Ga naar inhoud
GENEGEERD

Oef, wat enorm veel keus.


Longmen

Aanbevolen berichten

Naast Goud/Zilver, eten en energie ben ik nu als Junior Prepper op zoek naar een mes.

 

De afgelopen weken het 'messen-forum' hiervoor zo goed als nagelezen. Ik kan je zeggen: 'dat is een hele klus' :eek:

 

Ben ik veel wijzer? Ja en nee. Door de enorme keus en vooral door alle (verschillende) meningen van mede preppers zie ik door de vele bomen het bos niet meer.

 

Zelf was ik altijd een fan van Bear Grylls maar ik heb hier gelezen dat hij voornamelijk 'fake' is en zijn messen alleen voor de commercie/grote publiek.

 

Mijn voorkeur voor zijn messen was gelegen in het feit dat ik ze multifunctioneel vond en 'stoer' (waar ook mijn voorkeur naar uitgaat). De handvaten van zijn messen (Gerber) zijn voorzien van gaten zodat het mes aan een stok gemonteerd kan worden en als speer te gebruiken is. De achterkant is bedoeld als ‘hamer’ en er zitten ook een noodfluitje en fire starter bij.

 

Welk merk/type kan ik het beste als alternatief aanschaffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot

Fallkniven

ESEE

SOG Seal

Cold Steel Bushman

Schrade SCHF 35 of 36 of 37

Becker BK7 of BK9

TOPS

Glock Field Knife

 

of zelf iets maken :)

 

(en Mora, altijd een Mora erbij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast Goud/Zilver, eten en energie ben ik nu als Junior Prepper op zoek naar een mes.

 

De afgelopen weken het 'messen-forum' hiervoor zo goed als nagelezen. Ik kan je zeggen: 'dat is een hele klus' :eek:

 

Ben ik veel wijzer? Ja en nee. Door de enorme keus en vooral door alle (verschillende) meningen van mede preppers zie ik door de vele bomen het bos niet meer.

 

Zelf was ik altijd een fan van Bear Grylls maar ik heb hier gelezen dat hij voornamelijk 'fake' is en zijn messen alleen voor de commercie/grote publiek.

 

Mijn voorkeur voor zijn messen was gelegen in het feit dat ik ze multifunctioneel vond en 'stoer' (waar ook mijn voorkeur naar uitgaat). De handvaten van zijn messen (Gerber) zijn voorzien van gaten zodat het mes aan een stok gemonteerd kan worden en als speer te gebruiken is. De achterkant is bedoeld als ‘hamer’ en er zitten ook een noodfluitje en fire starter bij.

 

Welk merk/type kan ik het beste als alternatief aanschaffen?

 

Bezoek een keer een SC en kijk eens wat de anderen hebben. Van zelf-maak tot de duurste merken die je allemaal zelf kunt bewonderen en proberen. Mes is toch iets persoonlijks en waarvoor wil je het gebruiken? Dan pas kun je denk ik een weloverwogen keuze maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bezoek een keer een SC en kijk eens wat de anderen hebben. Van zelf-maak tot de duurste merken die je allemaal zelf kunt bewonderen en proberen. Mes is toch iets persoonlijks en waarvoor wil je het gebruiken? Dan pas kun je denk ik een weloverwogen keuze maken.

 

Goeie tip.

Daar heb ik alle genoemde merken mogen vasthouden en vaak ook uitproberen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er aan, aan wie je het vraagt. Als ik één betaalbaar mes mee mocht nemen, dan was het deze:

https://prepshop.nl/bushcraft/cold-steel-bowie

 

Dat is ook zo. Zo veel leden, zo veel meningen. Het zal daarom ook altijd een persoonlijke keuze zijn. Wellicht heb ik wat meer aan tips voor een goede online webshop (buiten de prepshop) en dan door veel lezen van reviews een keus maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voorkeur voor zijn messen was gelegen in het feit dat ik ze multifunctioneel vond en 'stoer' (waar ook mijn voorkeur naar uitgaat). De handvaten van zijn messen (Gerber) zijn voorzien van gaten zodat het mes aan een stok gemonteerd kan worden en als speer te gebruiken is. De achterkant is bedoeld als ‘hamer’ en er zitten ook een noodfluitje en fire starter bij.

