Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat hebben we er eigenlijk aan?


Dontor

Aanbevolen berichten

Even advocaat van de duivel spelen. We hadden het er over met enkelen op de SC veluwe.

 

Stel je voor dat je prepvoorraad op peil staat. Je hebt enkele maanden/jaren aan voorraad staan.

Het moment is aangebroken, een SHTF. We kiezen voor een Bug-in! En dan, enkele uren later: "bonk, bonk" op de deur. Je doet open en er staan 4 mannen bepakt en met gasmasker aan je deur die je verplichten om onmiddellijk te evacueren.

 

Dan sta je daar, heb je jaren, maanden zitten preppen en alles is verloren/waardeloos, want je moet onmiddellijk het pand verlaten.

Hoe reageer je hier op? Wat doen jullie? ...

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hangt er vanaf waarom je moet vertrekken. Is er direct gevaar voor je gezondheid, dan BOB pakken en vertrekken. Is dat acute gevaar er niet, dan net doen of je weggaat en lekker thuis blijven (of later terug keren) ;-)

 

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik met beide situaties rekening houd en dus mijn BOB (of eigenlijk INCH) altijd klaar heb staan. In principe ga ik voor een bug-in maar het hangt helemaal van de situatie af.

 

Wees flexibel en pas je aan naar de omstandigheden van het moment.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt er vanaf waarom je moet vertrekken. Is er direct gevaar voor je gezondheid, dan BOB pakken en vertrekken. Is dat acute gevaar er niet, dan net doen of je weggaat en lekker thuis blijven (of later terug keren) ;-)

 

En sowieso op plekken wonen waar er überhaupt geen vier man in zulke pakken kunnen komen aanbellen :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even advocaat van de duivel spelen. We hadden het er over met enkelen op de SC veluwe.

 

Stel je voor dat je prepvoorraad op peil staat. Je hebt enkele maanden/jaren aan voorraad staan.

Het moment is aangebroken, een SHTF. We kiezen voor een Bug-in! En dan, enkele uren later: "bonk, bonk" op de deur. Je doet open en er staan 4 mannen bepakt en met gasmasker aan je deur die je verplichten om onmiddellijk te evacueren.

 

Dan sta je daar, heb je jaren, maanden zitten preppen en alles is verloren/waardeloos, want je moet onmiddellijk het pand verlaten.

Hoe reageer je hier op? Wat doen jullie? ...

 

Beste Dontor,

 

Wat waren jou beweegredenen dit onderwerp aan te snijden, wat ging er door jou heen, misschien maakt dat nog meer los als je ons dat verteld.

 

Groet,

J.J

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zat ik afgelopen week ook aan te denken . Ben dan maar gestart met een ultra geheime voorraad aan te leggen in mijn huis .

Stel je moet evacueren laat een hoop achter . Komt een maandje later terug thuis en alles is geplunderd. Van daag mijn geheime bergplaats . Ik lijk wel Marc Detroux die zijn kelder aan het bouwen was .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht hier in NL geen mannen met pakken aan de deur, en als die er ooit wel zouden komen, dan is dat in een situatie waar ik waarschijnlijk al weg ben.

 

Ook je bug-in voorraad heb je met een doel, en als dat doel niet haalbaar is door de omstandigheden, dan laat je die achter. Je neemt je BOB/INCH bag mee en je gaat daar mee verder. Je hebt niet voor niets voor verschillende doelen spullen klaar staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat je überhaupt opendoet... Ik ben meestal 'niet thuis' ... dus dan ook niet.

 

Ok, je doet niet open.

Vanaf dat moment verblijf je in een cordon. Iedereen die op één of andere manier het cordon wil verlaten zal aanzien worden als gecontamineerd en krijgt een kogel op een ongelukkige plaats ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet dat je überhaupt opendoet... Ik ben meestal 'niet thuis' ... dus dan ook niet.

 

In dat soort situaties is het gebruikelijk om gebruik te maken van het 'binnen zonder kloppen' systeem :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dontor,

 

Wat waren jou beweegredenen dit onderwerp aan te snijden, wat ging er door jou heen, misschien maakt dat nog meer los als je ons dat verteld.

 

Groet,

J.J

 

Het is eigenlijk een bedenking die ik me al enige tijd maak. Ik merk soms dat er wat mensen zijn die zich vooral focussen op een Bug-In, maar dat kan volgens mij ook snel fout lopen. Anderen zijn in de mogelijkheid om je "uit te drijven".

