Resultaten 1 tot 8 van de 8
    Peerke
    Guest

Stevige bruine bonensoep

Bruine bonensoep a la Peer.
    Ingredienten:
    - 1 pakje mix voor bruine bonensoep
    - 2 blik bruine bonen
    - 1 grote aardappel
    - 3 redelijk grote uien
    - 1 prei
    - halve bak champignons
    - 2 tenen knoflook
    - halve Spaanse peper
    - 1 duopak spekreepjes
    - 1 ons katenspek
    - 1 rookworst
    - peper en zout
    - 2 grote bouillonblokken (voor 1,5 liter)

Snij de uien in ringen, hak knoflook fijn, snij prei in halve ringen, champignons in plakjes, aardappel in blokjes, rasp de wortel.

Bak de spekjes, voeg ui toe en bak deze mee. Voeg op het laatst knoflook toe.
    Voeg 1 liter water toe. Evenals de niet uitgelekte bruine bonen. En de blokjes aardappel.Voeg het zakje mix toe met bouillonblokjes.
    Breng deze aan de kook.

Voeg prei, wortel, champignons, katenspek, spaanse peper en rook worst toe en voeg peper en zout naar smaak toe.

Laat dit lekker pruttelen gedurende 10 a 15 minuten.

Dit is de beste bruine bonensoep die je ooit geproefd hebt.

Survivor
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Ziet er goed uit

Ik denk dat ik dit recept volgende week eens ga maken .
    Alleen dan ipv bruine bonen witte in tomatensaus

Peerke
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Winchester 1893 Bekijk Berichten
    Ziet er goed uit

Ik denk dat ik dit recept volgende week eens ga maken .
    Alleen dan ipv bruine bonen witte in tomatensaus
    Van die witte bonen in tomatensaus heb ik een trauma opgelopen.
    Die soep is wel erg lekker, en ook erg machtig. Maaltijdsoepje, zeg ik maar. 1 grote mok met een broodje is genoeg.

Survivor
    Ingeschreven
    Apr 2015
    Ik neem aan dat je het over dat filmpje hebt hahaha
    Ja die was echt ranzig

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Winchester 1893 Bekijk Berichten
    Ik neem aan dat je het over dat filmpje hebt hahaha
    Ja die was echt ranzig
    Het filmpje heette "Bruinebonensoep"

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Het recept lijkt me erg lekker maar ik bid niet voor brune bonen. Die krengen verteren slecht en je krijgt een gasvoorraad groter dan Slochteren.

Toch ben ik een voorstander van meer goede recepten op dit forum dus een dikke kudo voor [MENTION=3447]Peerke[/MENTION].

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Traditioneel wordt er bonenkruid gebruikt in combinatie met bonen. Niet alleen voor de smaak, maar om de verteringsproblematiek te verlichten.

Zelf verteer ik de meeste bonen zo slecht dat het pijnlijk wordt, dat heb ik een jaartje terug nog ondervonden toen ik het weer eens probeerde. Onderweg naar huis van Hongarije in het busje van [MENTION=2547]Highway[/MENTION], jammer dat 'ie niet op gas liep.

Mix voor bruine bonensoep, ik wist geeneens dat het bestond. Waarschijnlijk is dat vrij makkelijk te vervangen door losse ingrediŽnten (wilde ik toch net 'echte ingrediŽnten' schrijven). Is [MENTION=805]Stuudje[/MENTION] al wakker, die weet vast een alternatief, want van bruine bonen en bijbehorende mix heb ik dus geen verstand.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Mix voor bruine bonensoep, ik wist geeneens dat het bestond. Waarschijnlijk is dat vrij makkelijk te vervangen door losse ingrediŽnten (wilde ik toch net 'echte ingrediŽnten' schrijven). Is [MENTION=805]Stuudje[/MENTION] al wakker, die weet vast een alternatief, want van bruine bonen en bijbehorende mix heb ik dus geen verstand.
    Yep wakker. In kant en klaar mixen zit vooral zout, bindmiddel en wat kruiden en troep. Die kruiden kan je er dus gewoon zelf in doen. Goedkoper, gezonder en lekkerder.
    Bij bruine bonensoep doe ik selderij, laurier, en wat meer bouillon zoals in elke soep. Voor meer pit, wat piripiri-pepertjes meekoken(en er later uitvissen) of peper toevoegen. Bonenkruid is een goed idee, het maakt het verteren inderdaad wat makkelijker.
    Binden, als je een dikkere soep wilt, doe ik met aardappelzetmeel of arrowroot.
    Overigens zou ik de bonen wťl afspoelen en met wat extra water toevoegen, het drab waarin bonen in blik zitten is niet zo fris. Zelf week en kook ik liever gedroogde bonen, dat vind ik een stuk lekkerder.
    In deze soep zit wel heel veel vlees, teveel voor mij. Maar als ik dan vlees doe, dan graag chorizo, vanwege de pittige smaak.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Vergelijkbare onderwerpen

1. Voel je veilig: stevige multifunctionele uittrekbare zaklamp
    Door JJ&A in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 42
    Laatste Bericht: 12-02-15, 10:08
  2. Seoul virus bruine rat
    Door Rataplan in forum Gezondheid, medisch en verzorging
    Reacties: 22
    Laatste Bericht: 24-11-14, 19:19
  3. Reacties: 18
    Laatste Bericht: 02-06-13, 19:59