Ga naar inhoud
GENEGEERD

De betaalbare BOL ?


Kans

Aanbevolen berichten

Ik zit al lang te bedenken wat een redelijke BOL zou kunnen zijn.

Zelf zou ik het liefste naar Australie gaan maar om daar selfsustaining te gaan kan ik niet betalen.

Ook een permanente locatie in een zuiderlijker land zie ik nog niet gebeuren, opgeven wat je nu hebt, welk werk ga je doen enz enz.

Dus dan blijft als alternatief een BOL die ik naast mijn permanente huis zou willen.

Ik wil geen dagen rijden om die te bereiken vanwegen de opbouw en gebruik bij vakantie, regelmatig onderhoud enz.

 

Na wat zoek werk heb ik een redelijke oplossing gevonden, een zeecontainer.

Deze zijn er veel beschikbaar vanwegen de oneway vanuit China, ze worden vol gestuurd maar er is te weinig retour vracht dus te duur om leeg terug te verschepen.

Ze zijn er in diverse maten en 20 of 40 feet is best groot, genoeg voor een gezin om te kunnen leven...

Ik heb er al gezien, in goede staat, vanaf zo'n 2000 euro...

Het is redelijk staal en met goede coating, iets dat zeewaardig is is gewoon van goede kwaliteit!

 

Het idee stukje grond container erop, wat inricht werk zonne paneel, accu enz....

 

Maar het leuke, sorrie als je een gek van mijn samenwerking wordt?, stel dat je dit met 10 gezinnen doet.

Als je dan 10k per gezin investeerd wordt het leuk:

12 containers plus vervoer naar locatie 25000 euro.

Flink stuk grond, geen bouwgrond dus vermoedelijk moeilijk om vergunning te krijgen? Mischien moet je dat ook niet proberen? ( dus wat huiswerk ok) 10-30 duizend euro

Dan heb je nog 50K voor zonne installatie, waterput, wasmachine tof twee, veldkeuken vandaar de twee extra containers!

Enz enz

 

Lijkt mij niet duur?

Met minder gezinnen gaat de prijs natuurlijk snel omhoog...

 

Ik heb al heel wat ideeen, zoals half of meer ingraven, in een ster vorm voor goede verdediging, centrum word tuin, verscholen achter hoge begroeiing enz enz.

 

Ach ja schiet maar;)

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het is een BOL, geen hotel:cool:

Dus om te slapen, je voorraden op te slaan en indien nodig te schuilen....

Ik zit zo wie zo liever buiten, en dat zal moeten landbouw, veeteelt, ruilhandel enz.

 

Dus ik maak me daar niet zo druk om, meer een kwestie van aankleden en ja een stap terug...

 

Afstand is moeilijk echt vast te leggen, ik zou meer voor goede locatie gaan dan afstand beperking.

In die zin dat ik wel eens denk dat je uit moet gaan van worstcase en dat je dus te voet naar je bol moet..

Dan is enkel dagen lopen toch wel max? dus dat is niet ver...

 

Ik zou zelf aan iets in Nederland, Belgie, west Duitsland, Luxemburg, noord Frankrijk als eerste optie denken...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Ik zit me wel eens af te vragen, of niemand door heeft, wat een ONVOORSTELBAAR voordeel het is om in het land te blijven waar je geboren bent, waarvan je de taal perfect spreekt, de wetten een beetje begrijpt, de mentaliteit van de politie kent enz. enz. enz. Dat argument hoeft overigens niet van doorslaggevend belang te zijn. Het verbaast me alleen dat ik er nooit iemand over hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Hoi Kans. Ik denk dat je bij een shtf nog de meeste kans (sorry voor alle flauwe Kans spelletjes) maakt in je eigen woonplaats. Daar ken je het terrein en de mogelijkheden daarvan als geen ander en daar heb je het beste netwerk. Wel is een 'verwissel stelling' in je eigen woonplaats natuurlijk handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me wel eens af te vragen, of niemand door heeft, wat een ONVOORSTELBAAR voordeel het is om in het land te blijven waar je geboren bent, waarvan je de taal perfect spreekt, de wetten een beetje begrijpt, de mentaliteit van de politie kent enz. enz. enz. Dat argument hoeft overigens niet van doorslaggevend belang te zijn. Het verbaast me alleen dat ik er nooit iemand over hoor.

