Ga naar inhoud
GENEGEERD

Appelgelei van valappels


Mar Miet

Aanbevolen berichten

Ik kan hier nogal wat valappels vinden en heb hiervan appelgelei gemaakt. Dit was de eerste keer dat ik het maakte, dus meteen mijn eigen werkwijze er ook bij gezet.

Het is handig om niet te grote hoeveelheden tegelijk te maken ivm inkoken en het spatten van de hete vloeistof.

De valappels wassen en slechte stukken wegsnijden. Dan de appels in stukken snijden en klokhuizen, steeltjes enzo laten zitten. Dan de appels in een pan en zoveel water erop dat het net onder water staat. De schil van een citroen toevoegen geeft nog extra smaak. De appelstukjes net zo lang koken tot ze gaar zijn. Dan het vuur uit en een nacht laten staan met deksel op de pan. De volgende ochtend de moes in een zeef doen en laten uitdruppen. Niet op drukken want dan krijg je troebel sap. Eigenlijk moet dat met kaasdoek. Dat heb ik niet en met een fijne zeef lukt het prima. Als het vocht eruit is, het sap meten. Voor elke liter sap heb je 750 gram suiker nodig. Zet de pan met sap op het vuur en breng aan de kook. Laat het 10 minuten flink doorkoken en voortdurend roeren. Ik heb huishoudhandschoenen aan gedaan vanwege het risico op brandwondjes. Na 10 minuten de suiker erdoor en weer aan de kook brengen. Dan vijf minuten flink laten koken onder voortdurend roeren. Officieel moet je dan een proef doen met een drupje gelei op een schoteltje met water, maar ik vond dat de moeite niet waard. Als het iets te dun zou blijven dan is het nog geschikt om over bv pannenkoeken te gieten.

Verder stond in het recept dat je de gelei iets moest laten afkoelen, dan in een potje, dan af laten koelen en dan pas afsluiten.

Ik vertrouw die methode niet zo ivm houdbaarheid en heb goede ervaringen met heet afvullen en in potjes doen en meteen afsluiten en op zijn kop zetten. Ik maak al jaren jam, maar deze gelei was dus nieuw voor me.

Het is erg lekker geworden en ik ga nog wat potjes maken. Verder ga ik van valappels pectine maken die ik ga gebruiken voor de vlierbessenjam van over ongeveer een maand. En om perenjam mee te maken. Peren zijn hier ook meer dan genoeg te vinden.

Ik woon in een gebied met veel fruitbomen, de appels kosten me niks en het geeft een leuk preppergevoel met als eindresultaat die lekkere gelei. En goede voorraad is nooit verkeerd. Mijn huisgenoten vonden het ook lekker. Het mooie kleurtje komt van de rode appels die ik gebruikte voor de gelei.

appelgelei.jpg.3b3c4ca469ae79d8785c7e0cd3eebd8f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Vraagje. Hoeveel appelen had je nodig voor die 7 potjes .

Het systeem om na afkoelen te sluiten is wel betrouwbaar. Maar je moet er een laagje paraffine op gieten .

Dat kan je kopen waar je bv gelei suiker koopt of weck potten .

Zou dat met restjes van witte (ongekleurde dus) kaarsen ook gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Ik ken het idee van paraffine, maar heb het nooit gedaan. Ik vind het fijner om op deze manier te werken omdat ik dan minder spullen nodig heb en sneller klaar ben. Maar witte kaarsen genoeg in huis, dus mogelijk ga ik er mee experimenteren.

Je vroeg nog hoeveel appels ik gebruikt heb. Dat weet ik niet precies. Als ik moet gokken dan denk ik iets meer dan twee kilo. Er blijft heel veel pulp over. En de opbrengst kan verschillen door de gebruikte manier van het sap opvangen. Met een zeef had ik meer sap dan bij het vergiet. Wat ik in het vergiet had heb ik later nogmaals door de zeef uit laten lekken.

Ik had in totaal twee liter sap en heb anderhalve kilo suiker gebruikt. Heb jij ook plannen om dit te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Ik ken het idee van paraffine, maar heb het nooit gedaan. Ik vind het fijner om op deze manier te werken omdat ik dan minder spullen nodig heb en sneller klaar ben. Maar witte kaarsen genoeg in huis, dus mogelijk ga ik er mee experimenteren.

Je vroeg nog hoeveel appels ik gebruikt heb. Dat weet ik niet precies. Als ik moet gokken dan denk ik iets meer dan twee kilo. Er blijft heel veel pulp over. En de opbrengst kan verschillen door de gebruikte manier van het sap opvangen. Met een zeef had ik meer sap dan bij het vergiet. Wat ik in het vergiet had heb ik later nogmaals door de zeef uit laten lekken.

Ik had in totaal twee liter sap en heb anderhalve kilo suiker gebruikt. Heb jij ook plannen om dit te maken?

 

Het zegt mij wel wat . Die twee kg valt eigenlijk best mee .

Vroeger had ik appels van bij mijn zwager . Maar die is er niet meer . En van zijn dochters mag ik niet op zijn erf komen .

Ik ga er geen appels voor kopen zal in de buurt een kijken waar ik hier appels kan bekomen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist de bedoeling dat je valappels en onrijpe appels voor dit recept gebruikt. En die kun je niet kopen. Zijn er misschien boomgaarden in de buurt waar je gratis appels mag rapen? Veel boeren zijn er blij mee als iemand ze mee neemt, je hoeft het alleen te vragen.

Of heb je ruimte voor laagstam fruitbomen? Wij willen twee laagstam bomen in onze tuin. Alleen nog uitzoeken welke soorten. Ik wil het liefst oude rassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden bij ons vorige huis een perenboom die handperen en stoofperen gaf. Niet heel gek want fruitbomen worden geent op een stam van een ander soort fruitboom om een sterkere boom te krijgen met goede vruchten/hoge opbrengst.

Dat de appelgelei gemaakt wordt van valappels of nog onrijpe appels heeft te maken met de grotere hoeveelheid pectine die in de vruchten zit tov rijoe vruchten die je in de winkel koopt. Verder heb ik nog het voordeel dat er in mijn omgeving veel oude rassen staan. Schijnt ook weer beter te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel gelei maak ik al jaren, ook lekker met een pepertje erin word hij wat pittiger of met winterse kruiden, rozemarijn wat je maar lekker vind zo krijg je een net even iets meer appelgelei.

Zelf gebruik ik afgevallen appel, het is een oud recept als ik me niet vergis komt dat uit België vandaan bij boeren bedrijven, toen gooide ze niet veel weg en maakte overal wat van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel gelei maak ik al jaren, ook lekker met een pepertje erin word hij wat pittiger of met winterse kruiden, rozemarijn wat je maar lekker vind zo krijg je een net even iets meer appelgelei.

Zelf gebruik ik afgevallen appel, het is een oud recept als ik me niet vergis komt dat uit België vandaan bij boeren bedrijven, toen gooide ze niet veel weg en maakte overal wat van.

 

Goed idee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...