Ga naar inhoud
GENEGEERD

Buts herstellen


LeipeMeuteLeider

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben vrij nieuw met messen slijpen. Daarom deze vraag: kan ik een buts in een mes herstellen? Ik heb een paar dagen geleden een nieuw mes gekocht, en nu ben ik net uitgeschoten en tegen een metalen paal aangekomen. Daardoor zit er nu een buts in het snijvlak. Het zou erg fijn zijn als er een manier is om dit te herstellen, want ik heb het dus pas net gekocht en ik zou het vervelend vinden als het niet meer te herstellen valt.

 

De buts is ongeveer twee millimeter groot en een millimeter diep. Het metaal is een klein beetje naar de zijkant verbogen. Als er een manier is om dat terug te buigen zou ik het daarna kunnen slijpen, en dan zou het euvel verholpen moeten zijn.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De snede afslijpen met een slijptol of slijpschijf. Daarna weer heel voorzichtig de hoek aanbrengen met een slijptol of slijpschijf.

 

En daarna, slijpen, slijpen en nog eens slijpen en polijsten.

 

(Het is mij ook overkomen, dus weet wat het is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik ben vrij nieuw met messen slijpen. Daarom deze vraag: kan ik een buts in een mes herstellen? Ik heb een paar dagen geleden een nieuw mes gekocht, en nu ben ik net uitgeschoten en tegen een metalen paal aangekomen. Daardoor zit er nu een buts in het snijvlak. Het zou erg fijn zijn als er een manier is om dit te herstellen, want ik heb het dus pas net gekocht en ik zou het vervelend vinden als het niet meer te herstellen valt.

 

De buts is ongeveer twee millimeter groot en een millimeter diep. Het metaal is een klein beetje naar de zijkant verbogen. Als er een manier is om dat terug te buigen zou ik het daarna kunnen slijpen, en dan zou het euvel verholpen moeten zijn.

 

Alvast bedankt!

Gewoon dat stukje snijvlak niet gebruiken tot je iemand tegenkomt met het juiste gereedschap om het te herstellen. Dus voorlopig negeren.

En wees blij dat het een metalen paal was en niet de arm van een nieuwsgierig vriendje of zo. Wees voorzichtig met messen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, ik heb geen slijptol of slijpschijf. het beste wat ik momenteel kan betalen is eigenlijk een slijpsteen, en daar houdt het op.

 

Als je niet handig bent in slijpen, is een slijpsteen sowieso aan te raden. Zo'n slijptol/schijf slijpt zo hard dat je wel precies moet weten hoe en wat. Terugbuigen van de buts heeft geen zin.

Kijk anders ook even op het messenforum.nl de beheerder @kwakster heeft een slijpservice. Kost wat verzendkosten, maar het slijpen zelf vind ik bij hem heel betaalbaar en die gast is gruwelijk goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik ben vrij nieuw met messen slijpen. Daarom deze vraag: kan ik een buts in een mes herstellen? Ik heb een paar dagen geleden een nieuw mes gekocht, en nu ben ik net uitgeschoten en tegen een metalen paal aangekomen. Daardoor zit er nu een buts in het snijvlak. Het zou erg fijn zijn als er een manier is om dit te herstellen, want ik heb het dus pas net gekocht en ik zou het vervelend vinden als het niet meer te herstellen valt.

 

De buts is ongeveer twee millimeter groot en een millimeter diep. Het metaal is een klein beetje naar de zijkant verbogen. Als er een manier is om dat terug te buigen zou ik het daarna kunnen slijpen, en dan zou het euvel verholpen moeten zijn.

 

Alvast bedankt!

 

waar woon je? Misschien dat ik of iemand anders in de buurt woon en je kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat op het aambeeld een gevoelige tik geven met de gepaste hamer . Lichtjes met een zoete vijl er langs en dan slijpen en wetten .

nooit met een slijptol want dan ga je het metaal verbranden . Een slijptol maakt te veel toeren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snede afslijpen met een slijptol of slijpschijf. Daarna weer heel voorzichtig de hoek aanbrengen met een slijptol of slijpschijf.

 

En daarna, slijpen, slijpen en nog eens slijpen en polijsten.

 

(Het is mij ook overkomen, dus weet wat het is)

aaaaaaaaahhhh goodbye harding

Link naar reactie
Delen op andere sites

aaaaaaaaahhhh goodbye harding

 

Valt wel mee als je langzaam draait.

 

Mijn pa is er een uur mee bezig geweest om de snede en de hoek bij te werken op een slijpsteen op laag toerental.

 

Vervolgens heb ik nog 1 uur lopen slijpen en polijsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort klusjes doe ik op mijn Tormek T7 natslijper, die is uitgerust met een silicium carbide slijpsteen (SB-250 Black Silicon)

Geen enkel risico op oververhitting van de snede.

 

Heb je nog wat meer info, zoals soort en merk mes, en zo mogelijk ook wat voor staalsoort ?

Die buts zoals jij het noemt bestaat uit plastisch vervormd staal (lees: ernstig verzwakt), en dat moet je geheel kwijt voordat je een nieuwe snede aanbrengt.

Een beetje terugtikken of buigen van dat verzwakte metaal is niet voldoende: de nieuwe snede zal in dat geval weliswaar scherp geslepen kunnen worden maar te lijden hebben onder een sterk verminderde standtijd op die plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...