 

De reden dat dit er allemaal bij zit en in het handvat past heeft echter dramatische gevolgen voor de belastbaarheid van het lemmet. Een "echt" mest is zogeheten full tang, wanneer er allemaal gadgets in het handvat worden gestopt is hij dus niet meer full tang en dit maakt een mes veel minder sterk.

Adviezen hierboven zijn tot dus ver top, alleen wat voor mes wil je? Een vaststaande, voor bushcraft of een meer "tactische"? Of zoek je een EDC folder?

 

Windmill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Longmen

zelf heb ik goede ervaringen met fallkniven en ESEE

Fallkniven: maakt zijn messen van gelamineerd VG10 staal en convexe snede wat zorgt voor een mes dat lang scherp blijft en toch niet te moeilijk te slijpen is

Ik heb de F1 welke zeer goed in de hand ligt en handig is bij bushcraft maar als nr1 mes vind ik hem met 8cm lemmet te klein en met 169 euro zeker niet de goedkoopste

dus zou ik de S1 nemen

 

ESSEE: 1 woord Wow de essee 6 is het meest indrukwekkende survival mes dat ik nu in mn bezit heb . de snede is makkelijk bij te houden en met 57 HRC is het mes relatief zacht

het staal is 1095 koolstof staal wat zeer goed te slijpen is maar niet roestvast. hiervoor zit er een coating op die na verloop van tijd wel krast en die ik er af heb gehaald.

Dat maakt het mes roest gevoelig maar met verdund fosfor zuur of cola kan je er zelf een oxidatie laag op zetten die tegen roest beschermd.

de Essee 6 in monsterlijk en eerlijk gezegd goed voor hakken of grof werk dus tenzij niet in combi met een kleiner mes zou ik voor de esee 5 gaan.

Persoonlijk vind ik wel dat het handvat wat te lomp is maar levenslange garantie maakt wat goed

spam on/

tot zover de uitleg nu effe spammen : https://alphaknives.wordpress.com/2015/05/13/woodlore-clone/

1000000x beter dan esse of fallkniven ;)

fallkniven en essee zijn TOP die woodlore kan ik wel voor je bestellen aan 40 euro ( prepper prijs ;) ) in D2 61 HRC fulltang

spam off /

 

om het goed te maken effe een foto

IMG_0778.jpg.4640c0aa1616f0a48240cdb7aa0bd170.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dus wel een bear grills mes toen gekregen,

Vond ik leuk heeft wat, erna wel en ook de slechtere berichten gelezen , en filmpjes gezien

maar nu na 3 jaar letterlijk mishandeling leefd i eigenlijk nog steeds heel goed.

scherpmaken is beetje geklooi (maar dat kan ook aan mij liggen )

de rest ben ik er eigenlijk heel tevreden over

dus persoonlijk ben ik er heel blij mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dus wel een bear grills mes toen gekregen,

Vond ik leuk heeft wat, erna wel en ook de slechtere berichten gelezen , en filmpjes gezien

maar nu na 3 jaar letterlijk mishandeling leefd i eigenlijk nog steeds heel goed.

scherpmaken is beetje geklooi (maar dat kan ook aan mij liggen )

de rest ben ik er eigenlijk heel tevreden over

dus persoonlijk ben ik er heel blij mee

Bear grylls is niet " slecht", je betaald gewoon veel voor wat je krijgt

maar echt slecht zou ik ze niet willen noemen . In de eerste messen hebben wel fouten gezeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus ik ben nieuw he, ik weet dat nog niet :rolleyes:

 

alez voorruit dan ;)

bovendien zou ik coldsteel afraden om 2 redenen.

1: de duurdere messen zijn naar mijn beleving niet goed vergeleken met andere merken en de goedkopen .....tsja...

2: de baas is een Klo**************** ( heeel veel gekleurd taalgebruik) die er van houd om op bedreigde dieren te schieten en het af te doen als liefdadigheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

alez voorruit dan ;)

bovendien zou ik coldsteel afraden om 2 redenen.

1: de duurdere messen zijn naar mijn beleving niet goed vergeleken met andere merken en de goedkopen .....tsja...

