Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF bus


Dauntless

Aanbevolen berichten

Naar idee van Enki:

Heeft iemand al eens het idee om een paar "oude" tourbussen te kopen onderzocht?

 

Versterk die bussen, lexaan platen en/of tralies voor de ramen, beschermkappen voor de wielen e.d.; Zorg dat die bussen vanuit een paar verschillene locaties naar PH komen als 't zover is en vertrek dan met de hele groep in 2 of 3 bussen naar een veilige(re) locatie. Spreek een aantal punten af waar de deelnemers die niet met eigen vervoer naar PH kunnen komen, kunnen opstappen (en zorg voor een manier om elkaar op de hoogte te houden als internet en mobiele telefoons e.d. uitvallen), wel handig als iedereen weet dat de bussen gaan rijden.

 

Zorg dat er CB (voor onderlinge communicatie) en HAM radio (voor lange afstand communicatie) in de bussen aanwezig is, grote voorraad gereedschappen, voedsel, water, tenten, zaden, grotere waterfilters, een mobiele keuken e.d. in 't laadruim, evenals wat zonnepanelen en een paar laptops met zaken als Wikipedia kopieen e.d. er op. Een paar normale auto's (of liever wat campers) erbij die als verkenners kunnen dienen.

 

Op die manier heb je een redelijk veilige basis, zit je niet vast aan een locatie (anders dan een initiele verzamelplek) en ga je niet met tig auto's rijden. De kans dat er 1tje pech krijgt is veel te groot, ook is brandstof problematisch. Een bus heeft van zichzelf al een gestoord grote tank, het kreng moet tenslotte de hele dag kunnen rijden zonder te tanken. Ook vallen een paar bussen een stuk minder op dan een paar honderd auto's en zijn ze beter verdedigbaar.

 

Eenmaal een goede plek gevonden heb je op zo'n manier samen een hele goede basis om op verder te bouwen en als 't nodig is kan je ook weer redelijk eenvoudig verder trekken. Brandstof voor een paar bussen is ook minder lastig te regelen dan voor een paar honderd auto's. Parkeer de bussen in een circel en je hebt gelijk al een stukje verdediging.

 

Ja, het vereist wel een gezamelijke investering van de deelnemers, maar als dat nou HET probleem blijkt te zijn, dan betwijfel ik of er een ander realistisch plan te maken valt...

 

Ik heb al een aantal bussen gevonden op het net:

 

Nummer 1: een Mercedes-Benz MB100 met 15 zetels voor 3400 euro: http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/mercedes-benz-mb100-passenger-bus-15-seats/efpfinrc.html

Nummer 2: een militaire tbg111 volvo die al gepantserd is, voor 2100 euro: http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/volvo-tgb-111-amt-c303/oglnllko.html

Nummer 3: een oud politiebusje, dus ook al wat sterker, voor 1950 euro: http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/mercedes-benz-onbekend-409-manual-steel-suspension/eqkgrdid.html

Nummer 4: een oude brandweerwagen, lees veel ruimte voor spullen, voor 3900 euro: http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/magirus-deutz-170-d11-tankloschfahrzeug-4x4-ahk/hikkfpfe.html

Nummer 5: een militaire Unimog voor 3950 euro: http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/unimog-404/gosohhnn.html

Nummer 6: een nissan vrachtwagentje voor 4950 euro: http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/nissan-cabstar-110-35/mqkdsmhq.html

 

Tom plaatste al info over hoe en waar te stallen:

De bussen kunnen geschorts worden kost 75 euro en in 2e jaar 120 euro. En mogen dan niet op de openbare weg komen.

dus eigen ruimte. Buiten is niet zo goed voor de technische staat en roest. De remmen kunnen vast gaan zitten door vocht en is dan een dure reparatie om maar 1 ding te noemen.

 

Wat meer een mogelijkheid is om met een busbedrijf proberen en soort contract te maken dat de bussen voor oproepbasis beschikbaar zijn en dat men zelf de chauffeurs heeft die dan bij het busbedrijf hun kennis kunnen bijhouden, kost wel wat maar niet zo veel als zelf voor busbedrijf gaan spelen.

 

Er zijn wel goedkope bussen op marktplaats voor een 20.000 euro, maar dan moet je nog steeds een soort busbedrijf er op na houden.

 

Wat nog het meest haalbaar is om contact te zoeken met een bushobby-groep en dan eens wat kennis opdoen wat er zoal bij komt kijken http://www.sva-museumbussen.nl/

zoals deze, misschien kunnen er afspraken gemaakt worden over inzetbaarheid of stalling voor en tijdens de SHTF.

