Ga naar inhoud
GENEGEERD

2 kleine mesjes en lepel


chrisprep

Aanbevolen berichten

De voorbije dagen wat tijd gehad om wat projectjes af te werken,

hier 2 kleine mesjes, gemaakt van een oude vijl, omdat ze zo klein zijn heb ik eens geprobeerd het handvat met paracord af te werken,

 

heb de afwerking wat ruw gelaten, zo kan je op het metaal nog duidelijk de groeven van de vijl zien, ook na het harden in olie de zwarte laag erop gelaten als roestbescherming

 

20150628172551.jpg.871de71e3d92f0b0ab0fe2a28354ca0c.jpg

 

verder nog een beetje geexperimenteerd met hout snijden, en deze lepel gemaakt, het hout is van een paardekastanje boom

 

20150628172625.jpg.cd639cc12082e8d85f4d976b7f53b59e.jpg

  • Leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@chrisprep mooi gemaakt, zoals anderen hierboven zeggen , allebei mooi werk .Wat betreft het lemmet beschermen tegen roest (aangezien het staal koolstofstaal is )

had je de mesjes in een minuut of 10 een water/citroenzuur oplossing kunnen zetten . Je krijgt dan een licht grijze patina die er goed op blijf zitten en beschermd

(citroenzuur koop je gewoon bij de drogist in als een zakje , de oplossing is plm 2 schepjes in een groot glas warm water )

Je moet er op letten , want ik neem aan dat je ze als gebruikers mesje zult gebruiken , dat er water en vocht onder het parakoord blijft zitten waardoor

je makkelijk roestvorming kunt krijgen onder het parakoord . Je had het staal kunnen voorzien van een blanke lak , epoxy laagje of laagje gekookte lijnolie

(dit laatste droogt op , het hierboven is eens stille hint en niet als commentaar bedoeld :) )

Maar nogmaals mooi gemaakt :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

Maar is kastanje hout wel geschikt om van te eten? aangezien de paardekastanje en de bladeren gifstoffen bevatten?

 

daar heb ik idd niet bij stilgestaan, heb hem uit dit hout gemaakt omdat ik dat had liggen,

heb je enig idee of er nog gifstoffen achterblijven als het hout goed droog is?

de lepel is ook ingesmeerd met olijfolie,

 

@Wafels , bedankt voor de tips, het is de eerste maal dat ik met paracord werk voor een handvat, indien dit vochtig word zou het idd snel roestvorming kunnen geven eronder, om het nog extra te behandelen zal er dus niets anders op zitten dan de paracord weer los te maken (grrrr....)

wat trouwens ook werkt om een patina te maken op het lemmet is gewoon insmeren met mosterd en laten inwerken,

de mesjes zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik, ééntje gaat bij het gereedschapsetje van de moto onder het zadel en het tweede is al beloofd aan iemand

Link naar reactie
Delen op andere sites

@GuywithAplan

 

daar heb ik idd niet bij stilgestaan, heb hem uit dit hout gemaakt omdat ik dat had liggen,

heb je enig idee of er nog gifstoffen achterblijven als het hout goed droog is?

de lepel is ook ingesmeerd met olijfolie,

 

@Wafels , bedankt voor de tips, het is de eerste maal dat ik met paracord werk voor een handvat, indien dit vochtig word zou het idd snel roestvorming kunnen geven eronder, om het nog extra te behandelen zal er dus niets anders op zitten dan de paracord weer los te maken (grrrr....)

wat trouwens ook werkt om een patina te maken op het lemmet is gewoon insmeren met mosterd en laten inwerken,

de mesjes zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik, ééntje gaat bij het gereedschapsetje van de moto onder het zadel en het tweede is al beloofd aan iemand

Mesjes en lepel zien er puik uit!

 

Ondanks dat het hout gedroogd is, zullen er giftige stoffen in het hout achterblijven, waarop deze worden afgegeven bij het gebruik van de lepel, daar deze altijd nog wat vocht opneemt tijdens gebruik en zo dus ook weer afgeeft.

Dit kun je wel voorkomen als ue deze een van harde finnish voorziet, omdat de hiutvezels dan volledig worden afgesloten.

 

Aangezien je een mesje weggeeft en je de toekomstige gebruiksvorm niet met zekerheid kunt vaststellen is het beter om geen gekookte lijnolie te gebruiken, daar deze ook giftig is bij inname.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep dat van die mosterd , dat klopt , @Raycoupe heeft me daar op gewezen een poosje terug (tijdens de SC Zeeland) maar was ik vergeten

want ik doe het zelf altijd met citroenzuur maar het effect is inderdaad nagenoeg hetzelfde . @JamHard ik had het over het staal onder het parakoord behandelen met gekookte lijnolie of

epoxyhars of iets dergelijks dus het lemmet komt niet onder de olie ?? en zie ik ook niet direct het gevaar van dat het giftig is . maar het ging erom om het staal onder

het parakoord te handelen ergens mee . Wat betreft een hardbehandeling van hout , dan neem ik aan dat u het heeft over het hout met vuur te behandelen , en dat ben ik niet met u eens

,ja je sluit de vezels af (de structuur verandert van het hout en wordt ook aanzienlijk harder) maar na verloop van tijd zal er toch vocht in het hout trekken ,

zelfs als je het behandelt met olie . Hout conserveren tegen vocht valt niet mee .

dDn heb je het toch snel over hout stabiliseren met behulp van vacuum ed (wat je overigens ook zelf redelijk goed kunt doen )

. Hoe giftig paardkastanje is weet ik niet , maar als je hout als taxus of gouden regen ed zou gebruiken

zou ik er toch geen lepel van maken en met of zonder warmte behandeling en olie :) dan zou ik toch liever gaan voor een veiligere houtsoort als linde hout of perenhout

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi handwerk zeg!, vooral die lepel ziet er goed uit. Deze keer dus voor decoratief gebruik zou ik zeggen.