 

Veel Nederlanders zullen vertrekken vanwege de onrust en met de hoop op een betere toekomst elders. Ik ben persoonlijk geboren in Nederland maar heb dus niks met dit land gelet op alle regeltjes die het o.a. onmogelijk maken je vakantiewoning te bewonen of een woonwagen/chalet (dit zijn in mijn ogen de enigste 2 betaalbare woonvormen voor starters op dit moment). Overheid is overigens al hard bezig om woonwagens uit te bannen: nieuwe staanplaatsen worden niet meer gecreëerd, huidige woonwagens worden omgebouwd of huidige plekken krijgen een andere bestemming. De wetten in NL begrijp ik dusver dat ik hierin weinig vertrouwen schenk (met name Justitie) En wetten en regels zullen er naar mij inziens weinig meer toe doen als we in SHTF/WROL terechtkomen. Ik geef toe dat je locatie kennen een voordeel is maar wat we erbij krijgen op dit moment is mijn inziens niet echt om te juichen.

 

Verder vind ik het een goed id Kans en met de juiste aanpak zijn er ongetwijfeld geïnteresseerden die mee willen doen! :). Je hebt overigens ook een PM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@ Kans.Nee, dat is te dichtbij. Misschien had ik het woord verwissel stelling niet moeten gebruiken. Maar over en weer wat prep spullen en vooral ook wat kleding opslaan bij vrienden vijf kilometer verderop vind ik een heel goed idee. Word je huis ingepikt door een bewapende bende of brand het af, dan kun je naar je BOL lopen. Natuurlijk heeft een BOL die veel verder weg ligt ook zijn eigen voordelen. Maar de optie waar we het nu over hebben, kost vrijwel niks en kan toch heel veel voordelen hebben.

 

@Kungfufox. De wetten van veel andere landen moet je nog leren kennen. Wedden dat je dan snel terug bent in dit shit(?) land. En waarom toch altijd weer dat zwart wit denken?? Wetten en regels hebben ook hun invloed op de manier waarop mensen met elkaar omgaan. Hoe ze denken en noem maar op. Als ik in een het Vondelpark een stikkie rook, dan kijkt niemand daar van op. In Londen zou er een arrestatieteam op je af gestuurd worden. Dan kun je wel roepen, bij een langdurige shtf staan die arrestatieteams ook in hun tuintje wortelen te kweken, maar daar gaat het niet om. Wij blijven iemand met een stikkie als een relaxte vent zien (reuze kans voor alle dwangmatige tegensprekers om weer in actie te komen, daar bedoel ik jou niet meer hoor KFF :D), terwijl een Brit je als een outlow ziet. De wetten, de regels en de gewoonten van een land goed begrijpen, blijft een MEGA voordeel tijdens een shtf, waarbij je ook moet zien samen te werken met anderen, ook als die wetten niet meer gehandhaafd worden. Het blijft dus een enorm voordeel, dat je de wetten en de gewoonten in je geboorteland veel beter kent dan in een ander land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind verwissel stelling perfect, het kan een brandje zijn die je dwingt om je eerste keus je huis te verlaten enz.

Dan is nog steeds de eerste keus je vertrouwde omgeving.

Pas bij plunderingen of andere bedreigingen van die aard zou ik mijn natuurlijke omgeving willen verlaten.

Natuurlijk als het duidelijk is dat plunderen onvermijdelijk is omdat aanvoer stil ligt enz, dan is de keuze mischien ook al te maken..

Maar ja ik kan niet alles wat ik nu wil ook realiseren dus keuzes keuzes..

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat al vaker aan zeecontainer te denken op een lap grond maar ben bang dat je tegen allerlei regels aanloopt, zoals bestemmingsplan.

