Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verticaal moestuinen


KimPattiruhu

Aanbevolen berichten

Hoi,

Sinds afgelopen seizoen ben ik met mijn moestuin ook verticaal aan het gaan.

Met behulp van europallets, worteldoek, een electrische of handtacker en wat zelfgemaakte ijzeren haken voor aan de schutting ben ik aan de slag gegaan.

 

Op foto 1: De linker pallet met vlnr en vbnb

bosui (komt niet op), zoete puntpaprika (komen alledrie goed op)

Oregano, pompoen

Olijfkomkommer (niet overleefd vanwege te weinig zon), Olijfkomkommer (Meer zon en is lekker aan het klimmen)

 

Op foto 2: De rechter pallet met vlnr en vbnb

Olijfkomkommer (nog meer zon, nog meer aan het klimmen), Citroenplant (tegen de muggen in de tuin)

Rode Veldsla (is langzaam aan het opkomen), Zoete puntpaprika (beduidend minder zon, dus groeien niet zo snel als in de linkerpallet)

Courgette (gaat als een tiet en er zit al een mooie bloem in), Leeg

 

Op foto 3: Foto van de horizontale moestuin

Krijgt veel minder zon en doet het dus ook een stuk minder goed. De pompoen (linksachter) is ondanks de volle grond, maar minder zon niet zo groot als die in de pallet. Geeft niks, zo hebben we op 2 momenten pompoenen en niet alles in 1 keer.

Lenteui komt niet op, waren waarschijnlijk geen goede zaadjes...

 

Op foto 4:

Foto van de andere kant. Zoals je ziet is het niet zo groot.

Er staat nog een ui in. En in de bakken onder de rechterpallet zit Indische Kers!

Onder de linkerpallet staan nog wat moerbeien en frambozen. Nu nog weinig zon, straks meer (in hoogzomer).

En natuurlijk de munt: die doet het al jaren heeeeeeel goed!

 

_KPF3693b.jpg.fce51bc732537122e4f98226b044c37e.jpg

_KPF3694b.jpg.0251962e225e9797d2acb0db93241ff2.jpg

_KPF3695b.jpg.70f2074b9be4575ebc5aeed97bd59151.jpg

_KPF3696b.jpg.7189b7c58103b6e7757b6d0d9df140d8.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

 

pipe-garden-351x350.jpg.93cbeef90d597cf95f49240b29b0fb16.jpg

@KimPattiruhu - In Israël en Californië worden verticale kweekmethoden al enge tijd met veel succes toegepast. Het idee dat je met een buis of pijp, gevuld met aarde, gaatjes aan de zijkanten om je stekjes in te steken, op een vierkante meter wel twintig plantjes kunt kweken, is natuurlijk subliem. De opbrengsten zijn subliem. Hierboven een filmpje en afbeelding. Zelf hoop ik dit jaar een kleine kas te verwezenlijken, waarin ik zoiets wil gaan toepassen. Jouw plantjes staan er goed bij, klasse!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf hoop ik dit jaar een kleine kas te verwezenlijken, waarin ik zoiets wil gaan toepassen. Jouw plantjes staan er goed bij, klasse!

 

Mijn moeder heeft een eigen kas. Als je vragen hebt over hoe je het beste of makkelijkst kunt beginnen, kun je altijd via mij vragen stellen. Ik weet zelf ook wel e.e.a.

Heb al sinds mijn 7e een eigen moestuin gehad. Wat ik nu heb is peanuts. De gele stokboon komt niet op en daar ben ik eigenlijk teleurgesteld in. Maar ik ben ook vrij ongeduldig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Kim...en motiverend om er foto's bij te zien. Ik ben ook meteen naar buiten gegaan om mijn plantjes te poten, in potten en emmers deze keer.

Vanaf nu ga ik op zoek naar pallets, wil ik ook proberen.

 

Misschien een overbodige tip; Vergeet geen gaatje in de onderkant van de potten en emmers te boren, anders verzuipt t...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een overbodige tip; Vergeet geen gaatje in de onderkant van de potten en emmers te boren, anders verzuipt t...
Goede tip inderdaad... gaten zitten er ook in.

(gewone goedkope zwarte Gamma emmers, en dan met boor gaten onderin maken. Ook bij de speciekuipen gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja mooie moestuin zowel horizontaal als verticaal. An als er eens iets niet boven komt hebben we wel wat plezier gehad . @Heksenboot ik drink s'avonds een biertje met de slakken ze kunnen er nog slechter tegen dan ik .

