Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY Rocketstove


Pr3pper

Aanbevolen berichten

Gister eens even bezig geweest om zelf een rocketstove te maken, met slechts mijn leatherman en een schaar.

Gebruik gemaakt van een soepblik en 2 energyblikjes.

 

2015-08-04-11.55.11.jpg.98986fe07aa33210a712094b868b4f6d.jpg2015-08-04-11.55.16.jpg.1b9f233c9a9c4a5c937078a6d6f67c1e.jpg2015-08-04-11.55.22.jpg.1803eacf2e907497738a37ac4ccba18d.jpg

 

De tussenruimte tussen de blikjes en het soepblik opgevuld met cement, en de ingang voor het hout moet nog netjes worden afgewerkt.

De bovenkant is een beetje slecht gelukt omdat ik geen dremel oid had om een mooi rond gat te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja voor de pan er op te kunnen zetten moet ik nu nog gaan maken, was aan het denken aan een rooster voor de ventilator van computer.

Cement is inderdaad wel zwaarder maar heb hiervoor gekozen zodat hij wat steviger is. Heb hem niet gemaakt met de gedachte om hem mee te nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nat met zand erbij en binnenkant met voorstrijkmiddel zodat het goed kan hechten.

 

Hier een recept voor vuurvast cement.

Zal @Geert ook wel kennen.

 

1. Portland cement -*1 volume-deel

2. Klei - 1 volume-deel. (Kattebaksteentjes van klei).

3. Vermiculiet - 7 volume-delen.

 

Eerst klei mixen met water, tot het een beetje dikke pap wordt, dikker dan slagroom.

Dan cement erbij. Beetje water toevoegen tot het weer romig wordt.

Dan steeds een beetje vermiculiet erbij. Steeds wat water toevoegen om de mix werkbaar te houden.

Alle vermuciliet-korrels moeten omgeven zijn door de klei/cement-mix.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er zelf nu ook een gemaakt, had er al een maarja, 2 is altijd beter dan 1 :p Ik heb vuurvast mortel gebruikt en hij ziet er nu al zeker goed uit.

 

IMAG0481.jpg.f1db5f3588b8b99733d478f1b412cc97.jpg

 

IMAG0483.jpg.d765aa4fddc1aed14313d65d1f63595c.jpg

 

De PVC buis wordt er later uit gehaald.

Rocketstove is voor met kleine takjes een vuurtje in te maken om te kunnen koken. Op deze manier wordt het vuur warmer en geconcentreerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rocketstove is voor met kleine takjes een vuurtje in te maken om te kunnen koken. Op deze manier wordt het vuur warmer en geconcentreerder.

 

Het is niet alleen een rocketstove, ik heb heb vooral gemaakt om ijzer mee te smeden, maar heb het zo gedaan dat hij ook gebruikt kan worden als een rocketstove :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 5 jaren later...
  • 2 maanden later...

Heel Leuk dit, ik ga denk ik ook maar eens binnenkort experimenteren, zou wel leuk zijn om dit uit te proberen en dan nog even te gebruiken in de tuin kijken hoe het werkt. 

heb niet eerder dit soort DIY projecten uitgevoerd. wel de vraag die eruit vloet;

 

waarom is glaswol of cement noodzakelijk? mijn aanname zal zijn dat het ervoor zorgt dat het de onderkant niet te heet maakt waardoor brand kan ontstaan maar wellicht is het voor meer dingen belangrijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Alikoekie zei:

meer dingen belangrijk.

 

Inderdaad, het moet er voor zorgen dat de temperatuur in de verbrandingskamer zo hoog mogelijk oploopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hallo,

dat ziet er mooi uit.

helaas ben ik niet zo handig en heb ook niet de juiste gereedschap om dat zelf te maken.

 

Ik had op Extreem outdoors een brander, stoof iets gezien,\

ik krijg het plaatje niet gecopieerd, verdorrie......

Jaah! tis me toch gelukt! LOL

DIt ding dus.

Ik wou het gebruiken voor als de electriciteit hier uitvalt, voor langere tijd 

en, om eventueel om op te koken, als ik in t buitenland ben en voor mijzelf moet koken...

 

Kan iemand die meer terzake kundig is, hier haar of zijn licht es over laten schijnen?

Is het een praktische aankoop of dikke zonde van de centen? 

Ik hoor het graag!

 

Ook ga ik nog deze firma bellen, maarja... wij van WC eend....? etc...? 😉

 

rvs-buitenstoof-outdoorextreme.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij past mijn volgende vraag goed in dit item,

 

Mijn DIY zaak heeft van die pellets in de aanbieding, it zweden (?)

Das van dat samengeperst hout (afval?) 

 

Zou je dat ook kunnen gebruiken in zo`n brander/ kook apparaatje?

Want ik wil eigenlijk niet met die gastankjes rondlopen.....

"relatief" zwaar, nemen plaats in, in mijn rugzak in, en hout kan je onderweg sprokkelen....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Admin

Hey @Sjuul , Dit brandertje verkopen wij ook in de Prepshop en hebben we dus getest. Prima ding! Het brandt eigenlijk alles dat een redelijke vlam geeft. Het heeft een holle wand in het middenstuk waardoor je een mooie vlam onder je pan krijgt. Het nadeel is dat hij moelijk bij te vullen is als je eenmaal begonnen bent met koken. Hij werkt dus vooral goed wanneer je bijvoorbeeld 1 pannetje water wilt koken.

 

Wanneer je houtpellets gebruikt (dat kan) kun je die ook in het ding bewaren, zodat je een kant-en-klaar setje in je tas hebt.

 

We verkopen geen pellets, maar ik stook mijn huis op die dingen, dus als je via ons wil bestellen kan ik wel een kilo'tje meesturen, laat maar weten, ik heb thuis 1000KG staan. Kattebakkorrels (van die houten pellets) werken overigens ook, alleen bevatten naar mijn ervaring iets minder energie.

 

Hier ons testje:

signal-2021-08-30-171903_001.thumb.jpeg.93640c5dbc9882ac0bdfacd5e96d57c1.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paraatpaal,

 

Bedankt voor je reactie.

Oh, ook te verkrijgen via Prepshop? okeee....

 

Hmm, lastig bij te vullen is wel even "een dingetje"- zeker als je meer wilt dan water koken.

Je kan niet er meer hout bij, in stoppen, als je de pan even van t brandertje afhaalt?

 

Op zo1n brander is het toch eenpansmaaltijden koken, wat mij betreft, Heerlijk! 🙂 

 

IS het ook geschikt om een beperkte ruimte, zeg, kleine keuken, mee te verwarmen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...