Schonheidscommisie, bouwvergunning noem maar op.

Denk dat je indien het was goedgekeurd wel meer zeecontainers zag als huisje of vakantieverblijf.

 

Inde VS zijn ze er ook mee bezig;

 

http://www.prepperideas.com/shipping-containers-as-bug-out-bases-housing-and-shelter/

 

[ATTACH=CONFIG]772[/ATTACH]

 

http://thedailyprep.com/shipping-container-model-homes/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor regelgeving ben ik ook bang...

Vandaar mijn opmerking mischien moet je dat niet een proberen?

Als je het goed aanpakt moeten ze bewust en intensief controle uitvoeren.

Het kan maar lowprofile is de kans klein.

Je kunt ook al veel voorbereiden en dan, last minute, in een paar weken de boel echt neerzetten?

Allemaal moeilijke keuzes.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat al vaker aan zeecontainer te denken op een lap grond maar ben bang dat je tegen allerlei regels aanloopt, zoals bestemmingsplan.

Schonheidscommisie, bouwvergunning noem maar op.

Denk dat je indien het was goedgekeurd wel meer zeecontainers zag als huisje of vakantieverblijf.

 

Inde VS zijn ze er ook mee bezig;

 

http://www.prepperideas.com/shipping-containers-as-bug-out-bases-housing-and-shelter/

 

[ATTACH=CONFIG]772[/ATTACH]

 

http://thedailyprep.com/shipping-container-model-homes/

 

Bestemmingsplan is grotendeels een richtlijn voor de functie van de grond (wonen/recreatie/werk etc). Indien een goede onderbouwing bij je projectplan is bijgesloten kan de gemeente hier gewoon van afwijken. Er bestaan 3 soorten afwijkingsmogelijkheden:

 

1 Binnenplanse afwijking: Hierbij worden in het bestemmingsplan zelf afwijkingen genoemd (bv in het bestemmingsplan staat dat de garage maximaal 3m hoog mag zijn maar het is mooier en technisch beter uit te voeren als deze op gelijke hoogte 3.10m met de goot van de buren wordt gebouwd. Waardoor je dus 10cm hoger mag bouwen.)

2 Buitenplanse afwijking 'kruimels': dit zijn de zogenaamde kleine bouwwerken welke genoemd staan in de BOR (besluit omgevingsrecht), deze bouwwerken zijn bv een schuurtje in de tuin, een bijgebouw of een dakkapel. Vele van deze bouwwerken zijn bovendien 'vergunningsvrij' wat inhoudt dat hier niet eens een omgevingsvergunning voor aangevraagd hoeft te worden.

3 Algemene afwijkingsmogelijkheid: Indien de gemeente niet binnen het bestemmingsplan kan afwijken (optie 1) of het onder kruimels (optie 2) geplaatst kan worden dan heeft de Gemeente nog de mogelijkheid voor een algemene afwijkingsmogelijkheid. Hierbij wordt wel een uitgebreidere procedure gevolgd maar hoofdregel bij deze afwijkingsmogelijkheid is dat het bouwplan of project dient te voldoen aan de eisen van degelijke ruimtelijke ordening. Dit houdt in met andere woorden dat het bouwplan een degelijke ruimtelijke onderbouwing dient te hebben welke vergelijkbaar is met een toelichting in het bestemmingsplan. Hierbij dient het bouwplan+onderbouwing dan als het ware als 'het bestemmingsplan' voor de omgevingsvergunning.

 

Tot slot is er nog een tijdelijke afwijkingsmogelijkheid voor het bestemmingsplan bijvoorbeeld een school als noodgebouw in een nieuwbouw wijk. Deze is echter wel tijdelijk en dient na verloop van de verleende toestemming weer in oorspronkelijke staat gebracht te worden.

