Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vissen


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Uiteindelijk dan toch een vaste hengel en een werphengel gekocht.

Echt een sportvisser wordt ik nooit en dat zijn zeker mijn bedoelingen niet. Maar na een heel weekend met de mountain bike te hebben getoerd kwam ik enkele heel erg mooie en idyllische plaatsjes tegen zo erg dicht bij huis.

Ik dacht , hmm hier ga ik eens proberen een visje te vangen. Zo weet ik tenslotte of het eigenlijk wel mogelijk is moest de nood ooit er zijn.

Maar het vertoeven op een zeer rustige stille manier hier in de mooie natuur lokt mij nog meer.

Dus thuis het hengeltje voorbereidt en het rugzakje in. De bike genomen en bij bijna valavond naar het water gereden.

Natuurlijk niks gevangen maar dat doet er niet echt toe.

De rust en de mooie natuur bracht soelaas waar ik op hoopte.

Een weinig beelden heb ik getrokken want mijn smart is op dat ogenblik totaal niet belangrijk. Neen gewoon genieten wat deze aarde mij te bieden heeft op dat moment.

Dit is zen......

 

1.jpg.658b6fb3357e19c4ac50a045d453052f.jpg

 

2.jpg.9a367f6bbd3e16362dfd269881e5f5e7.jpg

 

20150720_212009.jpg.01aabbb8e9b9144e92f4ecf980da9d18.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@tom666 het vertoeven in de natuur is idd heel zen en rustgevend, maar met het vissen heb ik ook niet veel succes, dit jaar nog geen vergunning gekocht, maar vorige jaren dikwijls aan de semois geprobeerd, en op al die keren maar 1 forelletje gevangen en talloze spinners of lepeltjes (weet de juiste naam niet) verloren doordat ze bleven hangen in planten.

Eventjes een visje vangen is toch moeilijker dan het lijkt, ik denk dat ervaren vissers de juiste combinatie weten van weersomstandigheden, lokaas en natuurlijk de juiste plaatsen.

Eigenlijk zouden we als beginners een aantal keren met een ervaren visser moeten kunnen meegaan om de knepen te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zouden we als beginners een aantal keren met een ervaren visser moeten kunnen meegaan om de knepen te leren.

Mijn dochter wilde leren vissen toen ze negen was, en ik heb haar inderdaad meegestuurd met een bevriende visser.

Via de "viswinkel" en de visclub hier in het dorp, worden nu jaarlijk vislessen gegeven aan jonge vissertjes, met daarbij ook aandacht voorde regels, de vergunning en hoe je netjes met de vissen omgaat. Goed initiatief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze site http://hsvlunteren.mijnhengelsportvereniging.nl/vistips/vissen-mijn-sport/jeugdviscursus-werphengel.html

kan je 2 heel erg goede lessen dwnldn. Deed ik en heel veel wordt verteld.

 

Een vergunning haal ik morgen , De post was gisteren dicht. Voor de rest mag je in België dan op elk water vissen. We zijn wel gebonden aan maten en gewichten. Die deel ik nog mede morgen of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat ook een draadje "vissen voor beginners": http://preppers.nl/forum/threads/6948-Vissen-voor-beginners?highlight=vissen+voor+beginners

 

@FKAGB: Het is in NL niet overal verboden snoek mee naar huis te nemen, maar er zijn wel strenge beperkingen. Zie daarvoor de lijst met viswateren die bij je vispas zit, of kijk op: http://www.visplanner.nl/, maar om die te raadplegen heb je ook een vispas voor nodig. Wat je waar mag is namelijk ook afhankelijk van de vereniging waar je lid van bent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn werphengel ligt klaar. Daar ge ik in Augustus mee gaan forellen in de Ardennen want dan zijn we daar een week. Het is een bezigheid die als prepper zeker welkom is. Als ik dan ooit iets vang dat groot genoeg is dan wordt dit hier op een houtvuurtje klaargemaakt. Lekker zal het zeker zijn.

Ik had de pdf van mijn vorige post gedownload in Pdf en op de smart gezet. Is een heel goede wijzer voor als je het echt niet meer weet. Er staan handige vistips en hoe te doens in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze site http://hsvlunteren.mijnhengelsportvereniging.nl/vistips/vissen-mijn-sport/jeugdviscursus-werphengel.html

kan je 2 heel erg goede lessen dwnldn. Deed ik en heel veel wordt verteld.

 

Een vergunning haal ik morgen , De post was gisteren dicht. Voor de rest mag je in België dan op elk water vissen. We zijn wel gebonden aan maten en gewichten. Die deel ik nog mede morgen of zo.

 

Met jou vis vergunning in belgie mag je enkel in staats wateren vissen op plaatsen die bereikbaar zijn met een voertuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met jou vis vergunning in belgie mag je enkel in staats wateren vissen op plaatsen die bereikbaar zijn met een voertuig.

 

Toch niet...op elk watertje tenzij prive mag ik vissen. Ook bereikbaar met fiets of te voet. Heb gisteren nog met boswachter gesproken ook.

