Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stevige bruine bonensoep


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

Bruine bonensoep a la Peer.

Ingredienten:

- 1 pakje mix voor bruine bonensoep

- 2 blik bruine bonen

- 1 grote aardappel

- 3 redelijk grote uien

- 1 prei

- halve bak champignons

- 2 tenen knoflook

- halve Spaanse peper

- 1 duopak spekreepjes

- 1 ons katenspek

- 1 rookworst

- peper en zout

- 2 grote bouillonblokken (voor 1,5 liter)

 

Snij de uien in ringen, hak knoflook fijn, snij prei in halve ringen, champignons in plakjes, aardappel in blokjes, rasp de wortel.

 

Bak de spekjes, voeg ui toe en bak deze mee. Voeg op het laatst knoflook toe.

Voeg 1 liter water toe. Evenals de niet uitgelekte bruine bonen. En de blokjes aardappel.Voeg het zakje mix toe met bouillonblokjes.

Breng deze aan de kook.

 

Voeg prei, wortel, champignons, katenspek, spaanse peper en rook worst toe en voeg peper en zout naar smaak toe.

 

Laat dit lekker pruttelen gedurende 10 a 15 minuten.

 

Dit is de beste bruine bonensoep die je ooit geproefd hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ziet er goed uit

 

Ik denk dat ik dit recept volgende week eens ga maken .

Alleen dan ipv bruine bonen witte in tomatensaus :)

 

Van die witte bonen in tomatensaus heb ik een trauma opgelopen.

Die soep is wel erg lekker, en ook erg machtig. Maaltijdsoepje, zeg ik maar. 1 grote mok met een broodje is genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Traditioneel wordt er bonenkruid gebruikt in combinatie met bonen. Niet alleen voor de smaak, maar om de verteringsproblematiek te verlichten.

 

Zelf verteer ik de meeste bonen zo slecht dat het pijnlijk wordt, dat heb ik een jaartje terug nog ondervonden toen ik het weer eens probeerde. Onderweg naar huis van Hongarije in het busje van @Highway, jammer dat 'ie niet op gas liep. ;)

 

Mix voor bruine bonensoep, ik wist geeneens dat het bestond. Waarschijnlijk is dat vrij makkelijk te vervangen door losse ingrediënten (wilde ik toch net 'echte ingrediënten' schrijven). Is @Stuudje al wakker, die weet vast een alternatief, want van bruine bonen en bijbehorende mix heb ik dus geen verstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mix voor bruine bonensoep, ik wist geeneens dat het bestond. Waarschijnlijk is dat vrij makkelijk te vervangen door losse ingrediënten (wilde ik toch net 'echte ingrediënten' schrijven). Is @Stuudje al wakker, die weet vast een alternatief, want van bruine bonen en bijbehorende mix heb ik dus geen verstand.
Yep wakker. In kant en klaar mixen zit vooral zout, bindmiddel en wat kruiden en troep. Die kruiden kan je er dus gewoon zelf in doen. Goedkoper, gezonder en lekkerder.

Bij bruine bonensoep doe ik selderij, laurier, en wat meer bouillon zoals in elke soep. Voor meer pit, wat piripiri-pepertjes meekoken(en er later uitvissen) of peper toevoegen. Bonenkruid is een goed idee, het maakt het verteren inderdaad wat makkelijker.

Binden, als je een dikkere soep wilt, doe ik met aardappelzetmeel of arrowroot.

Overigens zou ik de bonen wél afspoelen en met wat extra water toevoegen, het drab waarin bonen in blik zitten is niet zo fris. Zelf week en kook ik liever gedroogde bonen, dat vind ik een stuk lekkerder.

In deze soep zit wel heel veel vlees, teveel voor mij. Maar als ik dan vlees doe, dan graag chorizo, vanwege de pittige smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...