Ga naar inhoud
GENEGEERD

De proefrit van vandaag


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Vandaag dan eindelijk enkele uren tijd gevonden om mijn lang verwachte proefrit te gaan maken met de Jeep Wrangler Sahara Unlimited 2,8 CRD.

 

Op zich zeker niet slecht. Je voelt werkelijk de robuustheid van deze wagen en tussen het stadsverkeer zit je in een beest.

De motor voelt heel goed aan en trekt behoorlijk op voor dit kaliber van wagen.

De bedieningen op het stuur en aan de binnenkant zijn voor dit soort wagen een streling voor het oog.

Het enige minpuntje was de zijdelingse ruimte voor de arm. Je zit werkelijk bijna tegen de deur.

 

Nu dit alles achter de rug is maak ik nog een proefrit met de Land rover Defender 130 pick up.

Ik heb 5 plaatsen nodig dus de wagen moet worden in geschreven als personenwagen.

Het probleem in Vlaanderen is dat als je een kleinere LR gaat inschrijven betaal je 10.000 euro:mad: inschrijvingstaks (mother******s ).

Op een pick up betaal je slechts 148 jaarlijkse taks en geen BIV. Dus voor 5 plaatsen spotgoedkoop.

 

De jeep ligt rond de 800 euro BIV en 490 euro jaarlijkse taks dus dat is een haalbare kaart.

Beide wagens liggen met kortingen enz rond dezelfde prijs van om en bij de 35.000 euro.

 

Nu rest mij nog 1 zaak om over te denken. Als ik een nieuw terreinvoertuig koop mag ik tijdens de garantieperiode niks zelf doen aan mijn wagen en dat is het punt dat mij nu nog doet denken aan nieuw of 2de hands.

Ik laat het weten wanneer er hier een van de twee op de oprit staat.

 

tank-groen.jpg.ea5d50a2f9909b82199e6cc3162fc3fa.jpg

 

lr-130.png.e28655ac97d37bd3a91143daec735b47.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja mooi zijn ze beiden.

Waar ik ook nog met mijn vrouw zat over te praten deze avond is om opnieuw te kijken voor een goede 2de hands Amerikaanse truck. Beiden uitgerust met LPG en lichte vracht . 148 euro per jaar en geen BIV dus spotgoedkoop. (daar zijn we dus heel blij mee )

Een Chevrolet Avalanche of een Silverado kan je heel goedkoop vinden met weinig km en 5 plaatsen of meer met meer dan koffer genoeg.

Mijn vorige Suburban was te oud en te ver geen motorisch dat ik die wijselijk heb laten gaan in alle stilte.

Maar wat een bakken om in te rijden. Het is een streling voor de rug en motorisch is er altijd overschot. Op LPG rijden ze spotgoedkoop. Hebben 4x4 enz enz.

Het blijft voor mij een moeilijke keuze.

Op terrein bekeken kies ik voor een Wrangler. Op kostprijs en terrein samen kies ik voor een LR. Op comfort kies ik voor een Chevrolet.

Aan alle 3 kan ik heel goed sleutelen en heb ik alle materiaal voor handen.

Voor de Jeep en de LR kan ik brandstof preppen. Doe ik nu ook . Diesel is heel makkelijk op te slaan en is veilig.

Benzine is moeilijker. Ik kan het perfect opslaan want ik heb plaats (heel veel plaats ) over in de kelder en in principe kan er met benzine niks gebeuren als er niks in de weg staat ergens in een donkere hoek. Het zal niet zomaar exploderen.

LPG kan ik niet opslaan.

Qua verbruik ga je natuurlijk naar een Jeep of een LR . Maar vergelijkend kost rijden op LPG bijna niks dus komt het verbruik in kostprijs hetzelfde uit.

Onderdelen voor een Amerikaan zijn ook niet duur en makkelijk te vinden en op te slaan. Voor een LR of een Jeep ook.

Ik zou een groot bord moeten uithangen en gaan schrijven en zo tot een conclusie trachten te komen.

De LR en de Jeep zijn vergelijkbaar..

