Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn Lijnen structuur EDC/GHB/BOV/BOBOPS/BIL/INCH/BOL


SOF-ODA

Aanbevolen berichten

Hallo preppers,

 

ik heb het al eens vaker gezegd ik werk met een lijnen structuur. Bij deze wil ik even mijn EDC bestaande uit 2 lijnen laten zien.

 

De eerste lijn bestaat uit spullen die ik om me lichaam draag.

om mijn pols een sunto vector military watch, met kompas hoogte meter barometer

andere pols een parabracelet met in de gesp een fire steel en fluit

om mijn nek een klein EDC mesje

IMAG0355-20150728-131844431.jpg.c78ea418c6dd47dbf700aa3b4bcabafb.jpg

 

Daarnaast mijn tweede EDC lijn die ik aan mijn broekriem draag.

Bestaande uit een tasje met daarin mijn telefoon in het voor vak, een zaklamp met zoom functie en als hij uitelkaar wordt gehaald een vergrootglas, aan 1 van de pen vakjes aan het andere pen vakje momenteel een bic bal pen die wordt binnenkort vervangen door een tactical pen die gemaakt is om glas e.d. door te slaan. In het tasje zit mijn creditcard houder met daarin al mijn belangrijke pasjes, een powerbank en cabel waarmee ik mijn telefoon 2x volledig kan opladen en die ook een lampje heeft. Achter in het tasje zitten nog een fire steel en 10 waterzuiveringstabletten. In een verborgen vakje zit ook nog een creditcard mes. De aanvulling die ik nog ga doen op dit tasje is dat ik er een aansteker in ga doen.

IMAG0364.jpg.8e726d466d159c886ad64f46272db574.jpgIMAG0365.jpg.ab11a439906ee4f4c7f6c3f701a40166.jpg

 

Ik ga nu beginnen aan mijn GHB zodra die klaar is zal ik die ook posten.

Daarna staat op het lijstje mijn BOV, BOBOPS soort van bug out bag, maar omdat ik in eerste instantie toch zolang mogelijk buged in wil blijven kies ik er voor om een tas te maken die ik mee kan nemen om op operatie/ onderzoek naar extra spullen te gaan.

 

Daarna ga ik werken aan mijn BIL, een voorraad aanleggen/uitbreiden. Als laatste ga ik mij richten op mijn INCH en BOL.

 

Zodra iedere lijn klaar is zal ik wederom een foto plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Waarom pak je een INCH als je gaat voor een BOL met een BOB dan heb je in principe genoeg aan als je een locatie hebt om naar toe te gaan.

 

Omdat zoals mijn quote zegt, geen enkel plan overleeft SHTF, als ik alleen een BOB heb, die bij mij trouwens allemaal aanvullingen zijn, want mijn BOB past in mijn INCH, en ik naar mijn BOL ga en er gebeurd iets waardoor ik daar niet meer kan komen heb ik een alleen een BOB terwijl ik dan juist een INCH nodig heb, omdat ik opnieuw een BOL moet gaan zoeken, waar ik moet overleven op mijn INCH en wat ik daar vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat zoals mijn quote zegt, geen enkel plan overleeft SHTF, als ik alleen een BOB heb, die bij mij trouwens allemaal aanvullingen zijn, want mijn BOB past in mijn INCH, en ik naar mijn BOL ga en er gebeurd iets waardoor ik daar niet meer kan komen heb ik een alleen een BOB terwijl ik dan juist een INCH nodig heb, omdat ik opnieuw een BOL moet gaan zoeken, waar ik moet overleven op mijn INCH en wat ik daar vind.

