Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelfgemaakte basis pasta saus


Gast Merit

Aanbevolen berichten

Daar ik zelf niet zo'n fan ben van voorgefrabiceerde sauzen en dergelijke hier een basis pasta saus recept. Ik maak deze eens in de zoveel tijd in ruime hoeveelheid, wat ik over heb gaat in porties in de vriezer.

 

Ingredienten:

 

- blikje gepelde tomaten

- blikje tomatenpuree

- 1 a 2 blokjes kippe- of groente bouillon, afhankelijk van de hoeveelheid water die je toevoegt

- water

- 1 a 2 stronkjes schoongemaakte bleekselderij in stukjes gesneden ( even de harde draden verwijderen vantevoren )

- 1 grote winterwortel in stukjes gesneden

- 1 a 2 uien in stukjes gesneden

- knoflook naar wens en smaak

- Italiaanse kruiden ( ik koop deze meestal bij de toko of Turkse winkel in wat grotere verpakkingen )

 

Bereiding:

 

-Fruit de ui (en) en knoflook in een pan met een dikke bodem ( ik gebruik hier een emaille pan voor )

-Voeg daarna de stukjes wortel en bleekselderij toe

-Even aanzetten in de pan, de gepelde tomaten en de tomatenpuree toevoegen

-Water erbij voegen tot de groenten helemaal onder staan

-Bouillonblok(jes) toevoegen

-Italiaanse kruiden toevoegen

-Pan op laag vuur zetten en flink laten doorkoken tot het wat ingekookt is

-Water en eventueel nog een bouillonblokje toevoegen

-Je kan de saus daarna pureren, ik doe dat zelf nooit, ik houd meer van wat een wat grovere saus

 

Mocht je vlees toe willen voegen dan vantevoren wat gehakt rul bakken of spek uitbakken en deze ook toevoegen en als je van vis houdt een blikje uitgelekte tonijn

En voor een wat diepere smaak wat rode wijn van een goedkoop merk toevoegen

 

Bon Appetit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wecken heeft voor mij als voordeel dat ik weet wat er in de potten zit. Zoals velen ben ook ik geen fan van pakjes en zakjes en E-nummers en kleur-geur-smaakstoffen.

Ook fruit en restjes soep kan je wecken, je hoeft niet veertien potten tegelijk te maken tenslotte, gewoon af en toe groot koken en wat wecken kan ook.

Wecken kost alleen energie tijdens het wecken, de opslag is verder zonder energiekosten...uiteindelijk kan misschien de vriezer zelfs wel weg... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn droom is off the grid leven dus dan zeker geen vriezer en koelkast meer. Maar wellicht is dat een utopie. :p De energie die in het wecken gaat zitten heb ik er graag voor over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, koelkast eruit hoeft geen utopie te zijn hoor. Een koele ruimte voor opslag, eventueel vlees direct bereiden, slim inkopen doen (tere groenten eerst opmaken en de robuustere voor later in de week bewaren) Een boterklok als je roomboter wilt bewaren buiten de koelkast, eieren in een mandje.

 

Vertel eens, wat zit er nu nog in je koelkast waarvoor je denkt dat je hem toch nodig hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn koelkast even nagelopen. Sowieso zit er niet al teveel in. :p Vlees eet ik zelden en als ik het eet gebruik ik het dezelfde dag. Eieren bewaar ik sowieso buiten de koelkast, boter e.d gebruik ik niet, kook met olijfolie of kokosolie, groenten bereid ik ook vaak dezelfde dag. Ik ben wel een grote kaasliefhebber en deze buiten de koelkast bewaren heb ik slechte ervaringen mee. Frisdrank drink ik ook zelden, meestal water met wat citroen, maar houd ook van een biertje en deze lauw drinken is niet zo geslaagd. Luxeproblemen. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet echt eens uitzoeken hoe dat wecken werkt. Een van die dingen die ik maar uitstel..... Ik wil van die blauwe bessen (hoe heten die ook weer), rozijnen enzo. Ik heb wel bij de lidl een aantal van die zakjes gedroogd fruit gehaald. Blijft erg lang goed. Ik heb er eentje opengemaakt en overgedaan in een sluitbaar zakje. Na een jaar nog steeds niets mis mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je bosbessen bedoeld. Die kan je in het najaar trouwens zelf plukken in het bos. Goede tip van het gedroogde fruit, zal morgen eens naar de Lidl fietsen. Wecken is volgens mij niet zo moeilijk, ik weet dat het wel erg van belang is dat de potten goed uitgekookt zijn (steriel) maar denk dat Stuudje ons daar meer over kan vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blauwe bessen kunnen ook blauwe bessen zijn :)

