Ga naar inhoud
GENEGEERD

Review CoolMax kleding


BoBo87

Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn dagelijks werk te maken met kogel en of steekwerende vesten, snijwerende kleding en de bijbehorende problemen. Mijn werkgever wilde niets doen bij warme temperaturen want 'dat moesten we zelf maar regelen met een katoenen shirt.'

 

Gelukkig heb ik nog wat connecties bij diverse overheden en die hadden het over CoolMax. Nu zijn er diverse leveranciers maar ik ben via hun leverancier bij een webshop gekomen die de door o.a. politie, defensie en NS gebruikte shirts levert.

 

Ik heb zelf een witte met korte mouwen, een zwarte met lange mouwen en een mariniers UBAC. De CoolMax stof zorgt ervoor dat vocht direct wordt afgevoerd waardoor ik geen natte shirts meer draag onder mijn vest. Ik draag op mijn werk de witte of zwarte en tijdens airsoft mijn UBAC.

 

Ik kan de shirts zeker aanraden aan iedereen die warme bovenkleding of een vest draagt.

 

Even als extra note: de webshop is van een oud collega (zelf ook een beginnende prepper bleek later) maar dit ontdekte ik na het bestellen toen ik mijn eerste shirt op ging halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb in mijn dagelijks werk te maken met kogel en of steekwerende vesten, snijwerende kleding en de bijbehorende problemen. Mijn werkgever wilde niets doen bij warme temperaturen want 'dat moesten we zelf maar regelen met een katoenen shirt.'

 

Gelukkig heb ik nog wat connecties bij diverse overheden en die hadden het over CoolMax. Nu zijn er diverse leveranciers maar ik ben via hun leverancier bij een webshop gekomen die de door o.a. politie, defensie en NS gebruikte shirts levert.

 

Ik heb zelf een witte met korte mouwen, een zwarte met lange mouwen en een mariniers UBAC. De CoolMax stof zorgt ervoor dat vocht direct wordt afgevoerd waardoor ik geen natte shirts meer draag onder mijn vest. Ik draag op mijn werk de witte of zwarte en tijdens airsoft mijn UBAC.

 

Ik kan de shirts zeker aanraden aan iedereen die warme bovenkleding of een vest draagt.

 

Even als extra note: de webshop is van een oud collega (zelf ook een beginnende prepper bleek later) maar dit ontdekte ik na het bestellen toen ik mijn eerste shirt op ging halen.

 

Dank je voor het onder de aandacht brengen hiervan. Eerlijk gezegd vind ik dit meer een aanbeveling dan een review maar dat mag de pret niet drukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt van de website die de shirts verkoopt:

 

Coolmax

COOLMAX® FABRICS COMFORT SYSTEM

 

Coolmax® is een revolutionare stof die de manier waarop we handelen gaat veranderen. Coolmax® stof zorgt voor een uniek comfort tijden allerdaagse handelingen of bij inspanning en sport. Door de unieke technisch specificaties zorgt het voor comfort, en zo draagt het bij aan je algemene welzijn.

 

Met Coolmax® voel je je fitter, frisser en meer gefocust, klaar om de volgende uitdaging aan te gaan.

 

Hoe werkt Coolmax®?

Coolmax Vezels

 

Coolmax Werking Door de hightech vezels zorgt de stof voor een droog en comfortabel gevoel. De speciale polyester vezels hebben een vergroot oppervlak. Deze 4- of 6 kanaals vezels zorgen voor een transport systeem dat vocht afvoert van de huid vandaan naar de buitenlaag van de stof. Hier zorgt het ervoor dat het vocht sneller verdampt dan andere stoffen om zo de lichaamswarmte te reguleren

 

 

 

 

 

Ontworpen voor topsport, tegenwoordig worden Coolmax® stoffen in allerlei kleding gebruikt. Overal waar er een behoefte is aan een fris, droog comfortabel gevoel.

 

Coolmax® is een merk van Invista en ADVANSA heeft het exclusieve merkrecht voor Coolmax® polyesther inuropa, Midden Oosten en Afrika.

 

Ik hoop dat dit een aanvulling is op de eerder gegeven informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het niet geheel mee eens. De shirts die ik heb aangeschaft zijn 50% Coolmax en 50% katoen. Deze werken ook onder bijvoorbeeld een pak oid. Tijdens een fietstocht een coolmax shirt onder mijn overhemd. Na 45 minuten was mijn overhemd droog, de terugtocht zonder coolmax maar met een gewoon shirt leek het alsof ik gedouched had.

 

Het zal nooit al het sweet af kunnen voeren wanneer je een vest draagt maar ik vind het verschil tussen een drijfnat katoenen shirt of een kleine plek op mijn rug een substatiele verbetering.

 

De minimale en maximale temp heb ik niet getest, maar de KL en mariniersversies (origineel) doen het goed in Afghanistan e.d.

 

Ik las in verschillende topics over kleding, en dan met name laagjes kleding en daar zou in mijn optiek een Coolmax shirt goed bij passen.

