Ga naar inhoud
GENEGEERD

En dan komt Rataplan thuis en ziet hij ...


caitlin

Aanbevolen berichten

Toen @Rataplan op het werk was bedacht ik me dat ik het nodig vind om te leren slachten. Ik eet zelf niet veel vlees, en als ik het eet dan is het biologisch. Maar ik heb altijd gezegd; als je vlees eet, moet je het ook kunnen slachten.

 

Ik heb de kinderen achter de tv gezet, heb op het kippenforum opgezocht hoe een kip slachten werkt en heb een kip uit het hok gehaald.

 

Het zweet brak me inmiddels aan alle kanten uit. Ga ik dit doen... kan ik dit? Ik besloot mijn verstand op nul te zetten, ik eet ook vlees uit een pakje dus moet de waarheid ook maar eens onder ogen zien. Toen ik de kip omdraaide werd hij rustig. Het verbaasde me hoe makkelijk en zonder weerstand ik hem op een stammetje heb kunnen leggen.

 

Hak.

 

Ah, @^^#&$ zijn hoofd hangt er half aan. Uit schrik laat ik hem los. Hij rent een rondje en ik gooi een zwembadje over hem heen. Na een paar seconde beweegt hij niet meer. Bij het afhakken van het hoofd komen de kinderen even buiten kijken. Ik vraag ze naar binnen te gaan maar ze willen het graag zien. Ik bind een touw aan zijn poten en hang hem boven een vuilniszak zodat het bloed eruit kan lopen. Dat valt wel mee.

Ik had me voorbereid op liters bloedbad en het was nog niet eens een kopje, achteraf gezien logisch, maar ik heb altijd een enorm horror beeld gehad van slachten.

 

ra8949.jpg

 

Dan ga ik water koken. En nog meer, en nog een pan, en nog een. Ik vul een babybadje met heet water en dompel de kip erin. Ik begin te plukken. Mijn handen verbranden constant maar ik blijf doorgaan. De pennen in de vleugels moet ik er stuk voor stuk uittrekken want het lukt me niet om ze allemaal in 1 x te pakken. Hm, dit gaat makkelijker dan ik dacht.

 

Ik vermijd het om naar de plek te kijken waar het hoofd aan gezeten heeft, ergens vind ik het toch nog een beetje spannend.

 

Ik wil niet meer.

 

En dan komt Rataplan thuis; lieverd, wil jij de binnenkant schoonmaken?

 

Gelukkig stemt hij in. De volgende x zal ik er zelf aan beginnen maar dan moet ik eerst eens filmpjes bekijken hoe dit moet.

 

Het liefst zou ik alles gebruiken van de kip, botten voor boullion, vlees, veren Etc. Hebben jullie nog tips? Wat kun je allemaal gebruiken?

  • Leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als wij kippen slachten vangen wij het bloed op in een diep bord met gesneden ui in dat stolt erna, eten we ook op.

Als wij bv konijnen, eenden of kalkoenen slachten lopen de kinderen er gewoon tussen alsof ze het niet merken, dat is het voordeel als ze er zijn tussen opgegroeid. Daarom dat ze ook geen namen mogen geven aan des betreffende dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wij kippen slachten vangen wij het bloed op in een diep bord met gesneden ui in dat stolt erna, eten we ook op.

Als wij bv konijnen, eenden of kalkoenen slachten lopen de kinderen er gewoon tussen alsof ze het niet merken, dat is het voordeel als ze er zijn tussen opgegroeid. Daarom dat ze ook geen namen mogen geven aan des betreffende dieren.

 

Bij mij thuis . ( ouderlijk huis ) werd ( bijna ) alles opgegeten. Maar van kippe bloed heb ik geen weet .

Ik heb het dus nagevraagt bij mijn moeder . Ze zij . Na de dood van haar vader hebben wij dat niet meer gegeten. Dat was echt arme mensen kost zij ze .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij thuis . ( ouderlijk huis ) werd ( bijna ) alles opgegeten. Maar van kippe bloed heb ik geen weet .

Ik heb het dus nagevraagt bij mijn moeder . Ze zij . Na de dood van haar vader hebben wij dat niet meer gegeten. Dat was echt arme mensen kost zij ze .