Met de gewone vergunning mag ik enkel 2 lijnen hebben en vissen vanaf de oever.

Op een bootje kan met andere vergunning van 45,95 euro.

Voor de Ardennen is een andere vergunning nodig ..Wallonie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ter info:

visvergunningen in Wallonie :

 

type A : 2 hengels vanaf de oever, enkel op bevaarbare waterlopen , ook geldig op de meren van "lacs de l'eau d'heures"

prijs 12,39 euro

type B : ook vanaf aanlegsteigers, bootje

prijs 37,18 euro

 

te verkrijgen in ieder postkantoor in Wallonie

voor iedere vissoort gelden minimum maten en voor sommige soorten geldt een meeneemverbod

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom

Hoi Tom, als je wilt vissen moet je naast de papieren wel een soort "plan" hebben.

Bv op wat voor soort water ga je vissen?

Welke vis wil je vangen?

Wat voor soort vistechniek gebruik je dan? (soort aas, diepte etc)

Welke hengel is de juiste?

Als je jezelf dat niet afvraagt is de kans op succes echt veel kleiner..

Het is een leerproces.

Ik ben erg blij dat je hebt ontdekt hoe (ont)spannend vissen kan zijn..

Succes!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom

Hoi Tom, als je wilt vissen moet je naast de papieren wel een soort "plan" hebben.

Bv op wat voor soort water ga je vissen?

Welke vis wil je vangen?

Wat voor soort vistechniek gebruik je dan? (soort aas, diepte etc)

Welke hengel is de juiste?

Als je jezelf dat niet afvraagt is de kans op succes echt veel kleiner..

Het is een leerproces.

Ik ben erg blij dat je hebt ontdekt hoe (ont)spannend vissen kan zijn..

Succes!

 

Ik ben nu in een leerproces. Ik lees veel en leer het graag aan mezelf. Het ontdekken van die zaken op zich vind ik leuk.

Aas en hengel zijn ongeveer juist voor het soort vis dat hier in de buurt (voren ) rond zwemt . Brood of een pier is hetgeen ze in dit seizoen graag lusten en liefst bij valavond of in de vroege uurtjes.

Haakje 14 zou voldoende moeten zijn . Het uitpeilen van mijn dobber (die geschikt is voor licht golvend water met kleine wind ) heb ik thuis gedaan. De diepte peilen doe ik natuurlijk ter plaatse.

De hengel is uitgerust vooraan met de ''kikkeroogjes '' waarop de reserve lijn zit en mijn hengel is 6 m lang dus de vislijn 0,5 m korter.

Nu is het enkel de juiste visgrond zoeken waar ze het liefst vertoeven . En zeker niet vergeten binnenkort (oef nog 8 dagen ) vissen in de Ardennen want dan is het eindelijk verlof voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu in een leerproces. Ik lees veel en leer het graag aan mezelf. Het ontdekken van die zaken op zich vind ik leuk.

Aas en hengel zijn ongeveer juist voor het soort vis dat hier in de buurt (voren ) rond zwemt . Brood of een pier is hetgeen ze in dit seizoen graag lusten en liefst bij valavond of in de vroege uurtjes.

Haakje 14 zou voldoende moeten zijn . Het uitpeilen van mijn dobber (die geschikt is voor licht golvend water met kleine wind ) heb ik thuis gedaan. De diepte peilen doe ik natuurlijk ter plaatse.

De hengel is uitgerust vooraan met de ''kikkeroogjes '' waarop de reserve lijn zit en mijn hengel is 6 m lang dus de vislijn 0,5 m korter.

Nu is het enkel de juiste visgrond zoeken waar ze het liefst vertoeven . En zeker niet vergeten binnenkort (oef nog 8 dagen ) vissen in de Ardennen want dan is het eindelijk verlof voor mij.

 

Prima manier om te leren vissen, de vaste hengel. Gelukkig maak je niet de fout om meteen naar werphengels te grijpen, dan ben je langs de waterkant vaak meer bezig met je spullen dan het vissen zelf.

Observeer het water waar je wilt gaan vissen, bij een recht kanaal zit de vis vaak waar er een verandering is. Uitmondende slootjes, bij dichte begroeiing en obstakels onder water. Ipv op één plek te gaan zitten kun je ook gaan lopen en op dergelijke plekken je dobbertje in het water gooien. Kleine vissen zijn echte opportunisten en happen dan vaak binnen seconden. Naast de bekende voorntjes kun je dan ook baarsjes (met worm), zeelt, kleine brasem e.d. vangen.

 

De echt grote vissen zijn moeilijker te verschalken, maar ja, die zijn niet voor niets zo groot geworden in de loop der jaren.

 

Voor vissen in een SHTF geval heb ik boekjes met kant en klare onderlijnen/haken bij me en natuurlijk paracord. Hiermee kun je snel een zetlijn vervaardigen (steen/gewicht aan het uiteinde knopen) en hoef je niet langs de waterkant te blijven zitten. Het nadeel is dat het puur broodvissen is want de vis zal de haak inslikken en is gedoemd te sterven, daarom uiteraard een verboden vismethode, zal in Belgie niet anders zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...