En wat je niet zou geloven , ze zijn beide ecologischer dan een Prius;

Officieel onderzoek heeft bewezen dat rekeninghoudend met alles een Prius meer vervuilender is. De ontwikkeling kostte handen vol geld en de accu's zijn na gebruik heel erg vervuilend.

Bij Jeep en LR zit er bijna geen onderzoek in en omdat de wagens zeer to the point zijn gaan alle onderdelen onvoorstelbaar lang mee waardoor de ecologische afdruk minimaal is .

Beide voertuigen staan op een gedeelde 4e plaats.

Een Chevrolet dan niet maar het is een zaligheid om in te rijden.

Dus je ziet............ik heb nog wat denkwerk voor ik mijn centen uitgeef aan mijn beslissing.

 

De Silverado chevy.png.dad1765bfe5f86394b264cb04bd8180c.png

 

De Avalancheaval.jpg.56f6a3f32d3b9e6dd1dd4ef138844edc.jpg

 

 

 

 

 

 

Als je dan gaat zien dat voor een schappelijke prijs je bv deze LR kan kopen (lichte vracht 148/jaar en 5 plaatsen . Geen BIV . en veel opslagruimte.).

Dit zijn werkelijk voertuigen waar je de wereld met rond geraakt. Opslag van goederen achteraan is zeker mogelijk en bij wegversperringen kan je het veld kiezen waar deze met plezier door ploeterd.

Wat is de wijze beslissing?

Wie heeft ervaring met Land Rover en kan EERLIJK de pro's en contra's toelichten van deze wagens.

Wie heeft ervaring met Wrangler en kan deze ook eerlijk toelichten .

 

http://www.kapaza.be/nl/land-rover/land-rover-defender--130-2-4-turbo-----97098981.htm

 

 

lr-2de.jpg.c2d775978d293a6fc5e06c1eff9afb2d.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al tien jaar LR. eerst 2 jaar 88 kort,spartaans bladgeveerd.

Dan 90tig 300tdi waar ik nog dagelijks mee rond bol,om te reizen 110td5 en dan nog

LW op stal.Voor mij niets anders,je stapt daar in en het is vakantie.

Zelf sleutelen is een pluspunt,wij gaan verschillende keren naar UK voor

onderdelen tweedehands.Zoals Peterborough.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht in je overweging rekening houden met de maatschappelijke tendenzen. De kans dat in Vlaanderen een kilomterheffing wordt ingevoerd wordt die gebaseerd is op vermogen of uitstoot is niet onbestaand. Ze beginnen met vrachtwagens,daarna volgen bestelwagen en terreinwagens, daarna personenwagens, tot het voor iedereen onbetaalbaar is. Door te kiezen voor lichtere en bescheiden voertuigen kan je dat allemaal niet vermijden maar het risico en de kost wel beperken.

 

De eerste heffingen zijn er al :

http://www.duurzame-mobiliteit.be/kilometerheffing-vrachtwagens-en-wegenvignet-komen-eraan-2016

 

En nu het systeem toch al is ingevoerd, waarom zouden ze het dan niet doen voor personenwagens?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150516_01683952

 

En nieuws van vandaag :

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2378534/2015/06/28/Rekeningrijden-mag-niet-langer-een-taboe-zijn-voor-sp-a.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Chinezen kopieeren ook alles:D

Eerder Japan, maar zeker 3/4 van Afrika crost er in rondt en van wat ik hoor doen die het altijd.

 

Wat ik van LPG hoor is : gas is goed voor verwarmen, maar veel te heet voor autobrandstof. Het wordt te heet en dat kunnen de auto-onderdelen niet goed hebben. Meer risico dus dat dingen stuk gaan doordat de hitte voor extra/snellere slijtage zorgt.