 

 

Dat is iets dat we vroeger deden en geef die kennis door, ik zie er geen kwaad in om niets verspild te laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filippijnen

Betamax

Dit overal verkrijgbare straatvoedsel bestaat uit gedroogd kippenbloed dat in kubusvormige blokjes is gedroogd. De oorsprong van de naam komt door de regelmatige vorm en de zwarte kleur, De blokjes hebben namelijk veel weg van de casettebandjes. De betamaxsticks worden gegrild aangeboden. http://www.mijnslager.info/vlees/vleessoorten/diversen/vreemdeProducten.html

 

kippenbloed.jpg

 

Er zijn meer landen waar kippenbloed verwerkt wordt,is te lezen in deze column.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe. Ik haalde vroeger de vogels die onze katten vingen uitelkaar om te kijken hoe een en ander inelkaar zat. Kouwtjes, zwaluwen en duiven. Achteraf hadden we die duiven kunnen opeten maarja.... Heb ook jaaaaren terug toen ik nog in Soest woonde wel eens een kouwtje afgemaakt (met een buks of een jonkie met een bijl) omdat ze 't leuk vonden mij wakker te maken om 4 uur 's ochtends. Zijn bijzonder slim trouwens, als je er eentje pakte kwam de rest een week of zes niet meer in de buurt. Ja, is een beschermde soort, ik weet het. God weet waarom, want het stikt er van en daardoor zie je waar ik nu woon geen mussen meer maar goed. Nederland zullen we maar zeggen -.- Ik heb er iig geen problemen mee, zou meer problemen hebben met het correct slachten verder waarschijnlijk.

 

Mooi dat je 't gedaan hebt. Beter nu die drempel over dan wanneer 't echt moet.

 

EDIT:

 

Hier is een videootje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respect! Ik zou het lef niet hebben. Ben bang dat als ik geen vlees meer kan halen in de supermarkt dat ik vegetarier gaat worden (of mijn vriend het werk laat doen)

 

Hoewel ik absoluut van mening ben als je een dier dood, moet je ook zoveel mogelijk van het dier gebruiken en jagen/slachten mag voor consumptie. Ik sla nog geen mug dood (letterlijk) Maar misschien in een SHTF dat ik boven mij uit kan stijgen. Dikke kudo van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En dan komt Rataplan thuis; lieverd, wil jij de binnenkant schoonmaken?

en de kinderen die dan denken: ...wie is toch die kiloknaller?! ;)

:p

 

Leuk dat je dit hebt gedaan, en beschreven. Dat stukje van 'ik wil niet meer' herinner ik me ook nog :rolleyes: Een grensverleggende ervaring zullen we maar zeggen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@caitlin: Het lastigste (naar mijn gevoel dan) werk heb je zelf opgeknapt, het doodmaken van de kip. De rest wen je enorm snel aan, eenmaal dood zie ik het niet meer als dier en na het uit elkaar halen van een X-aantal dieren vind ik dat persoonlijk het makkelijkste deel. Het doodmaken blijf ik moeite mee hebben en op zich vind ik dat niet zo erg.

 

@phaelin: Haha, wat een pokkeherrie hebben ze onder dat filmpje gemonteerd. Snel weggeklikt, standaard staat het geluid bij mij aan en dit trek ik echt niet! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat vond ik ook. Op mute gezet en afgekeken. Blijkt dat 't plukken niet nodig is :)

 

Ik ben toch niet dol op het vel (zeer hoog in cholesterol ook), dus voor nu is de vilmethode wel handig en veel sneller.

Bij voedselschaarste is het een ander verhaal, dan wil je die extra calorieën maar al te graag.

 

Apart he, dat de posters van het filmpje naast nuttige informatie ook meteen hun muzieksmaak willen uitdragen en daarmee heel wat bezoekers afschrikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch niet dol op het vel (zeer hoog in cholesterol ook), dus voor nu is de vilmethode wel handig en veel sneller.

Bij voedselschaarste is het een ander verhaal, dan wil je die extra calorieën maar al te graag.

 

Apart he, dat de posters van het filmpje naast nuttige informatie ook meteen hun muzieksmaak willen uitdragen en daarmee heel wat bezoekers afschrikken.

 

Het is niet omdat je veel cholesterol EET, dat je ook teveel cholesterol in je bloed gaat hebben, dit heeft GEEN relatie...

Wel is het zo dat als je veel ontstekingen hebt, een te vaak pieken van "te zuur bloed" (ga ik verder niet op in of we zijn weg voor 10 pagina's) je cholesterol waardes omhoog gaan omdat

je lichaam je aderwand wil beschermen... en TE is TE... Geen sneller suikers eten terwijl je in rust bent, eten met hoge glycemische terwijl je lichaam niet zit te smachten naar bouwstofjes dus vermijden.

 

En erfelijke factoren niet vergeten... We zijn allemaal verschillend... (Te) Hoge cholesterol is een gevolg, je moet het niet als oorzaak bekijken.

