Ga naar inhoud
GENEGEERD

Roken & stoppen. Hoe?


Aanbevolen berichten

Er bestaat al lang een draadje over het stoppen met roken, zie http://preppers.nl/forum/threads/6652-Roken-en-stoppen-waarom/page25?highlight=roken, maar daarin gaat het er vooral over dat roken slecht voor je is, en dat velen het maar stom vinden dat er nog mensen zijn die roken.

 

Tegenwoordig weet heus iedereen wel dat roken slecht voor je gezondheid is, maar ik zou het positiever willen benaderen. Daarom kun je hier je ervaringen en tips kwijt over het stoppen met roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
De eenvoudigste manier is 'cold turkey'.

Maar dit vereist een sterke persoonlijkheid.

 

Een eenvoudigere manier is hulp d.m.v. nicotine tabletten.

Ook hier moet de persoonlijkheid sterk zijn, alle rookwaar het huis uit...

Niet alleen alle rookwaren ook asbakken aanstekers . Bij mij was dat een onbegonnen zaak .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jaren lang gerookt. Ook 100x geprobeerd te stoppen en daar ging het dus fout. Ik ging proberen te stoppen terwijl je gewoon moet stoppen.

Als je maar echt ervan af wil komen kan je het "cold turkey". Als je het voor iemand anders doet, gaat het niet werken. Nu ook alweer 5 jaar zonder 1 sigaret, vind de geur nog steeds lekker maar heb geen behoefte om er weer aan te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Niet stoppen als je `geestelijk labiel` bent (scheiding, werkstress, weetikveel); dit werkt niet goed

- Let op je dieet, je zou zomaar wat zwaarder kunnen worden

- Zorg voor afleiding zodat je fikken geen peuk zoeken

Iets om je vingers bezig te houden is inderdaad handig. In Turkijke verkopen/verkochten? ze een kralenketting/soort rozenkransjes hiervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor mij het aller beste werkte, was iedere dag denken: "als ik 1 dag niet kan roken, kan ik ook 2 dagen niet roken" en dan de volgende dag dus "als ik 2 dagen niet kan roken, kan ik ook 3 dagen niet roken" en "als ik 3 dagen niet kan roken..." etc etc etc. En dan ben je opeens al 2,5 jaar gestopt :)

De hele tijd denken "ik mag nooit meer roken" maakt het denk ik abstract, want "nooit" is een ongrijpbare, niet concrete term". Terwijl als je denkt "1 dag", dat is concreet, dat is te overzien, dat kan je hoofd bevatten. En als je het die ene dag overleefd hebt, weet je dus dat 100% zeker dat je het kan: 1 dag niet roken, en dat het je dus NOG een dag ook zal lukken. En daarna weer een dag. En dan weer.

 

Hier ging overigens niet al het rookwaar meteen de deur uit, ik heb het juist open en bloot op tafel laten liggen. In mijn auto ligt nu nog een pakje peuken in het dashboardkastje :rolleyes:

Maar goed, ik ben niet bang om de confrontatie met mezelf aan te gaan, het daagt me ook uit om te laten zien dat ik sterker ben dan zo'n suffe sigaret.

 

Maar dat zou dus mijn tip zijn, om het concreet te houden, en je te richten op wat je al is gelukt ipv op al die tijd die je nog vol moet houden ("ik mag nooit meer roken")

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal voor iedereen wel anders zijn, maar voor mij werkte het ook niet op "te proberen met stoppen"

 

Het is zoals @Blamie zeg. Je moet het niet proberen, maar je moet het doen.

Als je deze stap zet, dan moet je hem uiteraard voor jezelf maken, en niet voor je partner.

 

Nu heb ik persoonlijk heel veel moeite om te zeggen dat ik "voor altijd" zal stoppen.

Net zoals ik ook niet zou kunnen zeggen dat ik "nooit en te nimmer ... zal doen" (vul maar in, maakt niet uit)

 

Dus na jaren proberen (wat dus niet werkt) heb ik het anders aangepakt

Ik heb tegen ieder gezegd dat ik voor de volle 100% geen sigaret meer zal roken, tot 31 december.

Ik weet dat ik dat waar kon maken, en had mezelf voorgenomen om op 31 december dan wederom met 1 jaar te verlengen.