 

Voor landrovers is er een groep zelfknutselaars en die hebben veel kennis en plezier er mee, maar van wat ik zie dacht ik ook behoorlijk veel aan het sleutelen. Nu zijn dat veel oudere exemplaren ivm vrijstelling wegenbelasting en geen ingewikkelde elektronica waar je dure apparatuur voor nodig hebt, maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht in je overweging rekening houden met de maatschappelijke tendenzen. De kans dat in Vlaanderen een kilomterheffing wordt ingevoerd wordt die gebaseerd is op vermogen of uitstoot is niet onbestaand. Ze beginnen met vrachtwagens,daarna volgen bestelwagen en terreinwagens, daarna personenwagens, tot het voor iedereen onbetaalbaar is. Door te kiezen voor lichtere en bescheiden voertuigen kan je dat allemaal niet vermijden maar het risico en de kost wel beperken.

 

Bij deze uitspraak sluit ik mij volledig aan. Binnen 10 jaar (als het nog zolang duurt) is autorijden terug voor de elite. Het fileprobleem zal dan niet meer bestaan. Of er nog middelen zullen zijn om de wegen te onderhouden is ook maar de vraag.

 

De politiek denkt lineair. Ah, er rijden nu 1000 voertuigen per uur over dat stuk, als die allemaal 2 cent per km gaan betalen, hebben we 20 euro per uur inkomsten. Ze vergeten wel even dat als het zover is er 700 chauffeurs gaan afhaken, er uiteindelijk misschien maar amper 300 voertuigen over dat stuk gaan rijden en uiteindelijk hebben ze dan maar 6 euro inkomsten per uur.

 

Zo zal het systeem van kilometerheffing zichzelf ook wel in de prak rijden.

 

Ik zie het nut van zulke bakbeesten dan ook niet echt in. Dure speeltjes voor volwassen jongens.

Tenzij je jezelf in een mad max scenario de stad ziet uitracen, alles en iedereen op je weg overhoop rijden. Maar kan je dan niet beter voor een buldozer kiezen, lijkt me dan net iets beter geschikt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De huif van de Landrover is van zeil?

dan ben je in "vredestijd" in mijn woonplaats al slecht af, de plaatselijke jeugd(bendes) snijden voor de lol het zeil kapot ook voor de lol. Geld ook voor kappen van cabrio's.

 

Dus in een SHTF is uw huif al snel kapot en weet zo niet of het brandbaar is. Maar denk het wel.

Dus ik zou niet voor een huif met zacht materiaal kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor landrovers is er een groep zelfknutselaars en die hebben veel kennis en plezier er mee, maar van wat ik zie dacht ik ook behoorlijk veel aan het sleutelen. Nu zijn dat veel oudere exemplaren ivm vrijstelling wegenbelasting en geen ingewikkelde elektronica waar je dure apparatuur voor nodig hebt, maar toch.

 

(Kant tekening) Mijn Land Rovers zijn 30 en 40 jaar oud en worden dagelijks gebruikt en af en toe in extreme omstandigheden. Natuurlijk is er af en toe wel een onderdeel aan vervanging toe, maar dat is de leeftijd. onderdelen raken een keer versleten. De gemiddelde jappen halen die leeftijd doorgaans niet, hoewel de techniek van die auto's zeker betrouwbaar genoemd mag worden, rot het chassis en carrosserie letterlijk onder je kont vandaan ;)

 

3sn42.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De huif van de Landrover is van zeil?

dan ben je in "vredestijd" in mijn woonplaats al slecht af, de plaatselijke jeugd(bendes) snijden voor de lol het zeil kapot ook voor de lol. Geld ook voor kappen van cabrio's.

 

Dus in een SHTF is uw huif al snel kapot en weet zo niet of het brandbaar is. Maar denk het wel.

Dus ik zou niet voor een huif met zacht materiaal kiezen.

 

Gewone auto ben je ook zo binnen, ligt er alleen een raam uit... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone auto ben je ook zo binnen, ligt er alleen een raam uit... :(

 

Dit is de reden waarom mijn twee wagens allebei lichte vrachten zijn met alleen vooraan ramen (de voorruit, en de twee zijruiten in de deuren). De laadruimte heeft geen ramen, ook niet achteraan. Maakt inbreken in het voertuig al iets moeilijker. Bovendien kan je van buitenuit niet zien wat er zich in de laadruimte bevindt. Je moet de melk niet onder de poes haar neus zetten en dan zeggen dat ze er moet afblijven.

