Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke wereldradio gebruiken jullie ?


Winchester 1893

Aanbevolen berichten

Welke wereldradio's gebruiken jullie eigenlijk ?

 

Ik heb er eentje geleend van m'n vader .

Het is een Siemens RK712 wereldontvanger .

Die radio is 28 Jaar oud maar werkt nog prima .

Ik was wel benieuwd naar hoeveel zenders je nu eigenlijk met zo'n ding kunt ontvangen .

 

 

Op FM heb ik een stuk of 20 zenders waarvan de meeste goed klinken .

Echter op de andere frequenties zijn er maar weinig zenders die bruikbaar zijn .

Een handjevol Amerikaanse of Britse zenders zonder al te veel ruis .

 

 

Het geluid van de radio klinkt echt slecht . Uit het speakertje van m'n ipad komt nog mooier geluid . Met de koptelefoon klinkt het dan wel weer niet verkeerd . Als je op FM een goede zender zonder ruis hebt is er goed naar te luisteren .

 

Het aantal zenders die ik ermee ontvang valt me wel een beetje tegen .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zijn al verschillende topics over, maar niet zo specifiek als deze over wat voor wereldontvangers we hebben.

 

De ontvangst van de Korte golf is overdag niet zo goed, je ontvangt maar een paar zenders.

De meest interessante is sinds kort de Nederlands zender op 6095 KHZ http://www.transportradio.nl/inhoud/index.php/

 

De ontvangst zal overdag stukken beter zijn met een korte golf antenne (buiten op te hangen.)

 

Maar met de eigen antenne kun je in de avond ook wel genoeg ontvangen, komt door de https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)

 

Met een goede ontvanger heb ik o.a. dit ontvangen;

 

Radio Sangean 505 en Sony 7600G

 

Wel als het avond is, overdag bijna niets.

 

Het is een ruw overzicht kan niet zo mooi overzicht maken.

 

 

 

 

 

Frequency Station name Language Starts at Ends at MTWTFSS Transmitter namePowerDistance

 

 

9660 Vatican Radio English 03:00 03:30 TTTTTTT Santa Maria di Galeria 250 KW

 

 

9515 Voice of Turkey English 02:55 03:55 TTTTTTT Emirler 500 KW

 

17490 China Radio International Engels 07:00 12:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 500 KW

 

17750 Radio Roemenië International Roemeens 07:00 07:56 FFFFFFT Galbeni 300 KW

 

 

13635 Stem van Turkije Turks 06:00 12:55 TTTTTTT Emirler 500 KW

 

15580 Voice of America Engels 14:00 19:30 TTTTTTT Selebi-Phikwe 100 KW

 

15680 China Radio International Frans 16:00 17:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 500 KW

 

12095 BBC English 21:00 22:00 TTTTTFF Ascension 125 KW

 

13710 All India Radio Engels 13:30 15:00 TTTTTTT Bengaluru 500 KW

 

 

13710 China Radio International Engels 07:00 09:00 TTTTTTT Cërrik 150 KW

 

13710 China Radio International Engels 14:00 14:57 TTTTTTT Kashi-Saibagh 2.022 100 KW

 

13710 Radio Riyadh Arabisch 14:55 17:57 TTTTTTT Riyadh 500 KW

 

13710 Stem van de Islamitische Republiek Iran Turks 04:20 05:50 TTTTTTT Kamalabad 500 KW

 

13710 Stem van Turkije Urdu 00:00 12:55 TTTTTTT Emirler 500 KW

 

 

15400 BBC Engels 18:00 20:00 TTTTTTT Ascension 125 KW

 

Op je radio zoek je een zender dan zie je de frequentie, type je in google en dan zie je zo de naam en waar de zender zit en welke taal, tijden.

 

Of deze links gebruiken;

 

http://www.short-wave.info/?freq=17750

 

http://www.shortwaveschedule.com/index.php?freq=17750

 

Dan ook wel interessant als je de zendernaam intypt kun je de positie bepalen b.v. Kashi-Saibagh 2022 dan zie je de foto's en plaats (China).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Revo Heritage G2. Dat is echt een wereldradio. Alle functies die je wilt. Wifi, DAB streaming media. Als die stuk gaat koop ik meteen een nieuwe. Het is alleen geen wereldontvanger.