 

Laat ik daar maar niet aan beginnen. Ze zijn in de meerderheid. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik drink ze allemaal onder tafel alleen die kleine spelen vals en verstoppen zich .

 

Ja hallo hee, jij bent Keizer Carnaval en ik ben maar een beginner. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik maak elke avond een ronde door mijn kleine moestuintje, eerst was ik nog aardig voor ze maar nu gaan ze allemaal dood. Gisteren een recordaantal van 63 in een avond. Fucking slakken

 

:(

 

Ze zeggen dat je een lokplek kan maken met havermout (daar zijn ze gek op), moet ik ook nog proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:(

 

Ze zeggen dat je een lokplek kan maken met havermout (daar zijn ze gek op), moet ik ook nog proberen.

 

Havermout gewoon neerleggen? Eventueel een rand met bier eromheen?

 

Buurman van mij heeft verhoogde bedden en hij doet er een rand van kopertape omheen en daar zet hij een batterij op zodat er stroom opstaat. Elke slak die er dus overheen glibbert draait of snel om of kan bij de plantjes op het bord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Havermout gewoon neerleggen? Eventueel een rand met bier eromheen?

 

Buurman van mij heeft verhoogde bedden en hij doet er een rand van kopertape omheen en daar zet hij een batterij op zodat er stroom opstaat. Elke slak die er dus overheen glibbert draait of snel om of kan bij de plantjes op het bord.

 

Ja dat met die verhoogde bedden koperdraad is perfect. Werkt echt.

 

Havermout gewoon een cirkel van strooien, ongeveer 50 cm doorsnede, op een plek achteraf. Zonder bier, geef die maar aan @Geert. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik strooi gewoon een goeie hoeveelheid escar-go in de tuin, gaan ze ook mooi dood van. En als dat niet helpt (die krengen krijgen het op een gegeven moment door) gebruik ik wat sterker spul van Bayer nogwattes. Daar gaan ze erg snel dood van, sommigen halen net de 30 cm wat slakken spoor betreft. Koffiedik helpt ook enigszins. Kut beesten dat het zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuur THUISWERK ON naar 4646

 

?? :confused: Het nummer 4646 is toch van sms sexverhalen?

 

Over het verticaal tuinieren:

In de pallets is zit weinig grond waarin de planten kunnen wortelen. Het komt nu aan op een continue exacte en juiste bemesting wil je bv. echt flinke courgette's kweken. Eigenlijk precies zoals ze het doen in reguliere kassen. Een klein substraat die constant voorzien dient te worden van vocht en voeding.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik strooi gewoon een goeie hoeveelheid escar-go in de tuin, gaan ze ook mooi dood van. En als dat niet helpt (die krengen krijgen het op een gegeven moment door) gebruik ik wat sterker spul van Bayer nogwattes. Daar gaan ze erg snel dood van, sommigen halen net de 30 cm wat slakken spoor betreft. Koffiedik helpt ook enigszins. Kut beesten dat het zijn.

Escar-Go gingen de buxus struiken rondom mn tuintje dood van, en als mn plantjes er toch wat van opnemen ben ik daar niet al te blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps Wat apart, dan inderdaad maar niet meer gebruiken. Heb er zelf nooit wat nadelige van gemerkt, maar goed; wat niet is kan nog komen? Voor mij werkt het in ieder geval voorlopig nog als een tiet, zal pas overstappen op iets anders wanneer het beide niet meer werkt. Ik ga in ieder geval niet meer beginnen aan het verdrinken in bier; stinkt veel te erg en is zonde van het bier. (Plus ga ik iedere keer weer bijna over m'n nek wanneer ik de bakjes met slakkendrek moet weggooien :( )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee varianten slakkenkorrels.

 

De een bevat metaldehyde (soms Bitrex genoemd) en is uiterst giftig. Niet alleen voor slakken, maar ook alle andere dieren (en mensen). Waarom deze variant niet allang verboden is in NL is me een wonder.

De ander bevat Ferro(III)fosfaat, wat niet giftig is voor dieren.

 

Als je dergelijke korrels gebruikt, zorg dat je de goede variant hebt.

 

Toch is het gebruik van slakkenkorrels niet aan te raden, want ook de laatste variant heeft negatieve gevolgen voor je tuin, bv. de regenwormen populatie: http://annetanne.be/kruidenklets/2011/11/10/diervriendelijke-pesticiden-iii-wildlife-friendly-pesticides/

 

Biervallen zijn een prima en milieuvriendelijk alternatief. Ook een bordertje maken van bv. sterk ruikende kruiden als tijm helpt prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...