Ook is de laadruimte bij mijn bestelbus door een vaste scheidingswand tussen de passagiers- en de laadruimte niet bereikbaar via de cabine, moesten ze daar toch een raam inslaan.

 

Je boet wel een beetje in aan gebruiksgemak want achteruit rijden moet dus volledig op de spiegels, of zelfs blind. Zeker met een aanhangwagen is dat met momenten lastig. Maar dat neem ik er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze uitspraak sluit ik mij volledig aan. Binnen 10 jaar (als het nog zolang duurt) is autorijden terug voor de elite. Het fileprobleem zal dan niet meer bestaan. Of er nog middelen zullen zijn om de wegen te onderhouden is ook maar de vraag.

 

De politiek denkt lineair. Ah, er rijden nu 1000 voertuigen per uur over dat stuk, als die allemaal 2 cent per km gaan betalen, hebben we 20 euro per uur inkomsten. Ze vergeten wel even dat als het zover is er 700 chauffeurs gaan afhaken, er uiteindelijk misschien maar amper 300 voertuigen over dat stuk gaan rijden en uiteindelijk hebben ze dan maar 6 euro inkomsten per uur.

 

Zo zal het systeem van kilometerheffing zichzelf ook wel in de prak rijden.

 

Ik zie het nut van zulke bakbeesten dan ook niet echt in. Dure speeltjes voor volwassen jongens.

Tenzij je jezelf in een mad max scenario de stad ziet uitracen, alles en iedereen op je weg overhoop rijden. Maar kan je dan niet beter voor een buldozer kiezen, lijkt me dan net iets beter geschikt....

 

Vrees ik dus ook. Aan de andere kant, om daar NU al op te anticiperen, tja, dan ben je misschien ook beter van nu privé geen 35k uit te geven aan dit speelgoed...

Had ik privé nog weer een wagen nodig, geen enkele korte grijze haar op mijn hoofd die er aan zou denken meer dan 10k uit te geven... maar dat ben ik.

 

Ik zeg als je het geld er voor over hebt en het je echt gelukkig maakt en praktisch is (Tom666 kent het nadeel al van een suburban qua afmetingen) tja, waarom niet? We leven hier maar één keer met dit lijf en kansen,

beter vandaag genieten dan morgen moeten zeggen "had ik maar..."

 

Succes met kiezen, al moet ik zeggen (heb het al tig keer gezegd) dat noch LR, noch Jeep (Chrysler groep) zeer goede betrouwbare of qua sterkte over gedimensioneerde wagens maken...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat @lewieke zegt zal in de toekomst misschien zo worden.

Dit gaat mij niet tegen houden om een voertuig aan te schaffen waar veel mogelijkheden mee zijn.

Wat @Tom zegt ...hier komen we dat nog niet tegen. Ik kan alles open en bloot laten staan en er verdwijnt niks.

@wodan

 

Er is weinig of geen sprake van dat bv Jeep Wrangler een slechte wagen zou zijn. Heel weinig problemen worden gemeld en de meeste gebruikers ervan zijn tevreden. Je weet wat je koopt. Nu het concern in handen is van de Fiat group wordt er veel aan gedaan om klanten tevreden te houden. Wel worden sommige kleuren meer voor de States gereserveerd. Zo is het Tank Green bijna niet in België of Europa te krijgen omdat de Amerikanen er verzot op zijn .

Als ik op LR fora ga zien zijn er meer problemen te melden maar dan vooral met oudere bakken en alles heeft nu eenmaal een leeftijd maar aan deze soort wagens kan nu eenmaal goed worden gesleuteld mits enige kennis wat bij mij dus zeker geen probleem is.

 

Een goede Amerikaanse truck is groot , ja en dat heb ik mogen ondervinden met mijn Suburban maar het zijn heel plezante wagens om met rond te tuffen en de grote ervan heeft mij eigenlijk nooit belemmerd om te gaan en te staan waar ik wil.

Het zijn stalen kisten waar je toch veiliger in zit dan een gewoon wagentje . Door de omvang en het gewicht zit je beter beschermd.