Dit is ondertussen 10 jaar geleden, en die verlenging met 1 jaar gaat me steeds makkelijker af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ben ik gestopt met roken, door te gaan dampen. E-sig is eigenlijk de makkelijkste manier. Ik begon met roken op mijn 9de en rookte 22 jaar. Had al eerder geprobeerd te stoppen met roken, maar door de zware verslaving, werd ik er helemaal gek en agressief van. Toen rade een collega van me de e-sig aan. Dus ik deed mijn onderzoek er naar en dacht ja dat kan werken. Eerste week rookte ik nog af en toe een sigaret erbij, maar tegen de tweede week alleen de e-sig. De nicotine level in de e-juice zorgde ervoor dat de sigaretten drang onder controle bleef en zolang ik nee tegen de sigaret bleef zeggen die week kwam ik erdoor heen. Na die week nergens meer last van gehad. De weken gingen voorbij en dat werden maanden, de nicotine level bouwde ik af tot het minimale. Nu twee jaar later, heb ik bijna geen nicotine meer in mijn E-juice (3mg, wat na verdamping 1-1,5mg opgenomen wordt). Damp nu meer uit gewoonte, maar kan het gerust wegleggen voor langere periodes. Heb ook geen last van een drang naar sigaretten als iemand naast me zit te roken. Stinkt zelfs in mijn opinie. luchtwegen werden beter en ook mijn reukorgaan.

 

Cold Turkey stoppen is 1 methode maar een zware methode en meeste die het zo doen moeten constant tegen de nicotine verslaving vechten. Door te gaan dampen, bouw je die drang af tot dat het niet meer bestaat. Beide methodes werken, maar ook in beide gevallen moet je ook echt willen stoppen. Als je bij het dampen af en toe een sigaret blijf roken, dan gaat het ook niet werken. Je rookt alleen minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen werkt weer natuurlijk wat anders.

 

Bij mij was dit boek doorslaggevend:

http://www.jangeurtz.nl/boek_de_opluchting.html

 

Omdat ik heel anders tegen roken (of de verslaving) aan ben gaan kijken.

Het veranderde voornamelijk mijn denkpatronen. En dat was bij mij het gene waardoor ik het stoppen nooit volhield.

 

Nu vijf jaar verder, nog steeds rookvrij! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Adviezen als, alle rookwaar het huis uit, is nogal lastig, als je niet de enige rookt in huis, en de mederoker niet meedoet.

 

Als ik zou stoppen met roken, zou de hoofdmotivatie eerder geld zijn, dan gezondheid. Ik rook nu al meer dan de helft van mijn leven en gezondheidstechnisch gezien is er gewoon niks mis met mij (laatste longfunctie test is wel al een paar jaar geleden, maar ik was prima geslaagd)

 

Waarom ik het dus lastig vind om te roken, dus tips gericht op dit zijn welkom. Alhoewel ik nu niet in de omstandigheid ben om te stoppen (zie tip eerste pagina, niet in zeer stressvolle periode van je leven) zit dat nog steeds wel in de planning. Mijn vorige stoppoging heeft enkele weken geduurd, toen ging mijn ex vreemd en lag mijn huwelijk aan diggelen, einde stoppoging.

 

Wat heb ik toen geleerd:

 

roken en drinken zijn bij mij aan elkaar gekoppeld. Als ik rook, drink ik en als ik drink ga ik roken. Als ik stop met roken, stop ik met drinken en dat is nog slechter voor je gezondheid dan roken. (drinken als in, gewoon drinken, niet alcohol)

 

Ik kan niet roken zonder drinken

 

Ik heb al mijn hele leven iets te doen gehad met handen EN mond, als kind zijnde was dat duimen en later werd dat dus roken. Het helemaal niks om handen hebben in combinatie met de mond is dus echt lastig.

 

Ik heb geenszins het idee dat ik echt moeite zal hebben met de nicotine verslaving, aangezien ik ook prima heb kunnen stoppen met ander middelen gebruik. Het is voornamelijk de gewoonte van de combi roken - drinken en het wat te doen hebben met handen en mond, waar ik op vast loop.

 

Dus tips zijn welkom, aangezien daar dit draadje voor bedoeld is. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adviezen als, alle rookwaar het huis uit, is nogal lastig, als je niet de enige rookt in huis, en de mederoker niet meedoet.

 

Als ik zou stoppen met roken, zou de hoofdmotivatie eerder geld zijn, dan gezondheid. Ik rook nu al meer dan de helft van mijn leven en gezondheidstechnisch gezien is er gewoon niks mis met mij (laatste longfunctie test is wel al een paar jaar geleden, maar ik was prima geslaagd)

 

Waarom ik het dus lastig vind om te roken, dus tips gericht op dit zijn welkom. Alhoewel ik nu niet in de omstandigheid ben om te stoppen (zie tip eerste pagina, niet in zeer stressvolle periode van je leven) zit dat nog steeds wel in de planning. Mijn vorige stoppoging heeft enkele weken geduurd, toen ging mijn ex vreemd en lag mijn huwelijk aan diggelen, einde stoppoging.