Dus 5 eitjes per dag eten incl dooier, niets mis mee op voorwaarde dat je lichaam dit nodig heeft. En genoeg drinken (waterhoudende drank, niet alcohol houdend :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet omdat je veel cholesterol EET, dat je ook teveel cholesterol in je bloed gaat hebben, dit heeft GEEN relatie...

Wel is het zo dat als je veel ontstekingen hebt, een te vaak pieken van "te zuur bloed" (ga ik verder niet op in of we zijn weg voor 10 pagina's) je cholesterol waardes omhoog gaan omdat

je lichaam je aderwand wil beschermen... en TE is TE... Geen sneller suikers eten terwijl je in rust bent, eten met hoge glycemische terwijl je lichaam niet zit te smachten naar bouwstofjes dus vermijden.

 

En erfelijke factoren niet vergeten... We zijn allemaal verschillend... (Te) Hoge cholesterol is een gevolg, je moet het niet als oorzaak bekijken.

Dus 5 eitjes per dag eten incl dooier, niets mis mee op voorwaarde dat je lichaam dit nodig heeft. En genoeg drinken (waterhoudende drank, niet alcohol houdend :D)

 

Geen relatie tussen voeding en je (slechte) cholesterol gehalte?? Dat is nieuw voor mij, maar wellicht meer voor een ander topic dan deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen relatie tussen voeding en je (slechte) cholesterol gehalte?? Dat is nieuw voor mij, maar wellicht meer voor een ander topic dan deze.

Geen relatie tussen eten van eten met veel cholesterol en je eigen cholesterol waardes, wel met het eten van rotzooi natuurlijk!

 

Cholesterol is voor ons lichaam geen essentieel voedingsproduct, dit kunnen we zelf aanmaken, in tegenstelling tot bvb Vit C, dat zijn we ergens in de evolutie kwijt geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg goed gedaan en zeker zo voor de eerste keer @caitlin

Zoals @Raycoupe al eerder vermelde vind ik zelf het doden van het dier ook het moeilijkste.

In de jaren dat ik nog slager was, deed ik dat dagelijks maar geloof me het wordt nooit een leuk klusje om te doen ;)

Maar het is heel erg fijn om aan je kinderen te kunnen laten zien waar voedsel vandaan komt en wat voor werk het kost om voedsel te verbouwen.

Op deze manier leren ze belangrijke lessen dat alles gebruikt kan worden om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Het verschil zul je ook wel gezien/gemerkt hebben tussen de eigen kip en dat van een hele kip uit de supermarkt

Ze hebben veel meer kleur, het vlees ziet er gezonder en smakelijker uit en zijn wat minder vet wat de smaak juist ten goede komt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed gedaan @caitlin

 

Jij en @Rataplan mogen trots zijn :)!

 

Ik ben ook super trots op @caitlin:D

 

Ik was op mijn werk, kreeg ik een appje ;

 

Caitlin ; ik ga een kip slachten.

Ik. ; he wat, hahaha

Caitlin ; ja ga het gewoon doen

Caitlin ; of toch niet, hahaha

Ik. ; durf je toch niet. ( ze had me verteld dat haar vader, haar op deze manier stimuleerde, om dingen voor elkaar te krijgen. Dat

werkte vroeger ook voor haar, dus ik dacht waarom nu dan niet......hahaha)

Caitlin ; aaaah k*t z'n kop hangt er nog half aan

Ik. ; whahahaha ( oke vond dat wel wat sneu voor de kip, maar het lachen was ook meer voor het feit dat ze het gewoon heeft

gedaan , ik had er gewoon geen woorden voor, maar hiermee maakt ze mij echt gelukkig:))

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook super trots op @caitlin:D

 

Ik was op mijn werk, kreeg ik een appje ;

 

Caitlin ; ik ga een kip slachten.

Ik. ; he wat, hahaha

Caitlin ; ja ga het gewoon doen

Caitlin ; of toch niet, hahaha

Ik. ; durf je toch niet. ( ze had me verteld dat haar vader, haar op deze manier stimuleerde, om dingen voor elkaar te krijgen. Dat

werkte vroeger ook voor haar, dus ik dacht waarom nu dan niet......hahaha)

Caitlin ; aaaah k*t z'n kop hangt er nog half aan

Ik. ; whahahaha ( oke vond dat wel wat sneu voor de kip, maar het lachen was ook meer voor het feit dat ze het gewoon heeft

gedaan , ik had er gewoon geen woorden voor, maar hiermee maakt ze mij echt gelukkig:))

 

Zo vader zo schoon zoon!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...