 

Bij de titel van dit onderwerp moest ik even twee keer lezen...

 

2 kleine meisjes en lepel

 

...

 

sorry WUT?!

 

ohw wacht....

 

kreeg gelijk flashback naar 2girls1cup ... bleegh...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep dat van die mosterd , dat klopt , @Raycoupe heeft me daar op gewezen een poosje terug (tijdens de SC Zeeland) maar was ik vergeten

want ik doe het zelf altijd met citroenzuur maar het effect is inderdaad nagenoeg hetzelfde . @JamHard ik had het over het staal onder het parakoord behandelen met gekookte lijnolie of

epoxyhars of iets dergelijks dus het lemmet komt niet onder de olie ?? en zie ik ook niet direct het gevaar van dat het giftig is . maar het ging erom om het staal onder

het parakoord te handelen ergens mee . Wat betreft een hardbehandeling van hout , dan neem ik aan dat u het heeft over het hout met vuur te behandelen , en dat ben ik niet met u eens

,ja je sluit de vezels af (de structuur verandert van het hout en wordt ook aanzienlijk harder) maar na verloop van tijd zal er toch vocht in het hout trekken ,

zelfs als je het behandelt met olie . Hout conserveren tegen vocht valt niet mee .

dDn heb je het toch snel over hout stabiliseren met behulp van vacuum ed (wat je overigens ook zelf redelijk goed kunt doen )

. Hoe giftig paardkastanje is weet ik niet , maar als je hout als taxus of gouden regen ed zou gebruiken

zou ik er toch geen lepel van maken en met of zonder warmte behandeling en olie :) dan zou ik toch liever gaan voor een veiligere houtsoort als linde hout of perenhout

gr will

 

Wat betreft de gekookte lijnolie, begreep ik heel goed dat de intentie bij het heft lag, echter ben ik met zulks zoort zaken altijd wat voorzichtig, als het dan toch voornamlijk is om roesten tegen te gaan, dan zou je net zo goed het volledige mes van een patina kunnen voozien.

 

Met de harde finish op de lepel doelde ik meer op een epoxy, hiermee worden de vezels afgesloten en geeft niet af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

update,

heb intussen van 1 van de mesjes het paracord weer verwijderd, het staal dat zich onder het paracord evindt voorzien van een laagje 2 componenten epoxylijm , tegen roestvorming , en het handvat weer omwikkeld met paracord, ditmaal andere kleuren.

Tevens een kleine sheath gemaakt van een oud tasje, het zwart op de sheath is van het motief dat op het tasje stond,

 

001.jpg.e2dec96de1732097c9c89756b7f7a22b.jpg

 

002.jpg.6bacf5addbcdedd03bd8c0c3be3e9288.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
@chrisprep mooi gemaakt, zoals anderen hierboven zeggen , allebei mooi werk .Wat betreft het lemmet beschermen tegen roest (aangezien het staal koolstofstaal is )

had je de mesjes in een minuut of 10 een water/citroenzuur oplossing kunnen zetten . Je krijgt dan een licht grijze patina die er goed op blijf zitten en beschermd

(citroenzuur koop je gewoon bij de drogist in als een zakje , de oplossing is plm 2 schepjes in een groot glas warm water )

Je moet er op letten , want ik neem aan dat je ze als gebruikers mesje zult gebruiken , dat er water en vocht onder het parakoord blijft zitten waardoor

je makkelijk roestvorming kunt krijgen onder het parakoord . Je had het staal kunnen voorzien van een blanke lak , epoxy laagje of laagje gekookte lijnolie

(dit laatste droogt op , het hierboven is eens stille hint en niet als commentaar bedoeld :) )

Maar nogmaals mooi gemaakt :cool:

gr will

 

Mooi gedaan,

Misschien is verzinken of zo een optie.

Ik dacht ook aan hardsolderen daar mee kan je een laagje aanbrengen,

nog een stapje verder, misschien kun je geel koper gieten om zo een volle handvat te maken al je die dan bij werkt kun je een pracht exemplaar maken, door ook nog het handvat te graveren met diamant kopjes, van de tandarts heb ik ze in allerlei modellen gekregen.

 

Trouwens voor wat voor werk heb je ze ontworpen???

En hebben ze de zelfde hardheid gekregen als voor die tijd?? wat zou de hardheid nu kunnen zijn???

Een bestek maken van Bamboe is ook nog een uitdaging en die zijn ook best te gebruiken om te eten.

 

Gekookte Lijnzaad Olie werd ook veel gebruikt door schippers, de metalen schepen werden aan de binnen kant mee ingesmeerd zodat de condens met het metaal met mee kon laten roesten.

Wel een goede zaak om het met dunne laagjes aan te brengen ander blijft het te zacht, je kunt het ook nog mengen met siccatief

 

Siccatief - Wikipedia

https://nl.wikipedia.org/wiki/Siccatief

Een siccatief is een toevoeging aan bijvoorbeeld olieverf om de droogtijd te verkorten. ... terpentine worden verdund), kunnen uitsluitend verharden door opname van ... Daarom mag maar zeer weinig siccatief aan verf worden toegevoegd.

Nogmaals mooi gedaan.

En voor mij gelt het zelfde: het hierboven is eens stille hint en niet als commentaar bedoeld ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...