Ga naar inhoud
GENEGEERD

Doorgeschoten kroppen ijsberg sla


Communicator

Aanbevolen berichten

ik heb in mijn voortuintje een aantal doorgeschoten kroppen ijsbergsla staan.

 

Ik hoor van verschillende mensen; aah, daar kan je straks de zaadjes van pakken om weer te kunnen planten.

 

Maareuh... geen idee waar die zaadjes dan tevoorschijn komen, wanneer ik kan zien of ze rijp zijn om te oogsten (de zaadjes) en of er uberhaupt wel zaadjes aankomen. Ik weet namelijk niet of deze plantjes zaadjes produceren? iemand tips?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb ook al geprobeerd zaden te winnen van diverse sla soorten . Alleen bij veldsla is mij dat gelukt .

Een raad van mij. Geef elke dag zo een doorgeschoten sla aan jou kippen ( misschien omhoog hangen ) ze gaan de beste tijd van hun leven hebben .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tip is geduld. de kern van de krop komt omhoog. Op een gegeven moment is de sla net een kerstboom. Dan komen er bovenin bloemen. Maar ik moet zeggend at ik nog nooit het zaad geoogst heb. Volg het advies van @Geert en voer ze op aan je kippen. :)

Handig om te weten hoe je van de verschillende groenten zaden trekt. Bij shtf zal je toch op jezelf aangewezen zijn voor zulke dingen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slasoorten geven meestal gele bloemetjes.

Na de bloei vallen ze af en na een week of drie/vier kan je het zaad wegnemen.

(Bloemstengel afknippen en binnen boven een krant verpulveren. Zachtjes blazen en je hebt het zaad nog liggen)

 

Maar wees een bikkel en eet ook gewoon doorgeschoten sla :cool:

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan is er geen verschil tussen veldsla en pluksla?

Veldsla schiet op nadat je er een maal hebt afgesneden . Pluksla pluk je welleswaar en er komen steeds weer nieuwe blaadjes . Die schieten veel later op.

 

Veldsla groeit bij lage temperaturen. Zaaien kan in de koude grond in augustus-september. Oogsten kan dan van oktober tot maart. Oogsten kan van oktober tot maart. Veldsla is familie van de kampefoelie. Het kan tegen temperaturen tot -5 graden celcius.

 

Pluksla is sla die geen krop vormt. Daardoor zijn de blaadjes makkelijk te plukken. Pluksla is slecht te bewaren en kan het best de zelfde dag gegeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf voor het eerst vorig jaar geoogst als zaaigoed: boontjes uit sperziebonen, erwten, tuinboontjes en als test hybride Afrikaantjes.

 

Tot nu toe gaat het goed, ze komen allemaal op. De erwtenzaden staan vol met nieuwe erwten. De boontjes zijn opgekomen, maar de planten zijn minder groot. Tuinbonen zijn helemaal geen probleem. De pastinaak had zichzelf al uitgezaaid nadat ik hem vorig jaar heb laten doorschieten. Nu laat ik de kropsla doorschieten, wachten tot de bloemetjes zaden vormen en dan de zaden oogsten, ben benieuwd of dat gaat lukken.

 

Oh ja, belangrijk is om geen zaden van hybride rassen (F1) te oogsten, soms gaat dat wel goed, zoals bij de Afrikaantjes. Maar over het algemeen is het percentage zaad dat opkomt kleiner dan bij biologische/natuurlijke rassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Met 1 zakje zaad van zowat 0.5€ heb je zaadjes voor ongeveer 1000 kroppen. Waarom zou je dan al die moeite doen ?

 

Kennis opdoen en oefening: hoe vermeerder je planten.

Voor het geval je zaadvoorraad op is of kwijt en er zijn nergens zaden meer te krijgen.

(Je weet wel: Monsanto en/of SHTF).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het in de winkel verkrijgbare zaad en dus ook het gewas dusdanig gemanipuleerd dat het zaad niet "geslachtrijp" is.

Of te wel het groeit niet uit of tot iets niet eetbaar.

 

In ieder geval in de tijd dat mijn vader nog een moestuin had werkte dat zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaden / pitten ik al geoogst heb: Broccoli, kale, tomaat, pompoen, meloen. Van de pluksla niet, omdat ik de pluksla eenvoudigweg niet lekker vond (bitter).