 

Gelet op de grote van het project van kans vallen opties 1 en 2 af(1 zeecontainer in de achtertuin als 'voorraadkelder' lees:bunker zou echter best onder optie 2 kunnen vallen en duz onder kruimels=veelal vergunningsvrij). Hierdoor blijft optie 3 eigenlijk over een algemene afwijking. Hierbij wordt de uitgebreide procedure gevolgd van afdeling 3.4 AWB(algemene wet bestuursrecht) wat inhoudt dat eigenlijk alle belanghebbenden inspraak mogen hebben in het bouwplan. Dit betekend dat omwonenden hun mening mogen geven wat wellicht leidt tot aanpassingen in het ontwerp/bouwplan. Wat betreft eisen van de welstandscommissie: deze zijn afhankelijk van de welstandsnota die per gemeente wordt opgesteld.

 

Kort samengevat: regels ontkom je niet aan maar het is zeker niet onmogelijk om je plan uit te voeren kans!.

 

2 leuke weetjes: Indien de uitgebreide procedure is gevolgd en iedereen heeft zijn zienswijze kunnen geven is er daarna GEEN mogelijkheid meer om bezwaar te maken. Als je dus eenmaal kan bouwen heb je geen kans meer dat een buurman roet in het eten gooit omdat de paarse dakpannen hem niet aanspreken bv. En als je een stuk grond kan vinden waar na 10 jaar geen nieuw bestemmingsplan is vastgesteld door de gemeente of een verlengingsbesluit voor is vastgesteld dan vervalt het recht van de gemeente om leges te heffen! Stel dat je een bouwplan hebt van 100.000 en leges zijn 10% van je bouwplan dan kan je toch mooi een setje extra zonnepanelen aanschaffen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dick Berts Natuurlijk heb je een goed punt kwa gewoontes maar feit is dat die regeltjes waar je het over hebt niet veel hebben te maken met het voorbeeld over de omgang. Wiet is simpelweg gewoon VERBODEN in NL. Punt. Kijk de opiumwet er maar op na. Er wordt echter onder de 5gram en zoveel planten GEDOOGD das heel wat anders. Als ze toch een zaak voor de rechter brengen met een dusdanige hoeveelheid dan wordt die simpelweg geseponeerd. Kijkende na je voorbeeld is iemand die een stickie rookt gewoon een crimineel en geen relaxte vent. Tenminste als ik je regeltjes volg...

 

Wetten in NL verbieden wiet, Politie/Justitie knijpen alleen een oogje dicht omdat het anders teveel wordt voor ze. Bedoel ooit een agent een bon zien uitschrijven voor het door rood lopen bij bv. de Dam in Amsterdam? Daar lopen honderden mensen per dag door rood. En elke smeris daar weet het. Echter als ze daar voor moeten gaan schrijven komen ze er nooit meer weg en missen ze het avondeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kungfufox. dus als ik een lapje grond op de kop tik en alle procedures doorloop voor een zeecontainer complex (3 of 4 geschakeld) hoe lang ben ik dan bezig en wat zullen de kosten zijn voor de toestemming er is.

 

 

Heb wel eens gezien dat men op het industrie terrein eeen oude loods had en hier in een stuk of wat zeecontainers had geplaatst voor diverse opslag.

Zijn er dan ook vergunningen nodig?

 

Dan zou ik in een oude boerenschuur de containers kunnen plaatsen ook mooi gecamoufleerd voor de buitenwereld. Een zeecontainer complex op een geheimzinnige plek vraagt om aandacht van slechteriken vooral in een SHTF scenario. Denk dat een oude loods of schuur dan het minst opvalt.

Ook je auto kun je dan in de loods parkeren of meerdere als er mensen bijkomen.

Eens zien wat een oude loods of schuur kost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me zowieso af wat voor BOL en BOV mensen zoal achter de hand hebben.

In mijn optiek lijkt het me logischer om een klein afgelegen huisje in het bos te kopen ipv een zeecontainer.

Verder is het met een gekochte BOL ook maar afwachten of deze lokatie berijkbaar is en wat daar de toestand is.