 

Zelf heb ik ook de snijwerende coolmaxshirts getest, maar ik sneed er door heen en de 5% coolmax doet verder weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het niet geheel mee eens. De shirts die ik heb aangeschaft zijn 50% Coolmax en 50% katoen. Deze werken ook onder bijvoorbeeld een pak oid. Tijdens een fietstocht een coolmax shirt onder mijn overhemd. Na 45 minuten was mijn overhemd droog, de terugtocht zonder coolmax maar met een gewoon shirt leek het alsof ik gedouched had.

 

Het zal nooit al het sweet af kunnen voeren wanneer je een vest draagt maar ik vind het verschil tussen een drijfnat katoenen shirt of een kleine plek op mijn rug een substatiele verbetering.

 

De minimale en maximale temp heb ik niet getest, maar de KL en mariniersversies (origineel) doen het goed in Afghanistan e.d.

 

Ik las in verschillende topics over kleding, en dan met name laagjes kleding en daar zou in mijn optiek een Coolmax shirt goed bij passen.

 

Zelf heb ik ook de snijwerende coolmaxshirts getest, maar ik sneed er door heen en de 5% coolmax doet verder weinig.

 

Een hempje er boven zal het probleem niet zijn.

Ik heb het over complete gear wat toch wel aardig wat kilo's weegt.

Resumé: weinig gear is coolmax ideaal, zware bepakking niet.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draag dagelijks coolmax onder mijn uitrusting rn tijdens het airsoft. Dagelijks een vest tussen de 4 en 12 kilo (afhankelijk van situatie) een uitrusting van 35 kilo tijdens een meerdaagse skirmish.

 

Zelfs al raak ik doorweekt na slootje waden e.d. dan is het een kwestie van gear uit en 20 minuten later ben ik droog. (Het stinkt wel maar ben niet nat)

 

En onder american football uitrusting worden ze ook gedragen. Hebben dezelfde functie als de nieuwe shirts van nike en adidas maar dan voor een fractie van de prijs.

 

En een vest zonder shirt eronder heb ik nooit prettig gevonden. Schurende tepels en een zeik nat vest.

 

Voor snijwerende bescherming heb ik een flexvest (kan ik tot een prop maken of oprollenbmaar behoudt zelfs dan zijn bescherming) en een lvl V shirt van de franse AT teams. Er zijn een hoop snijwerende shirts in omloop van lvl 5 maar toch worden ze afgekeurd door overheden ivm de functionaliteit. Maar daarover later meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hempje er boven zal het probleem niet zijn.

Ik heb het over complete gear wat toch wel aardig wat kilo's weegt.

Resumé: weinig gear is coolmax ideaal, zware bepakking niet.

 

Greener

Volledig mee eens, eenmaal er overal druk op het lichaam is, is alles afgesloten en dan geraakt zweet niet meer weg, pure fysica.

Coolmax stof helpt, maar wonderen mag je er echt niet van verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draag dagelijks coolmax onder mijn uitrusting rn tijdens het airsoft. Dagelijks een vest tussen de 4 en 12 kilo (afhankelijk van situatie) een uitrusting van 35 kilo tijdens een meerdaagse skirmish.

 

Zelfs al raak ik doorweekt na slootje waden e.d. dan is het een kwestie van gear uit en 20 minuten later ben ik droog. (Het stinkt wel maar ben niet nat)

 

En onder american football uitrusting worden ze ook gedragen. Hebben dezelfde functie als de nieuwe shirts van nike en adidas maar dan voor een fractie van de prijs.

 

En een vest zonder shirt eronder heb ik nooit prettig gevonden. Schurende tepels en een zeik nat vest.

 

Voor snijwerende bescherming heb ik een flexvest (kan ik tot een prop maken of oprollenbmaar behoudt zelfs dan zijn bescherming) en een lvl V shirt van de franse AT teams. Er zijn een hoop snijwerende shirts in omloop van lvl 5 maar toch worden ze afgekeurd door overheden ivm de functionaliteit. Maar daarover later meer.

 

Je schrijft nu zelf dat je doorweekt bent en dat als alles uit is het binnen 20 min droog is.

Wat moet ik nog toevoegen?

 

@Vladimir

 

Coolmax sokken heb ik ook.

Alleen nuttig als je ook open schoenen hebt.

Zelfs de dure uitvoeringen met Goretex laten ook deze sokken drijfnat worden.

Maar kwalitatief gaan ze langer mee dan een sok van een ander materiaal.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draag het zelf regelmatig in de zomer onder een rugzak en vergeleken met katoen houdt het je torso een stuk droger en koeler.

 

Heeft iemand hier trouwens ervaring met coolmax sokken?

 

Ik heb ook coolmax sokken en wat @Greener zegt klopt wel alhoewel ik persoonlijk wel vind dat je voeten wat koeler blijven aanvoelen en eenmaal de schoenen uit zijn de sokken snel droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft nu zelf dat je doorweekt bent en dat als alles uit is het binnen 20 min droog is.

Wat moet ik nog toevoegen?

 

 

Greener

 

Zoals ik zelf al zei: Zelfs al raak ik doorweekt na slootje waden e.d. dan is het een kwestie van gear uit en 20 minuten later ben ik droog. (Het stinkt wel maar ben niet nat)

Als ik in een sloot ben gesprongen lukt hrt zelfs een Coolmax shirt niet om droog te blijven

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...