Je hebt dus stallingsruimte nodig en een werkplaats voor onderhoud, kan in combinatie met stallingsruimte maar mag niet altijd van de gemeente of verhuurder.

APK kan aardig in de papieren lopen.

 

En een stuk of 6 bestuurders met Rijbewijs D ( bus) en eventuele vakdiploma's verplicht!

 

Een redelijke 2e hands bus vanaf een 30.000 euro en een "jong ding" gaat al naar de 100.000 euro.

http://www.mascus.nl/transport/bus-touringcar

 

Een nieuwe bus kost toch zo'n 350.000 euro

 

En dan nog de verzekering en belasting.

 

@Enki @Tom @Kciroj

Suggesties, wijze raad of opmerkingen zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Welk doel zou je voor ogen hebben?

Sommige zijn beter om snel mensen in te vervoeren, sommige kleine vrachtwagentjes lijken meer een persoonlijke BOV.

 

Mijn personal favorite:

http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/mercedes-benz-onbekend-409-manual-steel-suspension/eqkgrdid.html

Kan er mensen in kwijt en in het midden stuff, opbergrekken maken aan de zijkanten boven voor extra bagage :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soortgelijke vrachtwagen hebben we tot onze beschikking ,alleen een grotere uitvoering.

Hier kunnen alle preps in het heeft een zeer grote laadbak.

Tijdens de SHTF gaat de vrachtwagen naar Duitsland.

Wie gaat er mee.

Het is een goede en betrouwbare DAF CF truck en hij is niet te koop

http://static.mascus.com/image/product/large/d0ac8967/daf-cf-85-380-8x2-euro-5,d0ac8967-1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soortgelijke vrachtwagen hebben we tot onze beschikking ,alleen een grotere uitvoering.

Hier kunnen alle preps in het heeft een zeer grote laadbak.

Tijdens de SHTF gaat de vrachtwagen naar Duitsland.

Wie gaat er mee.

Het is een goede en betrouwbare DAF CF truck en hij is niet te koop

http://static.mascus.com/image/product/large/d0ac8967/daf-cf-85-380-8x2-euro-5,d0ac8967-1.jpg

Handig zo,n kraan....grote tarp erover en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei het al en zeg het nog een keer.

Ik hoop dat er bij jullie mensen zijn die heel erg goed kunnen sleutelen want deze transportmiddelen zijn niet simpel te onderhouden en vele malen zwaarder dan een gewoon personen voertuig.

De onderdelen zijn niet goedkoop en ze zuipen brandstof. Vooral de grote trucks ...koop maar eens reserve banden . :(

 

Een oude Mercedes bestelwagen mmja lijkt me niet slecht maar die roesten volledig op (staan er voor bekend) dus toch nog eens heel goed nadenken lijkt me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die DAF Cf staat tot de beschikking ,ik ben wel in staat om jullie op te halen langs de route naar de BOL.

En we nemen voldoende diesel en reserve onderdelen mee ,en een ervaren monteur ,alleen is de vrachtwagen oranje dus een likkie verf en camo netten kan ie tijdens een shtf wel gebruiken.

Ook neem ik voldoende spullen mee die nuttig zijn tijdens een TEOTWAKWI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk doel zou je voor ogen hebben?

Sommige zijn beter om snel mensen in te vervoeren, sommige kleine vrachtwagentjes lijken meer een persoonlijke BOV.

 

Mijn personal favorite:

http://www.mascus.nl/transport/anders-vans/mercedes-benz-onbekend-409-manual-steel-suspension/eqkgrdid.html

Kan er mensen in kwijt en in het midden stuff, opbergrekken maken aan de zijkanten boven voor extra bagage :)

 

Nogal problematisch de zitplaatsen in de lengterichting en gevaarlijk!

 

Voor zitplaatsen die in de lengterichting zijn aangebracht zijn geen eisen gesteld ten aanzien van gordels, omdat zij niet goed zijn te beveiligen. Daarom zullen dergelijke zitplaatsen - voor zover bestemd om tijdens het rijden te worden gebruikt - niet meer aanwezig mogen zijn in kampeerauto’s in gebruik genomen na 19 oktober 2008.

 

Zoals hierboven blijkt, mag in oudere kampeerauto’s in veel gevallen zonder gordel worden gereden. De veiligheidseisen zijn echter door de jaren heen niet voor niets steeds strenger geworden. Autogordels redden jaarlijks talloze levens. Het verdient dus aanbeveling tijdens het rijden geen in de lengterichting geplaatste zitplaatsen te gebruiken en op andere zitplaatsen zonder gordels die men rijdend wil gebruiken, zo mogelijk alsnog gordels te laten aanbrengen (door een deskundig bedrijf).

 

http://www.camperleven.nl/index.php?doc=geldige_zitplaatsen_camper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogal problematisch de zitplaatsen in de lengterichting en gevaarlijk!

 

Voor zitplaatsen die in de lengterichting zijn aangebracht zijn geen eisen gesteld ten aanzien van gordels, omdat zij niet goed zijn te beveiligen. Daarom zullen dergelijke zitplaatsen - voor zover bestemd om tijdens het rijden te worden gebruikt - niet meer aanwezig mogen zijn in kampeerauto’s in gebruik genomen na 19 oktober 2008.

 

Zoals hierboven blijkt, mag in oudere kampeerauto’s in veel gevallen zonder gordel worden gereden. De veiligheidseisen zijn echter door de jaren heen niet voor niets steeds strenger geworden. Autogordels redden jaarlijks talloze levens. Het verdient dus aanbeveling tijdens het rijden geen in de lengterichting geplaatste zitplaatsen te gebruiken en op andere zitplaatsen zonder gordels die men rijdend wil gebruiken, zo mogelijk alsnog gordels te laten aanbrengen (door een deskundig bedrijf).

 

http://www.camperleven.nl/index.php?doc=geldige_zitplaatsen_camper

 

Je bent bekend met afkortingen zoals SHTF, TEOTAWKI en WROL? Gordels en regelgeving zijn mij minder belangrijk in zo'n situatie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent bekend met afkortingen zoals SHTF, TEOTAWKI en WROL? Gordels en regelgeving zijn mij minder belangrijk in zo'n situatie...

 

Ja en nee... die gordels e.d. zijn er wel voor je eigen veiligheid. En als je met een bus vol familie's door een barricade heen ramt dan zijn die gordels toch echt wel heel erg prettig...

 

Ik heb nooit begrepen hoe mensen gordels als "stomme regelgeving" en "pesterij" enzo kunnen zien. Doe dat ding om en zeur er niet over, het kreng kan je leven redden.

 

Beetje onnozel om stevig te preppen voor SHTF en dan vervolgens te overleiden doordat je je gordel niet om had.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen, als je gordel goed afgesteld is voel je zowat niet eens dat je 'm om hebt. Dat gelul dat mensen zich opgesloten voelen met en gordel om is IMHO echt belachelijk (op een paar uitzonderingen na die er daadwerkelijk een fobie voor hebben natuurlijk).

 

Een prepper die zonder gordels rijdt is al helemaal bijzonder. Een van de simpelste preps om een ongeluk te overleven wordt dan dus genegeerd, dat kan ik niet anders dan me afvragen hoe ze met andere belangrijke dingen omgaan :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wel een (inmiddels overleden) collega in herinnering die (schijnbaar) een vrijstelling had voor het gordelgebeuren (omwille van medische redenen).

Gewoon dragen dus.

 

Verder is de bus alleen een goed idee als deze regelmatig gebruikt wordt zodat de conditie ervan en het onderhoud enzomeer bekend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap ook nooit dat mensen geen gordel dragen, ik voel mij naakt in de auto zonder gordel. Ook sta ik nimmer toe dat een passagier geen gordel draagt.

Mijn rijopleiding heb ik in militaire dienst genoten (niet dat je gordels in Laro's had) en aan het einde van de opleiding kwam de Marechaussee langs met een "crash simulator".

In feite een glijbaan met daarop een stoel en een veiligheidsgordel. De snelheid waarmee ze je van de glijbaan lieten gaan om een frontale crash te simuleren (in een keer tot stilstand komen zonder vertraging) ben ik vergeten, ergens tussen de 5 en 20 km/pu. Ik gok dat het 5 was want 20 is al best hard. De klap die je kreeg was al zeer aanzienlijk, mijn baret vloog 10 meter door de hal en ik heb 3 weken last van mijn linker schouder gehad, en dat was dus bij lage snelheid. Mijn hoefden ze niet meer te overtuigen en heb altijd mijn gordel gedragen. Zoiets zouden ze eigenlijk bij iedere rijopleiding moeten doen alhoewel het wat veiliger is met jonge gezonde soldaten dan wellicht de gemiddelde burger cursist ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kciroj

 

Ik vind de keuze wel mooi, maar ik wil alleen maar aangeven dat dit soort voertuigen nooit een bus kunnen worden, voor het vervoer van meer dan 8 personen. De banken in de lengterichting voorzien van gordels is niet genoemd en heeft ook weinig zin.

Ik wil advies geven om een eventuele miskoop te voorkomen.

Een evacuatie kan nodig zijn zonder dat er een WROL scenario actief is. De controle's kunnen juist streng zijn met extra politie controlepunten onderweg.

Ik ga er meer vanuit dat dit een waarschijnlijker scenario is dan een soort MAD MAX scenario.

Dan is het wel prettig om niet van de weg te worden geplukt met een groep preppers die alles bij zich heeft.

De eisen voor autobussen worden steeds bijgesteld http://fehac.nl/autobussen-touringcars-2015/

 

En je wilt echt niet op weg naar een BOL locatie urenlang gecontroleerd worden door de verkehrspolizei dan maar beter je zaakjes goed voor elkaar hebben anders is einde rit:mad:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en nee... die gordels e.d. zijn er wel voor je eigen veiligheid. En als je met een bus vol familie's door een barricade heen ramt dan zijn die gordels toch echt wel heel erg prettig...

 

Ik heb nooit begrepen hoe mensen gordels als "stomme regelgeving" en "pesterij" enzo kunnen zien. Doe dat ding om en zeur er niet over, het kreng kan je leven redden.

 

Beetje onnozel om stevig te preppen voor SHTF en dan vervolgens te overleiden doordat je je gordel niet om had.

 

Een stadsbus hoef je nog steeds geen gordels je mag zoiets zonder problemen van Den Helder naar Maastricht rijden als je wilt. Hij is alleen begrenst op 85 kmpu

 

Zoals al eerder gezegd, gordels zijn van levensbelang, en tijdens een SHTF nog veel meer zelfs dan nu. Ik heb zelf taxi gereden en daar mag (althans toen) je als chauffeur zonder gordel rijden (enkel wanneer je passagiers in de auto hebt, rij je alleen moet hij wel om, dit om eventueel snel je auto te kunnen verlaten als je passagiers agressief worden of zo) en zelfs toen had ik hem vaak wel om.

 

Je kan nog zo'n goede chauffeur zijn en nooit een ongeluk veroorzaken, maar dat geeft geen enkele garantie dat een ander niet tegen jou aan rijd. Of het rammen van diverse obstakels tijdens een vlucht/SHTF. In beide gevallen kan de gordel je leven redden. En een lagere snelheid is ook geen excuus, vlieg je met 10KM/h tegen je voorruit dan kan het al te veel zijn.

 

Wil je veiliger op weg tijdens een SHTF, dan is het zeker aan te raden om een rolkooi in je auto/bus/camper te bouwen, goede stoelen (met zijdelingse ondersteuning) voorzien van vierpuntsgordels is zelfs geen overbodige luxe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stadsbus hoef je nog steeds geen gordels je mag zoiets zonder problemen van Den Helder naar Maastricht rijden als je wilt. Hij is alleen begrenst op 85 kmpu

 

Het hoeft misschien niet (hier in Zweden overigens wel, in schoolbussen is de buschauffeur zelfs verplicht te controleren of iedereen 'm om heeft), maar dat maakt 't niet minder dom om 'm niet te dragen als 'ie aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met @tom666 eens en hanteer voor mijzelf de KISS methode : KEEP IT SIMPLE stupid... Dus ik rijd wat ik zelf kan onderhouden, in dit geval een Santa Fe op benzine..

Alle andere opties vallen wat mij betreft af, zeker in NL waar je financieel leegloopt op de wegenbelasting en de brandstof.... Eerder had ik ook een Santa Fe op diesel, fijne bak maar de kosten van de wegenbelasting werden me veel te hoog, dit gaat beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alternatieve energie bronnen, zoals zonne-energie en ouderwets op hout ( houtalcohol ) gestookt moet je dan aan denken, want fossiele brandstoffen zullen het eerst niet meer verkrijgbaar zijn. en als er geen electra is kun je ook al niet tanken

 

Ik geloof dat je een moderne benzine auto ook op ethanol kan laten rijden :)

Het zuipt dan wel, maar het was op Mythbusters dus is het waar :o

 

Greetz,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat je een moderne benzine auto ook op ethanol kan laten rijden :)

Het zuipt dan wel, maar het was op Mythbusters dus is het waar :o

 

Greetz,

 

Over Mythbusters gesproken, ze hebben ook een keer een vrachtauto voorzien van een punt waarmee ze door stilstaande auto's konden rijden (file bijvoorbeeld). In de volledige aflevering zeiden ze zelfs dat het ook had gewerkt als ze 50 auto's of meer op rij hadden gehad, zo weinig moeite kostte het met die combinatie. Mocht je een SHTF voertuig willen dan moet je er wel zoiets dus op bouwen :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...