Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hulp gevraagd: Laagstam duo/multi fruitbomen snoeien+leiden


Aalawok

Aanbevolen berichten

Eerder dit jaar heb ik eindelijk fruitboompjes in de tuin gezet. Ze staan in kuipen omdat de vorige bewoners de septictank met beton hebben volgestort en er nu dus nagenoeg niks de grond in kan.

Ik had verwacht dat de boompjes niet veel zouden groeien, maar kennelijk hebben ze het erg naar hun zin en maken ze uitlopers dat het een lust is (en hobbel ik fijn achter de feiten aan).

 

Heeft iemand hier verstand van snoeien/leiden? Ik wil de boompjes zo laag en breed mogelijk laten groeien (verwacht ook niet dat ze erg groot zullen worden vanwege de kuip) maar ik kan nergens een voor mij duidelijke handleiding vinden hoe ik dat aan moet pakken en nu is er haast bij want straks heb ik ze verpest omdat ik niet snel genoeg handel :(

 

Wij hebben vlnr een pruim(5 soorten) een appel(2 soorten) en een peer(5 soorten)

2015-06-15-09.57.01.jpg.337f1d46f907ae6784367954a758f4c4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er is geen haast bij hoor, nu niet snoeien in ieder geval. Ik snoei mijn boompjes tussen december en februari als het niet te hard vriest. De loten, de takken die recht omhoog groeien en zacht en flexibel zijn, die kun je dicht op de steuntak afknippen. Gewoon niet te moeilijk doen, de hoofdtakken die je bevallen laat je gewoon zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet in ieder geval wel dat je ze nu NIET moet gaan snoeien, de sapstromen zijn volop aan de gang. Ze kunnen nu "doodbloeden" als ze gesnoeid worden, volgens mij is het vlak na de zomer tijd op te gaan snoeien. Dan heeft de boom nog genoeg leven om de wond te dichten voor de winter, maar bloed niet dood. (Correct me if i'm wrong:confused:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er mag nu WEL gesnoeid worden.

Dit noemen we zomersnoei.

Snoeien moet je nu alleen licht doen om waterloten wat in te korten en om vrucht meer in de zon te laten hangen.

 

Ik ben absoluut géén voorstander van duo of meer fruit aan een enkele plant.

Elke geënte tak heeft andere groeieigenschappen.

Om te leiden dus een regelrecht drama.

 

Laat de hoofdtak doorgroeien tot de bovenkant van de schutting.

Na bladval deze hier afknippen.

Het komende jaar zal deze zijscheuten maken die je met bindtouw horizontaal vast moet zetten.

De huidige zijtakken van de stam kan je nu al horizontaal binden.

Dit komt tevens de vruchtzetting ten goede.

 

Succes.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Inderdaad in de zomer gaan echt maar weinig boomsoorten doodbloeden .Het doodbloeden is vooral als de plant gesnoeid wordt in het voorjaar als de sapstroom al op gang is en er nog niet veel of geen blad op staat.Alles van Prunus zoals pruimen snoei je best in de zomer omdat de wonden dan snel helen.Bijna alles van Prunus is gevoelig voor ziektes.Best resistentere rassen aanplanten vooral bijv.bij Persik(deze zijn erg gevoelig).De zijtakken inderdaad horizontaal aanbinden of zelfs licht naar beneden bij volle grondboompjes(dit vertraagt de vegetatieve groei en geeft meer vruchtknoppen(let wel op in feite beperkt dit iets de uiteindelijke leeftijd van je boompje maar dat weegt niet op tegen het feit dat je meer vruchten gaat hebben).In kleine potten(lees tot 200liter) is het bij het leiden van vruchtboompjes beter van in plaats van horizontaal te leiden de hoofdtakken iets (een 10 graden misschien meer naar boven in rechte lijn aan te binden dan horizontaal).Reden daarvoor is dat in pot de plant een kortere levensduur heeft en sneller veroudert dan in volle grond(is eigenlijk alleen in sommige gevallen goed bij vijgenrassen die niet snel dragend zijn vb.Madeleine des deux saisons,ras zoals Brown Turkey is wel vroeg dragen en zal dus in pot niet veel sneller vruchten hebben dan in volle grond)..Sommige bomen zoals okkernoot snoei je best vroeg in de winter voor 1 jan alvast anders gemakkelijk doodbloeden of onherstelbare schade.

Als je dus gewon appels en peren in potten hebt snoei je best 2 keer per jaar.Wintersnoei best na de strengste vorst,waar ik woon best begin maart vanaf dan hier geen strenge vorst meer te verwachten.Zomersnoei best voor 15 juni heeft beste invloed op de hormonen om meer kortlot(vruchten) te ontwikkelen.Als je geen zomersnoei doet heb je bij goed groeiende boompjes snel teveel blad en lange loten(takken staan).Je vruchten krijgen dan ook bijna geen zon om te rijpen.Bij zomersnoei lange loten insnoeien tot op enkele bladeren en zo nodig sommige volledig tot aan een plaats waar je de dikkere vruchttakjes ziet.De appel en perenbomen het eerste jaar ook geen vruchten laten dragen,het put de boompjes uit en dan heb je latere jaren te weinig en te kleine vruchten.

In potten ook aangepaste mest geven voor vruchtbomen in pot.Bij aanplant in pot best paar grote bemestingsboompillen meegeven van DCM bijv.(deze ondersteunen goed de groei de eerste 24 maanden).In grote potten zou ik alvast ook vijgen aanraden,verschillende rassen voor gespreide oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik 1 fruitsoort zou mogen aanraden dat je kan leiden en genoeg heeft aan gespannen draden en een gat in de grond zou ik zeggen buitendruiven.Verschillende rassen voor van juli tot november volvaardige voeding.Ook de bladeren zijn eetbaar.Groeien snel en veel voedsel voorradig dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...