Dan zou ik je BOB schrappen en alleen een inch bag pakken, dan hoef je geen 2 rugzakken te maken. Want met je inch kan je dan naar je BOL maar als je weg moet kan dat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert, Gezinssituatie is 2 personen en 1 hond, leeftijd tussen de 20 en 30, ik prep voor ons alle 3. Dat is ook de reden dat ik voor een BIL ga. Daarnaast hoef ik maar 1x INCH te maken omdat daar alles voor ons alle 3 in pas, dat die te zwaar wordt maakt niet uit want ik ben rugzak fit door mijn achtergrond en blijven trainen, afgelopen nijmweegse vierdaagse 4 dagen lang met 15 kg gelopen (10kg was minimum, maar met eten en drinken kwam ik op 15 uit) en in die vierdagen 167 KM te voet afgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener, ik vind het erg knap van je dat je kan zien en beoordelen hoe spullen werken vanaf een foto. Dat nekmesje is inderdaad niet geschikt om volledig van afhankeljik te zijn. Daarom werk ik ook met een systeem met lijnen, zodat ik in mijn hogere lijnen heb ik gewoon mijn buckknive e.d. zitten. Dit mesje is puur om dagelijkse dingen te vergemakkelijken, kleine dingen snijde. Het is niet bedoelt om takken mee van bomen te scheiden. Het doel van mijn lijnen is dat het elkaar aanvult en dat ik ten alle tijde iets heb. Chill als je een super goed mes hebt, maar als die in je tas zit waar je op dat moment niet bij kan ben je blij dat je een klein mesje heb.

 

 

Die zaklamp daar in tegen heb je volgens mij nog nooit in je handen gehad als je twijfelt over de kwaliteit daarvan. Ik heb een AP Pro in mijn BOBOPS zitten en ik ben meer te vreden over dit kleine lampje dan de grotere duurdere AP Pro. Dat kleine lampje dat werkt op 1 AA batterij heeft een ongelofelijk fel LED licht, draagt erg ver ook met andere lichtbronnen aan. Daarnaast is het erg rubust dus doet het niet onder voor een duurdere lamp, daarnaast is het lekker compact en dus makkelijk mee te nemen. Kleine compacte dingen zijn soms fijner, omdat je gemakkelijker onopvallend dingen kan mee nemen, als ik met een complete koppelriem over straat ga lopen val ik wel op, met deze kleine dingetjes val ik niet op, wat 1 van mijn doelen is, niet opvallen.

 

Daarnaast bedankt voor je opmerking/poging te helpen, maar ik denk goed na over wat ik gebruik en test het ook zodat ik weet dat ik wat heb aan de spullen die ik mee neem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat je met je BOBOPS bedoeld om rond te kijken spullen verzamelen etc. dat is eerder een GHB (get home bag)

 

EDC(every day carry)

GHB(get home bag) = om terug thuis te komen)

BOB(bug-out bag)= als je van je woonplaats vertrekt naar een BOL (bug out location) om de crisis uit te kunnen zitten, als je bijvoorbeeld in een stedelijk gebied woont.

INCH= im never coming home= waar je woont is het niet meer mogelijk om te blijven en zult vertrekken voor goed, je komt niet meer thuis en moet echt alles bij hebben om te overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FKAGB als ik aan het werk ben heb ik al gouw een smockjas van 5 kg aan, een plate carrier van 10 kg, een opsvest van 7 kg, een wapen met munitie rond de 6 kg en daarnaast een rugzak van 25/30 kg, Dus ja een goed grote INCH kan ik ook wel dragen. Mijn INCH is een Lowe alphine sarcreen van 120 L. Daarnaast neem ik alleen maar essentials mee, heb verschillende routes waar veel water te vinden is, heb verschillende manieren bij om water te filteren, dus ik hoef niet met 20 liter water te gaan lopen, maar red ik het met een voorraad voor 2 a 3 dagen, daarnaast kan mijn vriendin ook het 1 en het ander aan voorrraad dragen, dus zal ik de 50 kg aan rugzak nooit aanraken, eerder rond de 30 kg. Dit is worst case scenario, want mijn BOV en de BOV van mijn vriendin zijn in eerste instantie de auto zolang daar brandstof in zit en vervolgens een fietsen drager met 2 maal mountainbike, waarvan 1 met mand voor de hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pr3pper bedankt voor de aanvulling. Ik snap wat je bedoelt, voor mij is mijn GHB echt om thuis te komen, het verschil tussen mijn GHB en BOBOPS is dat er extra spul in komt, denk aan bettonschaar e.d. om me zelf toegang te verschaffen en dat de tas grote is om meer spullen mee naar huis of naar de BOL te kunnen meenemen tjidens een SHTF scenario. Eigenlijk is het een tas die niet echt in het standaard rijtje van verschillende prep tassen te plaatsen is, omdat het niet gericht is om thuis te komen, niet gericht is op een bugout, maar puur gericht is op het verzamelen van voorraaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FKAGB 15 kg is trouwens ontiegelijk veel voor een GHB, ligt natuurlijk aan de afstand die je moet overbruggen, maar voor mij is een GHB iets wat ik dagelijks mee neem en waar ook mijn spullen zitten die ik die dag nodig heb. Als ik bijvoorbeeld ga sporten zitten die spullen er ook in. Bij mij komt die tas alleen in het ergste geval rond de 10 kg te zitten als ik ver weg ben van mijn huis (+/- 150 km). Daarnaast ga ik als ik verder van huis ga met de auto, waar ik extra voorraad in heb liggen, gereedschap en brandstof in een can om minimaal naar huis te kunnen rijden. en voor de kortere afstanden gebruik in mijn MTB die voorzien is van tasjes e.d. waarin ik gereedschap heb voor alles wat kapot kan gaat, plaksets voor me banden, speciaal zelfdichtend spul om in de banden te spuiten als ze lek zijn, een fiets pomp en extra water/voeding. Dus voor mij is de GHB alleen iets voor als mijn BOV faalt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener, ik vind het erg knap van je dat je kan zien en beoordelen hoe spullen werken vanaf een foto. Dat nekmesje is inderdaad niet geschikt om volledig van afhankeljik te zijn. Daarom werk ik ook met een systeem met lijnen, zodat ik in mijn hogere lijnen heb ik gewoon mijn buckknive e.d. zitten. Dit mesje is puur om dagelijkse dingen te vergemakkelijken, kleine dingen snijde. Het is niet bedoelt om takken mee van bomen te scheiden. Het doel van mijn lijnen is dat het elkaar aanvult en dat ik ten alle tijde iets heb. Chill als je een super goed mes hebt, maar als die in je tas zit waar je op dat moment niet bij kan ben je blij dat je een klein mesje heb.

