Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn home made fietskar


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Nu wou ik een fietskar om achter mijn mountain bike te hangen.

Gewoon kopen wil ik niet en een simpele houten bak maken is toch maar lomp.

Metaal kopen is ook duur. Dus op het werk toch maar even bij de oude metalen gezien in de container roest vast staal.

Daar een goed aantal buisjes gevonden en in samenspraak met de baas mocht ik het schroot meenemen.

Thuisgekomen deze avond en natuurlijk direct begonnen. Niks staat op papier maar zit in mijn hoofd.

Dus eerst alles slijpen en daarna keurig lassen. Met gewoon staal en nadien behandelen. Normaal doe je dit niet op RVS maar in dit geval kan het totaal geen kwaad.

Dus karretje is tot stand gekomen. NU de binnenzijde nog wat bekleden met hout ( betonplex ) en een ruig laagje verf erover . (hoogstwaarschijnlijk terug camou).

 

Na een uurtje of 3 klussen ben ik tevreden over het resultaat en het rijdt perfect. Wielen zijn van een BMX die ik nog staan had.

Karretje is 1m20 lang en 60cm breed en ong 50 cm hoog. Kinderen kunnen erin of hond of visgerij enz...getest met 60 kg daarnet en ik voel niet dat er iets aanhangt dus missie geslaagd.

 

20150727_213202.jpg.94dfd35eeeda53ab1bbeae20985822c1.jpg

 

20150727_210226.jpg.bbee3c786db84858a45ed8eeed299b8f.jpg

 

20150727_213214.jpg.a3eeac21abb7c721a2988c323ded323d.jpg

 

20150727_213208.jpg.9c0bfd9744cce4045577ab932782632f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nu nog een koppelingconstructie maken voor onder het zadel. Werkt ook nu maar wil iets steviger bouwen dat links en rechts en boven en onder zwenkt.

De trek arm wordt ook nog beetje korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 leuk karretje zo en ben benieuwd naar het eindresultaat. Wel vraag ik mij af of de trek arm constructie zo stevig genoeg is? Uiteindelijk is het met name 1 las die al het gewicht en klappen moet opvangen?

Misschien een extra versteviging op de bovenste las?

 

 

Dat is niet nodig. Dit is meer dan genoeg om dit alles te trekken. Het is tenslotte een fietskar en geen aanhangwagen voor de auto. En het is dunne buis die ''doorveert '' dus de ''klappen '' worden opgevangen dor het frame. Neen dit is beresterk , dit is RVS en dit is een taai iets.

Maar ik kan er misschien nog links en rechts een schuine bijsteken. Ik zie wel wat het wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de dissel bewust zo lang? en zo ja met welke reden?

Mooie kar hoor

 

Neen , ik kort die morgen nog in naar juiste lengte maar eerst effe een kruiskoppeling maken om open en neergaande en links en rechtse beweging op te vangen en dan snij ik die op lengte tot een 10cm achter het wiel van de fiets.

Beter nu nog even te lang dan te kort he.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen , ik kort die morgen nog in naar juiste lengte maar eerst effe een kruiskoppeling maken om open en neergaande en links en rechtse beweging op te vangen en dan snij ik die op lengte tot een 10cm achter het wiel van de fiets.

Beter nu nog even te lang dan te kort he.:D

 

Mooi werk.

Pesoonlijk denk ik dat de lengte van de dissel niet te lang is. Ik zou hem eerst uitproberen.

Verder mis ik verstevigings "driehoeken" in de zijden. Dit voorkomt vervormen van het frame. RVS is taai, lassen kunnen best goed zijn maar het krachtenspel tijdens rijden moet ergens heen.

 

Enige overpeinzingen:

 

- betonplex is erg zwaar en massief, is aluminium of zelf canvas een idee ?

- wielen dezelfde groote als fiets ?

-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi werk.

Pesoonlijk denk ik dat de lengte van de dissel niet te lang is. Ik zou hem eerst uitproberen.

Verder mis ik verstevigings "driehoeken" in de zijden. Dit voorkomt vervormen van het frame. RVS is taai, lassen kunnen best goed zijn maar het krachtenspel tijdens rijden moet ergens heen.

 

Enige overpeinzingen:

 

- betonplex is erg zwaar en massief, is aluminium of zelf canvas een idee ?

- wielen dezelfde groote als fiets ?

-

 

Waarom moeten de wielen de zelfde grote hebben als de fiets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een mooi staaltje werk Tom. Ben zelf ook van plan om een fietskar te maken voor mijn (legergroene) mountainbike, maar dat zal wel van lomp hout worden :p

Altijd handig om de kano en (prep)spullen te vervoeren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet nodig. Dit is meer dan genoeg om dit alles te trekken. Het is tenslotte een fietskar en geen aanhangwagen voor de auto. En het is dunne buis die ''doorveert '' dus de ''klappen '' worden opgevangen dor het frame. Neen dit is beresterk , dit is RVS en dit is een taai iets.

Maar ik kan er misschien nog links en rechts een schuine bijsteken. Ik zie wel wat het wordt...

 

 

Ik zou zoizo in elk vierkant nog voor een diagonaal gaan en eventueel een geveerde doorlopende as voor de wielen.

 

voor de wanden denk ik dat je genoeg hebt aan traanplaat. afhankelijk wat je er in zou laden.