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat soort situaties is het gebruikelijk om gebruik te maken van het 'binnen zonder kloppen' systeem :p

Klopt, maar daar kan je zowel passief als actief op anticiperen. Kijk hoe 'men' het deed bij orkaan katrina... en 'markeer' je huis zelf... en zorg dat 'men' weet dat je op verlof bent. Beetje inventief zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een STHF kan ik in 5 min buiten staan, mijn spullen staan altijd klaar om direct weg te kunnen gaan als er iets mocht gebeuren ik heb eten in me tas zitten en genoeg spulletjes waar ik het even mee moet kunnen redden.

 

Wel hou ik rekening met seisoenen, zomers heb ik minder nodig dan in de winter als er dan wat gebeurd moet ik een 2de tas mee nemen met koud weer kleding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een STHF kan ik in 5 min buiten staan, mijn spullen staan altijd klaar om direct weg te kunnen gaan als er iets mocht gebeuren ik heb eten in me tas zitten en genoeg spulletjes waar ik het even mee moet kunnen redden.

 

Wel hou ik rekening met seisoenen, zomers heb ik minder nodig dan in de winter als er dan wat gebeurd moet ik een 2de tas mee nemen met koud weer kleding.

 

Lijkt me wijzer om niet uit te gaan van het seizoen op het moment, dat er iets gebeurd, je weet immers nooit hoelang je " buiten de deur" situatie duurt.

Ook kan je een plan hebben, dus weten waar je naar toe wil, maar er is geen garantie dat dat ook kan, gevolg je komt ergens waar je dus noodgedwongen naar toe hebt moeten uitwijken.

Dit kunnen bijv. de bergen zijn of met een boot de zee op, zo al 2 gebieden waar je echt niet wil zijn in je zomer outfit.

 

Het meest effectieve en is al vaker gezegd hier is ; gebruik lagen, beter 6 lagen dunne kleding, dan een t-shirt en een dikke winterjas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, je doet niet open.

Vanaf dat moment verblijf je in een cordon. Iedereen die op één of andere manier het cordon wil verlaten zal aanzien worden als gecontamineerd en krijgt een kogel op een ongelukkige plaats ...

Grin, ge hebt teveel TV gekeken :D

Een tip: Als je gasmaskers koopt, koop dan deze met een spraakmembraan zodat je de andere mensen met een maskertje op, nog iets kan zeggen ;)

 

PS: Als je plaatsen op je lichaam weet waar je gelukkig mee bent om daar een kogel in te krijgen, laat het ons weten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je bij evacuatie eigenlijk verplicht om mee te gaan of kan je ook weigeren?

Ligt aan waarvoor de evacuatie is. Maar in principe is het idd verplicht te vertrekken. Hoewel er soms ook soepel mee omgegaan wordt. Bij hoogwater in je wijk, zullen ze niet zo moeilijk doen, bij een gifwolk daarentegen denk ik dat je geen keus hebt.

Maar evacueren doen ze niet snel. Dan moet er echt wel iets aan het handje zijn. En je kunt ervan uit gaan dat als er mannen met gasmaskers op bij je aankloppen, dat het dan verstandig is om gewoon te doen wat ze zeggen, gewoon voor je eigen veiligheid ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou er zijn heel wat rampen gebeurd en altijd zijn er mensen die toch blijven en niet weg gaan. Als je niet wilt gaan en er echt kiest om te blijven kunnen ze je niet onder dwang je uit je woning dragen lijkt mij.

 

Hier moet je al je huis uit als ze een vlok asbest vinden, en dat is juist het minste waar ik me druk om maak want dat is zo gevaarlijk. Maar een brand in een chemische fabriek zo was wat gebeurde in moerdijk mwah mensen uit metingen is gebleken dat het niet gevaarlijk is hoor sluit u deuren en ramen.

 

62165d2b_ANP_14573667.jpg.d39744f180071ceaa9ea09976a370883.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is toch iets waar ik af en toe eens bij stil wil staan. "Ze" vinden ons sowieso al minder "sympathiek" omdat we een voorraad hebben en sommigen zelfs bijna zelfvoorzienend zijn.

Ik denk ook dat als het moment daar aangebroken is, dat het onbegonnen werk is om alles te barricaderen, afsluiten, boobytraps en wat lees ik soms allemaal ;-) te gaan uitvoeren.