Ik zelf heb een BOL op mijn BOV..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Kungfufox. Ik heb jou op dit forum leren kennen als een eerlijke vent. Beslist niet iemand die mij gaat tegenspreken om het tegenspreken zelf. Ik zie er dan ook naar uit om je te ontmoeten op onze buksen dag en dat meen ik. Vooral ook, omdat ik me niet kom bekwamen in het gebruik van volstrekt ontoereikende bewapening, maar gewoon gezellig kom kletsen en wat kom leren van anderen. Wat me wel enorm stoort op dit forum, is het onvoorstelbare zwart-wit denken. En de neiging om meteen te focussen op de vermeende onvolkomenheden in iemands verhaal, in plaats van eerst eens te proberen om hem te begrijpen. Vroeger had ik: "Als ik naar de maan wijs, dan moet je niet naar het puntje van mijn vinger blijven staren", als standaard kreet onder mijn postings staan. Misschien moet ik die weer terugplaatsen, want mensen moeten je ook willen begrijpen en daar enige moeite voor doen, al was het maar om hun eigen denken wat flexibeler te maken. Ook bij jou KFF zou af en toe eens een grijstint in je denken niet misstaan, als ik zo brutaal mag zijn om dat -overigens vanuit de beste bedoelingen en vanuit een zeer positieve grondhouding naar jou als persoon- te zeggen. Want wat doet al die discussie over de Opiumwet er nou toe. Zeden, gewoontes, wetten en regels, daar zitten geen waterdichte schotten tussen (ook al komt dat natuurlijk wel voor, laat ik dat vooral opschrijven, want dat scheelt weer drie onzinnige reacties) nee, die vloeien maar al te vaak in elkaar over. Als je door Europa gaat trekken, dan valt het meteen op hoe enorm groot de verschillen in cultuur zijn. Dat is een giga nadeel als je een BOL buiten Nederland hebt. Iemand merkte pas op, naar aanleiding van de advertentie van een xxxxxx die zijn vervallen zooitje voor veel te veel geld op deze site probeert te verkopen, dat buitenlanders met de nek worden aangekeken in het betreffende gebied in Frankrijk. Vergeet het dan maar met je BOL daar. En man, wat is het een voordeel om een BOL te hebben in Nederland, ook al zijn wij Nederlanders misschien allemaal hufters en hebben we krankzinnige wetten en noem maar op. Begrijpen hoe het zit (of hoe het zat bij een shtf) blijft een extremistisch groot voordeel. Te weinig mensen staan daarbij stil en daarom vond ik het goed om daar nog eens op te wijzen, ook al is een en ander volgens Kans al eens eerder aan de orde geweest op deze almaar uitdijende site. En natuurlijk zijn er veel meer afwegingsfactoren, ook als is de bekendheid met je eigen cultuur en met de wetten (ook als ze tijdelijk niet meer gehandhaafd worden), regels, omgangsvormen etc. van je eigen land een super belangrijke en heel erg onderschatte factor. Dat wilde ik even zeggen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kungfufox. dus als ik een lapje grond op de kop tik en alle procedures doorloop voor een zeecontainer complex (3 of 4 geschakeld) hoe lang ben ik dan bezig en wat zullen de kosten zijn voor de toestemming er is.

 

Er vanuit gaande dat dit weer de algemene afwijkingsmogelijkheid(dus geen kruimel) is (optie 3) dan moet zo'n omgevingsvergunning er in 26 weken (-+ een half jaar) door gedrukt kunnen worden als alles goed gaat. De procedure van een nieuw bestemmingsplan verloopt volgens dezelfde procedure van afdeling 3.4 AWB. Maar indien er belanghebbenden een andere zienswijze(mening) hebben dan kan dit natuurlijk voor veel vertraging zorgen en indien zij telkens in hoger beroep gaan als zij geen gelijk krijgen dan kan dit lang duren (zie link: http://www.wabobank.nl/procedures/uitgebreide-procedure-wabo-bijvoorbeeld-voor-omgevingsvergunning-voor-afwijken-van-bestemmingsplan-inpassingsplan-of-beheersverordening-met-een-ruimtelijke-onderbouwing) Kosten zijn vaak de leges een bepaald percentage van de waarde van het totale project en is afhankelijk van de gemeente (eventueel kan je voor een duurzaam project nog subsidie krijgen)

[uPDATE]: Voor een opbouw van kosten lees bv is deze voor een omgevingsvergunning Gemeente hilversum: http://www.hilversum.nl/Digitale_Balie/Producten/N_t_m_Z/Omgevingsvergunning_bepaling_leges

Heb wel eens gezien dat men op het industrie terrein eeen oude loods had en hier in een stuk of wat zeecontainers had geplaatst voor diverse opslag.