Een 4x4 heb ik nodig omdat ik in de vrije tijd heel veel hout ga helen op de meest bizarre plaatsen en ik werkelijk soms terrein op moet. Met mijn Citroën Nemo is dit nu dus een probleem waardoor we heel veel te voet en met een kruiwagen doen wat niet altijd even plezant is;

Ook bereik je met een 4x4 plaatsen waar je anders met een gewone personenwagen nooit zal komen. In zo een machien rijden is nu eenmaal avontuur en staat dit op mijn lijf geschreven. Er zijn voor en tegenstanders en dit laat ik ook volledig in het midden. Voor sommige zijn de 4x4 rijders de boemannen die alles en iedereen omver rijden en zich overal doorjagen ....ja dag Jan , ik weet wel beter. Ik rij altijd op de rechterstrook en tuf met dergelijke voertuigen rustig rond en geniet van de omgeving op dat moment.

In de winter als het sneeuwt ben je ook tevreden met 4 wiel aandrijving. Bij mijn Isuzu Rodeo die ik destijds had was geen weersomstandigheid te veel.

Op gebied van voorbereiding vind ik het ook een beter voertuig om diverse reden.

Ik denk en overweeg verder wat te doen en informeer mij dagelijks met zaken te lezen en te bekijken.

 

Maar @wodan je kan gelijk hebben ivm het uitgeven van een bepaald bedrag;

Ook dit zit volledig in mijn overweging. De balans tussen een goede 2de hands en nieuw zoeken houd me bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk

 

mijn keuze Defender 130, niet omdat het de beste auto is maar omdat ze zo mooi zijn. Nu de productie over een paar weken stopt heb je gegarandeerd iets dat waardevast is!

 

Maar hij zuipt mij te veel (1:7 diesel) en in nederland is de bijtelling (ik rijd zakelijk op grijs kenteken) niet te betalen. Dus nog een oude bestelbus.

 

Heb nu wel een offerte aanvraag uitstaan voor een

- amarok lang2 dubbele cabine

- vm transporter kaal + 4-motion

Daarnaast heb ik in het buitenland een Series III 109 voor de lol.

 

Maar in belgie zit je niet meteen vast aan de regeling die hier 'grijs kenteken' heet, dat geet je mogelijk meer opties en maakt de jeep tot een mooie optie.

 

 

Defender 130:

+ Icoon

+ made to be repaired in the field (see - 'will brake')

+ pieces forever (old series I pieces are still available, just getting bit scarce now)

+ get everywhere

+ modifications and parts well available

 

- Fuel (non-)economics, from several sources 1 liter on 7 km's with normal use

- not the best quality, if you can't do stuff yourself it might be expensive

- in holland crazy expensive due to taxes

- HURRY almost out of production

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk

 

mijn keuze Defender 130, niet omdat het de beste auto is maar omdat ze zo mooi zijn. Nu de productie over een paar weken stopt heb je gegarandeerd iets dat waardevast is!

 

Maar hij zuipt mij te veel (1:7 diesel) en in nederland is de bijtelling (ik rijd zakelijk op grijs kenteken) niet te betalen. Dus nog een oude bestelbus.

 

Heb nu wel een offerte aanvraag uitstaan voor een

- amarok lang2 dubbele cabine

- vm transporter kaal + 4-motion

Daarnaast heb ik in het buitenland een Series III 109 voor de lol.

 

Maar in belgie zit je niet meteen vast aan de regeling die hier 'grijs kenteken' heet, dat geet je mogelijk meer opties en maakt de jeep tot een mooie optie.

 

 

Defender 130:

+ Icoon

+ made to be repaired in the field (see - 'will brake')

+ pieces forever (old series I pieces are still available, just getting bit scarce now)

+ get everywhere

+ modifications and parts well available

 

- Fuel (non-)economics, from several sources 1 liter on 7 km's with normal use

- not the best quality, if you can't do stuff yourself it might be expensive

- in holland crazy expensive due to taxes

- HURRY almost out of production

 

Een terreinwagen verbruikt meer , volledig normaal als je naar de bouw van het voertuig ziet.

