Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een overvloed aan pepers


Flos

Aanbevolen berichten

Elk jaar plant ik 1. 2 of 3 plantjes peper . Daar komen hooguit 3 pepers aan per plant . Dus al bij al 4a5 maal spaghetti saus maken en op zijn de pepers.

Dit jaar heb ik een plantje gekocht in de aldi spotgoedkoop. Ik heb er op zijn minst al 10 pepers geplukt en er hangen er nog wel 20 aan .

Ook heb ik 2 plantjes gekocht denk op de markt . Nu aan die 2planten hangen er op zijn minst 50 . Bijna allemaal nog groen met hier en daar al een rode . Gisteren er nog 2 gebruikt voor in de saus .

20150814_104205.jpg.db6886a3e5b05d69122e03f672efe828.jpg

Dit is het plantje uit de aldi de pepers zijn zeer pittig .

20150814_104321.jpg.101d81fffb12b5da1520fc79e19f81be.jpg

Dit is maar een klein deel van de twee andere plantjes die zijn milder van smaak .

Nu mijn vraag aan jullie hoe kan ik naast drogen deze pepers bewaren zodat ik er ook deze winter kan van eten .

Kan ik ze ook groen bewaren . ( al eens potjes gezien in de supermarkt met groene en rode .)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het lijkt me dat je ze groen ook kunt bewaren als je ze goed droogt. Misschien heeft het wat lange tijd nodig om te drogen ivm hoger vochtgehalte.

Of kun je ze wellicht inmaken? Ik weet dat dat kan met groene tomaten. En tomaten en pepers horen bij dezelfde familie, heb je heel originele groene sambal.

Goed idee van dat plantje bij de Aldi. Ik heb zaadjes gezaaid van Turkse groene paprika's. De langwerpige en de korte soort. Helaas is het niks geworden. Moet nodig advies vragen aan een Turkse vriendin die dat wel goed kan. Helaas wonen we nu zo ver bij elkaar vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inleggen in azijn of olie kan ook nog.

http://allrecipes.nl/recept/10677/pikante-pepers-inmaken-in-olie.aspx

670f5539-e1af-4ceb-9e27-a87e1dee74e9.jpg

 

Drogen en klein maken dan heb je chilivlokken, ook erg lang te bewaren.

http://www.degezondekok.nl/recepten/bijgerechten/item/261-chilivlokken-maken

Stuudje het bovenste recept lijkt mij wel wat .

Wat ik niet snap , is na het vullen de bokalen ( dat is vlaams ) een week open laten staan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie pepers @Geert ,

@Stuudje , Bedankt voor de tip.

vorig jaar had ik ze ingevroren en vond dat geen succes. Dit jaar zal ik een deel drogen en een deel in olie of azijn doen.

wat beviel jou het beste , in olie of azijn ? en hoe lang bewaar je ze dan? en welke olie of azijn gebruikte je

 

groetjes en tanx

 

Ik maak ook wel eens wat in op azijn . Ik heb azijnen bekomen van een bevriend prepper hij haalt het in Duitsland.

Maar de azijn van de aldi is best goed 8° de blauwe hand ( meest bekende in vlaanderen ) is er maar 7 .

Wat olie betreft gebruik je best olie zonder toevoegingen denk ik .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers kun je nooit genoeg hebben :D

Zelf maak ik er ook verschillende soorten Sambal van met diverse ingredienten die niet in de reguliere Sambal zitten waardoor je bijzondere smaken krijgt :D

In onderstaand draadje 2 hele kleine voorbeeldjes maar de variatie is natuurlijk eindeloos. :o

http://preppers.nl/forum/threads/9296-Recept-voor-Sambal-(mild-en-pittig)

Ook een keer sambal gegeten met stukjes perzik en dat was zeker een aanrader :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemalen en wel heet het gewoon cayenne peper, maar toch vind ik de verse of uit mijn diepvries lekkerder.

 

Het is niet gemalen zoals cayennepeper. Wat ik ook niet zo lekker vind. Pul biber zijn stukjes gedroogde peper met een warme, rokerige smaak. Strooi je het ergens overheen dan is het niet super heet, maar in een gerecht en mee gestoofd wordt het een stuk pittiger.

Maar de smaak is idd anders dan verse peper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk jaar plant ik 1. 2 of 3 plantjes peper . Daar komen hooguit 3 pepers aan per plant . Dus al bij al 4a5 maal spaghetti saus maken en op zijn de pepers.

Dit jaar heb ik een plantje gekocht in de aldi spotgoedkoop. Ik heb er op zijn minst al 10 pepers geplukt en er hangen er nog wel 20 aan

 

Inderdaad een prima opbrengst: die van mij doen het minder goed :-(

Maar ik heb er geen melde en klein knopkruid als onkruid naast staan :-)

Of ga je die ook oogsten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb elk jaar heel veel pepers. Meestal maak ik pepperoil: de pepers drogen en hakken en dan een fles volproppen en olie erbij. Elke dag een beetje schudden en na een paar weken/maanden zeven. Je kan verse pepers niet zomaar op olie zetten ivm botulisme gevaar en schimmelgevaar ( ook giftig) Ze moeten eerst echt kurk en kurk droog zijn.

 

Pepperoil kan je heel lang bewaren en naar smaak een scheut of wat drupjes gebruiken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn peperfreaks. We hebben elk jaar minstens 15 verschillende soorten staan, in de serre en buiten. Wat voor ons veruit het best werkt is drogen en dan luchtdicht bewaren. Invriezen vinden we maar niets en opleggen verandert de smaak. Als we er nodig hebben halen we er enkele uit de "bokaal" en wellen ze een half uurtje in lauw water. Zijn net vers dan. Nu we een kleine roker hebben ga ik daar mee aan de slag gaan, chipotle style.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal wat pepers uit Spanje meebrengen naar de SC uit eigen tuin van een vd buren. Dat zijn pimiento's sucre dus zoet van smaak in tegendeel wat mensen van pepers uit Spanje verwachten. Offtopic en ook een grote meloen. ;-)

 

Ik ben een peperfreak, heb 150 verschillende soorten zaden en zou graag hier ook wel een paar van willen, wil je wat voor mij bewaren? Geef maar aan Raycoupe of Highway mee als het lukt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...