Zijn er dan ook vergunningen nodig?

Aangezien het hier gaat om een industrieterrein zul je wellicht in de Welstandsnota vinden dat hier vrijwel geen eisen aan worden gesteld met betrekking tot het aanzicht etc. Tevens zou dit kunnen vallen onder kruimels (staan in de BOR(Besluit omgevingsrecht) hier heb je vergunningsplichtige en vergunningsvrije bouwwerken in staan.) Als het gaat om kruimels is er geen sprake van de uitgebreide procedure van 3.4 AWB en dit heeft als gevolg dat er makkelijker en sneller een omgevingsvergunning voor is te krijgen (zoals bv een tuinhuisje, daarbij hoeft niet iedereen een zienswijze na voren te brengen indien een belanghebbende het er niet mee eens is gaat die gewoon in bezwaar). Maar nog simpeler kan zijn dat het gebied als functie industrie heeft en in het bestemmingsplan zelf (optie 1 binnenplanse afwijking) regels staan waarin staat dat opslag tevens toegestaan is op dit terrein.

 

Dan zou ik in een oude boerenschuur de containers kunnen plaatsen ook mooi gecamoufleerd voor de buitenwereld. Een zeecontainer complex op een geheimzinnige plek vraagt om aandacht van slechteriken vooral in een SHTF scenario. Denk dat een oude loods of schuur dan het minst opvalt.

Ook je auto kun je dan in de loods parkeren of meerdere als er mensen bijkomen.

Eens zien wat een oude loods of schuur kost

 

Mm das op zich geen slecht idee Tom. In principe als het vastgoedobject aan de eisen van het bouwbesluit voldoet kan je de binnenkant net zo 'inrichten' als je wilt naar mijn weten. Wellicht dat je wel problemen kan krijgen indien je hier wilt gaan wonen aangezien hier vaak wel strenge eisen aan worden gesteld in de Woningwet/bouwbesluit. Oude boerenschuur dient dus wel de functie wonen te hebben dan en als dit niet het geval is zul je daarvoor toch weer een omgevingsvergunning moeten aanvragen indien je wilt afwijken van de huidige functie van het bestemmingsplan. Overigens is er ook nog zoiets als brandveiligheid, ik denk dat dat wellicht een obstakel zou kunnen zijn...

 

Dit is wat ik je zo uit m'n hoofd weet. Ik heb me hier redelijk in verdiept maar ben alsnog student en geen professional dus pin me er niet op vast ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeecontainers heb ik ook aan zitten denken (al dan niet half ingegraven).

 

Zit nu te brainstormen met medepreppers over earth-bag building.

 

Mocht iemand nog niet weten wat het is dan wens ik je alvast veel kijk plezier (wat je zeker zal hebben) op youtube.

 

Een gebouw voor 4/6 personen kan mogelijk zijn voor 800euro maar als je er echt voor wil gaan dan vermenigvuldig het bedrag met 5.

Creativiteit eerste klas en zeer goed verdedigbaar indien het als vesting/fort gebouwd is.

 

Heb helaas nog geen 'vesting' filmpje gevonden waarin een stuk of 15 gebouwen staan. Maar als je met prepgenoten een tonnetje of 2 zou investeren dan zit je erg goed.

