Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 31
    Peerke
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yarrnick Bekijk Berichten
    [MENTION=2709]Vladimir[/MENTION] Het is een organisatie die nu werkt, dus waarschijnlijk na SHTF is het niet meer interessant
    Zij zijn in een shit het eerste doelwit. Mensen en beveiligers pikken het niet langer,

Adventurer
    Ingeschreven
    Apr 2015
    [MENTION=3447]Peerke[/MENTION]

Nee dat zijn de supermarkten

En dan zijn zij mijn doelwit. Inderdaad, zo'n hekel gehad aan dat ene schoonmaakbedrijf, pure onderdrukking. Altijd maar geld witwassen.
    Ik hoop dat de ondernemer het geweld van de menigte overleeft, want wat jij zegt klinkt als een bolshevik revolutie.
    Laatst gewijzigd door Yarrnick; 24-08-15 om 08:02.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Om ook een bijdrage te leveren aan alternatieven aan de Euro onderzoek ik momenteel of er een ruilinitiatief gebouwd kan worden rond groenten, fruit en zelf gemaakte producten. Dit wil ik gaan doen via een internetplatform. Ik ben onderhandelingen gestart met een paar knappe programmeurs die een 'format' hebben maar op het vlak van marketing niet sterk zijn. Door particulieren (maar misschien ook handelaars?) toe te laten goederen te ruilen hoop ik een alternatief circuit op poten te zetten voor voedselvoorziening. In Griekenland zijn al een heel aantal initiatieven die blijken te werken en mensen een alternatief bieden in moeilijke tijden. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Om ook een bijdrage te leveren aan alternatieven aan de Euro onderzoek ik momenteel of er een ruilinitiatief gebouwd kan worden rond groenten, fruit en zelf gemaakte producten. Dit wil ik gaan doen via een internetplatform. Ik ben onderhandelingen gestart met een paar knappe programmeurs die een 'format' hebben maar op het vlak van marketing niet sterk zijn. Door particulieren (maar misschien ook handelaars?) toe te laten goederen te ruilen hoop ik een alternatief circuit op poten te zetten voor voedselvoorziening. In Griekenland zijn al een heel aantal initiatieven die blijken te werken en mensen een alternatief bieden in moeilijke tijden. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
    Dit is geen unieke format, dit bestaat al, maar komt blijkbaar niet zo snel van de grond, dit zal echter wel een hoge vlucht nemen als meerderen ook eigen groenten terug verbouwen... Maar of je daarvoor een internetplatform nodig hebt?
    Goede buren (met eigen groenten), dat heb je er voor nodig in mijn optiek.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodan Bekijk Berichten
    Dit is geen unieke format, dit bestaat al, maar komt blijkbaar niet zo snel van de grond, dit zal echter wel een hoge vlucht nemen als meerderen ook eigen groenten terug verbouwen... Maar of je daarvoor een internetplatform nodig hebt?
    Goede buren (met eigen groenten), dat heb je er voor nodig in mijn optiek.
    Het probleem is dat je wel dingen kan weggeven maar niets terugkrijgt van buren. Als je een ruilsysteem hebt kan je de juiste 'partner' zoeken die een leuke ruil kan aanbieden die jouw interesseert. Hoe moet je anders mensen vinden om mee te ruilen? Het is ook niet de bedoeling om met een originele format te komen. Als je bij ons in de regio kijkt, dan zie je de groententuintjes sterk opkomen, waar dat pakweg 10j geleden helemaal niet het geval was. Tegenwoordig vind je nog nauwelijks een stukje dat braak ligt.

Ik kan overigens wel 10 redenen bedenken om het niet te doen. Ik heb er maar 1 nodig om het wťl te doen. Door low-budget te beginnen is het ook geen probleem als het opzet niet slaagt. Slaagt het maar een beetje, dan is het doel al bereikt.
    _

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Staat me iets bij van een soort ruilboekenwinkel (amsterdam?) met zo'n principe. Breng er een boek naar toe en je mag een andere meenemen. Je bedoelt hier net zo iets? Breng 1 unit/ding in en kies een andere unit/ding uit? Lijkt mij wel wat lastig met bederfelijke goederen qua opslag en vervoer gezien het medium en mogelijk lange opslag tijd.

En ik weet niet hoe het in BE zit met de warenwet, maar mag je zeker bewerkte producten wel buiten de familie weggeven? Ivm mogelijke problemen met bederf/botulisme, etc.?

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Volledig juist en waar.

Met buren ruil je ook, alleen is het geen directe maar uitgestelde ruil. Je krijgt iets, later geef je iets. Het is minder afgemeten.
    De economische "waarde" van groenten schommelen sowieso ook al naargelang de beschikbaarheid tov de seizoenen.