 

Wat heb ik toen geleerd:

 

roken en drinken zijn bij mij aan elkaar gekoppeld. Als ik rook, drink ik en als ik drink ga ik roken. Als ik stop met roken, stop ik met drinken en dat is nog slechter voor je gezondheid dan roken. (drinken als in, gewoon drinken, niet alcohol)

 

Ik kan niet roken zonder drinken

 

Ik heb al mijn hele leven iets te doen gehad met handen EN mond, als kind zijnde was dat duimen en later werd dat dus roken. Het helemaal niks om handen hebben in combinatie met de mond is dus echt lastig.

 

Ik heb geenszins het idee dat ik echt moeite zal hebben met de nicotine verslaving, aangezien ik ook prima heb kunnen stoppen met ander middelen gebruik. Het is voornamelijk de gewoonte van de combi roken - drinken en het wat te doen hebben met handen en mond, waar ik op vast loop.

 

Dus tips zijn welkom, aangezien daar dit draadje voor bedoeld is. :)

 

Vraag eens naar Varenicline bij de huisarts, een stof die nicotine nabootst.

 

http://www.nu.nl/gezondheid/4120850/stoppen-met-rokenmedicijn-minder-bijwerkingen-dan-gedacht.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag eens naar Varenicline bij de huisarts, een stof die nicotine nabootst.

 

http://www.nu.nl/gezondheid/4120850/stoppen-met-rokenmedicijn-minder-bijwerkingen-dan-gedacht.html

 

Dat is weer iets wat gericht is op de nicotine verslaving, dat helpt niet de gewoonte verslaving eraf te krijgen :) toch wel bedankt voor het meedenken en ik zal het zeker bekijken/overwegen of het wel makkelijker maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is weer iets wat gericht is op de nicotine verslaving, dat helpt niet de gewoonte verslaving eraf te krijgen :) toch wel bedankt voor het meedenken en ik zal het zeker bekijken/overwegen of het wel makkelijker maakt.

 

Mischien kun je gaan breien of borduren, het houd je handen bezig en het lever ook nog wat op. Ik kan niet niks doen.....hoeweel ik het als idee heel lekker vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor mij het aller beste werkte, was iedere dag denken: "als ik 1 dag niet kan roken, kan ik ook 2 dagen niet roken" en dan de volgende dag dus "als ik 2 dagen niet kan roken, kan ik ook 3 dagen niet roken" en "als ik 3 dagen niet kan roken..." etc etc etc. En dan ben je opeens al 2,5 jaar gestopt :)

De hele tijd denken "ik mag nooit meer roken" maakt het denk ik abstract, want "nooit" is een ongrijpbare, niet concrete term". Terwijl als je denkt "1 dag", dat is concreet, dat is te overzien, dat kan je hoofd bevatten. En als je het die ene dag overleefd hebt, weet je dus dat 100% zeker dat je het kan: 1 dag niet roken, en dat het je dus NOG een dag ook zal lukken. En daarna weer een dag. En dan weer.

 

Hier ging overigens niet al het rookwaar meteen de deur uit, ik heb het juist open en bloot op tafel laten liggen. In mijn auto ligt nu nog een pakje peuken in het dashboardkastje :rolleyes:

Maar goed, ik ben niet bang om de confrontatie met mezelf aan te gaan, het daagt me ook uit om te laten zien dat ik sterker ben dan zo'n suffe sigaret.

 

Maar dat zou dus mijn tip zijn, om het concreet te houden, en je te richten op wat je al is gelukt ipv op al die tijd die je nog vol moet houden ("ik mag nooit meer roken")

 

Ben op dezelfde manier gestopt met roken toen ik 25 weerd, besloot vandag rook ik niet, en steeds een dag langer. Plus ik was bang voor rimpels om mijn mond,die kippekont effect. Nu ben ik bijna 55 en heb toch rimpels.......causal verband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je huisgenoot kan ziek worden van jouw rook. Ik heb mijn astma hoogstwaarschijnlijk gekregen omdat ik in een gezin opgroeide waar werd gerookt. Er is verder niks erfelijks in mijn familie qua astma en ik heb zelf nooit gerookt. Mijn man ook niet.

Nog een ander idee. Mijn vader lukte het nooit om te stoppen met roken totdat hij rond zijn vijftigste een hartinfarct kreeg. Hij heeft nooit meer gerookt, hij wil mijn moeder (met veel gezondheidsproblemen) niet sneller weduwe laten worden als hij dat kan voorkomen. Hij heeft gelukkig ook geen infarct meer gekregen en het is al meer dan twintig jaar later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je huisgenoot kan ziek worden van jouw rook. Ik heb mijn astma hoogstwaarschijnlijk gekregen omdat ik in een gezin opgroeide waar werd gerookt. Er is verder niks erfelijks in mijn familie qua astma en ik heb zelf nooit gerookt. Mijn man ook niet.