 

 

 

 

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dick Berts Wellicht heb je een punt en moet ik het inderdaad wat minder zwart-wit zien. Misschien maakt zwart-wit het zo gemakkelijk voor velen om keuzes te maken en/of over zaken te oordelen. Zo is stelen crimineel en hoor je in de gevangenis als je dat doet, maar wat als je het niet deed uit hebzucht maar uit de noodzaak om bv je gezin te voeden? Dan kom je inderdaad in het grijze gebied en dan word het voor velen denk ik moeilijker om te oordelen/kiezen. Wellicht dat vandaar uit het zwart-wit kijken en denken vooral komt, gemak. Reden voor velen om te vertrekken is denk ik ook 'vluchten' voor de realiteit en de angst als wanneer SHTF plaatsvindt. Ik heb in mijn jonge jaren ondertussen al in diverse plekken door NL gezeten en heb gemerkt dat ik daar weinig problemen mee heb. Wellicht dat vandaar uit en het feit dat sommige dingen me niet aanstaan (verharding maatschappij/regeltjes etc) en ik best me kan vinden om te vertrekken. Desondanks zijn er zeker redenen om te blijven, ook als het misgaat. Gewoontes,gebruiken en kennis van je omgeving.

Wellicht dat je het niet zo handig had onderbouwd en ik er wat fel op indook maar dat neemt niet weg dat je mening altijd gewaardeerd wordt hier:). En je weet dat NL-ers in hun gebruik behoorlijk gesloten zijn en altijd klagen. We zijn nuchter geven niet zo snel complimenten omdat een overdaad daaraan de ander al snel ongemakkelijk laat voelen.Doe normaal doe je al gek genoeg. Kritiek hier in NL is een dan ook teken dat die ander je als gelijke ziet, op waarde schat en het beste met je voorheeft. Kritiek leveren is dan ook iets wat in andere culturen wellicht niet zo gebruikelijk is ;)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeecontainers heb ik ook aan zitten denken (al dan niet half ingegraven).

 

Zit nu te brainstormen met medepreppers over earth-bag building.

 

Mocht iemand nog niet weten wat het is dan wens ik je alvast veel kijk plezier (wat je zeker zal hebben) op youtube.

 

Een gebouw voor 4/6 personen kan mogelijk zijn voor 800euro maar als je er echt voor wil gaan dan vermenigvuldig het bedrag met 5.

Creativiteit eerste klas en zeer goed verdedigbaar indien het als vesting/fort gebouwd is.

 

Heb helaas nog geen 'vesting' filmpje gevonden waarin een stuk of 15 gebouwen staan. Maar als je met prepgenoten een tonnetje of 2 zou investeren dan zit je erg goed.

 

 

 

 

 

 

RedPill

 

Als je inderdaad zoiets gaat opzetten en het lukt of faalt, post dan vooral hier op het forum hoe dat in z'n werk is gegaan:). Dat is namelijk voor elke prepper waardevolle info! Ik zelf ben bijvoorbeeld heel nieuwsgierig hoe je het plan ten uitvoer hebt gebracht met gelet op regelgeving van bv bouwbesluit/omgevingsvergunning etc en wat je anders zou doen indien je het nog is zou overdoen. Ook investering en planning is iets waar velen graag wat over zouden willen horen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n earth bag of andere bouwvormen spreken mij ook wel aan.

Toch is het vele malen complexer inflexibeler en moeilijker op te schalen dan met containers.

 

Visualiseer mijn idee met 10, maar je kunt met wat fantasie er elk aantal of uitbreiding op maken, Containers in een ster vorm.

Afhankelijk van hoe groot je de binnenplaats wilt maak je een cirkel waarin je de containers plaatst als spaken van een wiel.

Graaf de halve containerdiepte uit of dieper als kan, grondwater, of als gewenst, over het gehele oppervlak van de cirkel.

Dit kan ook simpel met een buldozer, gewoon de grond naar buiten schuiven als een wal om de cirkel.

Maak een doorgang voor een vrachtwagen en plaats de containers met de ingang naar het midden, de laatse container schuif je door de doorgang om zijn plaats.