Maar een Defender gaat voor altijd meegaan en ja zelf aan werken is een must maar o zo leuk en vele malen goedkoper dan laten doen.

2de hands zijn ze goed van prijs onder de 100k km te vinden voor rond de 10.000 - 15.000 euro dus heel erg redelijk van prijs voor veel auto.

Dus ik denk dat mijn keuze naar dit zal uit gaan. Vooral omdat de Defender onverwoestbaar is een motor heeft die bijna alles verbrand en dus heel goed overal inzetbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik denk dat mijn keuze naar dit zal uit gaan. Vooral omdat de Defender onverwoestbaar is een motor heeft die bijna alles verbrand en dus heel goed overal inzetbaar is.

 

Zorg dan dat je een 200 of 300 TDI vindt. Daarna zijn het 'gewoon' transit motoren met een ECU (computer) enkel een wat beter diesel filter en anders afgestelde pomp om evt slechte diesel beter door te pompen.

 

een amarok zou ~1:14 moeten halen ipv 1:7...

 

Maar ik hoor het al, jij vindt m ook gewoon gaaf en probeert het rationeel aan jezelf te verkopen :p in dat geval gewoon doen en niet vloeken als er regen binnen komt! JIJ zult van die auto houden, de rest v/h gezin niet :p

 

2de hands zijn ze goed van prijs onder de 100k km te vinden voor rond de 10.000 - 15.000 euro dus heel erg redelijk van prijs voor veel auto.

 

Kijk goed naar roest op het chassis! scherpe schroevendraaier mee! frame wil best hard roesten, alles is te lassen maar daar moet je wel aan willen gaan. Vaak wordt dan het hele chassis vervangen, geen klein klusje!

 

Ik ben ook dol op mijn Series III 109, 1980.. beetje ouder maar NOG makkelijk om aan te sleutelen. Moet de remmen & stuurinrichting nog ff strak krijgen en dan eens zien of ik de motor mooi kan laten lopen tot ~80 km/h

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dan dat je een 200 of 300 TDI vindt. Daarna zijn het 'gewoon' transit motoren met een ECU (computer) enkel een wat beter diesel filter en anders afgestelde pomp om evt slechte diesel beter door te pompen.

 

een amarok zou ~1:14 moeten halen ipv 1:7...

 

Maar ik hoor het al, jij vindt m ook gewoon gaaf en probeert het rationeel aan jezelf te verkopen :p in dat geval gewoon doen en niet vloeken als er regen binnen komt! JIJ zult van die auto houden, de rest v/h gezin niet :p

 

 

 

Kijk goed naar roest op het chassis! scherpe schroevendraaier mee! frame wil best hard roesten, alles is te lassen maar daar moet je wel aan willen gaan. Vaak wordt dan het hele chassis vervangen, geen klein klusje!

 

Ik ben ook dol op mijn Series III 109, 1980.. beetje ouder maar NOG makkelijk om aan te sleutelen. Moet de remmen & stuurinrichting nog ff strak krijgen en dan eens zien of ik de motor mooi kan laten lopen tot ~80 km/h

 

 

Ho maar mijn gezin vind dit verhaal ok hoor .

Van alle pick ups vind ik de Amarok de minst goede keuze. Volkswagen en pick ups gaat niet; Duur en lang niet zo goed als bv Isuzu of HiLux die 2de hands best goed te vinden zijn voor niet te veel geld.

Door ondertussen 20 jaar ervaring weet ik best waar te kijken dus ik ben niet van plan een kat in de zak te kopen.

Maar kom , ieder zijn keuze niet waar ?

Ik laat wel nieuws wanneer het zo ver is en de machien op de oprit trots staat te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dan dat je een 200 of 300 TDI vindt. Daarna zijn het 'gewoon' transit motoren met een ECU (computer) enkel een wat beter diesel filter en anders afgestelde pomp om evt slechte diesel beter door te pompen.

 

een amarok zou ~1:14 moeten halen ipv 1:7...

