

 

Voor de rest hartstikke mooi op vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een duik uitrusting zal ik nooit aanraden als een hoge prioriteit voor een prepper.

Maar zoals met veel spullen kan je ook deze voor meerdere doeleinden gebruiken.

 

Bij dijkdoorbraak en ik moet het water in dan liever met pak dan zonder.

Je hebt dan meteen een perfect zwemvest aan.

Maar ik ben het met je eens dat je juist moet vermijden om het water in te gaan in zo'n situatie.

 

Een duikje in Zeeland is bij mij geen 30 minuten.

Zit vaak 90 minuten of langer onderwater.

 

Duiken geeft ook weer extra mogelijkheden voor voedsel vergaren.

Een rivier oversteken is geen obstakel meer met een duikpak aan.

 

Een duikfles openzetten zorgt voor ijsvorming.

Altijd handig als je ijsklontjes in je whisky wilt, haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nemo 33 is natuurlijk prachtig, maar irl is het veel moeilijker. Ik zou je daarom willen aanraden les te nemen in natuurwater. Ik heb al diverse in zwembad en tropische wateren opgeleide "duikers" gered, omdat de werkelijke condities iets zwaarder zijn ( veel vaak zelfs). Ga naar een goede, erkende duikschool, en leer duiken in natuurwater, en als je wilt misschien daarna in zee, en neem de tijd. Kennis en vaardigheden kosten tijd. En daarna kan je kiezen tot welk nivo je wilt gaan. En oh ja, duiken is geen prestatiesport. Ik woon in Zeeland en elke zomer verdrinkt er hier gemiddeld 1 duiker per week. Het hoeft niet zo diep, bovendien zie je veel meer leven op 10 meter als op 40 meter......Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...