Het is sowieso bessentijd, aalbessen, zwarte en blauwe bessen, bosbessen, kruisbessen...en over een maand de rozenbottels. Naast wecken van de bessen kan je er ook jam van maken. Rozenbottels pluk ik in de gemeentestruiken, daar maak ik jam en gelei van, vol vitamine c, heerlijk in de yoghurt.

Hier een goede uitleg over wecken: http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/Stap_voor_stap/stap_voor_stap.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet echt eens uitzoeken hoe dat wecken werkt. Een van die dingen die ik maar uitstel..... Ik wil van die blauwe bessen (hoe heten die ook weer), rozijnen enzo. Ik heb wel bij de lidl een aantal van die zakjes gedroogd fruit gehaald. Blijft erg lang goed. Ik heb er eentje opengemaakt en overgedaan in een sluitbaar zakje. Na een jaar nog steeds niets mis mee.

 

Rozijnen zijn gedroogde druiven .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ik zelf niet zo'n fan ben van voorgefrabiceerde sauzen en dergelijke hier een basis pasta saus recept. Ik maak deze eens in de zoveel tijd in ruime hoeveelheid, wat ik over heb gaat in porties in de vriezer.

 

Ingredienten:

 

- blikje gepelde tomaten

- blikje tomatenpuree

- 1 a 2 blokjes kippe- of groente bouillon, afhankelijk van de hoeveelheid water die je toevoegt

- water

- 1 a 2 stronkjes schoongemaakte bleekselderij in stukjes gesneden ( even de harde draden verwijderen vantevoren )

- 1 grote winterwortel in stukjes gesneden

- 1 a 2 uien in stukjes gesneden

- knoflook naar wens en smaak

- Italiaanse kruiden ( ik koop deze meestal bij de toko of Turkse winkel in wat grotere verpakkingen )

 

Bereiding:

 

-Fruit de ui (en) en knoflook in een pan met een dikke bodem ( ik gebruik hier een emaille pan voor )

-Voeg daarna de stukjes wortel en bleekselderij toe

-Even aanzetten in de pan, de gepelde tomaten en de tomatenpuree toevoegen

-Water erbij voegen tot de groenten helemaal onder staan

-Bouillonblok(jes) toevoegen

-Italiaanse kruiden toevoegen

-Pan op laag vuur zetten en flink laten doorkoken tot het wat ingekookt is

-Water en eventueel nog een bouillonblokje toevoegen

-Je kan de saus daarna pureren, ik doe dat zelf nooit, ik houd meer van wat een wat grovere saus

 

Mocht je vlees toe willen voegen dan vantevoren wat gehakt rul bakken of spek uitbakken en deze ook toevoegen en als je van vis houdt een blikje uitgelekte tonijn

En voor een wat diepere smaak wat rode wijn van een goedkoop merk toevoegen

 

Bon Appetit!

ook is het de tijd van de ( goedkope ) tomaten . Probeer jou saus eens te maken met verse tomaten . En concenteer zelf tomaten pure. Dit is nog zo lekker .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip Geert. Zal zaterdag naar de markt gaan op het einde van de dag, dan gooien ze vaak de beurse groenten weg, en kan je het gratis meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip Geert. Zal zaterdag naar de markt gaan op het einde van de dag, dan gooien ze vaak de beurse groenten weg, en kan je het gratis meenemen.

 

Vorige week 35 cent per kg tomaten betaald . 12 kg mee gebracht . En ingemaakt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...