 

 

Die zaklamp daar in tegen heb je volgens mij nog nooit in je handen gehad als je twijfelt over de kwaliteit daarvan. Ik heb een AP Pro in mijn BOBOPS zitten en ik ben meer te vreden over dit kleine lampje dan de grotere duurdere AP Pro. Dat kleine lampje dat werkt op 1 AA batterij heeft een ongelofelijk fel LED licht, draagt erg ver ook met andere lichtbronnen aan. Daarnaast is het erg rubust dus doet het niet onder voor een duurdere lamp, daarnaast is het lekker compact en dus makkelijk mee te nemen. Kleine compacte dingen zijn soms fijner, omdat je gemakkelijker onopvallend dingen kan mee nemen, als ik met een complete koppelriem over straat ga lopen val ik wel op, met deze kleine dingetjes val ik niet op, wat 1 van mijn doelen is, niet opvallen.

 

Daarnaast bedankt voor je opmerking/poging te helpen, maar ik denk goed na over wat ik gebruik en test het ook zodat ik weet dat ik wat heb aan de spullen die ik mee neem

 

Ik bekijk niet alleen de foto, ik heb er ook ervaring mee.

Het mesje heb ik een viertal maanden geleden in bulk ingekocht a 2 dollar per stuk.

Leuk om weg te geven meer niet.

 

Het betreffende zaklampje kun je ook voor een paar dollar kopen onder verschillende naamvoeringen.

Ook deze koop ik vaker groot in om weg te geven.

 

Kritiek is niet bedoelt om je in een hoek te zetten.

Je hoeft dus ook niet direct in verweer te gaan.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekijk niet alleen de foto, ik heb er ook ervaring mee.

Het mesje heb ik een viertal maanden geleden in bulk ingekocht a 2 dollar per stuk.

Leuk om weg te geven meer niet.

 

Het betreffende zaklampje kun je ook voor een paar dollar kopen onder verschillende naamvoeringen.

Ook deze koop ik vaker groot in om weg te geven.

 

Kritiek is niet bedoelt om je in een hoek te zetten.

Je hoeft dus ook niet direct in verweer te gaan.

 

Greener

 

Zoals ik zei, voor het geen waarvoor ik het mesje gebruik en de zaklamp werkt het meer als genoeg. Het is ook maar mijn 1e en 2e lijn spullen, iedere lijn die verder gaat is aanvulling. Ik hoef in mijn eerste lijn niet met een manchette rond te lopen, omdat ik die in mijn eerste lijn niet nodig heb, terwijl ik die bijvoorbeeld in mijn INCH wel handig zou vinden. Omdat ik iets in mijn beginnende lijnen niet heb zitten betekend niet dat ik het niet heb.