Ik kreeg recent, voor de eerste keer van een nieuwe buur tomaatjes en wortelen, zomaar, omdat hij graag deelt. Wanneer mijn tomaten rijp zijn
    (en die van hem op hoop ik) krijgt hij er van mij. Wij beiden hebben te weinig oogst om echt te gaan ruilen, maar delen doen we wel

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2015
    Kunnen we zonder bank, bankrekening en spaarrekening? Deze vraag houdt me toch wel bezig. Ik doe mijn best maar ik stel vast dat het in de praktijk moeilijk is. Betalen in contanten proberen we wel maar de kaart is nooit ver weg. Je wil ook de studies van de kinderen kunnen betalen, dan heb je daarvoor middelen nodig. Die spaar je van je loon en stal je op je zicht- of depositorekening. Niet veilig dus.Zelf kreeg ik al een lesje over onbetrouwbare politici, falende banken, volksverlakkerij. In de crisis rond Belfius ben ik al 6000Ä kwijtgespeeld. Ze staan nog wel netjes op een rekening, maar je kan er niet meer bij. Wellicht nooit meer. Ondanks alle mooie beloftes. 7 jaar duurt dit spelletje nu al. Dus pensioensparen? Daar doen we -om begrijpelijke redenen- niet (meer) aan. Omdat -zoals@keyser_suze onlangs zei, de spelregels veranderd worden terwijl we het spel spelen. En je dus nooit de juiste beslissingen kŗn nemen.
    Zonder bank- of spaarrekening is het in de huidige wereld lastig vol te houden. Bovendien ook lang niet altijd voordelig en nog riskant ook. Als je veel geld hebt kun je nog steeds aardig wat geld 'verdienen' met behulp van rente; iets dat je op contant geld niet krijgt. Zelf denk ik trouwens dat gewoon ieder systeem in potentie kwetsbaar is. Of het nu goud, zilver, bankrekeningen of wat dan ook is, je kunt nooit op 1 ding alleen vertrouwen. De goede beslissing is dus diversificatie zodat je schommelingen en veranderingen makkelijk kunt opvangen. Dus verschillende rekeningen, verschillende valuta, verschillende soorten waardedragers. Dus ik ben het met je oneens dat je geen goede beslissing kunt nemen.

Een andere belangrijke universele regel is: als je ergens veel geld mee kunt verdienen, kun je er ook veel geld mee verliezen. Speculeren, beleggen, er kleeft gewoon een risico aan zoals we hebben gezien. Daarom heb ik nog nooit mijn geld ingezet op 1 ding en zeker geen geld dat ik kan missen. Vergeet nooit dat de belangrijkste factor in het bepalen van 'waarde' intrinsiek of niet altijd mensenwerk is. En juist die menselijke factor zorgt zo nu en dan voor wat verschuivingen in het "systeem". Dat heeft naar mijn idee niet zoveel met politici, banken of wat dan ook te maken; want crisis is van alle (politieke) systemen en alle tijden.

Donetsk People's Republik heeft ervoor gekozen om de roebel te gebruiken als betaalmiddel. Die verliest 'maar' 15% van zijn waarde door inflatie in vergelijking met de hryvnia 60%. Zonder probleem maakten de burgers de klik en namen ze de juiste beslissing en ze kozen voor een andere munt. Het wordt pas interessant als we de beide munten afzetten tegen goud. Op het forum zijn er voor- en tegenstanders want goud kan je niet eten. Maar je kan het wel gebruiken als tussenopslag om je welvaart te beschermen. Het was dus nog slimmer geweest om hun vermogen om te zetten in PM. En naar gelang de behoefte geleidelijk aan weer om te ruilen in de munt die je nodig hebt. Voor kleine hoeveelheden goud/zilver zijn er altijd kopers. Rechtstreeks in PM gaan handelen lijkt me geen goed idee.
    Op dit moment is de Roebel harder aan het dalen dan de Hryvnia (zie: http://www.xe.com/currencycharts/?fr...to=USD&view=1Y en http://www.xe.com/currencycharts/?fr...to=USD&view=1Y). Of de Roebel een handige keuze is weet ik niet. Het lijkt me eerlijk gezegd niet. Investeren in valuta is altijd een tricky business. Zeker valuta uit centraalgestuurde semi-dictaturen als Rusland of China is het altijd verdacht wat er precies achter de waardering schuilgaat. Bovendien is het leuk dat de Roebel daalt, dat kan het een koopje maken waar je later geld op kunt verdienen, alleen bij dit soort landen weet je nooit of ze ineens een totaal andere munt invoeren. Maar als de Roebel nog verder daalt is het denk ik wel een gokje waard om Ä 50 om te zetten in Roebels in de hoop dat je er op een later tijdstip veel meer euro's voor terugkrijgt.