 

Je moet er ten eerste de tijd voor hebben, je moet thuis zijn op dat moment en dan als laatste, het mag eigenlijk niet opvallen... @wodan, als je markeringen op je voordeur zet als enige in de straat. Gaan ze dat niet verdacht vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

't is toch iets waar ik af en toe eens bij stil wil staan. "Ze" vinden ons sowieso al minder "sympathiek" omdat we een voorraad hebben en sommigen zelfs bijna zelfvoorzienend zijn.

Ik denk ook dat als het moment daar aangebroken is, dat het onbegonnen werk is om alles te barricaderen, afsluiten, boobytraps en wat lees ik soms allemaal ;-) te gaan uitvoeren.

 

Je moet er ten eerste de tijd voor hebben, je moet thuis zijn op dat moment en dan als laatste, het mag eigenlijk niet opvallen... @wodan, als je markeringen op je voordeur zet als enige in de straat. Gaan ze dat niet verdacht vinden?

Dat weet ik niet, ik heb geen glazen bol, ik weet wel dat ik inventief kan zijn... en dat ik op de juiste plaats de juiste vrienden / kennissen heb. Je kan niet op alles anticiperen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste evacuatie hier in Zweden waar ik iets over kan vinden was met die enorme bosbrand vorige jaar; het was een verplichtte evacuatie waarbij de politie het gebied afgesloten had, niemand er in op de brandweer na. Het was 1 van de gevallen waarbij een bug-in onrealistisch is (tenzij je een of andere magische uitvinding hebt die een bosbrand kan stoppen). Een overheid gaat echt niet zomaar over tot verplichtte evacuatie, veel te veel werk. En dan nog waren er meerdere die via bospaden alsnog terug het gebied in waren gegaan, voornamelijk om paarden en koeien te redden. Vanuit heel 't land kwamen er mensen helpen met paardentrailers. Officieel natuurlijk niet de bedoeling, maar er is niemand met geweld tegen gehouden.

 

De gevallen waarin je echt weg moet zullen (hier in Zweden in ieder geval) dus ook echt uitzonderlijk zijn. Daarbij kregen ze allemaal minimaal een uur om spullen in te pakken, ruim genoeg om de meeste preps in de auto te laden. Ik zie dus niet echt een groot probleem met verplichtte evacuaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
De gevallen waarin je echt weg moet zullen (hier in Zweden in ieder geval) dus ook echt uitzonderlijk zijn. Daarbij kregen ze allemaal minimaal een uur om spullen in te pakken, ruim genoeg om de meeste preps in de auto te laden. Ik zie dus niet echt een groot probleem met verplichtte evacuaties.

 

Ik kwam enkele jaren geleden eens op een winteravond van mijn werk. Toen ik de wijk binnengereden kwam was alles geblokkeerd. Politie, brandweer, ambu, alles erop en eraan.

Er bleek een gasgeur te zijn waarvan ze de bron niet konden terugvinden. Alles was afgesloten: gas, water, elektriciteit.

De politie was de straat af gegaan, alles neerleggen en onmiddellijk meekomen was de boodschap. Veel tijd was er dus niet.

 

Daar stonden ze allen op straat in de kledij die ze aanhadden en snel een jas kunnen aantrekken.

Na enige tijd "onderhandelen" (lees: omkopen met bier) met de brandweer hebben ze me doorgelaten en kon ik alles van nabij volgen.

Zo zie je maar dat evacuatie relatief is, maar dat je op het moment zelf nog niet teveel keuze krijgt ...

 

Terzijde: Later die nacht hebben we de brandweer nog moeten lostrekken, want ze hadden hun wagens vastgereden in de modder :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik al mee bezig, de hoogste bomen die 't huis zouden kunnen raken als ze omvallen, zijn grotendeels al weg, de rest gaat van de herfst plat.

 

Verder is er aan 1 kant de rivier waar een bosbrand niet overheen komt en aan de andere kant wat buren met een flink grasveld om hun huizen. Natuurlijk is 't niet onmogelijk dat een bosbrand in de buurt komt, maar de kans is al flink ingeperkt.

 

Daarnaast kan ik, als 't echt fout gaat, alsnog naar minimaal 2 andere locaties, waarvan 1 omgeven door velden met geen enkele boom binnen 100 meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...