2: de baas is een Klo**************** ( heeel veel gekleurd taalgebruik) die er van houd om op bedreigde dieren te schieten en het af te doen als liefdadigheid

 

Hmm ik ben het hier niet mee eens! Als je de reviews kijkt op internet van mensen die de messen serieus kapot proberen te krijgen...blijkt erg lastig. De Recon Scout, Trail Master en de SRK zijn zeer degelijke messen voor de prijs. Finn Bear is wel lachen alleen zou ik dan zelf voor een Mora gaan.

 

Windmill

 

Ps. jagen op bedreigde dieren maakt hem inderdaad een zeeuwse bolus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik ben het hier niet mee eens! Als je de reviews kijkt op internet van mensen die de messen serieus kapot proberen te krijgen...blijkt erg lastig. De Recon Scout, Trail Master en de SRK zijn zeer degelijke messen voor de prijs. Finn Bear is wel lachen alleen zou ik dan zelf voor een Mora gaan.

 

Windmill

 

Ps. jagen op bedreigde dieren maakt hem inderdaad een zeeuwse bolus.

 

een essee , fallkniven , TOPS , becker, Ka-bar zijn even moeilijk te slopen

 

en bij sommige krijge je een nieuwe als 't lukt en daar zijn vele goedkoper van dan coldsteel.

 

Ps dat Jagen weegt voor mij 1000000000000000000000 x meer door

Link naar reactie
Delen op andere sites

een essee , fallkniven , TOPS , becker, Ka-bar zijn even moeilijk te slopen

 

en bij sommige krijge je een nieuwe als 't lukt en daar zijn vele goedkoper van dan coldsteel.

 

Ps dat Jagen weegt voor mij 1000000000000000000000 x meer door

 

Oke oke oke, toch is er niets mis met hun messen hoor. Ze overdrijven zeer veel, idiote marketing..maar goed t werkt in de VS :D

Mee eens, kan ook met trots zeggen er geen een in me bezit te hebben

Windmill

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Longman:

Mss moet je je eerst afvragen wat het mes moet kunnen, want er zijn ontzettend veel taken die je kan willen met een mes, maar het ene mes is handiger om een appeltje te schillen dan het andere om maar eens wat te noemen.

Maar als je er mee wilt batonnen (kloven) of hakken dan stel je weer heel andere eisen.

Bijv voor bushcraft stel je andere eisen dan voor voedselbereiding en weer andere dan voor survival en dan verschilt deze laatste nog weer voor een stedelijke omgeving of in de bossen.

 

En dan een heel relevante vraag: Hoe groot is je budget en hoe lang wil je dat het mes meegaat? Vind je het wel of niet erg om wat vaker je mes te slijpen? Of wil je dit zo min mogelijk?

Gebruik je het mes in een vochtige omgeving of juist niet? Ben je netjes op je spullen of ben je het type dat het mes na gebruik van zich af smijt? Dat zijn bijv zaken die van invloed zijn op staalkeuze.

Mag het mes wel of niet zichtbaar zijn? Hou je ervan om een schede aan je broek te hebben bungelen of juist niet?

 

Mocht je toevallig in de buurt van Zwolle wonen dan mag je altijd een bakkie koffie komen drinken en dan kan ik je altijd van gratis en vrijblijvend advies voorzien.

 

Naast de al genoemde merken zou ik er nog wel wat willen noemen:

Tops

Bark River

Busse Combat

Realsteel

Ontario

itt wat door iemand is geschreven hoort Coldsteel er ook zeker bij

Buck

Gerber

Boker

Zero Tolerance

Benchmade

Emrson

Strider

Schrade

En dan vergeet ik er nog een aantal

 

Deze bedrijven hebben een aantal hele goeie modellen voor verschillende doeleindes geschikt. En ook in verschillende prijsklassen.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast Goud/Zilver, eten en energie ben ik nu als Junior Prepper op zoek naar een mes.

Wat wil je er mee doen?

Dat leg je niet uit. 'Stoer' is geen doel.

Koop een Opinel. Koop een Mora.

Of leg uit waarom jouw keus beter is m.b.t. gebruiksdoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bezoek een keer een SC en kijk eens wat de anderen hebben. Van zelf-maak tot de duurste merken die je allemaal zelf kunt bewonderen en proberen. Mes is toch iets persoonlijks en waarvoor wil je het gebruiken? Dan pas kun je denk ik een weloverwogen keuze maken.

 

Wat is een SC? Kan dit niet vinden in de terminologie.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...