Dit is van 6 plantjes (heirloom) broccoli:

IMG_20150707_223302-Copy2.jpg.65c5abac874451dcee27fd5db1cdda40.jpg

Dus van 6 zaadjes naar honderden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het in de winkel verkrijgbare zaad en dus ook het gewas dusdanig gemanipuleerd dat het zaad niet "geslachtrijp" is.

Of te wel het groeit niet uit of tot iets niet eetbaar.

 

In ieder geval in de tijd dat mijn vader nog een moestuin had werkte dat zo.

 

Als je heirloom zaden hebt is dit niet aan de orde.

Met F1 zaad moet je nog net zoveel opkomst hebben alleen krijg je allemaal andere planten waarbij sommigen hard groeien, anderen weer niet, weinig opbrengst enz.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 1 zakje zaad van zowat 0.5€ heb je zaadjes voor ongeveer 1000 kroppen. Waarom zou je dan al die moeite doen ?

 

Net zoals @Heksenboot zegt, je moet jezelf kunnen voorzien van zaden, het is leuk en leerzaam om te zien hoe dat werkt. Bovendien, als je een aantal jaren zaden oogst van de allerbeste oogst, dan kweek je een soort dat helemaal goed is voor de bodem/jouw streek.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de brocolli iets te laat geoogst, was geen mooi compacte bol meer, maar wat was die lekker :)

Jammer, dat de planten veel ruimte innemen, had er maar 5 staan.

@Greener

Kan het zijn, dat planten, dicht bij het stenen pad in de moestuin groter worden door de warmte van die stenen ? Zijn betonnen tegels 60-40.

Er stond een groene kool, die al helemaal groot was, terwijl zijn broeders verder weg van de tegels veel kleiner zijn. Hetzelfde was te zien bij de brocolli.

Als dat zo is, dan kan ik daar voor volgend jaar mijn plantplan op aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Japanse bladgroenten (sla-achtig, 2 soorten) heb ik laten bloeien en die hangen nu vol met zaad. Echt vol vol vol. :) Binnenkort ga ik die oogsten en dan houd ik een deel bij en geef ik een deel aan vrienden/collega's op het werk / ... Een deel snijmoes heeft ook gebloeid en daar hangen ook zaadlijsten aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de brocolli iets te laat geoogst, was geen mooi compacte bol meer, maar wat was die lekker :)

Jammer, dat de planten veel ruimte innemen, had er maar 5 staan.

@Greener

Kan het zijn, dat planten, dicht bij het stenen pad in de moestuin groter worden door de warmte van die stenen ? Zijn betonnen tegels 60-40.

Er stond een groene kool, die al helemaal groot was, terwijl zijn broeders verder weg van de tegels veel kleiner zijn. Hetzelfde was te zien bij de brocolli.

Als dat zo is, dan kan ik daar voor volgend jaar mijn plantplan op aanpassen.

Of er zitten extra veel wormen onder de stenen die voedsel produceren waar de nabijgelegen planten als eerste van kunnen genieten...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de brocolli iets te laat geoogst, was geen mooi compacte bol meer, maar wat was die lekker :)

Jammer, dat de planten veel ruimte innemen, had er maar 5 staan.

@Greener

Kan het zijn, dat planten, dicht bij het stenen pad in de moestuin groter worden door de warmte van die stenen ? Zijn betonnen tegels 60-40.

Er stond een groene kool, die al helemaal groot was, terwijl zijn broeders verder weg van de tegels veel kleiner zijn. Hetzelfde was te zien bij de brocolli.

Als dat zo is, dan kan ik daar voor volgend jaar mijn plantplan op aanpassen.

 

Plaats zal inderdaad voor veel mensen een probleem zijn. Planten die je laat doorschieten voor het zaad, nemen wel plaats in, maar kan je dus niet oogsten. Dus als je echt ook zelf voor je zaadvoorziening wil gaan, moet je zowel groenten kweken voor te oogsten, als groenten die je laat staan voor het zaad. Vooral bij tweejarigen ben je die oppervlakte dus een hele tijd kwijt.

Nu kan je wel zeggen dat je genoeg zaad kunt oogsten om vele jaren verder te kunnen, maar dan loop je weer tegen het probleem op dat vele zaden niet zo lang hun kiemkracht behouden.

Je kan alleen maar hopen, dat je de mogelijkheid hebt om als het nodig is meer oppervlakte in te palmen voor je tuin. De gazon van de buurman mee omspitten, of het lokale voetbalveld,... Dingen die nu nog niet tot de mogelijkheden behoren. Daarvoor zullen we eerst nog wat moeten depopuleren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...