Nog een ander idee. Mijn vader lukte het nooit om te stoppen met roken totdat hij rond zijn vijftigste een hartinfarct kreeg. Hij heeft nooit meer gerookt, hij wil mijn moeder (met veel gezondheidsproblemen) niet sneller weduwe laten worden als hij dat kan voorkomen. Hij heeft gelukkig ook geen infarct meer gekregen en het is al meer dan twintig jaar later.

 

En hoe is dit een tip? Denk dat dit beter in het andere topic thuis hoort :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien kun je gaan breien of borduren, het houd je handen bezig en het lever ook nog wat op. Ik kan niet niks doen.....hoeweel ik het als idee heel lekker vind.

 

Ik ben echt serieus met deze vraag. Als ik stop met roken, stop ik met drinken, want die twee handelingen zijn bij mij gekoppeld en van stoppen met drinken ga je serieus echt hartstikke dood en sneller dan van doorgaan met roken.

 

Nou zal het niet zo'n vaart lopen, omdat mijn vriend er wel voor zorgt dat er zo nu en dan wat vocht naar binnenkomt, wat hij toen ook gedaan heeft, maar dat lijkt me toch geen gezondere oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe is dit een tip? Denk dat dit beter in het andere topic thuis hoort :)

Is het niet tip genoeg dat jouw huisgenoot ziek wordt van jouw roken? Of dat je kunt stoppen vanwege zorgzaamheid van je partner.

Beetje doorzettingsvermogen en het lukt jou ook best.

 

Ik heb dan niet hoeven stoppen met roken, ik zit wel om gezondheidsredenen op een zeer strict dieet. Ook dat is pittig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn antwoord was ook serieus, als je iets in handen nodig heb is dat een optie. Je heb roken en drinken gekoppel, dat heb jij gedaan, dus je kan het ontkoppellen, ik doe niet licht hartig ofzo, maar andere zetting voor je zelf maken kan. Een nieuwe gedrag duurt even voor dat hij een 2 de natuur woord. Mischien kun je in de keuken, in je badkamer, op tafel, naast de bank ,ect, glazen water neerzetten met drink mij erop. Meer water drinken is ook een gewoonte, net als rokken. Van mij hoef je trouwens echt niet te stoppen met roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag eens naar Varenicline bij de huisarts, een stof die nicotine nabootst.

 

http://www.nu.nl/gezondheid/4120850/stoppen-met-rokenmedicijn-minder-bijwerkingen-dan-gedacht.html

 

Volgende week ben ik een half jaar rookvrij. In maart ben ik gestopt met behulp van Varenicline (champix).

Ik ben geen arts of chemicus maar de bewering dat dit middel nicotine nabootst is volgens mij net niet helemaal correct. Want dan zou het slechts een hele dure vervanger van nicotinepleisters en kauwgum zijn.

 

Het is mij uitgelegd dat dit middel de nicotine receptoren in je hersenen voor de gek houdt. De enorme nicotine kick die je als rookverslaafde van elke sigaret krijgt is er domweg niet meer. En dat werkt al heel snel na het innemen van de eerste pil.

Ik had zelf de ervaring dat binnen 8 uur na de eerste pil een sigaret nergens meer naar smaakte.

 

Je blijft de eerste 10 dagen gewoon door roken maar de lol is er eigenlijk af, je doet het op de automatische piloot.

Bij een vorige champix stop poging maakte ik de fout dat ik bleef door roken tot aan het moment dat je geen nieuwe sigaret meer wilt opsteken.

En daar gaat het dan mis, de ingesleten gewoonte bepaalt namelijk 2/3 deel van je rookverslaving.

 

De pillen helpen je dus met de eerste 1/3 deel daarna moet je wilskracht en eigen motivatie het overnemen. Met deze wetenschap lukte het deze keer wel.

Nadat ik een maand gestopt was heb ik als extra uitdaging nog even een sjekkie gedraaid om te testen wat je nu eigenlijk mist. Dit schijnt doorgaans een gevaarlijke valkuil te zijn maar voor mij was het verhelderend. Na meer dan 30 jaar gerookt te hebben was mijn conclusie dat het roken van zo'n sigaret je niks brengt en dat het eigenlijk ook niet echt lekker is.

 

 

 

 

Naschrift

In alle eerlijkheid moet ik ook zeggen dat er verder geen ene moer veranderd is. Alle jubelverhalen over betere conditie, beter reukvermogen en meer smaak bij het eten zijn volledig aan mij voorbij gegaan. Voor de beloning op korte termijn hoef je het dus niet in alle gevallen te doen, zie het dan maar als een investering in toekomstige gezondheid ofwel minder risico's op vervelende ziektes.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...