Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
    [MENTION=425]wodan[/MENTION] is er geen verschil tussen veldsla en pluksla?
    Veldsla schiet op nadat je er een maal hebt afgesneden . Pluksla pluk je welleswaar en er komen steeds weer nieuwe blaadjes . Die schieten veel later op.
    Veldsla groeit bij lage temperaturen. Zaaien kan in de koude grond in augustus-september. Oogsten kan dan van oktober tot maart. Oogsten kan van oktober tot maart. Veldsla is familie van de kampefoelie. Het kan tegen temperaturen tot -5 graden celcius.

Pluksla is sla die geen krop vormt. Daardoor zijn de blaadjes makkelijk te plukken. Pluksla is slecht te bewaren en kan het best de zelfde dag gegeten worden.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik heb zelf voor het eerst vorig jaar geoogst als zaaigoed: boontjes uit sperziebonen, erwten, tuinboontjes en als test hybride Afrikaantjes.

Tot nu toe gaat het goed, ze komen allemaal op. De erwtenzaden staan vol met nieuwe erwten. De boontjes zijn opgekomen, maar de planten zijn minder groot. Tuinbonen zijn helemaal geen probleem. De pastinaak had zichzelf al uitgezaaid nadat ik hem vorig jaar heb laten doorschieten. Nu laat ik de kropsla doorschieten, wachten tot de bloemetjes zaden vormen en dan de zaden oogsten, ben benieuwd of dat gaat lukken.

Oh ja, belangrijk is om geen zaden van hybride rassen (F1) te oogsten, soms gaat dat wel goed, zoals bij de Afrikaantjes. Maar over het algemeen is het percentage zaad dat opkomt kleiner dan bij biologische/natuurlijke rassen.
    "Be prepared, not scared"

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Met 1 zakje zaad van zowat 0.5€ heb je zaadjes voor ongeveer 1000 kroppen. Waarom zou je dan al die moeite doen ?
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

Heksenboot
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Met 1 zakje zaad van zowat 0.5€ heb je zaadjes voor ongeveer 1000 kroppen. Waarom zou je dan al die moeite doen ?
    Kennis opdoen en oefening: hoe vermeerder je planten.
    Voor het geval je zaadvoorraad op is of kwijt en er zijn nergens zaden meer te krijgen.
    (Je weet wel: Monsanto en/of SHTF).

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2014
    Volgens mij is het in de winkel verkrijgbare zaad en dus ook het gewas dusdanig gemanipuleerd dat het zaad niet "geslachtrijp" is.
    Of te wel het groeit niet uit of tot iets niet eetbaar.

In ieder geval in de tijd dat mijn vader nog een moestuin had werkte dat zo.
    Groet,

Wim
    www.petromax.nl

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodan Bekijk Berichten
    Zaden / pitten ik al geoogst heb: Broccoli, kale, tomaat, pompoen, meloen. Van de pluksla niet, omdat ik de pluksla eenvoudigweg niet lekker vond (bitter).
    Dit is van 6 plantjes (heirloom) broccoli:
    Naam:     IMG_20150707_223302 - Copy2.jpg
Bekeken:  129
Groote:   93,6 KB
    Dus van 6 zaadjes naar honderden...
    Laatst gewijzigd door wodan; 08-07-15 om 00:25.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Even googelen ?

http://www.infotalia.com/nld/tuin/mo...il.asp?id=2131

Zoiets zal het dus ongeveer zijn (dit is wel van ruccola maar je krijgt een idee)
    Bijlage 19524
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Petroman Bekijk Berichten
    Volgens mij is het in de winkel verkrijgbare zaad en dus ook het gewas dusdanig gemanipuleerd dat het zaad niet "geslachtrijp" is.
    Of te wel het groeit niet uit of tot iets niet eetbaar.

In ieder geval in de tijd dat mijn vader nog een moestuin had werkte dat zo.
    Als je heirloom zaden hebt is dit niet aan de orde.
    Met F1 zaad moet je nog net zoveel opkomst hebben alleen krijg je allemaal andere planten waarbij sommigen hard groeien, anderen weer niet, weinig opbrengst enz.

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Net zoals [MENTION=1124]Heksenboot[/MENTION] zegt, je moet jezelf kunnen voorzien van zaden, het is leuk en leerzaam om te zien hoe dat werkt. Bovendien, als je een aantal jaren zaden oogst van de allerbeste oogst, dan kweek je een soort dat helemaal goed is voor de bodem/jouw streek.
    "Be prepared, not scared"

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Ik had de brocolli iets te laat geoogst, was geen mooi compacte bol meer, maar wat was die lekker
    Jammer, dat de planten veel ruimte innemen, had er maar 5 staan.
    [MENTION=69]Greener[/MENTION]
    Kan het zijn, dat planten, dicht bij het stenen pad in de moestuin groter worden door de warmte van die stenen ? Zijn betonnen tegels 60-40.
    Er stond een groene kool, die al helemaal groot was, terwijl zijn broeders verder weg van de tegels veel kleiner zijn. Hetzelfde was te zien bij de brocolli.
    Als dat zo is, dan kan ik daar voor volgend jaar mijn plantplan op aanpassen.
    then came the lawyers and then came the rules, by Dire Straits

Samenlever

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten