Ga naar inhoud
GENEGEERD

Als 1 liter water op brandende olie komt...


Tom

Aanbevolen berichten

Met open vuur buiten goed oppassen met hete frituur olie die vlam heeft gevat nooit blussen met water.

 

 

 

 

En zo krijg je het weer uit.

 

 

 

 

En vertraagd afgespeeld in slow motion met een high speed camera met facebook te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

En nog zo'n gevaarlijk goedje is thinner, met een vriend waren we bezig in de werkplaats en tijdens lassen lag er nog een lap met thinner op de grond.

De lap vloog in brand en we moesten flink trappen net zoals in dit filmpje.

 

[video=youtube;VNuFv3PEF-k]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post. Ik heb een brand deken in de keuken maar nadat die dingen massaal werden afgekeurd weet ik niet of ie gaat werken of niet. Ik heb geen friteuse meer maar heb wel altijd deksels klaarliggen die op m'n pannen passen. En natuurlijk kun je een handdoek nat maken en erop mikken. Ook schuim en poederblusser aanwezig. Weet eigenlijk niet goed wat het beste is voor een brandende pan. Ik heb geen co2 blusser helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het ook uitgaan, als je er zak bevroren bitterballen ingooit?

Nope, ijs is ook water.

 

Maar 1 troost. Nadat je keuken is uitgefikt, kun je de brandweer trakteren op heerlijke bitterballen hahahha

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom en niet enkel olie hoor , brandend gesmolten kaarsvet waar je wat water op gooit geeft denk ik zelfs een nog beter effect :)

maar anderzijds kun je gebruik maken van dit effect :cool: (nood) kachels op olie maken van dit effect gebruik .

In deze kachels wordt olie en tegelijkertijd water gedruppeld op een gloeiend hete plaat .De minuscule kleine waterdruppeltjes van de stoom

die bij de verdamping vrijkomen nemen de olie mee die ook verdampt en dit mengsel brandt veel schoner en zuiniger dan

een gewone druppel gevoede oliekachel

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog zo'n gevaarlijk goedje is thinner, met een vriend waren we bezig in de werkplaats en tijdens lassen lag er nog een lap met thinner op de grond. De lap vloog in brand en we moesten flink trappen net zoals in dit filmpje.

 

" De lap vloog in brand " ...

 

Dat suggereert een spontane ontbranding ...

Maar volgens mij houdt diegene in het filmpje hem bewust voor de kachel / brander ? :confused: :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom en niet enkel olie hoor , brandend gesmolten kaarsvet waar je wat water op gooit geeft denk ik zelfs een nog beter effect :)

maar anderzijds kun je gebruik maken van dit effect :cool: (nood) kachels op olie maken van dit effect gebruik .

In deze kachels wordt olie en tegelijkertijd water gedruppeld op een gloeiend hete plaat .De minuscule kleine waterdruppeltjes van de stoom

die bij de verdamping vrijkomen nemen de olie mee die ook verdampt en dit mengsel brandt veel schoner en zuiniger dan

een gewone druppel gevoede oliekachel

gr will

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle hete dingen die niet met water mengbaar zijn vliegen in de fik als je ze met water blust. Dat komt omdat het water verdampt, dus zet het uit, dit neemt al het (brandend) vet mee dus verspreidt dit het vuur. Denk bijvoorbeeld aan frituurvet, kaarsvet, gesmolten kaas etc.. ect... ect...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post. Ik heb een brand deken in de keuken maar nadat die dingen massaal werden afgekeurd weet ik niet of ie gaat werken of niet. Ik heb geen friteuse meer maar heb wel altijd deksels klaarliggen die op m'n pannen passen. En natuurlijk kun je een handdoek nat maken en erop mikken. Ook schuim en poederblusser aanwezig. Weet eigenlijk niet goed wat het beste is voor een brandende pan. Ik heb geen co2 blusser helaas.

 

Branddekens zijn niet afgekeurd omdat ze niet zouden werken, integendeel zelfs, ze werken zéér goed.

Ze zijn afgekeurd ivm hygiëne. Het is jarenlang een dilemma geweest in de horeca.

 

Had je een branddeken werd je door de Voedsel en warenautoriteit afgekeurd ivm slechte hygiëne.

Had je geen branddeken werd je afgekeurd door de brandweer ivm beperkte blusmogelijkheden.

De kogel is nu door de kerk en hygiëne is belangrijker dan brandveiligheid.

 

Ik zeg gewoon houden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Branddekens zijn niet afgekeurd omdat ze niet zouden werken, integendeel zelfs, ze werken zéér goed.

Ze zijn afgekeurd ivm hygiëne. Het is jarenlang een dilemma geweest in de horeca.

 

Had je een branddeken werd je door de Voedsel en warenautoriteit afgekeurd ivm slechte hygiëne.

Had je geen branddeken werd je afgekeurd door de brandweer ivm beperkte blusmogelijkheden.

De kogel is nu door de kerk en hygiëne is belangrijker dan brandveiligheid.

 

Ik zeg gewoon houden :)

Sommige branddekens waren/zijn onveilig omdat ze gewoon in de fik vliegen. Ligt me iets bij dat daar een post op het forum over geweest is......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige branddekens waren/zijn onveilig omdat ze gewoon in de fik vliegen. Ligt me iets bij dat daar een post op het forum over geweest is......
4 van de 10 vatten vlam...https://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2042901/niet-alle-blusdekens-blussen-olie-en-vetbranden
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik geen blusdekens voor frituurbranden!

Uit nader onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is gebleken dat blusdekens niet geschikt zijn om de huidige type frituurbranden te kunnen doven. VEBON adviseert consumenten frituurbranden bij voorkeur met een vetblusser doven. Frituurbranden kunnen ontstaan bij het bakken van oliebollen, friet, kroketten, loempia’s, etc. Blus in ieder geval nooit met water, dat verergert de situatie. Blusdekens zijn prima bruikbaar voor andere kleine beginnende branden en voor het doven van een in brand geraakte persoon.

VEBON waarschuwt geen blusdekens te gebruiken voor frituurbranden!

http://frituurbrand.nl/?categorie=22

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet mogelijk dat troep sowieso onveilig is? Die keren dat ik gebruik heb meegemaakt voldeed het prima.

Grootste nadeel van dit soort systemen (alsmede koolmonoxidemelders, CO2-blussers etc) is dat je op het moment suprême er blindelings op moet vertrouwen. Je kan ze niet testen vooraf of het daadwerkelijk werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige branddekens waren/zijn onveilig omdat ze gewoon in de fik vliegen. Ligt me iets bij dat daar een post op het forum over geweest is......

 

 

80% zijn gezakt voor de vuurproef.

 

http://www.test-aankoop.be/woning-energie/nc/nieuws/blusdekens-zinloos

 

de merken en hun beoordeling.

 

tmp1f6b.jpg.3b550cbc4f69e7563c351849a7a90b0e.jpg

 

btw een borrelglaasje water volstaat al en als het vet heet genoeg is zijn een paar druppels al voldoende voor een vuurbal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is steeksproefgewijs en betekend niet dat mijn product per definitie slecht is.

Ik vertrouw er op dat de verdere uitkomsten betrouwbaar zijn, maar ik zal persoonlijk nieuwe ongebruikte blusdekens niet van de hand doen.

Wel zou ik niet snel de blusdeken of iets dergelijks pakken. Eerst gewoon de deksel op de pan doen en de hittebron uit zetten zal de eerste reactie zijn.

 

Daarna zien we verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Heb de documentatie van de NVWA test nog niet bekeken, maar tijdens de brandweer cursus (Manschappen en Manschappen 1) wordt de vet-pan er ook altijd een keer bij gepakt. Vervolgens moet je op verschillende manieren de zaak doven en ook met een blusdeken.

Het klopt dat veel blusdekens vlam vatten bij onjuist gebruik! Als het gas nog op het stel staat, is er een vuurbron welke een mooie, constante vlam geeft onder het deken, omdat de warmte nergens meer naartoe kan krijgt de deken de volle laag! Je zal zo'n test ook bijna nooit met een E-stel zien helaas.

Daarom: gas dicht draaien! Of zelfs het aller beste, VOOR het bakken/braden, zorg dat er een passende deksel in de buurt ligt...

 

Heb gelezen dat ze een vetblusser adviseren, maar die zijn ook verschrikkelijk gevaarlijk als je deze onjuist gebruikt. De straal met blusmiddel kan er zo hard uit komen dat het brandende vet uit de pan wordt gespoten en de keuken rond. Doet het ook altijd goed bij de cursus!

 

En vergeet niet: Het is altijd beter een blus deken te gebruiken dan om helemaal niets te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ja leuk die met kaarsenvet op het vuur gooien. We hebben het ooit ook eens bij scouting gedaan om te laten zien wat absoluut niet te doen. De reactie waren net zo . De tweede keer trouwens ook. Vuur is geen lolletje. En net zo als bijvoorbeeld ehbo en klimtechnieken essentiele onderdelen van scouting . Kan je het nog ergens leren.btw ook spannend !

Veiligheid is goed in acht genomen en blusmiddelenen ehbokoffer bij de hand !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt mij op dat heel vaak vergeten wordt te vermelden om als 1 van de eerste acties, de hittebron weg te nemen. Of dat nou 't gas dicht draaien is, of de stekker er uit (of als je daar niet bij kan, de hoofdschakelaar in de stoppenkast uit), voordat je gaat blussen. Het is nogal doelloos om te blussen als aan de andere kant nog steeds brandstof/hitte aangevoerd wordt!

 

Is een ABC blusser geschikt voor een frituurpan die in de fik staat? Of is een vochtige doek nog steeds het beste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afsluiten met een (licht vochtige) doek of blusdeken is altijd te prefereren indien de brand zich beperkt tot de frituurpan zelf, omdat dit beter te controleren is en je de olie niet kan gaan rondblazen,

wat met een blusapparaat wel kan gebeuren, zeker als je het doet zonder dat je ervaring hebt.

 

Ondanks de B in ABC, is dit voor olie van petroleum derivaten, zoals diesel enz.... Niet voor vet of olie van frietvet. Daar heb je klasse F voor nodig en zijn schuimblussers bij mijn weten.

Hoe je het klaarspeelt om als verstandig persoon een frietpot ongewild te laten ontbranden, ontgaat me volledig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...