Ga naar inhoud
GENEGEERD

RoadKill Cafe, Windshield Pigeon


JohnVonSchutz

Aanbevolen berichten

Een poosje geleden was ik weer eens op "jacht". Natuurlijk mogen we niet echt jagen, trappen, snaren, vergiftigen of welke andere manier van het ontnemen van de bewegingsvrijheid van de door ons zo geliefde binnenlands fauna.

Dat neemt niet weg dat ik een duif die door auto van het voorruit, cq windscherm is afgeketst niet in mijn oven kan stoppen, moet er natuurlijk wel echt dood zijn want als dat beestje nog ligt te flapperen gaart hij nooit mooi.

 

Enfin, ik op pad. Nou vind ik de meeste bruikbare roadkill slachtoffers langs de 60 km tot max. 80 kilometer wegen. Daarboven is er vaak dermate veel trauma letsel waardoor het een hele puzzel kan worden voordat je daarvan een hap in je maag hebt.

Deze keer had ik geluk, een echte stadsduif (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsduif) lag langs de kant van de weg. Hmmm eens even kijken, lijk lijkt me intact, heldere ogen en geen rare lucht en een beetje rigor mortis. Lijkt me een ideale kandidaat.

 

Helaas een beetje onscherpe foto maar iedereen weet wel hoe een duif eruit ziet, denk ik.

20150304_100555.jpg.fbb754de6cccd1b422efd0231a192942.jpg

 

Er zijn meerdere manieren om deze verenvriendjes van hun veertjes te ontdoen maar ik had ervoor gekozen om hem/haar (geen idee hoe je het verschil kan zien) gewoon te plukken en daarna van de ingewanden te ontdoen.

Een duif was eigenlijk ook nieuw voor mij maar eigenlijk kan je alle vogels op de zelfde manier van veren ontdoen. Ik koos voor deze.

 

Ik kijk altijd naar de ingewanden om te zien hoe gezond en misschien wel om te zien hoe het dier is gestorven.

Bij deze duif vond ik eigenlijk heel weinig schade aan boten en ingewanden. Totdat ik de lever vond en deze was in tweeën gescheurd. Volgens mij kunnen alle levende wezen die een lever hebben er niet zo goed tegen als deze in tweeen is, ik ben natuurlijk geen arts maar het leek mij een plausibele verklaring.

20150304_104343.jpg.336c96fe8a4aa3f7be5b8992dbc007ac.jpg

 

 

Mijn idee was om dit recept te gebruiken http://www.poelier.nl/recepten/recepten-duif/gevulde-duif-oven.html. Ik had niet alles in huis dus ik heb uiteindelijk alleen spek, ui, nootmuskaat en Worcestershiresauce gebuikt.

20150304_110323.jpg.fd51fb70a81233ab3294d2c6f20eb332.jpg

 

In de tijd dat de duif in de oven stond heb ik wat organen gebakken. Natuurlijk de lever, want daar hoor je altijd zoveel over, Bear Grills en de andere "experts" zijn er dol op. Mijn mening...... goed doorbakken is het wel oké. Maar mijn voorkeur gaat uit naar het hart. Een echt heerlijk stukje mals vlees.

 

Nou goed, na lang genoeg te hebben gewacht kwam de duif uit de oven. Eigenlijk rook het echt lekker en zeker met de wild smaak van de duif is dit een hele lekker recept.

20150304_114756.jpg.72742bbb7f9be443bb221cd465bd3edb.jpg

 

Toch zijn er wel wat dingen die ik anders zou doen de volgende keer. Wat je eigenlijk alleen eet zijn namelijk de borstfilet van de duif. Gordon Ramsay laat zien hoe en wat. Wat mij opviel is dat hij een paar de zelfde ingrediënten gebruikte.

 

Wie weet, eet smakelijk.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Goed bezig, ziet er lekker uit:)

 

Bekende van mij zij eens ; alles wat de natuur uw bied, dat koopt men niet.:D

 

Mocht het nu niks meer voor jezelf zijn, kan je evt. een hond er wel blij mee maken.

Wel alle beentjes er uit halen....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen heb ik in een bosvijver een verdronken kip gevonden. Als je in de buurt woont mag je die ook wel hebben. Ik weet zeker dat ie tussen gister 18:00 en vandaag 10:00 vermoord is. Ik denk dat de plastic zak met steen en water er in de doodsoorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel alle beentjes er uit halen....

 

Beetje hond kan daar best baas over, collega van mij geeft alles compleet aan zijn honden, alles gaat op en sindsdien zijn er veel beter uit gaan zien, zeker het gebit.

Je moet ze het alleen wel leren beetje bij beetje.

Behalve bot van varkens, die niet, want dat splintert en kan problemen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnVonSchutz weer wat geleerd. Stadsduif afstamming van de rotsduif . Dacht dat het allemaal panneschijters waren .

Naast lever en hart kan je ook nog de maag opeten . Een delicatesse . Gebakken in een pan of gefrituurt . @Rataplan dat beenderen van varkens splinteren is nieuw voor mij . Maar geef nooit geen botjes van kip aan een hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje hond kan daar best baas over, collega van mij geeft alles compleet aan zijn honden, alles gaat op en sindsdien zijn er veel beter uit gaan zien, zeker het gebit.

Je moet ze het alleen wel leren beetje bij beetje.

Behalve bot van varkens, die niet, want dat splintert en kan problemen geven.

 

nooit kip geven met beentjes de botten splitten in scherpe stokken

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert mij is verteld dat toen ik mijn amerikaanse stafford nam, dat ik inderdaad geen kippen en varkens botten moest geven, omdat bij beide er splinters of stukken van los kunnen komen, dit vanwege de enorme bijtkracht.

voor een labrador bijv. zouden varkensbotten geen probleem zijn.

Het enige dat ik dan ook geef zijn beenderen van runderen en zelfs daar staat ze soms nog van te hoesten en proesten omdat ze er stukjes vanaf krijgt en die dan in haar keel/maag komen.

menig keer mee gemaakt dat ze tot een bloedende bek aan toe, bleef doorkauwen, die pijngrens van o.a. staffords ligt echt bizar hoog.

@wodan de hond van mijn collega is een mechelaar, die rat, konijn en haas krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de lekkerste vangsten?

Heb wel gehoord dat een stadsduif niet zo lekker is als een bosduif.

En een ekster schijnt niet te vreten te zijn.

Maar is er een smaak deskundige die een lijstje heeft van nummer 1 tot 10 wat smaak betreft.

Hoef je niet een dooie kraai of zo te bereiden en dan niet te vreten, scheelt een hoop werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...