 

2a92be1c02842d50021835097f51d88e.jpg

 

Als wereldontvanger heb ik een Tecsun S-2000

 

tecsun-s2000.jpg

 

Heerlijke nostalgisch uiterlijk en all mode voor wat betreft ontvangst. Redelijk portable maar niet echt iets om in de tas te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een FR350, handopwindbaar, spatwaterdicht, dit is mijn echte nood radio.

http://www.mobilefun.co.uk/eton-fr350-wind-up-radio-flashlight-and-mobile-phone-charger-black-p17295.htm

 

eton-fr350-wind-up-radio-flashlight-and-mobile-phone-charger-black-p17295-300.jpg.c4daa236422634fdc597e69521a3f500.jpg

 

En nog een hele oude Starlux op AA batterijen die al heel wat heeft meegemaakt en er niet meer uitziet maar het nog aardig doet. Deze staat in de4 WC voor het nodige vermaak tijdens...

 

starlux.jpg.8cd61a29cfeb497d3e00d753bb4ceac3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eens gaan zoeken omdat ik zelf ook wel een wereldradio wil maar dan een van betere kwaliteit en met goed geluid .

 

Ik ben deze tegengekomen .

De Geneva Worldradio .

http://www.fwdmagazine.nl/fwd/150054/review-geneva-worldradio/

 

Hij is wel niet echt portable en de accu gaat maar een paar uurtjes mee .

 

Is dat niet een internet radio?

 

Werkt via WIFI op www en is niet echt een wereldontvanger die de zenders uit de lucht pakt, op elke plek waar je de radio opstelt.

https://en.wikipedia.org/?title=Shortwave_listening

 

Maar zonder meer prachtig apparaat en onder normale omstandigheden heb je er een hoop plezier van.

http://www.radioguide.fm/online-radio

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Sony ICF-SW 7600GR is zonder meer goed, maar de prijs vliegt omhoog nu al ronde de 250 euro.

En dat voor een radio waarvan het ontwerp al zo'n 25 jaar oud is.

 

De Sangean 909W is moderner en heeft RDS op de FM als enige wereldontvanger en heb gehoord bij kennis ook wel een goed geluid voor muziek.

Meestal gebruik je toch de FM en dan is RDS wel handig.

En de prijs is ook stijgende maar bij Redcoon een scherpe prijs. http://www.redcoon.nl/B385973-Sangean-ATS-909-X-Zwart_Radios

 

Je kunt eens kijken op Markplaats voor de voorloper van de Sony 7600GR de Sony 7600G kocht ik voor 40euro met oprolantenne en net adapter.

Geld ook voor de Sangean 909X de voorloper van de Sangean 909W, ruilde ik op MP voor wat oude wereldontvangers (collectorsitems). Maar ik hed al genoeg in mijn verzameling.

 

Zag net bij de LIDL dat vanaf donderdag weer hun huismerk wereldontvanger te koop is, Silvercrest of zoiets.

Geen technisch wonder maar voor in de BOB wel handig. Meen nog onder de 20 euro, als je een 2e hand koopt kost opsturen al 7 euro. Dus gewoon voor een scherp prijsje een matige radio maar wel met garantie.

De Sangean 505 is 2e hands wel te koop voor 30 euro en ook goed. vaak met oprolantenne en adapter. Kijk wel naar de naam in het Blauw, de rode naam is wel erg oud. (Sangean, de naam links boven op de Radio).

 

Grundig is ook wel aardig maar moeilijk aan te komen, ik ga er vanuit dat je de digitale afstemming zoekt dus met de frequentie in het display en niet meer de afstemschaal, maar met afstemschaal is de keus groter en goedkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een zoektocht op youtube ben ik erachter gekomen dat al die wereldradio's gewoon uitermate slecht klinken .

 

Jammer , ik dacht voor 250€ wel een goed klinkende radio te kunnen kopen maar dat valt toch tegen .

 

Dat is inderdaad zo, maar de Sangean 909X is nog het beste wat geluid betreft.

Misschien is het wat om een oude radio te zoeken met Korte Golf, wel met een oude afstemschaal maar wel goede ontvangst.

 

[ATTACH=CONFIG]19173[/ATTACH]

 

Zelf heb ik o.a. een Siemens club 721 met 2 speakers een formidabel geluid met muziek,

 

er zijn er wel meer zoals de Grundig C6000 en wat compacter de Philips 90AL870 met zeer goed geluid en genoeg power. (volume)

 

Er is niet makkelijk aan te komen maar gewoon als tip en MP dan in de gaten te houden en Catawiki.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een zoektocht op youtube ben ik erachter gekomen dat al die wereldradio's gewoon uitermate slecht klinken .

 

Jammer , ik dacht voor 250€ wel een goed klinkende radio te kunnen kopen maar dat valt toch tegen .

 

De Tecsun S-2000 heeft een bijzonder goed geluid hoor. Zo goed dat ik hem hier ook gewoon dagelijks in gebruik heb. Natuurlijk als je op de kortegolf in SSB luistert is het geluid in de verste verte niet te vergelijken met een FM omroep station maar dat heeft niks met de ontvanger te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...