--

Ik mis eigenlijk Venezuela op het lijstje. Anders dan in Griekenland of het Russische proxystaatje (DNR) heeft Venezuela niet echte grote vrienden (Rusland of de EU). De crisis is daar dus ook het ergst en het is interessant om te zien wat daar gebeurd in termen van ruilmiddelen / valuta enzovoort. Een paar opvallende dingen in Venezuela zijn:

(1) Verkoop van in Venezuela gesubsideerde benzine aan Colombia door individuele burgers. Alleen blijkt dit een kwetsbaar ruilmiddel, want de opvolger van Chavez, heeft sindskort de grenzen met Colombia dichtgegooid: http://news.yahoo.com/venezuela-clos...015816225.html
    (2) Vooral dollars zijn gewild, omdat je daarmee altijd producten kunt kopen die je in lokale valuta (Bolivar) niet meer kunt kopen.
    (3) Voedselprijzen gaan omhoog (dus dat is op zichzelf al een interessant ruilmiddel)
    (4) De prijzen van luxe producten zoals iPhones gaan omhoog; wat ook betekent dat dit soort zaken interessant ruilwaar vormt als je wilt overleven.
    (5) Het speculeren in goud pakt duur uit voor Venezuela omdat ze relatief veel dollars hebben betaald voor goud en nu voor hetzelfde goud veel minder dollars terugkrijgen nu ze het nodig hebben.
    (6) Een regering wordt in een SHTF-situatie onvoorspelbaar in zijn handelen maar ze hebben met politie en leger relatief veel macht.

De crisis in Venezuela heeft mij in ieder geval geleerd dat (1) Buitenlandse valuta nuttig kan zijn (zeker als je het in goede tijden hebt gekocht. (2) Voedselvoorraden zijn slim, want anders ben je afhankelijk van distributie van de overheid. (3) Niet alleen goud en zilver doen ertoe, ook dure elektronica kan een interessant ruilmiddel zijn.

Wat ik een lastig punt blijf vinden is hoe je kunt blijven communiceren met gelijkgestemden en hoe je je daarmee kunt organiseren ondanks een paranoÔde overheid (Venezuela, DNR). Ik ben wel eens benieuwd hoe andere Preppers hier tegenaan kijken. Met gelijkgestemden is het immers mogelijk om weerstand te bieden tegen een paranoÔde systeem, iets wat een individu niet zo snel lukt.
    You're really in a laundry room
    The clue just came to you, oh

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2015
    Het probleem zit hem toch in de complexiteit van het moderne leven denk ik. Het mooie van geld is dat het een fijnmazig ruilsysteem is dat uitruilen makkelijker en veel exacter kan verdelen dan zoiets als direct ruilen. Een direct ruilsysteem (ik een ons aardappels, jij 4 tomaten) werkt alleen op zeer beperkte schaal. Hoeveel tomaten heb je nodig om een advocaat te betalen? En hoeveel aardappels voor een nieuwe laptop? Valuta is daarin juist een ijzersterk concept dat een goede intermediair vormt tussen de verschillende goederen en diensten.

Het enige dat ik me zou kunnen bedenken is dat je een puntensysteem opzet dat feitelijk neerkomt op het concept van geld. Voor 10 aardappels krijg je bijvoorbeeld 2 punten. En om je auto te repareren moet je 20 punten betalen. Je moet dus 200 aardappels verkopen om je auto te laten repareren. Het probleem is alleen dat je op termijn altijd te maken krijgt met kredieten en speculatie van alle kanten. Dus in hoeverre zo'n systeem eerlijker zou moeten zijn...
    The clue just came to you, oh

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GodelEscherBach Bekijk Berichten
    Het probleem zit hem toch in de complexiteit van het moderne leven denk ik. Het mooie van geld is dat het een fijnmazig ruilsysteem is dat uitruilen makkelijker en veel exacter kan verdelen dan zoiets als direct ruilen. Een direct ruilsysteem (ik een ons aardappels, jij 4 tomaten) werkt alleen op zeer beperkte schaal. Hoeveel tomaten heb je nodig om een advocaat te betalen? En hoeveel aardappels voor een nieuwe laptop? Valuta is daarin juist een ijzersterk concept dat een goede intermediair vormt tussen de verschillende goederen en diensten.

Het enige dat ik me zou kunnen bedenken is dat je een puntensysteem opzet dat feitelijk neerkomt op het concept van geld. Voor 10 aardappels krijg je bijvoorbeeld 2 punten. En om je auto te repareren moet je 20 punten betalen. Je moet dus 200 aardappels verkopen om je auto te laten repareren. Het probleem is alleen dat je op termijn altijd te maken krijgt met kredieten en speculatie van alle kanten. Dus in hoeverre zo'n systeem eerlijker zou moeten zijn...
    Ik wil alleen maar kopers en verkopers met elkaar in contact brengen, niet bemiddelen in de transactie. De prijs komen ze zelf vereen. Ook omdat ik daarvoor geen bedrijf wil opzetten. Het idee is om enkel mensen met een moestuin/boomgaard met elkaar samen te brengen. Zolang het om transacties tussen particulieren gaat, zijn er ook geen andere voorwaarden van toepassing.
    _

Vergelijkbare onderwerpen

1. Reacties: 8
    Laatste Bericht: 15-07-14, 23:57
  2. Atoomschuilkelder te koop voor 50.000 euro
    Door borg2 in forum Survival Algemeen
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 16-05-13, 11:45
  3. Prep gear voor 200 euro max.
    Door prepperpappa in forum Survival Algemeen
    Reacties: 24