 

De reden dat ik tegen je in verweer ga is om het feit dat je zegt dat ik mijn spul moet omruilen voor ander spul omdat jij vind dat het niet werkt, terwijl je niet weet waarvoor ik het gebruik en waarom ik het gebruik. Ik snap dat je het opbouwend bedoelt, maar ook feedback geven is vak appart. Durft te vragen waarom ik bepaalde keuzes maak, dan leg ik het je graag uit. alles wat ik gebruik test ik en als voor mij iets niet werkt gebruik ik het ook niet.

 

Maar bedankt voor je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik zei, voor het geen waarvoor ik het mesje gebruik en de zaklamp werkt het meer als genoeg. Het is ook maar mijn 1e en 2e lijn spullen, iedere lijn die verder gaat is aanvulling. Ik hoef in mijn eerste lijn niet met een manchette rond te lopen, omdat ik die in mijn eerste lijn niet nodig heb, terwijl ik die bijvoorbeeld in mijn INCH wel handig zou vinden. Omdat ik iets in mijn beginnende lijnen niet heb zitten betekend niet dat ik het niet heb.

 

De reden dat ik tegen je in verweer ga is om het feit dat je zegt dat ik mijn spul moet omruilen voor ander spul omdat jij vind dat het niet werkt, terwijl je niet weet waarvoor ik het gebruik en waarom ik het gebruik. Ik snap dat je het opbouwend bedoelt, maar ook feedback geven is vak appart. Durft te vragen waarom ik bepaalde keuzes maak, dan leg ik het je graag uit. alles wat ik gebruik test ik en als voor mij iets niet werkt gebruik ik het ook niet.

 

Maar bedankt voor je reactie

 

Quote alsjeblieft mijn tekst waarin staat dat je je gear moet inruilen.

Lukt niet he?

 

Resumé: een discussie is geheel zinloos als één van de partijen nergens voor open staat.

 

Succes met je "gear".

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener adviseert je om je mes en zaklamp in je 1e lijn te vervangen met iets beters. Dat vind ik geen slecht advies. Je 1e lijn is wat je altijd en overal bij je hebt en is tevens waar je op terug moet vallen als je om wat voor reden dan ook niet bij je andere lijnen kunt.

 

Zoals je zelf al zegt:

Chill als je een super goed mes hebt, maar als die in je tas zit waar je op dat moment niet bij kan ben je blij dat je een klein mesje heb.

Als je niet bij je tas met je goede mes kunt komen ben je misschien blij dat je een klein mesje hebt. Maar niet als dat mesje vervolgens niet opgewassen blijkt te zijn voor hetgeen je het nodig hebt. Om die reden is het verstandig om juist de spullen in je 1e lijn zo goed mogelijk te maken. Als je daar op terug moet vallen terwijl je leven er van af hangt wil je toch dat het kwalitatief spul is? Voor dagelijks gebruik nu is dat misschien niet nodig, maar in een SHTF situatie misschien wel. Natuurlijk hoop je dan je andere lijnen ook tot je beschikking te hebben, maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor dat niet het geval is.

 

Ik zit b.v. in de situatie dat ik op 65km van mijn huis werk en met het openbaar vervoer heen en weer reis. Ik heb altijd mijn EDC en mijn GHB bij me. Mijn GHB zet ik naast mijn bureau als ik op mijn werk kom. Stel dat er brand uit breekt op onze afdeling terwijl ik op het toilet zit, of dat er wat gebeurt terwijl ik tijdens de lunchpauze een wandelingetje aan het maken ben, dan kan ik niet meer bij mijn GHB komen en ben ik aangewezen op mijn EDC. Ik vind het dus wel een goed idee om mijn EDC zo goed mogelijk te maken. Binnen mijn beschikbare budget uiteraard.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener ik heb inmiddels mijn kleine mesje vervangen voor een klein type mes van buckknife. Bleek dat die veel zijdiger was, ondanks dat ik nog een manier moet vinden om hem op me lichaam te dragen.

 

@ellocco999 dat is waarom mijn lijn 1 ten alle tijde op mijn lichaam wordt gedragen en ik mijn edc lijn 2 bij me heb zodra ik een broek aan heb.

 

Heren bedankt voor de info en de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...