 

plaats er zeker ook de nodige reflectors en eventueel achterverlichting op.

 

ook belangrijk is het correcte tractiepatroon van de banden te monteren, ander zou je met slechter weer wel eens last kunnen hebben van zo'n 'uitbreker' als je een bocht neemt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom moeten de wielen de zelfde grote hebben als de fiets?

 

1) Niets moet

2) ik zat te denken aan uitwisselbaarheid. Dezelfde maat binnen- en buitenband. In geval van pech kan je ook de wielen uitwiselen.

 

Als je twee geveerde voorvorken als bevestiging gebruikt heb je zelfs vering:D

 

Gewicht is je grootste vijand. Dus je kar is alleen de verpakking van je spullen op wielen. Alles wat je er aan verbouwd dat de kar een extra functie geeft is mooi meegenomen.

Het einde is de fiets caravan. Ooit hier al eens langs gekomen.

 

Je kan ook denken aan een lattenwand en bodem en een oversize shoppingbak "liner". Waterdicht, ook te gebruiken als wastobbe. Maar ook iets dat de kar een shelter maakt als je hem omdraait, uitklapt, rechtop zet. Ik noem maar wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm

De kader (chassis ) nog versterken met hoeken ed is niet nodig.

Ik heb jaren lang hulpchassis voor vrachtwagens groot en klein gebouwd en dit zonder hoeken.

Hoe raar het ook klinkt maar deze constructie is sterker dan met hoeken. De bak houdt de constructie ook vast.

Moest het bv een rek zijn dan ja maar dit is een rollend chassis en als je daar hoeken gaat inlassen zal de buis net daar scheuren. Geloof me 13 jaar ervaring in deze laswerken leert je wat.

De dessel is deels ingekort en daar is een V bijgeplaatst. De wielen even groot ? Neen geen fiets wielen hier . Een BMX wiel is sterker . Mountainbike wielen ook maar die heb ik niet liggen en ga ik zeker niet kopen. En dat je jouw fiets met lekke band dan sneller zou fixen???? Wat ga je doen ? Aanhangertje laten staan of zo?

 

Traanplaat komt er zeker niet in. De minste trilling geeft een groot lawaai. Neen er komt een degelijke bodem in met de zijkant van 9mm betonplex of vurenhout planchetten. Dit alles vormt een bak die uitneembaar is.

Ik heb een kruiskoppeling gemaakt om aan de fiets te hangen onder het zadel. De buis van het zadel gaat in de buis van de koppeling en met 2 u-tjes tegen mekaar gelast heb ik een zeer goed werkende koppeling die open neer gaat en links en rechts. Alles getest en zeer ok bevonden. Nadien de kader reeds in camou gespoten. Morgen of zo komt de bak in dezelfde kleur.

Dus dit wordt een karretje om veel plezier aan te hebben en eentje die meer kan dragen dan men denkt. Zwaar en veel is niet altijd beter!!!!!

 

 

20150728_213858.jpg.52b18a7d6455c2d5773f2495e20341c6.jpg

 

20150728_213851.jpg.81e8915e057179617c4be00302626b8a.jpg

 

20150728_213846.jpg.4753a74a1507d42134f8159a5d49e5d4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu nog een koppelingconstructie maken voor onder het zadel. Werkt ook nu maar wil iets steviger bouwen dat links en rechts en boven en onder zwenkt.

De trek arm wordt ook nog beetje korter.

 

Of te wel een kogel koppeling dat is wat Tom bedoelt, ander is de koppeling constructie zo kapot met en bobbelige wegdek, denk aan een zandweg waar al auto's overheen zijn gebaggerd, dat is toch waar wij als Preppers rekening mee houden.

Je bent toch handig misschien kun je tussen er nog een demper (die geschikt is voor duw en trek stoten) tussen lassen dan komt het nog minder aan op de koppeling en de bevestiging daar van.

 

Demping tussen de wiel frame constructie is denk in al te laat je hebt het al zonder gemaakt.

De bekisting onderhoud vrije Aluminium zou ook nog een optie kunnen zijn.

Ik zou misschien naderhand de kar behoorlijk gaan toetakelen om het om de kar onaantrekkelijk te maken, omdat je waarschijnlijk je preppers spullen er in gaat doen, misschien kan je er ook nog een niet te hoge dubbele bodem in maken om daar je belangrijkste spullen in te bewaren.

Het geheel ook weer met iets afdekken en daar rommel op leggen voor het geval en ander een glimp op vangt wat betreft de inhoud.

De pijp constructie geschikt maken om daar ook weer waardevol in op te slaan. bv.b je goud/zilver, of geld:o, medicatie goed afgesloten tegen vocht.

 

Je prepper spullen kun je ook in een vierkante groene *dekzeil*1* zak (kubus) bewaren en dan in je schuur bewaren, de kar vaak gebruiken voor allerlei dingen dan zijn de mensen in je omgeving gewend aan het vehikel wat voor hen van geringe waarde is.

 

*dekzeil wat gebruikt word voor vrachtwagens gaat een leven lang mee is waterdicht te lassen en is heel sterk*1*

 

Als je de constructie nog niet is af gelakt kun je het ook laten verzinken/galvaniseren dan is het uitwendig en inwendig goed beschermt.

 

Ja nog een kleinigheid een slot bevestiging tussen de fiets en de kar, kan een stalen oog zijn waar een kettingslot door heen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...