Schuif nu al dat zand tegen de achterkand van de containers, zo steil mogelijk om hem moeilijk beklimbaar te maken zorg dat de containers iets lager uitkomen dan de wal zodat je vanaf de containers de omgeving kunt overzien verdedigen, eventueel beplanten met doornstruiken prikkeldraad enz als passieve verdediging. Een doorgang kan je net zo goed beveiligen als je wilt staal beton verzin maar wat.

Eventueel een greppel aan de buitenkant, tot op grondwater als dat hoog zit bv om toegang nog moeilijker te maken.

Volgens mij heb je dit in een paar dagen tot een week voor elkaar en heb je een dorp voor tien gezinnen uit de grond gestampt, eventueel voordat eea dicht gaat, de waterput, potgrond, planten, voorraden, en alle hardware binnen brengen realiseren.

 

Simpeler kan ik het niet verzinnen, en even snel kun je het hele dorp ook nog verplaatsen, vrachtwagen en buldozer volstaat...

Waterput wordt natuurlijk moeilijker maar goed in nood kan het...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kans, voor tienduizend doe ik mee. Ik wil wel een plek ruim boven NAP dus dat is of de duinen strook langs de kust of vanaf brabant. Aangezien jij en ik weten waar jij en ik wonen moeten we daar maar eens over kibbelen. Probleem is wel dat ik mijn vrouw zo gek moet krijgen nogal wat geld te steken in een matig zinvol project.....tenminste, dat is haar mening waarschijnlijk. Deze maand weer staats loterij, als ik win, bouwen we voor één miljoen de eerste preppers woonstede inclusief kantelen en ophaalbrug op twee locaties in Nederland. Inclusief eigen landbouw grond, schaapjes en koeien. Iedereen hier is welkom. Nou nog winnen. Het cq jouw idee Kans, is prima. Kunnen we dit idee niet commercialiseren? Gaan we aandelen verkopen voor SHTF bunkers, een soort private schuilkelders. Laten we de mensen met teveel geld dokken voor onze prep villa....als dan SHTF dan zit je met bankdirecteuren en Rob de Nijs en Patty Brard in je custom kasteel....als je ze een worst voor de neus houdt met jaartje vries droog eten en toilet en waterput, voor pak hem beet een halve toon euro, dan hou je genoeg centjes over om een plek te maken voor de diehard preppers....mwaa, is wel een goed plan maar als ik er even over nadenk te ingewikkeld.

Overigens barst het in mijn regio van de bunkers en zee containers....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kans

 

Zee containers zijn duurzaam, relatief goed en je kan je creativiteit er helemaal op los laten. Hier een kleim voorbeeld met 100+ reacties. http://www.survivalistboards.com/showthread.php?t=156449

 

Wij (mijn medepreppers en ik) hebben veeel gepraat en vergarderd maar zijn stukgelopen op het feit dat we uitgerekend meer dan 50stuks zouden moeten aanschaffen en verschepen (leeg dus helemaal duur) naar de BOL in het buitenland.

 

Tevens willen wij nog voordeliger uit zijn qwa 'muren en dak' aangezien we als groep unaniem gekozen hebben om

het allergrootste deel van het geld te investeren in andere dingen (lees: zonneenergie, water, eten, landbouw apparaten, beveiliging/verdediging etc etc). Daarom willen wij gebruik maken van de 'gratis' aarde en bekijken we nu de mogelijkheden van earthbag en/of mudbricks.

 

Er staan wereldwijd nog zeer veel mudbrick gebouwen die al vele eeuwen oud zijn en waarschijnlijk nog eeuwen zullen blijven staan dus het is een bewezen 'teckniek' wat duurzaamheid betreft en dan hebben we nog niet eens over 'moderne' mudbricks die gemixt zijn met cement.

 

Al met al zijn zee containers zeer geschikt om een BOL mee te maken maar de kosten die we tussen neus en lippen opnoemde liet onze moed aardig in de schoenen zakken aangezien 50 stuks ons meer dan een ton zouden kosten. Een zee container BOL zoals boven in de link hou ik wel nog in mijn achterhoofd als eventuele 2de geheime BOL.

 

 

 

 

 

RedPill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...