Ga naar inhoud
GENEGEERD

Degoutant veel centen besparen met de bank.


lewieke

Aanbevolen berichten

Staat dit niet in het verkeerde topic ? Volgens mij niet.Survival in het pre SHTF tijdperk. Veel mensen staan er niet bij stil maar VANDAAG telt. Morgen kan voorbij zijn. Mijn visie is dat we vandaag moeten leven, zuinig, bewust, met volle teugen. En vooral niet te veel betalen aan de hedendaagse struikrovers : de banken.

 

 

Het is een domein waar ik wel een beetje in thuis ben. Aan- en verkoop van vastgoed, het uitbouwen van een beleggingsportefeuille, voorzieningen voor de toekomst. Ik ben begonnen met NIETS enkele jaren geleden. Als ik een aankoop doe dan is het een goede omdat rendement start bij een correcte aankoop.

 

Als je eenmaal een leuk pand gevonden hebt om te kopen komt de knoop van het verhaal, je moet 't betaald krijgen. De meeste mensen doen een beroep op de bank. Ik ook. Waarom ? Omwille van het hefboomeffect. Met centen van een ander zorg je dat jouw sloepje wat sneller vaart.

 

Deze week was het weer zo ver. Een leuk pandje gevonden, lekker onderhandeld tot op het bot, ver beneden de marktprijs aangekocht, geschat bruto rendement 3.5% op de totale investering. Aangezien ik 50% wil financieren, creëer ik dus met de centen van de bank een leverage effect.

 

De knoop zit -alweer- in onderhandelen op het scherpst van de snede. Neem je vast of variabel ? Over welke termijn ? Zijn er randvoorwaarden ? Enkele tips in volgorde van belangrijkheid :

 

1/ Zorg dat je minstens 20% van je aankoop zelf kan betalen. Liefst meer. 40% is ideaal. Dat kan alleen met een bescheiden levensstandaard. Je zorgt dat er meer binnenkomt dan er uit gaat.Tegenwoordig geven we maar 50% van ons bescheiden inkomen uit.

 

2/ De randvoorwaarden van de bank zijn geen details maar de KERN. Daarop is hun verdienmodel gebaseerd. Even een brandverzekering, SSV afsluiten ? Tarara. Ook die moet je vergelijken anders betaal je een veelvoud van de marktprijs.

 

3/ Werken met hypotheek ? Veel te duur. Mits een beetje onderhandelen kan je werken met een mandaat. Dat kost maar een fractie. De centen die je bespaart kan je investeren in je pand of gewoon minder lenen. Is dat niet leuk ?

 

4/ Vast of variabel ? Dat kan je niet zomaar zeggen. Je moet het downside en upside risico berekenen. Vandaag zal ik opteren voor een variabele renten omdat we in een soort van Japans scenario terecht gekomen zijn. De rentes gaan echt niet onmiddellijk stijgen. Als het enkele jaren zo blijft, dan heb je centen verdiend.

 

5/ Dossierkosten ? Simpel. Die betaal ik niet. Ik verwacht van de bank een offerte met alle kosten inbegrepen. Graag of niet.

 

6/ Het geheim ? Stel een dossier op. Bereid alles voor. Zorg dat je kosten en inkomsten kan verantwoorden, toon aan dat je project rendabel is.

 

Ik ben pas begonnen met onderhandelen. Vandaag kreeg ik al een voorstel van 1.70% op jaarbasis, variable weliswaar, voor een periode van 20 jaar. 20 jaar vast kost 2.5%. Zonder hypothecaire inschrijving. Per maand bespaar ik hiermee een bedrag waarmee ik leuke dingen kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...