 

Maar ik hoor het al, jij vindt m ook gewoon gaaf en probeert het rationeel aan jezelf te verkopen :p in dat geval gewoon doen en niet vloeken als er regen binnen komt! JIJ zult van die auto houden, de rest v/h gezin niet :p

 

 

 

Kijk goed naar roest op het chassis! scherpe schroevendraaier mee! frame wil best hard roesten, alles is te lassen maar daar moet je wel aan willen gaan. Vaak wordt dan het hele chassis vervangen, geen klein klusje!

 

Ik ben ook dol op mijn Series III 109, 1980.. beetje ouder maar NOG makkelijk om aan te sleutelen. Moet de remmen & stuurinrichting nog ff strak krijgen en dan eens zien of ik de motor mooi kan laten lopen tot ~80 km/h

 

Als de kids bij mij mogen kiezen met welke auto dan kiezen ze altijd voor de defender. 200TDI haalt prima de 1:10 voor de wind tegen wind met aanhangwagen zonder aanhangwagen... altijd 1:10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral omdat de Defender onverwoestbaar is een motor heeft die bijna alles verbrandt en dus heel goed overal inzetbaar is.

Als je nog niet rondhangt op LR fora, zeker eens doen... En dan ge je misschien je mening herzien.

 

Onverwoestbaar: Op vele vlakken onder gedimensioneerd, al +30jaar dezelfde dezelfde constructiefouten, roest vanaf dag één dat ie uit de fabriek rolt en de alu carrosserie gaat dood aan contacterosie met het ijzeren gedeelte...

Motor: 200 en 300tdi: niet slecht, maar weinig kracht. Td5: Pompverstuivers waar altijd wat mee is, wel wat meer kracht, boutje oliedrukpomp komt al eens los => motor in frut. Td4: Ford motor, niet slecht...

Kortom, op motorisch gebied zoveel verschillen dat een generalisatie geen hout snijdt. Een algemene pro: Onderdelen zijn goedkoop en er is veel aftermarket met betere of sterkere onderdelen.

En ja, het is een icoon, het is altijd avontuur (kinderen vinden het altijd leuk) en als je wat ouder bent, ben je het gebrek aan comfort en betrouwbaarheid spuugzat als dagelijkse wagen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach... weinig kracht, ik ben nog altijd boven gekomen soms zelfs zo steil dat je verbaasd ben dat het mogelijk is. Snelheid is wat anders bij 110 is het mooi geweest, maar ben alweer blij als ik dat haal in Nederland.

En betrouwbaar is ook weer relatief. Er gaat wel eens wat stuk, zo reden wij in Mauretanie een hevel van de versnellingsbak stuk. Met een onderdeel van een tent en een plaatselijk mannetje wat een lasje gaf reden we weer verder zonder de bak eronder vandaan te hebben gehaald.

Betrouwbaar is voor mij ook "makkelijk" repareerbaar. En het is nou ook weer niet zo dat je elke 5000 km een onderdeel verliest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderdelen zijn goedkoop en dat is maar goed ook meeste zijn van slechte kwaliteit. Heb een 90 uit 1986. Maar die kun je niet als bov gebruiken. Tot 25 liter op de 100 met de 4.0 en automaat uit een range rover. Maar wel genoeg vermogen voor een landy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zoek er een van na 2007 , de 2,2 diesel . En kracht ? ze hebben kracht genoeg op het terrein , op de baan hoef ik niet de raket te spelen.

Roest kan je behandelen en zeker voorkomen . Ik heb ze altijd gebruikt op mijn Isuzu..de flessen van 3M zijn heel erg goed en roest blijft weg.

Veel hangt af van onderhoud en daar ben ik zeer strikt in. Elke 5000 km gaat bij mij de olie van de motor en gaat er verse op met een filter. Kost bijna niks en de motor blijft in topconditie.

 

Ik heb al heel erg veel gelezen van de Defenders en weet goed genoeg wat en hoe.

Lees maar eens over de moderne wagens en zie een hoeveel problemen daar zich voordoen en wat het kost. Dit is meer hallucinanter te noemen.

Kijk er zijn voor en tegenstanders he en elk mag zijn mening en smaak hebben , maar goed ook want anders zou het saai zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...